Wytyczne EBC/2005/17 (2006/44/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 30 grudnia 2005 r.
zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

(EBC/2005/17)

(2006/44/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 lutego 2006 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 105 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3 w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, składający się z krajowych banków centralnych (KBC) Państw Członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej uczestniczącymi Państwami Członkowskimi) oraz Europejskiego Banku Centralnego (EBC), a to w celu prowadzenia wskazanej polityki w jednolity sposób we wszystkich uczestniczących Państwach Członkowskich.

(2) EBC dysponuje kompetencją do wydawania niezbędnych wytycznych wprowadzających jednolitą politykę pieniężną Eurosystemu, a poszczególne KBC mają obowiązek działać w zgodzie z takimi wytycznymi.

(3) Rozdział 6 załącznika I do wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(1) wymaga zmian dotyczących dwóch kwestii. Po pierwsze, kryteria kwalifikujące dla aktywów z listy 1 i listy 2 muszą zostać doprecyzowane w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych na aktywach. Papiery wartościowe zabezpieczone na aktywach, które obecnie stanowią aktywa kwalifikowane, ale nie spełniają nowych kryteriów kwalifikujących, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym. Po drugie, w odniesieniu do emisji strukturalnych wymaga uściślenia zasada, zgodnie z którą podporządkowane instrumenty dłużne są wyłączone z listy 1.

(4) Zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Załącznik I do wytycznych EBC/2000/7 podlega zmianie zgodnie z Załącznikiem do niniejszych wytycznych.

Artykuł  2

KBC uczestniczących Państw Członkowskich przesyłają EBC szczegółowe dane dotyczące dokumentów oraz środków, za pomocą których zamierzają dostosować się do niniejszych wytycznych, w terminie do dnia 1 marca 2006 r.

Artykuł  3

Niniejsze wytyczne wchodzą w życie dwa dni po ich przyjęciu. Artykuł 1 stosuje się, począwszy od dnia 1 maja 2006 r.

Artykuł  4

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC uczestniczących Państw Członkowskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 30 grudnia 2005 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, str. 1. Wytyczne ostatnio zmienione wytycznymi EBC/2005/2 (Dz.U. L 111 z 2.5.2005, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I wprowadza się następujące zmiany(1):

1) w pkt 6.2 akapit trzeci tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"- muszą to być instrumenty dłużne posiadające: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z odniesieniem do stopy procentowej. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do chwili wykupu obligacji(*).

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS(**) (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «;, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

oraz

b) nie mogą składać się w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej - takiej jak emitent, inicjator albo organizator emisji - o udzielenie wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.

______

(*) Wyłączone z listy 1 są instrumenty dłużne dające prawa do kwoty nominału lub odsetek, które są podporządkowane prawom posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta (lub, w ramach emisji strukturalnej, podporządkowane innym transzom tej samej emisji). Daną transzę (lub subtranszę) uważa się za niepodporządkowaną w stosunku do innych transz (lub subtransz) tej samej emisji i stanowi ona transzę »uprzywilejowaną «, jeżeli - zgodnie z określoną w memorandum informacyjnym kolejnością spłaty znajdującą zastosowanie po doręczeniu oświadczenia o wymagalności - ta transza (lub subtransza) jest spłacana (kwota nominału i odsetki) z pierwszeństwem przed innymi transzami lub subtranszami lub jest ostatnia w kolejności ponoszenia strat związanych z aktywami zabezpieczającymi.

(**) Dyrektywa Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/1/WE (Dz.U. L 79 z 24.3.2005, str. 9).";

2) w pkt 6.2 akapit trzeci w tiret szóstym po jego dotychczasowym brzmieniu dodaje się następujące zdanie:

"Zabezpieczenia na aktywach emitowane przez jednostki z krajów G10 spoza EOG nie stanowią aktywów kwalifikowanych.";

3) w pkt 6.3 akapit drugi tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"- muszą to być instrumenty dłużne (rynkowe bądź nierynkowe) posiadające: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z odniesieniem do stopy procentowej. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do chwili wykupu obligacji.

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

b) nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej (takiej jak emitent, inicjator albo organizator) o udzielenie jakichkolwiek wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.;"

4) przypisy 1 i 2 do tabeli 4 w rozdziale 6 otrzymują nastepujące brzmienie:

"(1) Muszą one posiadać zarówno: a) określony, bezwarunkowy nominał; oraz b) kupon, który nie może doprowadzić do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Ponadto kupon powinien należeć do jednego z następujących rodzajów: i) kupon zerowy; ii) kupon stałoodsetkowy; lub iii) kupon zmiennoodsetkowy powiązany z referencyjną stopą procentową. Kupon może być powiązany ze zmianą ratingu samego emitenta. Ponadto kwalifikowane są również obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji. Właściwości te muszą być utrzymywane do wykupu obligacji.

Wymogu a) nie stosuje się do zabezpieczeń na aktywach, za wyjątkiem obligacji emitowanych przez instytucje kredytowe zgodnie z kryteriami określonymi w art. 22 ust. 4 dyrektywy UCITS (»obligacje bankowe z pokryciem «). Eurosystem ocenia, czy zabezpieczenia na aktywach inne niż obligacje bankowe z pokryciem stanowią aktywa kwalifikowane, biorąc pod uwagę następujące kryteria.

Aktywa wywołujące przepływ środków pieniężnych:

a) muszą być legalnie nabyte, zgodnie z ustawodawstwem Państwa Członkowskiego, od inicjatora lub pośrednika przez sekurytyzacyjny podmiot celowy w sposób uznawany przez Eurosystem za »prawdziwą sprzedaż «, skuteczną w stosunku do wszystkich osób trzecich oraz być niedostępne dla inicjatora i jego wierzycieli, także w przypadku niewypłacalności inicjatora;

oraz

b) nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych.

Eurosystem zastrzega sobie prawo zwrócenia się do jakiejkolwiek odpowiedniej osoby trzeciej (takiej jak emitent, inicjator albo organizator emisji) o udzielenie wyjaśnień lub potwierdzenie okoliczności prawnych, jakie uważa za konieczne dla oceny, czy zabezpieczenia na aktywach stanowią aktywa kwalifikowane.

Zabezpieczenia na aktywach, które są aktywami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi EBC/2005/2, ale nie spełniają powyższych kryteriów, pozostaną aktywami kwalifikowanymi w okresie przejściowym do dnia 15 października 2006 r.

(2) Wyłączone z listy 1 są instrumenty dłużne dające prawa do kwoty nominału lub odsetek, które są podporządkowane prawom posiadaczy innych instrumentów dłużnych tego samego emitenta (lub, w ramach emisji strukturalnej, podporządkowane innym transzom tej samej emisji). Transzę (lub subtranszę) uważa się za niepodporządkowaną w stosunku do innych transz (lub subtransz) tej samej emisji i jest ona »uprzywilejowana«, jeżeli - zgodnie z określoną w memorandum informacyjnym kolejnością spłaty znajdującą zastosowanie po doręczeniu oświadczenia o wymagalności - ta transza (lub subtransza) jest spłacana (kwota nominału i odsetki) z pierwszeństwem przed innymi transzami lub subtranszami lub jest ostatnia w kolejności ponoszenia strat związanych z aktywami zabezpieczającymi."

______

(1) Zmiany są dostosowane do formatu załącznika I i numeracji przypisów w jego brzmieniu przyjętych przez Radę Prezesów w dniu 3 lutego 2005 r. i ogłoszonych na stronie internetowej EBC.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.30.26

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2005/17 (2006/44/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 30/12/2005
Data ogłoszenia: 02/02/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2006, 01/05/2006