Rozporządzenie 1468/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1468/2006
z dnia 4 października 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych(1), w szczególności jego art. 3 ust. 3 i art. 24,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić zharmonizowane wdrażanie zasad dotyczących okresu wezwania i warunków wycofywania indywidualnej ilości referencyjnej lub zatwierdzenia, o których mowa w art. 8 ust. 4 i art. 11 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004(2), odpowiednie przepisy wymagają wyjaśnienia. Ponadto, aby ułatwić państwom członkowskim zarządzanie, konieczne jest dostosowanie nieprzekraczalnych terminów określonych w tych artykułach.

(2) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 określa sposób uwzględniania zawartości tłuszczu w mleku przy sporządzaniu ostatecznego zestawienia dostarczonych ilości. Doświadczenie pokazuje, że niektórzy producenci, których zawartość referencyjna cukru jest bardzo wysoka i nie odpowiada ich obecnemu stadu krów mlecznych i produkcji mleka, mogą korzystać ze znacznych korekt zawartości tłuszczu. Aby zapobiec nieuczciwemu stosowaniu mechanizmu korekty zawartości tłuszczu, należy zatem ustanowić granicę dla ujemnej korekty zawartości tłuszczu. Przepis ten powinien jednak mieć zastosowanie dopiero od dwunastomiesięcznego okresu, jak określono w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, rozpoczynającego się w dniu 1 kwietnia 2007 r., tak aby nowe ustalenia nie miały wpływu na ilości mleka wprowadzane do obrotu w bieżącym dwunastomiesięcznym okresie.

(3) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1406/2006, państwa członkowskie wnoszą opłatę wyrównawczą w okresie od dnia 16 października do dnia 30 listopada każdego roku. Powinien zatem zostać zmieniony nieprzekraczalny termin określony w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 595/2004, w którym opłata wyrównawcza należna Europejskiemu Funduszowi Rolniczemu Gwarancji (EFRG) musi zostać wniesiona i zadeklarowana.

(4) Artykuł 26 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 przewiduje obowiązek przekazania Komisji zaktualizowanego kwestionariusza zawartego w załączniku I do tego rozporządzenia, należycie wypełnionego zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 przed dniem 1 grudnia, 1 marca, 1 czerwca i 1 września każdego roku. Wynikiem takich aktualizacji może być zmiana kwoty opłaty wyrównawczej. Należy zatem określić sposób zgłaszania dostosowanych kwot należnych Europejskiemu Funduszowi Rolniczemu Gwarancji (EFRG) zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003.

(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 państwa członkowskie ustalają na podstawie co najmniej jednego obiektywnego kryterium hierarchię kategorii producentów celem redystrybucji nadwyżek opłat wyrównawczych. Doświadczenie pokazuje, że przy ustalaniu hierarchii kategorii państwa członkowskie potrzebują więcej przejrzystości i elastyczności.

(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 państwa członkowskie wpłacają opłatę wyrównawczą do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w granicach 99 % należnej kwoty. Jeżeli pozostały 1 % kwoty nie jest w całości wykorzystany na przypadki upadłości lub definitywnej niezdolności niektórych producentów do zapłacenia opłaty wyrównawczej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania pozostałej kwoty zgodnie z kryteriami rozdziału przewidzianymi w art. 13 ust. 1 tego rozporządzenia.

(7) Zgodnie z art. 24 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 producenci dokonujący sprzedaży bezpośredniej przechowują wszystkie dokumenty dotyczące mleka i przetworów mlecznych, które zostały wyprodukowane, łącznie z tymi, które zostały wyprodukowane lecz nie zostały sprzedane lub przeniesione. Uważa się, że w przypadku niektórych drobnych sprzedawców bezpośrednich produkujących nieznaczne ilości nieprzekraczające 5 000 kg ekwiwalentu mleka wymogi dotyczące prowadzenia ewidencji są nieadekwatne. Tacy producenci powinni zatem zostać zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji mleka lub przetworów mlecznych, które nie zostały sprzedane lub przeniesione.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 595/2004.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 595/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 8, ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:

"4. Jeżeli zgłoszenie nie zostanie złożone przed dniem 15 czerwca, w ciągu 15 dni roboczych państwa członkowskie przesyłają nabywcy oficjalne wezwanie do złożenia takiego zgłoszenia w ciągu 15 dni. Jeżeli zgłoszenie nie zostanie złożone w tym terminie, państwa członkowskie wycofują zatwierdzenie lub nakładają płatność kwoty proporcjonalnie do ilości przedmiotowego mleka oraz powagi nieprawidłowości.

Ustęp 3 ma nadal zastosowanie w trakcie okresu wezwania.";

2) w art. 10 ust. 1 po akapicie trzecim dodaje się następujący akapit:

"W przypadku gdy przy zastosowaniu akapitu trzeciego dostosowana ilość mleka dostarczonego przez producenta jest mniejsza niż 75 % ilości faktycznie dostarczonego mleka, a referencyjna zawartość tłuszczu producenta wynosi powyżej 4,5 %, indywidualne oświadczenie sporządza się na podstawie 75 % ilości faktycznie dostarczonej.";

3) w art. 11, ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:

"4. Jeżeli zgłoszenie nie zostanie złożone przed dniem 15 czerwca, w ciągu 15 dni roboczych państwa członkowskie przesyłają producentowi oficjalne wezwanie do złożenia zgłoszenia w ciągu 15 dni. Jeżeli zgłoszenie nie zostanie złożone w tym terminie, ilość referencyjna dla sprzedaży bezpośredniej zainteresowanego producenta jest przekazywana do rezerwy krajowej. Akapit pierwszy ust. 3 niniejszego artykułu ma nadal zastosowanie w trakcie okresu wezwania.";

4) w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 i 2 wyraz "września" zastępuje się wyrazem "października";

b) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwa członkowskie zgłaszają do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) kwoty wynikające z zastosowania art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 wraz z wydatkami zgłoszonymi w odniesieniu do listopada każdego roku.

Jeżeli zgodnie z art. 26 ust. 3 niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie przekazują zaktualizowany kwestionariusz przewidziany w ust. 1 tego artykułu, to wynikające z tego dostosowane kwoty zgłasza się do EFRG najpóźniej wraz z wydatkami zgłoszonymi w odniesieniu do miesiąca, przed którym należy przekazać kwestionariusz.";

5) artykuł 16 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 16

Kryteria redystrybucji nadwyżek opłat wyrównawczych

1. W miarę potrzeby państwa członkowskie ustalają hierarchię kategorii producentów, o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, na podstawie co najmniej jednego z następujących obiektywnych kryteriów:

a) formalne stwierdzenie przez właściwy organ państwa członkowskiego, że całość lub część opłaty wyrównawczej została naliczona nieprawidłowo;

b) położenie geograficzne gospodarstwa, a zwłaszcza obszary górskie w rozumieniu art. 18 rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999(*);

c) maksymalna liczba inwentarza na hektar w gospodarstwie do celów ekstensywnego chowu zwierząt gospodarskich;

d) przekroczenie indywidualnej ilości referencyjnej o mniej niż 5 % lub mniej niż 15 000 kg, w zależności od tego, która wartość jest niższa;

e) poziom indywidualnej ilości referencyjnej nieprzekraczający 50 % krajowej średniej indywidualnej ilości referencyjnej;

f) inne obiektywne kryteria przyjęte przez państwa członkowskie po konsultacji z Komisją.

2. Redystrybucję nadpłaty opłat wyrównawczych należy zakończyć najpóźniej piętnaście miesięcy po zakończeniu rzeczonego dwunastomiesięcznego okresu.

______

(*) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.";

6) dodaje się art. 16a w następującym brzmieniu:

"Artykuł 16a

Wykorzystanie 1 % opłaty wyrównawczej, która nie jest przekazywana do EFRG

W przypadku gdy zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 1 % kwoty, która nie jest przekazywana do EFRG, przekracza kwotę wymaganą do pokrycia przypadków upadłości lub definitywnej niezdolności niektórych producentów do zapłacenia opłaty wyrównawczej, państwa członkowskie mogą wykorzystać nadwyżkę zgodnie z art. 13 ust. 1 tego rozporządzenia.";

7) w art. 24 ust. 6, akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:

"Producenci dokonujący sprzedaży bezpośredniej przechowują ewidencję zapasów prowadzoną w odniesieniu do okresów dwunastomiesięcznych przez co najmniej trzy lata od końca roku, w którym została sporządzona, dostępną dla właściwego organu państwa członkowskiego. Ewidencja ta zawiera dane, w odniesieniu do miesiąca i produktu, dotyczące sprzedaży lub transferu mleka lub przetworów mlecznych.

Producenci, których indywidualna ilość referencyjna dla sprzedaży bezpośredniej wynosi 5 000 kg lub więcej, prowadzą również ewidencję mleka i przetworów mlecznych, które zostały wyprodukowane lecz nie zostały sprzedane lub przeniesione.

Państwa członkowskie mogą ustanowić bardziej szczegółowe przepisy.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 ust. 2 stosuje się od dnia 1 kwietnia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 123. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1406/2006 (Dz.U. L 265 z 26.9.2006, str. 8).

(2) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 22.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.274.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1468/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych
Data aktu: 04/10/2006
Data ogłoszenia: 05/10/2006
Data wejścia w życie: 01/04/2007, 12/10/2006