Decyzja 2006/534/WE dotycząca kwestionariusza dla sprawozdań państw członkowskich w sprawie wykonania dyrektywy 1999/13/WE w okresie 2005-2007

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lipca 2006 r.
dotycząca kwestionariusza dla sprawozdań państw członkowskich w sprawie wykonania dyrektywy 1999/13/WE w okresie 2005-2007

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3274)

(2006/534/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(1), w szczególności jej art. 11 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy 1999/13/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przygotowywania sprawozdań na temat wykonywania wspomnianej dyrektywy na podstawie kwestionariusza lub szkicu opracowanego przez Komisję.

(2) Państwa członkowskie przygotowały sprawozdania na temat wykonywania wymienionej dyrektywy w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. zgodnie z decyzją Komisji 2002/529/WE(2).

(3) Drugie sprawozdanie będzie obejmowało okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie stosują kwestionariusz zawarty w Załączniku do niniejszej decyzji do sporządzania sprawozdań obejmujących okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., które należy przesyłać do Komisji zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy 1999/13/WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, str. 87).

(2) Dz.U. L 172 z 2.7.2002, str. 57.

(3) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK 

Kwestionariusz w sprawie wykonania dyrektywy 1999/13/WE sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach w okresie 2005-2007

Wskazówki dotyczące udzielania odpowiedzi na poniższe pytania:

Odpowiedzi powinny być krótkie i jak najbardziej dokładne.

Przekazywane informacje, w szczególności dotyczące liczby urządzeń i podjętych działań, mogą zawierać reprezentatywne dane, pod warunkiem że wystarczą one do tego, aby wykazać, że wymogi dyrektywy zostały spełnione.

W przypadku sprawozdań obejmujących okresy poprzedzające daty ustanowione w art. 4 dyrektywy 1999/13/WE informacje dotyczące istniejących urządzeń powinny opierać się na najlepszych dostępnych danych szacunkowych dla tych okresów.

W przypadku gdy dana sytuacja pozostaje bez zmian, można w kwestionariuszu odnieść się do poprzednich odpowiedzi, przy czym oczywiście możliwości tej nie mają państwa członkowskie po raz pierwszy biorące udział w okresie sprawozdawczym. Jeśli nastąpiły zmiany, należy przedstawić je, udzielając odpowiedzi na nowo.

1. Opis ogólny

Jakie są główne cechy ustawodawstwa krajowego konieczne do ustanowienia systemu zatwierdzania lub rejestracji w celu zapewnienia zgodności z wymogami dyrektywy? Proszę wymienić szczegółowo zmiany w ustawodawstwie krajowym w okresie sprawozdawczym dotyczące dyrektywy 1999/13/WE.

2. Urządzenia objęte sprawozdaniem

Dla każdej z dwunastu sekcji załącznika II A proszę podać szacunkowo, ile urządzeń mieści się w kategoriach określonych poniżej (państwa członkowskie, które w swoim ustawodawstwie krajowym stosują odmienna klasyfikację sektorową, mogą posłużyć się nią, udzielając odpowiedzi na niniejsze pytanie):

- wszystkie istniejące urządzenia objęte art. 2 ust. 2 dyrektywy pod koniec okresu sprawozdawczego,

- wszystkie urządzenia, które zostały zarejestrowane lub zatwierdzone przez właściwe organy w okresie sprawozdawczym,

- jaka liczba urządzeń z tych, o których mowa w poprzednim tiret, została zatwierdzona lub zarejestrowana zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy? (nieobowiązkowe),

- jaka liczba tych urządzeń jest również objęta dyrektywą IPPC? (nieobowiązkowo).

3. Podstawowe obowiązki operatora

Ogólnie, jakie przepisy administracyjne zostały wprowadzone w celu umożliwienia właściwym organom zapewnienia, że urządzenia działają zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w art. 5?

4. Istniejące urządzenia

Ile istniejących urządzeń jest zatwierdzonych lub zarejestrowanych jako stosujące plan obniżania emisji podany w załączniku II B, zgodnie z art. 4 ust. 3?

5. Wszystkie urządzenia

5.1. Zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. a) państwa członkowskie zgłaszają Komisji odstępstwo dotyczące stosowania wartości emisji lotnych jako dopuszczalnej wartości emisji.

- Czy były jakieś odstępstwa?

- W jaki sposób wykazano w tych przypadkach, że dla danej instalacji osiągnięcie tej wartości nie jest możliwe z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia?

- W jaki sposób uznano, że nie spowoduje to znacznego ryzyka dla ludzkiego zdrowia lub środowiska?

5.2. Zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. b) czynności, które nie mogą być prowadzone w warunkach ograniczonych, mogą zostać wyłączone spod środków przewidzianych w załączniku II A wówczas, gdy możliwość ta jest wyraźnie wymieniona w tym załączniku.

- Ilu operatorów skorzystało z tej możliwości i w stosunku do jakiej liczby urządzeń?

- W jaki sposób wykazano, że plan obniżania emisji podany w załączniku IIB nie jest wykonalny z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia?

- W jaki sposób operator wykazał, że dla odpowiednich urządzeń stosuje najlepszą dostępną technikę?

6. Plany krajowe

6.1. Czy państwo członkowskie podjęło decyzję o opracowaniu i realizacji planu krajowego zgodnie z art. 6? (Patrz: decyzja Komisji 2000/541/WE z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE(1))

6.2. Ile urządzeń zostało objętych planem krajowym? Jaką docelową redukcję emisji zakłada się w planie? Jaki jest obecny ogólny poziom emisji dla urządzeń objętych planem? W jaki sposób można go porównać z jakimkolwiek tymczasowo przyjętym celem redukcji emisji przypadającym na ten okres sprawozdawczy?

7. Zastępowanie

W odniesieniu do zaleceń opublikowanych przez Komisję zgodnie z art. 7 ust. 1, w jakim stopniu zostały one uwzględnione przy zatwierdzaniu i formułowaniu (ogólnie wiążących zasad (patrz: art. 7 ust. 2)?

8. Monitoring

8.1. W odniesieniu do art. 8 ust. 1, w przypadku gdy państwo członkowskie nałożyło na operatora zobowiązanie składania sprawozdań rocznych w celu dostarczania właściwym organom danych do weryfikacji zgodności z dyrektywą, proszę podać, ilu operatorów nie dostarczyło właściwym organom koniecznych danych i dla jakiej liczby urządzeń? Jakie działania zostały podjęte przez właściwe organy, aby zagwarantować dostarczenie tych informacji w najkrótszym możliwym czasie?

8.2. W odniesieniu do art. 8 ust. 1, w przypadku gdy państwo członkowskie nałożyło na operatora zobowiązanie składania sprawozdań "na żądanie" w celu dostarczania właściwym organom danych do weryfikacji zgodności z dyrektywą, proszę podać, ilu operatorów dostarczyło właściwym organom konieczne dane i dla jakiej liczby urządzeń?

8.3. Bez uszczerbku dla art. 8 ust. 4 i w odniesieniu do art. 8 ust. 3, proszę podać liczbę urządzeń, w przypadku których częstotliwość pomiarów okresowych jest wyższa niż raz do roku.

9. Niewypełnienie zobowiązań

W odniesieniu do art. 10:

- w stosunku do ilu operatorów stwierdzono naruszenie wymogów dyrektywy?

- jakie działania podjęto w celu przywrócenia zgodności "w możliwie najkrótszym czasie" zgodnie z art. 10 lit. a)?

- ile razy właściwe władze zawieszały lub wycofywały zezwolenie w przypadku braku zgodności na mocy art. 10 lit. b)?

10. Zgodność z dopuszczalnymi wartościami emisji

10.1. Proszę krótko opisać praktyki mające na celu zapewnienie zgodności z dopuszczalnymi wartościami emisji dla gazów odlotowych, wartościami emisji lotnych i wartościami całkowitych emisji. Proszę podać informacje na temat przykładów działań mających na celu zapewnienie zgodności w okresie referencyjnym.

10.2. Jakie są, ogólnie rzecz ujmując, najczęstsze praktyki dotyczące regularnych kontroli przeprowadzanych na miejscu przez właściwe organy? Jeżeli nie są one przeprowadzane, w jaki sposób właściwe organy sprawdzają informacje dostarczane przez operatora?

11. Plan obniżania emisji

11.1. Jaką procedurę stosuje się w celu zapewnienia, że plan obniżania emisji zaproponowany przez operatora odpowiada w największym możliwym stopniu emisjom, które miałyby miejsce w przypadku zastosowania dopuszczalnych wartości emisji określonych w załączniku II do dyrektywy? Proszę podać informacje na temat Państwa doświadczeń związanych ze stosowaniem planu obniżania emisji.

11.2. Jeżeli stosowali Państwo plan obniżania emisji podany w załączniku II B ust. 2, proszę odpowiedzieć na następujące pytania:

11.2.1. Jakie procedury i praktyki są stosowane do obliczania rocznych emisji odniesienia?

11.2.2. Jakie procedury i praktyki są stosowane do obliczania emisji docelowej?

11.2.3. Jakie praktyki są stosowane w celu zapewnienia osiągnięcia zgodności z emisją docelową?

Odpowiedzi mogą być krótkie mieć formę zestawienia.

12. Plan zarządzania rozpuszczalnikami

Zgodnie z art. 9, w jaki sposób wykazywana jest zgodność przez operatora (plan zarządzania rozpuszczalnikami lub równoważny)?

13. Publiczny dostęp do informacji

Ogólnie, jakie praktyki są stosowane w celu zapewnienia stosowania art. 12 w sprawie publicznego dostępu do informacji?

14. Powiązanie z innymi instrumentami wspólnotowymi

Jak państwa członkowskie oceniają skuteczność dyrektywy, między innymi w porównaniu z innymi wspólnotowymi instrumentami środowiskowymi?

______

(1) Dz.U. L 230 z 12.9.2000, str. 16.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.213.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/534/WE dotycząca kwestionariusza dla sprawozdań państw członkowskich w sprawie wykonania dyrektywy 1999/13/WE w okresie 2005-2007
Data aktu: 20/07/2006
Data ogłoszenia: 03/08/2006
Data wejścia w życie: 03/08/2006, 01/01/2005