UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym(1), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26,
UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości(2), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. a) i art. 24 oraz art. 27 w części II protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale(3),
PO KONSULTACJI z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa dnia 8 lipca 2004 r. zgodnie z procedurą określoną w art. 29 w części II protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale,
A TAKŻE MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
(1) Dnia 21 kwietnia 2004 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie (WE) nr 794/2004(4) w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania [ex] art. 93 Traktatu WE [obecnie art. 88](5).
(2) Dnia 30 kwietnia 2004 r. Komisja Europejska opublikowała komunikat w sprawie przestarzałości niektórych dokumentów dotyczących polityki pomocy państwa, których nie zamierza już stosować(6).
(3) Przepisy EOG o pomocy państwa mają być jednolicie stosowane na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.
(4) W celu ułatwienia przygotowania przez Państwa EFTA zgłoszeń o pomocy państwa oraz ich oceny przez Urząd pożądane jest ustanowienie obowiązkowego formularza zgłoszeniowego.
(5) Standardowy formularz zgłoszeniowy, jak również arkusz informacji zbiorczej oraz arkusze informacji uzupełniających odnoszą się do wszystkich istniejących wytycznych w sprawie pomocy państwa.
(6) Należy określić uproszczony system dokonywania zgłoszeń w przypadku zmian w istniejącej pomocy. Takie uproszczone procedury powinny być przyjęte jedynie wtedy, gdy Urząd jest regularnie informowany o realizacji danej istniejącej pomocy.
(7) Z uwagi na pewność prawną należy wyjaśnić, iż niewielkie wzrosty kosztów wynoszące do 20 % pierwotnego budżetu systemu pomocy, w szczególności dokonane w celu uwzględnienia skutków inflacji, nie muszą być zgłaszane Urzędowi, gdyż jest mało prawdopodobne, aby miały one wpływ na pierwotną ocenę zgodności, pod warunkiem że pozostałe warunki systemu pomocy pozostają niezmienne.
(8) Artykuł 21 w części II protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale wymaga od Państw EFTA przedłożenia Urzędowi sprawozdań rocznych dotyczących wszystkich istniejących programów pomocy lub pomocy indywidualnej przyznanej poza zatwierdzonym programem pomocy, wobec której nie nałożono decyzją warunkową żadnych szczególnych obowiązków sprawozdawczych.
(9) W celu umożliwienia Urzędowi wykonania swoich obowiązków w zakresie monitorowania pomocy Urząd musi otrzymywać dokładne informacje od Państw EFTA na temat rodzajów i kwot pomocy przyznawanej w ramach istniejących programów pomocy.
(10) Informacje wymagane w sprawozdaniach rocznych mają umożliwić Urzędowi monitorowanie poziomów całkowitej pomocy oraz wypracowanie ogólnego poglądu na temat wpływu różnych rodzajów pomocy na konkurencję. W tym celu Urząd może również poprosić Państwa EFTA o dostarczenie, w trybie doraźnym, dodatkowych danych dotyczących wybranych zagadnień. Wybór tematu może być z wyprzedzeniem omawiany z Państwami EFTA.
(11) Przepisy o dokonywaniu zgłoszeń i składaniu sprawozdań określone w niniejszej decyzji stosują się jedynie do pomocy w sektorach objętych Porozumieniem EOG oraz mieszczących się w kompetencji Urzędu.
(12) Terminy do celów protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale powinny być obliczane zgodnie z Aktem, o którym mowa w punkcie 6 załącznika XVI do Porozumienie EOG (zwanym dalej "Aktem o terminach")(7), uzupełnionym szczegółowymi zasadami wymienionymi w niniejszej decyzji. W szczególności konieczne jest ustalenie zdarzeń, które określają początek terminów mających zastosowanie do procedur pomocy państwa. Zasady określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie do terminów, które jeszcze nie upłynęły w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.
(13) Celem windykacji jest przywrócenie sytuacji istniejącej, zanim została bezprawnie przyznana pomoc. Aby zapewnić równe traktowanie, korzyść powinno się mierzyć obiektywnie od momentu, gdy przedsiębiorstwo będące beneficjentem uzyskało dostęp do pomocy, niezależnie od wyniku jakichkolwiek decyzji handlowych podjętych później przez to przedsiębiorstwo.
(14) Zgodnie z ogólną praktyką finansową właściwym jest ustalenie stopy procentowej windykacji jako rocznej stopy procentowej.
(15) Wielkość i częstotliwość transakcji pomiędzy bankami skutkują stopą procentową, którą można konsekwentnie mierzyć oraz która jest statystycznie istotna i z tego też względu powinna ona stanowić podstawę stopy procentowej windykacji. Niemniej jednak międzybankowa stopa swapowa powinna być dostosowana w taki sposób, aby odzwierciedlać ogólne poziomy zwiększonego ryzyka handlowego poza sektorem bankowym. Na podstawie informacji na temat międzybankowych stóp swapowych, Urząd powinien ustanowić dla każdego Państwa EFTA jedną stopę procentową windykacji. Z uwagi na pewność prawną oraz równe traktowanie właściwym jest ustalenie precyzyjnej metody obliczania stopy procentowej oraz zapewnienie publikacji stopy procentowej windykacji stosowanej w danym momencie, jak również odpowiednich, poprzednio stosowanych stóp.
(16) Przyznanie pomocy państwa może zostać uznane jako środek powodujący zmniejszenie średniookresowych wymogów finansowych przedsiębiorstwa będącego beneficjentem. W tym kontekście oraz zgodnie z ogólną praktyką finansową średni okres można określić jako 5 lat. Z tego też względu stopa procentowa windykacji powinna odpowiadać rocznej stopie procentowej ustalonej na okres 5 lat.
(17) Uwzględniając cel, jakim jest przywrócenie sytuacji istniejącej przed bezprawnym przyznaniem pomocy, oraz zgodnie z ogólną praktyką finansową stopę procentową windykacji ustalaną przez Urząd powinno się składać w ujęciu rocznym. Z tych samych powodów stopę procentową windykacji stosowaną w pierwszym roku okresu windykacji powinno się stosować przez pierwsze 5 lat okresu windykacji, a stopę procentową windykacji stosowaną w szóstym roku okresu windykacji przez kolejne 5 lat i tak dalej.
(18) Niniejszą decyzję należy stosować do decyzji o windykacji zgłaszanych po dacie wejścia w życie niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |
Hannes HAFTSTEIN | Einar M. BULL |
Przewodniczący | Członek Kolegium |
______
(1) Zwane dalej Porozumieniem EOG.
(2) Zwane dalej Porozumieniem o Nadzorze i Trybunale.
(3)Protokół 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale, zmieniony przez Państwa EFTA dnia 10 grudnia 2001 r. Zmiany weszły w życie dnia 28 sierpnia 2003 r.
(4) Dz.U. L 140 z 30.4.2004, str. 1.
(5) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1.
(6) Dz.U. C 115 z 30.4.2004, str. 1.
(7)Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, str. 1).
(8)Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71, zostało włączone do Porozumieniu EOG odniesieniem w punkcie 6 załącznika XVI do Porozumienia EOG.
(9) Niemniej jednak, o ile przepisy art. 9-11 niniejszej decyzji stosuje się jedynie do decyzji nakazujących windykację bezprawnej pomocy zgłoszonej Państwom EFTA po dacie wejścia w życie niniejszej decyzji, rozdział 34 wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa w zakresie stóp procentowych, jakie należy stosować, w przypadku gdy bezprawnie przyznana pomoc podlega procesowi windykacji, pozostaje w mocy odnośnie do wykonania przez Państwa EFTA zleceń windykacji zgłoszonych przed tą datą.
ZAŁĄCZNIKI
-zmieniony przez pkt 1 lit. c) decyzji nr 319/05/COL z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.06.113.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 grudnia 2005 r.
Z dniem 15 grudnia 2005 r., odniesienie do przedstawicielstwa danego państwa EFTA przy Unii Europejskiej lub jednostki koordynacyjnej EOG danego państwa EFTA, należy rozumieć jako odniesienie do przedstawicielstwa danego państwa EFTA przy Unii Europejskiej lub innego punktu kontaktowego ustanowionego przez państwo EFTA, zgodnie z pkt 1 lit. d) decyzji nr 319/05/COL z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.06.113.24).
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 387/06/COL z dnia 13 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.148.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 grudnia 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 789/08/COL z dnia 17 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.10.340.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.139.37 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 195/04/COL w sprawie przepisów wykonawczych, o których mowa w art. 27 w części II protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości |
Data aktu: | 14/07/2004 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2006 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2004 |