Decyzja 264/02/COL zmieniająca po raz trzydziesty siódmy Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez dodanie nowego rozdziału 22: Pomoc na ratowanie i restrukturyzację oraz pomoc na zamykanie przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 264/02/COL
z dnia 18 grudnia 2002 r.
zmieniająca po raz trzydziesty siódmy Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez dodanie nowego rozdziału 22: Pomoc na ratowanie i restrukturyzację oraz pomoc na zamykanie przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali

URZĄD NADZORU EFTA,

UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym(1), w szczególności jego art. 61 do 63,

UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości(2), w szczególności jego art. 24 i art. 1 Protokołu 3,

ZGODNIE Z art. 24 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale, Urząd Nadzoru EFTA nadaje moc prawną postanowieniom Porozumienia EOG dotyczącym pomocy państwa,

ZGODNIE Z art. 5 ust. 2 lit. b) Porozumienia o Nadzorze i Trybunale, Urząd Nadzoru EFTA wydaje zawiadomienia oraz wytyczne w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli Porozumienie to lub Porozumienie o Nadzorze i Trybunale wyraźnie tak stanowi lub jeśli Urząd Nadzoru EFTA uznaje to za konieczne,

PRZYWOŁUJĄC Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa(3) przyjęte przez Urząd Nadzoru EFTA(4) dnia 19 stycznia 1994 r.,

MAJĄC NA UWADZE, że dnia 7 marca 2002 r. Komisja przyjęła nowy komunikat(5) określający zasady oceny pomocy na ratowanie i restrukturyzację oraz pomocy na zamykanie przedsiębiorstw hutnictwa żelaza i stali,

MAJĄC NA UWADZE,że niniejszy komunikat ma również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

MAJĄC NA UWADZE, że należy zagwarantować jednolite stosowanie zasad EOG w zakresie pomocy państwa na całym terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

MAJĄC NA UWADZE, że zgodnie z pkt II części "OGÓLNE" zamieszczonej na końcu załącznika XV do Porozumienia EOG, Urząd Nadzoru EFTA w celu zachowania równych warunków konkurencji przyjmie, po konsultacji z Komisją, akty prawne odpowiadające tym, które zostały przyjęte przez Komisję WE,

PO KONSULTACJI z Komisją Europejską,

ODWOŁUJĄC SIĘ DO konsultacji, które Urząd Nadzoru EFTA odbył z państwami EFTA w przedmiotowej sprawie na wielostronnym spotkaniu dnia 19 października 2001 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

1. Wytyczne w sprawie pomocy państwa zmienia się, dodając nowy rozdział 22: "Pomoc na ratowanie i restrukturyzację oraz pomoc na zamykanie przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali", którego treść stanowi załącznik I do niniejszej decyzji.

2. Państwa EFTA zostają poinformowane pismem zawierającym egzemplarz niniejszej decyzji wraz z załącznikiem I. Państwa EFTA muszą wyrazić swoją zgodę na zaproponowane odpowiednie środki zgodnie z załącznikiem I w ciągu 20 dni roboczych - por. również pkt 22.4 załącznika I.

3. Komisja Europejska zostaje poinformowana, zgodnie z lit. d) Protokołu 27 do Porozumienia EOG, poprzez przekazanie jej egzemplarza niniejszej decyzji wraz z załącznikiem I.

4. Decyzja, w tym załącznik I, zostaje opublikowana w Sekcji EOG Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich oraz w jego Suplemencie EOG po wyrażeniu przez państwa EFTA zgody na odpowiednie środki.

5. Decyzja w języku angielskim jest autentyczna.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2002 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Einar M. BULL Hannes HAFSTEIN
Przewodniczący Członek Kolegium

______

(1) Zwane dalej Porozumieniem EOG.

(2) Zwane dalej Porozumieniem o Nadzorze i Trybunale.

(3) Zwane dalej "wytycznymi w sprawie pomocy państwa".

(4) Opublikowane pierwotnie w Dz.U. L 231 z 3.9.1994, Suplement EOG nr 32.

(5) Dz.U. C 70 z 19.3.2002, str. 8.

ZAŁĄCZNIK 

"22. POMOC NA RATOWANIE I RESTRUKTURYZACJĘ ORAZ POMOC NA ZAMYKANIE PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA HUTNICTWA ŻELAZA I STALI

22.1. POMOC NA RATOWANIE I RESTRUKTURYZACJĘ PRZEDSIĘBIORSTW ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W TRUDNEJ SYTUACJI

Pomoc na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali znajdujących się w trudnej sytuacji, zgodnie z definicją podaną w załączniku B do »Wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych«, nie jest zgodna ze wspólnym rynkiem.

22.2. POMOC NA ZAMYKANIE PRZEDSIĘBIORSTW

(1) Pomoc mająca na celu ułatwienie rozwoju określonej działalności gospodarczej może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem. Niżej wymieniona pomoc dla hutnictwa żelaza i stali zgodnie z definicją w załączniku B do wielosektorowych zasad ramowych może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem:

(2) pomoc na pokrycie płatności przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali na rzecz pracowników zwalnianych lub odchodzących na wcześniejszą emeryturę, jeśli

- płatności te rzeczywiście wynikają z całkowitego lub częściowego zamykania hut żelaza i stali, dla których pomoc nie została jeszcze zatwierdzona;

- płatności nie przekraczają płatności przyznawanych zwyczajowo w oparciu o zasady obowiązujące w państwach EFTA;

oraz

- pomoc nie przekracza 50 % wspomnianych płatności.

(3) pomoc dla przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali, które ostatecznie wstrzymują produkcję wyrobów stalowych, jeśli:

- przedsiębiorstwa te otrzymały osobowość prawną przed dniem 1 stycznia 2002 r.;

- regularnie produkowały wyroby stalowe do dnia zgłoszenia przedmiotowej pomocy;

- po dniu 1 stycznia 2002 r. nie zmieniły struktury produkcji lub zakładu;

- dokonają zamknięcia i złomowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów stalowych w terminie sześciu miesięcy od ustania produkcji lub zatwierdzenia pomocy przez Urząd, w zależności od tego, która z tych dat nastąpi później;

- zamknięcie należących do nich zakładów nie zostało uwzględnione przy zatwierdzaniu pomocy;

oraz

- wysokość pomocy nie przekracza pozostałej wartości księgowej zakładu przeznaczonego do zamknięcia, przy czym nie uwzględnia się części wynikającej z przeszacowań dokonanych po dniu 1 stycznia 2002 r., które przekraczają krajowy wskaźnik inflacji.

(4) pomoc dla przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali, które spełniają warunki określone w pkt 3 sekcji 2 rozdziału 22, ale są bezpośrednio lub pośrednio kontrolowane przez przedsiębiorstwo będące przedsiębiorstwem sektora hutnictwa żelaza i stali, bądź bezpośrednio lub pośrednio kontrolują takie przedsiębiorstwo, można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli:

- przedsiębiorstwo przeznaczone do zamknięcia zostało skutecznie i zgodnie z prawem wydzielone ze struktury organizacyjnej przynajmniej na sześć miesięcy przed wypłatą pomocy;

- księgi rachunkowe przedsiębiorstwa przeznaczonego do zamknięcia zostały zbadane przez niezależnego biegłego rewidenta zatwierdzonego przez Urząd, który potwierdził prawdziwość i rzetelność zestawienia aktywów i pasywów tego przedsiębiorstwa;

oraz

- występuje rzeczywiste i znajdujące potwierdzenie w faktach zmniejszenie zdolności produkcyjnych, które długookresowo przynosi znaczne korzyści całemu sektorowi hutnictwa żelaza i stali, a w okresie pięciu lat liczonych od daty objętego pomocą zamknięcia przedsiębiorstwa lub, o ile nastąpiła później, od daty ostatniej wypłaty pomocy zatwierdzonej w ramach niniejszego przepisu prowadzi do obniżenia zdolności produkcyjnych w zakresie wyrobów stalowych. Państwa EFTA wzywa się do korzystania z formularza zgłoszeń stanowiącego załącznik do wielosektorowych zasad ramowych (załącznik E) do celów zgłaszania wniosków o przyznanie pomocy zgodnie z przedmiotowymi zasadami ramowymi.

22.3. OBOWIĄZEK ZGŁASZANIA

Wszelkie plany dotyczące przyznania pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw hutnictwa żelaza i stali znajdujących się w trudnej sytuacji oraz pomocy na zamykanie przedsiębiorstw tego sektora wymagają indywidualnego zgłoszenia.

22.4. ODPOWIEDNIE ŚRODKI

(1) Urząd proponuje jako odpowiedni środek zgodnie z art. 1 ust. 1 Protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale wyłączenie z dniem 1 stycznia 2003 r. pomocy dla przedsiębiorstw hutnictwa żelaza i stali w rozumieniu definicji zawartej w załączniku B do wielosektorowych zasad ramowych z zakresu istniejących programów pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z definicją zawartą w wydanych przez Urząd Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (rozdział 16).

(2) Państwa EFTA wzywa się do wyrażenia wyraźnej zgody na zaproponowane odpowiednie środki w ciągu 20 dni roboczych od dnia skierowania do nich pisma. W przypadku braku odpowiedzi Urząd uzna, że dane państwo EFTA nie wyraża zgody na zaproponowane środki.

22.5. STOSOWANIE NINIEJSZYCH ZASAD RAMOWYCH

Niniejsze zasady ramowe stosuje się od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

22.6. NIEZGŁOSZONA POMOC PRZYZNANA HUTNICTWU ŻELAZA I STALI

Urząd zbada zgodność ze wspólnym rynkiem pomocy przyznanej hutnictwu żelaza i stali bez jego zgody w oparciu o kryteria obowiązujące w chwili przyznania pomocy."

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.139.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 264/02/COL zmieniająca po raz trzydziesty siódmy Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez dodanie nowego rozdziału 22: Pomoc na ratowanie i restrukturyzację oraz pomoc na zamykanie przedsiębiorstw sektora hutnictwa żelaza i stali
Data aktu: 18/12/2002
Data ogłoszenia: 25/05/2006
Data wejścia w życie: 18/12/2002