RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 7 maja 2003 r. Organ Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu ("WTO") upoważnił Wspólnotę do nałożenia środków zaradczych do poziomu 4 043 milionów USD, w postaci dodatkowych ceł ad valorem w wysokości 100 % na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. W związku z tym, dnia 8 grudnia 2003 r. Wspólnota przyjęła rozporządzenie Rady (WE) nr 2193/2003 ustanawiające dodatkowe cła przywozowe na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki(1).
(2) Do czasu rozstrzygnięcia w ramach WTO sporu dotyczącego zgodności niektórych przepisów przejściowych i dotyczących zachowania praw nabytych zawartych w "FSC Repeal and Exteritorial Income Act" z 2000 r. ("FSC-ETI Act") oraz w "American Jobs Creation Act" ("JOBS Act") z przepisami WTO, Wspólnota rozporządzeniem (WE) nr 171/2005 zmieniła i zawiesiła stosowanie rozporządzenia (WE) nr 2193/2003.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 171/2005 stanowi, że ponowne wprowadzenie dodatkowego cła nastąpi w dniu 1 stycznia 2006 r. albo 60 dni po potwierdzeniu przez Organ Rozstrzygania Sporów niezgodności niektórych aspektów wspomnianego wyżej Aktu z prawem WTO, jeżeli data ta przypada później.
(4) Dnia 14 marca 2006 r. Organ Rozstrzygania Sporów, po podjęciu w tej sprawie decyzji przez panel i Organ Apelacyjny, potwierdził niezgodność kwestionowanych środków stosowanych przez Stany Zjednoczone Ameryki z przepisami WTO. W dniu 3 maja 2006 r. Komisja opublikowała zawiadomienie informujące o wprowadzeniu dodatkowego cła ad valorem w wysokości 14 % od dnia 16 maja 2006 r.
(5) Kongres Stanów Zjednoczonych przyjął obecnie ustawodawstwo uchylające w następnych latach podatkowych przepisy FSC-ETI Act i JOBS Act dotyczące zachowania praw nabytych, w związku z czym środki zaradcze nałożone na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2193/2003 zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 171/2005 spełniły swój cel w wystarczającym zakresie, a ponowne wprowadzenie środków zaradczych wprowadziłoby niepotrzebne zakłócenia.
(6) Ponieważ przepisy, dla uzyskania mocy wiążącej, muszą zostać podpisane przez prezydenta Stanów Zjednoczonych, ponowne wprowadzenie sankcji powinno pozostać zawieszone do czasu podpisania przepisów, a uchylenie środków zaradczych nałożonych rozporządzeniem (WE) nr 2193/2003 zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 171/2005 powinno stać się skuteczne dopiero po złożeniu podpisu przez prezydenta,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 15 maja 2006 r.
|
W imieniu Rady |
|
U. PLASSNIK |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 328 z 17.12.2003, str. 3. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 171/2005 (Dz.U. L 28 z 1.2.2005, str. 31).