uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 24 września 2004 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko niektórym urzędnikom z Białorusi(1), w odniesieniu do niektórych urzędników z Białorusi którzy odpowiadają za wszczęcie niezależnego dochodzenia i ściganie zarzucanych przestępstw, jednak zaniechali powyższego, oraz przeciwko osobom, które w sprawozdaniu Pourgouridesa uznane zostały za kluczowe podmioty odpowiedzialne za zaginięcie na Białorusi w latach 1999/2000 czterech znanych osób oraz za następujące po tym przypadki ukrywania informacji, uwzględniając jednoznaczną rolę tych podmiotów w utrudnianiu działania wymiaru sprawiedliwości.
(2) W dniu 13 grudnia 2004 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2004/848/WPZiB zmieniające wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB(2) w celu rozszerzenia zakresu środków ograniczających na osoby bezpośrednio odpowiedzialne za sfałszowanie wyborów i referendum na Białorusi w dniu 17 października 2004 r., jak również na osoby odpowiedzialne za poważne naruszenia praw człowieka poprzez prześladowanie uczestników demonstracji pokojowych odbywających się w następstwie wyborów i referendum na Białorusi.
(3) W dniu 23 marca 2006 r. Rada Europejska potępiła działanie władz białoruskich podjęte tego samego dnia związane z aresztowaniem uczestników demonstracji pokojowej korzystających z należnego im prawa do wolności zgromadzeń w celu zaprotestowania przeciwko sposobowi przeprowadzenia wyborów prezydenckich, które odbyły się na Białorusi dnia 19 marca 2006 r. Rada Europejska wyraziła ubolewanie, że władze białoruskie nie dotrzymały zobowiązań podjętych na forum OBWE w zakresie wyborów demokratycznych i uważa, że podczas wyborów prezydenckich na Białorusi miały miejsce zasadnicze uchybienia.
(4) W związku z tym Rada Europejska podjęła decyzję o zastosowaniu środków ograniczających wobec osób, które są odpowiedzialne za łamanie międzynarodowych standardów wyborczych, w tym wobec prezydenta Aleksandra Łukaszenki.
(5) Należy również przyjąć środki ograniczające skierowane przeciwko białoruskim przywódcom oraz urzędnikom odpowiedzialnym za łamanie międzynarodowych standardów wyborczych oraz za prześladowanie społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej.
(6) Środki ograniczające nałożone przez wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB oraz dodatkowe środki ograniczające należy skonsolidować w ramach pojedynczego instrumentu. Wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB należy w związku z tym uchylić.
(7) W odniesieniu do środków, o których mowa w motywie 1, UE zweryfikuje swoje stanowisko w świetle przyszłego rozwoju, uwzględniwszy gotowość odpowiednich władz Białorusi do pełnego i transparentnego przeprowadzenia śledztwa w sprawie zaginięć i pociągnięcia sprawców do odpowiedzialności przed wymiarem sprawiedliwości.
(8) Środki ograniczające skierowane przeciwko osobom bezpośrednio odpowiedzialnym za sfałszowanie wyborów i referendum na Białorusi w dniu 17 października 2004 r. i przeciwko osobom odpowiedzialnym za poważne naruszenie praw człowieka poprzez prześladowanie uczestników demonstracji pokojowych odbywających się w następstwie wyborów i referendum, należy poddać przeglądowi w świetle reform Kodeksu Wyborczego przeprowadzonych w celu dostosowania go do zobowiązań podjętych w ramach OBWE oraz innych norm międzynarodowych zgodnych z zaleceniami OBWE/ODIHR, a także w świetle konkretnych działań podjętych przez władze zmierzających do poszanowania praw człowieka w odniesieniu do demonstracji pokojowych.
(9) Środki ograniczające skierowane przeciwko osobom odpowiedzialnym za naruszenie międzynarodowych standardów wyborczych w trakcie wyborów w dniu 19 marca, oraz za prześladowanie społeczeństwa obywatelskiego związane z tymi wyborami należy poddać przeglądowi w świetle szybkiego uwolnienia i rehabilitacji wszystkich osób aresztowanych ze względów politycznych oraz w świetle reform Kodeksu Wyborczego przeprowadzonych w celu dostosowania go do zobowiązań podjętych w ramach OBWE oraz innych norm międzynarodowych zgodnych z zaleceniami OBWE/ODIHR, sposobu przeprowadzania wyborów w przyszłości, jak również konkretnych działań władz mających na celu poszanowanie wartości demokratycznych, państwa prawnego, praw człowieka i podstawowych wolności, w tym wolności słowa i mediów, wolności zgromadzeń i stowarzyszeń politycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
W imieniu Rady | |
U. PLASSNIK | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 301 z 28.9.2004, str. 67. Wspólne stanowisko ostatnio zmienione 2005/666/WPZiB (Dz.U. L 247 z 23.9.2005, str. 40).
(2) Dz.U. L 367 z 14.12.2004, str. 35.
ZAŁĄCZNIKI
Z dniem 7 kwietnia 2008 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłuzone do dnia 10 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/288/WPZiB z dnia 7 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.95.66).
Z dniem 10 listopada 2008 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 13 października 2009 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/844/WPZiB z dnia 10 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.08.300.56).
Z dniem 6 kwietnia 2009 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 15 marca 2010 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/314/WPZiB z dnia 6 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.93.21).
Z dniem 15 grudnia 2009 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 31 października 2010 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/969/WPZiB z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.332.76).
-zmieniony przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2006/362/WPZiB z dnia 18 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.45) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 18 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/718/WPZiB z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.294.72) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 23 października 2006 r.
-dodany przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2006/362/WPZiB z dnia 18 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.45) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 18 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/718/WPZiB z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.294.72) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 23 października 2006 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.101.5 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2006/276/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko niektórym urzędnikom z Białorusi i uchylające wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB |
Data aktu: | 10/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 11/04/2006 |
Data wejścia w życie: | 10/04/2006 |