uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
(1) Grypa ptaków jest poważną i wysoce zaraźliwą chorobą drobiu i innych utrzymywanych ptaków spowodowaną różnymi rodzajami wirusów grypy. Wirusy te mogą również przechodzić na ssaki, w szczególności świnie, i na ludzi.
(2) W związku z tym, że drób jest objęty listą zwierząt żywych stanowiącą załącznik I do Traktatu, jednym z zadań Wspólnoty w dziedzinie weterynarii jest poprawa statusu zdrowotnego drobiu, ułatwiając tym samym wymianę handlową drobiu i produktów drobiowych i zapewniając rozwój tego sektora. Ponadto definiując i stosując politykę i działania wspólnotowe, należy zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego.
(3) Wirusy grypy mają dużą ilość różnych szczepów. Poziom zagrożenia, jakie stwarzają różne szczepy wirusów grypy dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego jest bardzo zmienny i do pewnego stopnia nieprzewidywalny z powodu szybkiej mutacji wirusa i możliwości wymiany segmentów materiału genetycznego pomiędzy różnymi szczepami.
(4) Zakażenie niektórymi szczepami wirusów grypy pochodzących od ptaków może być przyczyną ogniska choroby wśród ptactwa domowego, przybierając proporcje epizootyczne i powodując śmiertelność i straty wśród drobiu na skalę, która może w szczególności zagrozić opłacalności całej hodowli drobiu.
(5) Wspólnotowe środki zwalczania grypy ptaków zostały ustanowione na mocy dyrektywy Rady 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzającej wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu 3 w celu zapewnienia ochrony zdrowia zwierząt i przyczynienia się do rozwoju sektora drobiarskiego.
(6) Środki ustanowione dyrektywą 92/40/EWG powinny zostać poddane gruntownemu przeglądowi w świetle najnowszej wiedzy naukowej dotyczącej zagrożeń, jakie grypa ptaków niesie ze sobą dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego, rozwoju nowych metod laboratoryjnych i szczepionek oraz doświadczeń zdobytych podczas ostatnich wybuchów ognisk tej choroby we Wspólnocie, a także w krajach trzecich.
(7) Nowe środki wspólnotowe powinny również uwzględnić najnowsze opinie Komitetu Naukowego ds. Zdrowia i Dobrostanu Zwierząt oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), a także zmiany w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych i w Podręczniku badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych Międzynarodowego Biura Epizootycznego (OIE) w sprawie grypy ptaków.
(8) Pewne wirusy grypy pochodzące od ptaków mogą w niektórych okolicznościach mieć wpływ na ludzi i mogą wówczas stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Przepisy niniejszej dyrektywy, których celem jest zwalczanie choroby wśród zwierząt hodowlanych, mogłyby pośrednio przyczynić się do zapobiegania problemom w zakresie zdrowia publicznego. Na obecnym etapie radzenie sobie z takimi problemami pozostaje jednak w głównej mierze w gestii Państw Członkowskich.
(9) Na poziomie wspólnotowym zagrożeniami dla zdrowia ludzkiego, jakie przedstawiają wirusy grypy, zajmują się przede wszystkim inne działania i akty prawne. Dotyczą one w szczególności Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , zaleceń wydawanych przez Komisję w sprawie gotowości Wspólnoty na wypadek pandemii grypy i wspólnotowych planów gotowości, Systemu Wczesnego Ostrzegania i Reagowania Unii Europejskiej oraz ustanowienia Europejskiego Systemu Monitorowania Grypy/Europejskiej Grupy Nadzoru nad Grypą.
(10) Stosownym jest jednak, aby Komisja wraz z ECDC oceniła, czy dalsze środki w dziedzinie zdrowia publicznego lub zdrowia pracowników oraz środki bezpieczeństwa, uzupełniające przepisy dotyczące zdrowia zwierząt zawarte w niniejszej dyrektywie są potrzebne na poziomie wspólnotowym w celu przeciwstawienia się zagrożeniom przedstawianym dla ludzi, a w szczególności dla pracowników mających kontakt z zakażonymi zwierzętami, przez pewne wirusy grypy pochodzące od ptaków, oraz aby przedstawiła wszelkie niezbędne wnioski legislacyjne.
(11) Aktualny stan wiedzy wskazuje, że zagrożenie dla zdrowia, jakie przedstawiają tak zwane wirusy grypy ptaków o niskiej zjadliwości, jest niższe w stosunku do zagrożenia, jakie przedstawiają wysoce zjadliwe wirusy grypy ptaków, które pochodzą od mutacji niektórych wirusów o niskiej zjadliwości.
(12) Prawodawstwo wspólnotowe dotyczące zwalczania grypy ptaków powinno umożliwić Państwom Członkowskim przyjęcie środków zwalczania choroby w sposób proporcjonalny i elastyczny, z uwzględnieniem różnych poziomów zagrożenia, jakie przedstawiają różne szczepy wirusa, prawdopodobnego oddziaływania społeczno-ekonomicznego rozważanych środków na sektor rolnictwa i inne sektory powiązane, jednocześnie zapewniając, że środki podjęte w ramach każdego konkretnego scenariusza rozwoju choroby są najodpowiedniejsze.
(13) Mając na uwadze potencjał mutacji wirusów grypy ptaków o niskiej zjadliwości w wysoce zjadliwe wirusy grypy ptaków, należy wprowadzić przepisy mające na celu wczesne wykrycie zakażenia drobiu tak, aby móc szybko zareagować i przyjąć odpowiednie i proporcjonalne środki zwalczania i eliminacji, które powinny obejmować system aktywnego nadzoru prowadzonego przez Państwa Członkowskie. Nadzór taki powinien przebiegać według ogólnych wytycznych, jakie zostaną przyjęte w świetle najnowszego stanu wiedzy i osiągnięć w tej dziedzinie.
(14) Wszelkie podejrzenie występowania zakażenia grypą ptaków, które może pojawić się w wyniku badań klinicznych lub laboratoryjnych lub jakiekolwiek inne powody prowadzące do podejrzenia występowania zakażenia powinny spowodować podjęcie natychmiastowego urzędowego dochodzenia, tak aby można było podjąć szybkie i skuteczne odpowiednie działanie. Działanie takie powinno zostać wzmocnione możliwie najszybciej po potwierdzeniu występowania zakażenia, tak aby objęło ono likwidację ptaków z zakażonych gospodarstw i z gospodarstw, które są narażone na ryzyko zakażenia.
(15) W przypadku wykrycia zakażenia wirusem grypy ptaków o niskiej zjadliwości, środki zwalczania mogą się różnić od tych, które powinno się zastosować w przypadku wykrycia wysoce zjadliwego wirusa grypy ptaków, z uwzględnieniem różnych poziomów zagrożenia, jakie przedstawiają te dwie odmiany choroby.
(16) Środki zwalczania choroby, a w szczególności utworzenie stref ograniczeń, powinno się również dostosowywać uwzględniając gęstość populacji drobiu, a także inne czynniki ryzyka na obszarze, na którym wykryto zakażenie.
(17) W przypadku wystąpienia ogniska choroby niezbędne jest również zapobieganie dalszemu rozprzestrzenianiu się zakażenia poprzez uważne monitorowanie i ograniczanie przemieszczania drobiu i wykorzystywania produktów, które mogą zostać skażone, zaostrzenie środków z zakresu bezpieczeństwa biologicznego na wszystkich etapach produkcji drobiu, oczyszczanie i odkażanie skażonych gospodarstw, ustanawianie obszarów zapowietrzonych i obszarów zagrożonych wokół ogniska choroby oraz, w miarę potrzeby, poprzez szczepienia.
(18) Zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym dotyczącym dobrostanu zwierząt, wspólnotowe środki zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków powinny polegać najpierw na likwidacji zakażonych stad.
(19) Dyrektywa Rady 93/119/WE z dnia 22 grudnia 1993 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas uboju lub zabijania 5 określa minimalne normy ochrony zwierząt podczas uboju lub zabijania w celu zwalczania choroby. Takie zasady stosują się w pełni do uboju lub zabijania zgodnie z niniejszą dyrektywą.
(20) Szczepienie przeciwko grypie ptaków może być skutecznym narzędziem uzupełniającym środki zwalczania choroby i umożliwiającym uniknięcie masowego zabijania i niszczenia drobiu lub innych utrzymywanych ptaków. Aktualny stan wiedzy wskazuje, że szczepienie może być pomocne nie tylko jako krótkoterminowy środek w sytuacjach awaryjnych, lecz również jako długoterminowy środek zapobiegania chorobie w sytuacjach podwyższonego ryzyka przedostania się wirusów grypy ptaków ze środowiska naturalnego lub z innych źródeł. Należy więc wprowadzić przepisy zarówno w odniesieniu do szczepienia interwencyjnego, jak i zapobiegawczego.
(21) Drób szczepiony, chociaż jest chroniony przed objawami klinicznymi choroby, może się zakazić i w ten sposób przyczynić do dalszego rozprzestrzenienia zakażenia. W związku z tym, szczepieniu muszą towarzyszyć odpowiednie środki nadzoru i środki ograniczające ustalone na poziomie wspólnotowym. Dlatego też strategia szczepień powinna pozwalać na dokonanie rozróżnienia pomiędzy zwierzętami zakażonymi i szczepionymi. Produkty z drobiu szczepionego, takie jak mięso i jaja konsumpcyjne, powinno się wprowadzać do obrotu zgodnie z właściwym prawodawstwem wspólnotowym, w tym niniejszą dyrektywą.
(22) Wspólnota i Państwa Członkowskie powinny mieć także możliwość utworzenia rezerw szczepionki przeciwko grypie ptaków, które w przypadkach awaryjnych zostaną użyte do szczepienia drobiu lub innych utrzymywanych ptaków.
(23) Należy przyjąć przepisy dla zapewnienia stosowania zharmonizowanych procedur i metod w diagnozowaniu grypy ptaków, w tym funkcjonowania laboratorium referencyjnego Wspólnoty, a także laboratoriów referencyjnych w Państwach Członkowskich.
(24) Należy przyjąć przepisy dla zapewnienia osiągnięcia przez Państwa Członkowskie niezbędnego poziomu gotowości, pozwalającego na skuteczne radzenie sobie w sytuacjach awaryjnych spowodowanych jednym lub większą liczbą ognisk grypy ptaków, w szczególności poprzez stworzenie odpowiednich planów gotowości i ustanowienie centrów kontroli.
(25) Jeśli grypa ptaków zostanie wykryta w trakcie przywozu w zakładzie lub ośrodku kwarantanny, jak przewiduje decyzja Komisji 2000/666/WE z dnia 16 października 2000 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie ptaków innych niż drób oraz warunki kwarantanny 6 , fakt ten powinien zostać zgłoszony Komisji. Jednakże dokonywanie zgłoszeń określone dyrektywą Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie 7 w przypadkach wystąpienia ognisk choroby w Państwach Członkowskich nie byłoby właściwe.
(26) Oczyszczanie i odkażanie powinny być integralnym elementem wspólnotowej polityki zwalczania grypy ptaków. Środki odkażające powinno się stosować zgodnie z dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych 8 .
(27) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi 9 ustanawia zasady dotyczące gromadzenia, transportu, przechowywania, przeładunku, przetwarzania oraz wykorzystywania lub usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym zwierząt zabitych w celu wyeliminowania chorób epizootycznych, aby zapobiec zagrożeniu, jakie choroby te stwarzają dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego. To rozporządzenie i jego środki wykonawcze określają ogólne ramy usuwania martwych zwierząt. Należy wprowadzić przepisy w celu przyjęcia w drodze procedury komitologii szczególnych, dodatkowych lub różnych środków koniecznych dla dalszego wzmocnienia środków zwalczania grypy ptaków.
(28) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 10 oraz rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 11 może być pod pewnymi warunkami stosowane do jaj pochodzących z gospodarstw, gdzie trzymany jest drób, w stosunku do którego istnieje podejrzenie zakażenia grypą ptaków.
(29) Państwa Członkowskie powinny określić zasady dotyczące sankcji stosowanych w przypadku naruszenia przepisów niniejszej dyrektywy i zapewnić ich wprowadzenie. Sankcje te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(30) Należy wprowadzić przepisy przewidujące możliwość dokonania, w razie konieczności, niezwłocznej zmiany załączników do niniejszej dyrektywy, tak aby uwzględnić rozwój wiedzy naukowej i technicznej.
(31) Biorąc pod uwagę nieprzewidywalność wirusów grypy, właściwe jest również zapewnienie istnienia szybkiej procedury pozwalającej na szybkie przyjęcie na poziomie wspólnotowym dodatkowych lub bardziej szczegółowych środków zwalczania wszelkiego zakażenia drobiu i innych gatunków zwierząt, wtedy gdy środki takie są konieczne.
(32) Niniejsza dyrektywa powinna wyznaczać minimalne środki zwalczania do stosowania w przypadku wystąpienia ogniska grypy ptaków wśród drobiu lub innych utrzymywanych ptaków. Jednak Państwa Członkowskie mają swobodę we wprowadzaniu bardziej restrykcyjnych działań administracyjnych i sanitarnych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą. Poza tym niniejsza dyrektywa powinna przewidywać, że organy Państw Członkowskich stosują środki proporcjonalne do zagrożenia zdrowia, jakie powodują różne sytuacje związane z chorobą.
(33) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest zapewnienie rozwoju sektora drobiarskiego i przyczynienie się do ochrony zdrowia zwierząt, konieczne i właściwe jest ustanowienie zasad dotyczących środków szczegółowych i środków minimalnych mających na celu zapobieganie i zwalczanie grypy ptaków. Zgodnie z art. 5 akapit trzeci Traktatu, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia wyznaczonych celów.
(34) Środki konieczne dla wdrożenia niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 12 .
(35) Dla zapewnienia przejrzystości i racjonalności prawodawstwa wspólnotowego, dyrektywa 92/40/EWG powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą dyrektywą.
(36) Zgodnie z pkt 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa zachęca się Państwa Członkowskie do sporządzania 13 , dla ich własnych celów i w interesie Wspólnoty, własnych tabel, które w możliwie najszerszym zakresie odzwierciedlają korelację pomiędzy niniejszą dyrektywą a środkami transpozycji, oraz do podawania ich do wiadomości publicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
PRZEDMIOT, ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
Przedmiot i zakres stosowania
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:
ZAPOBIEGAWCZE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA BIOLOGICZNEGO, NADZÓR, POWIADOMIENIA I DOCHODZENIA EPIDEMIOLOGICZNE
Zapobiegawcze środki bezpieczeństwa biologicznego
Szczegółowe przepisy dotyczące zapobiegawczych środków bezpieczeństwa biologicznego mogą zostać ustanowione zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 2.
Programy nadzoru
Powiadamianie
Dochodzenie epidemiologiczne
PODEJRZENIE WYSTĄPIENIA OGNISK
Środki stosowane w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska
Odstępstwa od niektórych środków, które mają być stosowane w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska
Okres obowiązywania środków, które mają być stosowane w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska
Środki przewidziane w art. 7, które mają być stosowane w gospodarstwach w przypadku podejrzenia wystąpienia ogniska, stosuje się nadal aż do momentu uzyskania przez właściwy organ pewności, że wykluczono podejrzenie występowania grypy ptaków na terenie gospodarstwa.
Dodatkowe środki w oparciu o dochodzenie epidemiologiczne
Ograniczenia takie mogą zostać rozszerzone na przemieszczanie ssaków gatunków domowych, w takim przypadku nie mogą one jednak przekraczać 72 godzin, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków.
Jeśli jednak pozwalają na to warunki, stosowanie tych środków można ograniczyć do drobiu lub innych utrzymywanych ptaków, w stosunku do których istnieje podejrzenie zakażenia i ich jednostek produkcyjnych.
W przypadku zabicia drobiu lub innych utrzymywanych ptaków, pobiera się od nich próbki w celu potwierdzenia lub wykluczenia ryzyka podejrzenia wystąpienia ogniska, zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
WYSOCE ZJADLIWA GRYPA PTAKÓW (HPAI)
Gospodarstwa, oddzielne jednostki produkcyjne i gospodarstwa kontaktowe
Środki, które mają być stosowane w gospodarstwach, w których potwierdzono wystąpienie ogniska
Państwa Członkowskie mogą jednak przyznać odstępstwa dla pewnych gatunków drobiu lub innych utrzymywanych ptaków, które można pozostawić przy życiu na podstawie oceny ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się grypy ptaków.
Właściwy organ może zastosować odpowiednie środki w celu ograniczenia jakiegokolwiek ewentualnego rozprzestrzeniania się grypy ptaków na dzikie ptaki na terenie gospodarstwa.
Wyżej wymieniony izolat wirusa, zgodnie z art. 51 ust. 1, zostaje możliwie najszybciej przekazany laboratorium referencyjnemu Wspólnoty.
Odstępstwa
Odstępstwa dotyczące pewnych gospodarstw
Każda taka zgoda podlega warunkom ustalonym w załączniku III do niniejszej dyrektywy.
Środki, które mają być stosowane w przypadku ognisk HPAI w oddzielnych jednostkach produkcyjnych
W przypadkach ogniska HPAI w gospodarstwie składającym się z dwóch lub więcej oddzielnych jednostek produkcyjnych, właściwy organ może przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 11 ust. 2 akapit pierwszy dla jednostek produkcyjnych zawierających drób lub inne utrzymywane ptaki, u których nie podejrzewa się wystąpienia HPAI, pod warunkiem, że odstępstwa takie nie zagrażają zwalczaniu choroby.
Odstępstwa takie zostają przyznane tylko w stosunku do dwóch lub więcej oddzielnych jednostek produkcyjnych, gdy urzędowy lekarz weterynarii, uwzględniając strukturę, rozmiar, działalność, rodzaj zakwaterowania, paszę, źródło wody, urządzenia, pracowników i odwiedzających gospodarstwo, jest pewien, że są one całkowicie niezależne od innych jednostek produkcyjnych pod względem położenia i codziennej obsługi trzymanego tam drobiu lub innych utrzymywanych ptaków.
Środki, które mają być stosowane w gospodarstwach kontaktowych
Właściwy organ zapewnia, że środki przewidziane w art. 7 ust. 2, stosuje się do gospodarstw kontaktowych aż do momentu wykluczenia obecności HPAI zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Główne kryteria, jakie należy wziąć pod uwagę, stosując w gospodarstwach kontaktowych środki przewidziane w art. 11, określa załącznik IV.
Obszary zapowietrzone, obszary zagrożone oraz dalsze strefy zamknięte
Ustanowienie obszarów zapowietrzonych, obszarów zagrożonych oraz dalszych stref zamkniętych w przypadku ognisk HPAI
Środki, które mają być stosowane zarówno w obszarach zapowietrzonych, jak i w obszarach zagrożonych
Informację tę można przekazać za pomocą ogłoszeń ostrzegawczych, mediów takich jak prasa i telewizja lub innych odpowiednich środków.
Środki, które mają być stosowane w obszarach zapowietrzonych
Spis i wizyty urzędowego lekarza weterynarii oraz nadzór
Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w obszarach zapowietrzonych:
Środki, które mają być stosowane w gospodarstwach w obszarach zapowietrzonych
Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w gospodarstwach znajdujących się w obszarach zapowietrzonych:
Zakaz usuwania lub rozprzestrzeniania zużytej ściółki, obornika lub gnojowicy z gospodarstw
Właściwy organ zapewnia, że wywóz lub rozprzestrzenianie zużytej ściółki, obornika lub gnojowicy z gospodarstw w obszarach zapowietrzonych jest zakazany, chyba że ten organ na to zezwoli. W ramach środków bezpieczeństwa biologicznego można jednak zezwolić na przemieszczanie obornika lub gnojowicy z gospodarstwa do wyznaczonego zakładu w celu poddania obróbce lub do tymczasowego przechowywania w celu późniejszego poddania obróbce, aby zniszczyć ewentualne wirusy grypy ptaków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 lub zgodnie z zasadami szczegółowymi, które mogą być przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 2.
Targi, jarmarki lub inne skupiska i odbudowa pogłowia dzikiej zwierzyny
Właściwy organ zapewnia, że w obszarach zapowietrzonych zakazane jest organizowanie targów, jarmarków, pokazów lub innych imprez gromadzących drób lub inne utrzymywane ptaki.
Właściwy organ zapewnia, że w obszarach zapowietrzonych nie wypuszcza się drobiu lub innych utrzymywanych ptaków w celu odbudowy pogłowia dzikiej zwierzyny.
Zakaz przemieszczania i transportu ptactwa, jaj, mięsa drobiowego oraz zwłok
Odstępstwa dla bezpośredniego transportu drobiu w celu natychmiastowego uboju oraz przemieszczanie i obróbka mięsa drobiowego
Odstępstwa dla transportu bezpośredniego piskląt jednodniowych
Odstępstwa dla transportu bezpośredniego drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym
Na zasadzie odstępstwa od art. 22, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa najlepiej w obszarze zapowietrzonym lub obszarze zagrożonym, w której nie ma innego drobiu, z zachowaniem następujących warunków:
Odstępstwo dla transportu bezpośredniego jaj wylęgowych i konsumpcyjnych
Odstępstwo dla bezpośredniego transportu zwłok
Na zasadzie odstępstwa od art. 22, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport zwłok, pod warunkiem, że są one transportowane w celu ich usunięcia.
Oczyszczanie i odkażanie środków transportu
Właściwy organ zapewnia, że pojazdy i urządzenia używane do transportu zgodnie z art. 23-27 są oczyszczane i odkażane niezwłocznie po transporcie, zgodnie z jedną lub kilkoma procedurami przewidzianymi w art. 48.
Okres obowiązywania środków
Środki, które mają być stosowane w obszarach zagrożonych
Środki, które mają być stosowane w obszarach zagrożonych
Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w obszarach zagrożonych:
Właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu spoza obszarów zapowietrzonych i obszarów zagrożonych do wyznaczonej ubojni znajdującej się w obszarze zagrożonym celem przeprowadzenia natychmiastowego uboju oraz na późniejsze przemieszczanie mięsa pochodzącego z takiego drobiu;
do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa w tym samym Państwie Członkowskim, pod warunkiem zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego i objęcia gospodarstwa urzędowym nadzorem po transporcie, a pisklęta jednodniowe pozostają w gospodarstwie przeznaczenia co najmniej przez 21 dni; lub
do jakiegokolwiek innego gospodarstwa, jeśli pisklęta jednodniowe były wylężone z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstwa drobiarskiego znajdującego się poza obszarami zapowietrzonymi i obszarami zagrożonymi, pod warunkiem, że wylęgarnia miejsca wysyłki może zapewnić dzięki swojej logistyce i warunkom pracy zgodnym z bezpieczeństwem biologicznym, że nie nastąpił kontakt pomiędzy tymi jajami i żadnymi innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi pochodzącymi ze stad drobiu w takich obszarach i w konsekwencji mają one inny status zdrowotny;
Okres obowiązywania środków
Środki przewidziane w niniejszej sekcji utrzymuje się co najmniej przez 30 dni od daty ukończenia wstępnego oczyszczania i odkażania w zakażonym gospodarstwie zgodnie z art. 48.
Środki, które mają być stosowane w dalszych strefach zamkniętych
Środki, które mają być stosowane w dalszych strefach zamkniętych
Odbudowa pogłowia tych gospodarstw odbywa się zgodnie z instrukcjami właściwego organu.
Odstępstwa i dodatkowe środki bezpieczeństwa biologicznego
Odstępstwa
Mając na uwadze jakiekolwiek przyznane odstępstwo, przewidziane w ust. 1-4, środki zapobiegające rozprzestrzenieniu się grypy ptaków mogą zostać przyznane zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 3.
Dodatkowe środki bezpieczeństwa biologicznego
Środki te mogą obejmować ograniczenia w zakresie przemieszczania pojazdów lub osób dostarczających paszę, zbierających jaja, transportujących do ubojni drobiu, zbierających zwłoki w celu ich usunięcia oraz ograniczenia w zakresie innego przemieszczania pracowników, lekarzy weterynarii lub osób dostarczających sprzęt rolniczy.
Środki, które mają być stosowane w przypadkach podejrzenia i potwierdzenia wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) w niektórych obiektach innych niż gospodarstwa i w środkach transportu
Dochodzenie w sprawie podejrzenia występowania HPAI w ubojniach i w środkach transportu
W przypadku gdy istnieje podejrzenie lub uzyskano potwierdzenie obecności HPAI w ubojniach lub środkach transportu, właściwy organ niezwłocznie wszczyna dochodzenie w gospodarstwie pochodzenia drobiu lub innych utrzymywanych ptaków w celu potwierdzenia lub wykluczenia obecności choroby zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Środki, które mają być stosowane w ubojniach
W przypadku uboju takiego drobiu, mięso drobiowe oraz wszelkie produkty uboczne pochodzące od tego drobiu i mięso drobiowe i produkty uboczne pochodzące od jakiegokolwiek innego drobiu, który mógł zostać skażony w trakcie uboju i procesu produkcji, są trzymane oddzielnie i pod urzędowym nadzorem, aż do momentu zakończenia dochodzeń przeprowadzanych zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Środki, które mają być stosowane w placówkach kontroli granicznej lub w środkach transportu
Właściwy organ może zezwolić na przemieszczenie drobiu lub innych utrzymywanych ptaków do innego miejsca gdzie są one zabijane, ubijane lub izolowane.
Właściwy organ może jednak zadecydować o nie zabijaniu lub nie ubijaniu drobiu lub innych utrzymywanych ptaków znajdujących się w placówce kontroli granicznej, które nie miały kontaktu z drobiem lub innymi utrzymywanymi ptakami podejrzanymi o zakażenie.
Środki dodatkowe, które mają być stosowane w ubojniach, placówkach kontroli granicznej lub środkach transportu
Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków dodatkowych w przypadku podejrzenia lub potwierdzenia występowania HPAI w ubojniach, placówkach kontroli granicznej lub środkach transportu:
GRYPA PTAKÓW O NISKIEJ ZJADLIWOŚCI (LPAI)
Środki, które mają być stosowane w gospodarstwach, w których potwierdzono występowanie ogniska
Środki, które mają być stosowane
Likwidację można rozszerzyć na inne utrzymywane ptaki w gospodarstwie, na podstawie oceny ryzyka jakie stwarzają w odniesieniu do dalszego rozprzestrzeniania się grypy ptaków oraz na inne gospodarstwa, które na podstawie dochodzenia epidemiologicznego można uznać za gospodarstwa kontaktowe.
Przed likwidacją żaden drób ani inne utrzymywane ptaki nie wjeżdżają na teren gospodarstwa ani go nie opuszczają, chyba że właściwy organ na to zezwoli.
Kiedy likwidację ptaków przeprowadza się poprzez ubój w wyznaczonej ubojni, drób poddaje się dalszemu nadzorowi i badaniom.
Drób nie jest przemieszczany z gospodarstwa do wyznaczonej ubojni, aż do momentu, gdy właściwy organ, uwzględniając w szczególności dochodzenia i badania laboratoryjne ukierunkowane na określenie zakresu jakiegokolwiek wydalania wirusa przez drób przeprowadzane zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym oraz na podstawie oceny ryzyka, uzna, że ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się LPAI jest minimalne.
Odstępstwa dla niektórych gospodarstw
Oddzielne jednostki produkcyjne i gospodarstwa kontaktowe
Środki, które mają być stosowane w przypadkach ogniska LPAI w oddzielnych jednostkach produkcyjnych
Środki, które mają być stosowane w gospodarstwach kontaktowych
Właściwy organ zapewnia, że środki przewidziane w art. 7 ust. 2, stosuje się do gospodarstw kontaktowych aż do momentu wykluczenia obecności LPAI zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Główne kryteria, jakie należy wziąć pod uwagę stosując w gospodarstwach kontaktowych środki przewidziane w art. 39, zostały określone w załączniku IV.
Ustanowienie stref zamkniętych
Ustanowienie stref zamkniętych w przypadkach ognisk LPAI
Niezwłocznie po wystąpieniu ogniska LPAI, właściwy organ ustanawia strefę zamkniętą o minimalnym promieniu jednego kilometra wokół gospodarstwa.
Środki, które mają być stosowane w strefie zamkniętej
do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa w tym samym Państwie Członkowskim; pisklęta jednodniowe pozostają tam przez 21 dni, a gospodarstwo to umieszcza się pod urzędowym nadzorem po ich przybyciu; lub
do jakiegokolwiek innego gospodarstwa, jeśli pisklęta jednodniowe były wylężone z jaj pochodzących z gospodarstw drobiarskich znajdujących się poza strefą zamkniętą, pod warunkiem, że wylęgarnia może zapewnić dzięki swojej logistyce i warunkom pracy zgodnym z bezpieczeństwem biologicznym, że nie nastąpił kontakt z jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi pochodzącymi ze stad drobiu w strefie zamkniętej, które w związku z tym mają inny status zdrowotny;
Okres obowiązywania środków
Środki przewidziane w niniejszej sekcji utrzymuje się:
Odstępstwa
ŚRODKI ZMIERZAJĄCE DO UNIKNIĘCIA ROZPRZESTRZENIANIA SIĘ WIRUSÓW GRYPY POCHODZĄCYCH OD PTAKÓW NA INNE GATUNKI
Badania laboratoryjne i inne środki dotyczące świń i innych gatunków
W trakcie oczekiwania na wyniki tych badań, z gospodarstwa nie są wywożone żadne świnie.
OCZYSZCZANIE, ODKAŻANIE I PONOWNE ZASIEDLENIE
Oczyszczanie, odkażanie i procedury eliminowania wirusa grypy ptaków
Państwa Członkowskie zapewniają, aby:
Ponowne zasiedlenie gospodarstwa
PROCEDURY DIAGNOSTYCZNE, PODRĘCZNIK DIAGNOSTYCZNY I LABORATORIA REFERENCYJNE
Procedury diagnostyczne i podręcznik diagnostyczny
Podręcznik ten zostaje przyjęty zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 2, najpóźniej do 3 sierpnia 2006 r. Wszelkie kolejne zmiany podręcznika przyjmuje się zgodnie z tą samą procedurą.
Wykaz zatwierdzonych miejsc, zakładów lub laboratoriów zostaje przekazany Komisji do dnia 30 września 2007 r. i jest aktualizowany.
Laboratoria referencyjne
Bez uszczerbku dla decyzji 90/424/EWG, laboratorium referencyjne Wspólnoty spełnia swoje funkcje i zadania wymienione w załączniku VII pkt 2.
SZCZEPIENIA
Ogólny zakaz szczepienia
Produkcja, sprzedaż i stosowanie szczepionek przeciw grypie ptaków
Szczepienia interwencyjne
Szczepienie interwencyjne drobiu lub innych utrzymywanych ptaków
Plan ten jest zgodny ze strategią DIVA i zawiera przynajmniej następujące informacje:
Zatwierdzenie planu szczepienia interwencyjnego
Zatwierdzenie planu szczepienia interwencyjnego może obejmować środki ograniczające przemieszczanie drobiu lub innych utrzymywanych ptaków i produktów z nich pochodzących. Środki te mogą obejmować ograniczenia dotyczące poszczególnych grup drobiu i grup innych utrzymywanych ptaków oraz ustanowienie stref zamkniętych.
Odstępstwa
Szczepienie zapobiegawcze
Szczepienie zapobiegawcze drobiu lub innych utrzymywanych ptaków
Plan ten jest zgodny ze strategią DIVA i zawiera przynajmniej następujące informacje:
Zatwierdzenie planu szczepienia zapobiegawczego
Zatwierdzenie planu szczepienia zapobiegawczego może obejmować środki ograniczające przemieszczanie drobiu lub innych utrzymywanych ptaków. Środki te mogą obejmować ograniczenia dotyczące poszczególnych grup drobiu i grup innych utrzymywanych ptaków oraz ustanowienie stref zamkniętych.
Banki szczepionek
Wspólnotowy bank szczepionek
Bez uszczerbku dla umów zawartych przez Wspólnotę z krajami trzecimi, zezwolenie na dostęp krajów trzecich do wspólnotowego banku szczepionek jest udzielane zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 3, z zastrzeżeniem przyjęcia zgodnie z tą procedurą szczegółowych ustaleń pomiędzy Komisją a danym krajem trzecim, dotyczących współpracy finansowej i technicznej.
Krajowe banki szczepionek
WSPÓLNOTOWE ŚRODKI KONTROLI, SANKCJE I PLANY GOTOWOŚCI
Wspólnotowe środki kontroli
Eksperci Komisji mogą we współpracy z właściwym organem prowadzić kontrole na miejscu, w stopniu, w jakim jest to konieczne dla zapewnienia jednolitego stosowania niniejszej dyrektywy zgodnie z decyzją Komisji 98/139/WE z dnia 4 lutego 1998 r. ustanawiającą niektóre szczegółowe zasady dotyczące kontroli na miejscu, przeprowadzanych w dziedzinie weterynarii przez ekspertów Komisji w Państwach Członkowskich 20 i art. 45 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 21 .
Sankcje
Państwa Członkowskie ustanawiają zasady stosowania sankcji za naruszenie przepisów krajowych przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy i podejmują wszelkie środki konieczne dla zapewnienia ich stosowania. Przewidziane sankcje są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach nie później niż do dnia określonego w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy i powiadamiają ją niezwłocznie o wszelkich kolejnych zmianach ich dotyczących.
Plany gotowości
Plany gotowości są zatwierdzane zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 2. Wszelkie późniejsze zmiany takiego planu przyjmowane są zgodnie z tą samą procedurą.
UPRAWNIENIA WYKONAWCZE I PROCEDURA KOMITETU
Uprawnienia wykonawcze
Procedura komitetu
Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.
Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 tej decyzji ustala się na 15 dni.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Uchylenie
Dyrektywę 92/40/EWG uchyla się z dniem 1 lipca 2007 r.
Odesłania do dyrektywy 92/40/EWG należy rozumieć jako odesłania do niniejszej dyrektywy i należy je odczytywać zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku XI.
Przepisy przejściowe
Do dnia 30 września 2007 r. Państwa Członkowskie przedłożą jednak Komisji zmiany do tych planów gotowości, tak aby dostosować je do niniejszej dyrektywy.
Te zmienione plany zostają przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 64 ust. 2.
Transpozycja
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
W imieniu Rady | |
M. BECKETT | |
Przewodniczący |
Definicja grypy ptaków
Powiadomienie o chorobie i dodatkowe informacje epidemiologiczne, jakie mają dostarczyć państwa członkowskie
Pozwolenie na wycofanie jaj z gospodarstwa zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 13 ust. 3
Właściwy organ może zezwolić na transport jaj z gospodarstwa z zastrzeżeniem przepisów art. 8 ust. 3 i art. 13 ust. 3 niniejszej dyrektywy do zakładu zatwierdzonego do produkcji produktów jajczarskich zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 ("wyznaczonego zakładu"), z zachowaniem następujących warunków:
Główne kryteria i czynniki ryzyka, które należy uwzględnić przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu środków w gospodarstwie kontaktowym lub gospodarstwach kontaktowych i na obszarach zagrożonych w dalszych strefach zamkniętych
Kryteria orientacyjne | |
Za likwidacją ptaków | Przeciwko likwidacji ptaków |
Objawy kliniczne sugerujące grypę ptaków | Brak objawów klinicznych sugerujących grypę ptaków w gospodarstwie kontaktowym oraz brak powiązania epidemiologicznego |
Wysoka podatność głównego gatunku drobiu | Niska podatność głównego gatunku drobiu |
Przemieszczanie drobiu lub innych utrzymywanych ptaków z gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków do gospodarstw kontaktowych po prawdopodobnym czasie wprowadzenia wirusa do zakażonego gospodarstwa | Nie potwierdzono przemieszczania drobiu lub innych utrzymywanych ptaków z gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków do gospodarstw kontaktowych po prawdopodobnym czasie wprowadzenia wirusa do zakażonego gospodarstwa |
Położenie gospodarstw kontaktowych na obszarze o dużej gęstości populacji drobiu | Położenie gospodarstw kontaktowych na obszarze o małej gęstości populacji drobiu |
Choroba jest obecna od jakiegoś czasu, a wirus może się rozprzestrzeniać z gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków przed zastosowaniem środków eliminowania wirusa | Choroba jest obecna ale rozprzestrzenianie się wirusa z gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków przed zastosowaniem środków eliminowania wirusa, jest ograniczone |
Położenie gospodarstw kontaktowych w obrębie 500 metrów(1) od gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków | Położenie gospodarstw kontaktowych w obrębie powyżej 500 metrów(1) od gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków |
Gospodarstwa kontaktowe powiązane są z więcej niż jednym gospodarstwem, na terenie którego potwierdzono obecność grypy ptaków | Gospodarstwa kontaktowe nie są powiązane z gospodarstwami, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków |
Epidemia nie jest pod kontrolą, a liczba gospodarstw, na terenie których potwierdzono obecność grypy ptaków, rośnie | Epidemia jest pod kontrolą |
(1) W przypadku bardzo dużej gęstości populacji drobiu należy wziąć pod uwagę większą odległość. |
Kryteria odnoszące się do decyzji o zastosowaniu środków w stosunku do gospodarstw w związku z LPAI
Decydując o przemieszczaniu drobiu lub jaj i likwidacji ptaków z gospodarstw zgodnie z art. 39 ust. 1, właściwy organ uwzględnia przynajmniej następujące kryteria:
Zasady i procedury oczyszczania, odkażania i poddawania obróbce gospodarstw
Właściwy organ może zezwolić na transport obornika, ściółki i podściółki, które mogą być skażone do zatwierdzonego zakładu oczyszczania w celu poddania obróbce zapewniającej zniszczenie wszelkich wirusów grypy albo do tymczasowego przechowywania przed zniszczeniem lub poddaniem obróbce, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 lub z zasadami szczegółowymi, o których mowa w art. 63 ust. 1 niniejszej dyrektywy. Transport taki odbywa się w zamkniętych, szczelnych pojazdach lub pojemnikach, pod urzędowym nadzorem i w taki sposób,
aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa grypy ptaków.
(o którym mowa w art. 51 ust. 1)
Istituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie (IZSVe) w Legnaro we Włoszech.
Funkcje i zadania krajowych laboratoriów referencyjnych
(o którym mowa w art. 55 ust. 1 lit. b))
Kryteria odnoszące się do planu gotowości
Plany gotowości spełniają co najmniej następujące kryteria:
Tabela Korelacji
Niniejsza dyrektywa | Dyrektywa 92/40 EWG |
Art. 1 ust. 1 lit. a) i c) | - |
Art. 1 ust. 1 lit. b) | Art. 1 akapit pierwszy |
Art. 1 ust. 2 | - |
Art. 2 pkt 1 | Załącznik III |
Art. 2 pkt 2 | Załącznik III, akapit trzeci |
Art. 2 pkt 3 | - |
Art. 2 pkt 4-15, 17, 20, 21 i 22-32 | - |
Art. 2 pkt 16 | Art. 2 lit. b) |
Art. 2 pkt 18 | Art. 2 lit. d) |
Art. 2 pkt 19 | Art. 2 lit. e) |
Art. 3 | - |
Art. 4 | - |
Art. 5 ust. 1 | Art. 3 |
Art. 5 ust. 2 | - |
Art. 5 ust. 3 | - |
Art. 6 ust. 1 | Art. 4 ust. 2 lit. g) |
Art. 6 ust. 2 | Art. 7 ust. 1 |
Art. 6 ust. 3 i 4 | - |
Art. 7 ust. 1 | Art. 4 ust. 1 |
Art. 7 ust. 2 lit. a) i b) | Art. 4 ust. 2 lit. a) |
Art. 7 ust. 2 lit. c) | Art. 4 ust. 2 lit. b) |
Art. 7 ust. 2 lit. d) | Art. 4 ust. 2 lit. c) |
Art. 7 ust. 2 lit. e) i g) | Art. 4 ust. 2 lit. d) |
Art. 7 ust. 2 lit. f) | Art. 4 ust. 2 lit. e) |
Art. 7 ust. 2 lit. h) | Art. 4 ust. 2 lit. f) |
Art. 7 ust. 3 | Art. 4 ust. 2 lit. g) |
Art. 7 ust. 4 | - |
Art. 8 | - |
Art. 9 | Art. 4 ust. 5 |
Art. 10 | - |
Art. 11 ust. 1 | Art. 5 ust. 1 zdanie wprowadzające |
Art. 11 ust. 2 akapit pierwszy | Art. 5 ust. 1 lit. a) |
Art. 11 ust. 2 akapit drugi i trzeci | - |
Art. 11 ust. 3 | Art. 5 ust. 1 lit. a) |
Art. 11 ust. 4 | Art. 5 ust. 1 lit. d) |
Art. 11 ust. 5 | Art. 5 ust. 1 lit. c) i d) |
Art. 11 ust. 6 i 7 | Art. 5 ust. 1 lit. b) |
Art. 11 ust. 8 | Art. 5 ust. 1 lit. e) |
Art. 11 ust. 9 | - |
Art. 11 ust. 10 | Załącznik III Rozdział 3 pkt 3 |
Art. 12 | - |
Art. 13 | - |
Art. 14 | Art. 6 |
Art. 15 | Art. 8 |
Art. 16 ust. 1 | Art. 9 ust. 1 |
Art. 16 ust. 2, 3 i 4 | - |
Art. 16 ust. 5 | Art. 9 ust. 6 |
Art. 17 ust. 1 | Art. 10 |
Art. 17 ust. 2 | Art. 13 |
Art. 17 ust. 3 i 4 | - |
Art. 18 lit. a) | Art. 9 ust. 2 lit. a) |
Art. 18 lit. b) | Art. 9 ust. 2 lit. b) |
Art. 18 lit. c) | - |
Art. 19 lit. a) | Art. 9 ust. 2 lit. c) |
Art. 19 lit. b), c) i d) | - |
Art. 19 lit. e) zdanie pierwsze | Art. 9 ust. 2 lit. f) zdanie wprowadzające |
Art. 19 lit. e) zdanie drugie, lit. f), g) i h) | - |
Art. 20 | Art. 9 ust. 2 lit. g) |
Art. 21 | Art. 9 ust. 2 lit. h) |
Art. 22 ust. 1 i 3 | Art. 9 ust. 2 lit. e) |
Art. 22 ust. 2 | - |
Art. 23 ust. 1 | Art. 9 ust. 2 lit. f) pkt i) |
Art. 23 ust. 2 | - |
Art. 24 ust. 1 | Art. 9 ust. 2 lit. f) pkt ii) |
Art. 24 ust. 2 | - |
Art. 25 | - |
Art. 26 ust. 1 | Art. 9 ust. 2 lit. f) pkt iii) |
Art. 26 ust. 2 | - |
Art. 27 | Art. 9 ust. 2 lit. e) |
Art. 28 | - |
Art. 29 | Art. 9 ust. 3 |
Art. 30 lit. a) | Art. 9 ust. 4 lit. a) |
Art. 30 lit. b) i c) | Art. 9 ust. 4 lit. b), c) i d) |
Art. 30 lit. d), e), g) oraz j) | - |
Art. 30 lit. f) | Art. 9 ust. 4 lit. b) |
Art. 30 lit. h) | Art. 9 ust. 4 lit. e) |
Art. 30 lit. i) | Art. 9 ust. 4 lit. f) |
Art. 31 | Art. 9 ust. 5 |
Art. 32 | - |
Art. 33 | - |
Art. 34 | - |
Art. 35 | - |
Art. 36 | - |
Art. 37 | - |
Art. 38 | - |
Art. 39 | - |
Art. 40 | - |
Art. 41 | - |
Art. 42 | - |
Art. 43 | - |
Art. 44 | - |
Art. 45 | - |
Art. 46 | - |
Art. 47 | - |
Art. 48 | Art. 11 |
Art. 49 | Art. 5 ust. 1 lit. f) |
Art. 50 | - |
Art. 51 ust. 1 | Załącznik V |
Art. 51 ust. 2 i 3 | Art. 14 |
Art. 51 ust. 4 | - |
Art. 52 | - |
Art. 53 ust. 1 | Art. 16 zdanie wprowadzające |
Art. 53 ust. 2 | Art. 16 lit. a), akapit pierwszy |
Art. 53 ust. 3 | Art. 16 lit. b) |
Art. 54 | Art. 16 lit. b) |
Art. 55 | Art. 16 lit. a), akapit drugi |
Art. 56 | - |
Art. 57 | - |
Art. 58 | - |
Art. 59 | - |
Art. 60 | Art. 18 |
Art. 61 | - |
Art. 62 | Art. 17 |
Art. 63 ust. 1 i 3 | - |
Art. 64 ust. 2 | Art. 20 |
Art. 64 | Art. 21 |
Art. 65 | - |
Art. 66 | - |
Art. 67 | Art. 22 |
Art. 68 | - |
Art. 69 | Art. 23 |
Załącznik I pkt 1 | Załącznik III |
Załącznik I pkt 2 | Załącznik III akapit trzeci |
Załącznik I pkt 3 | - |
Załącznik II | - |
Załącznik III | Załącznik I |
Załącznik IV | - |
Załącznik V | - |
Załącznik VI | Załącznik II |
Załącznik VII | Załącznik V |
Załącznik VIII | Załącznik IV |
Załącznik IX | - |
Załącznik X | Załącznik VI |
Załącznik XI | - |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.10.16 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2005/94/WE w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG |
Data aktu: | 20/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2006 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2006 |