Rozporządzenie 2067/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 92/2005 w odniesieniu do alternatywnych sposobów usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2067/2005
z dnia 16 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 92/2005 w odniesieniu do alternatywnych sposobów usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. e), art. 5 ust. 2 lit. g) oraz art. 6 ust. 2 lit. i) i art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 ustanawia zasady dotyczące sposobów usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Przewiduje ono również możliwość zatwierdzenia dodatkowych sposobów usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego po przeprowadzeniu konsultacji z właściwym komitetem naukowym.

(2) Na podstawie opinii wydanych przez Naukowy Komitet Sterujący oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), w następstwie wejścia w życie rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(2), Komisja do chwili obecnej zatwierdziła pięć metod jako alternatywne sposoby wykorzystania i usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.

(3) Na podstawie dalszych informacji przekazanych przez wnioskodawców po przyjęciu rozporządzenia Komisji (WE) nr 92/2005 z dnia 19 stycznia 2005 r. wdrażającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające sposoby usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i zmieniającego jego załącznik VI w odniesieniu do przetwarzania biogazu i wytopionych tłuszczów(3), EFSA wydał w dniu 22 kwietnia 2004 r. opinię w sprawie spalania łoju w kotle cieplnym, a w dniu 2 czerwca 2004 r. opinię w sprawie metody przetwarzania w paliwo ekologiczne jako bezpiecznego sposobu usuwania surowców kategorii 1.

(4) Na podstawie powyższej oceny dokonanej przez EFSA, metoda przetwarzania w paliwo ekologiczne może być również uważana za bezpieczny sposób usuwania i wykorzystywania surowców kategorii 1. W rozporządzeniu (WE) nr 92/2005 należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany odzwierciedlające tę dalszą ocenę.

(5) EFSA uznał także, że spalanie łoju w kotle cieplnym również może być uważane za bezpieczny sposób usuwania i wykorzystywania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Stąd też warunki, na jakich metoda ta została uznana za bezpieczną, zostały odzwierciedlone w kolejnej zmianie do rozporządzenia. Tłuszcz przetworzony zgodnie z parametrami procesu powinien być objęty zezwoleniem na przewiezienie do innych zakładów w celu uniknięcia problemów ze składowaniem powstałych w ten sposób materiałów w istniejących placówkach. Mają tutaj zastosowanie ściśle określone warunki dotyczące oddzielenia spalania od przetwarzania żywności i pasz.

(6) Postęp techniczny umożliwił wprowadzenie szeregu zmienionych parametrów procesu dla końcowych etapów metod produkcji paliw ekologicznych i spalania łoju w kotle cieplnym. Jeśli jedna z metod przetwarzania ustanowiona w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002 była już wcześniej stosowana, właściwe władze Państw Członkowskich powinny być w stanie zatwierdzić te zmienione parametry procesu.

(7) Zatwierdzenie i zastosowanie takich alternatywnych procesów nie powinno naruszać innego stosowanego prawodawstwa wspólnotowego, w szczególności dotyczącego ochrony srodowiska. Stąd też, można odstąpić od wymogów stosowania systemów oczyszczania gazu w metodzie hydrolizy zasadowej oraz metodzie przetwarzania w paliwo ekologiczne.

(8) Ponieważ proces produkcji jest bezpieczny oraz w celu ułatwienia jego wykorzystania jako paliwo alternatywne, produkcja paliw ekologicznych nie wymaga trwałego oznaczania.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 92/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) w artykule 1 ust. 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:

"1. Metoda hydrolizy zasadowej określona w załączniku I, metoda produkcji biogazu za pomocą hydrolizy wysokociśnieniowej określona w załączniku III, metoda produkcji paliw ekologicznych określona w załączniku IV oraz metoda spalania łoju w kotle cieplnym określona w załączniku VI zostają zatwierdzone i mogą być dopuszczone przez właściwe władze jako metody przetwarzania i usuwania surowca kategorii 1.

2. Właściwe władze mogą zezwolić na wykorzystanie innych parametrów procesu na etapie procesu produkcji paliwa ekologicznego, o którym mowa w załączniku IV pkt 1 b) ppkt i), oraz na etapie procesu spalania tłuszczu zwierzęcego w kotle cieplnym, o którym mowa w załączniku VI pkt 1 c) ppkt i), jeżeli parametry te powodują równoważne zmniejszenie zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt.";

2) artykuł 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 2

Metoda hydrolizy zasadowej, metoda hydrolizy wysokociśnieniowej w wysokiej temperaturze, metoda produkcji biogazu za pomocą hydrolizy wysokociśnieniowej, metoda produkcji paliwa ekologicznego i metoda gazyfikacji Brookes'a oraz spalania tłuszczu zwierzęcego w kotle cieplnym, określone odpowiednio w załącznikach I-VI, zostają zatwierdzone i mogą być dopuszczone przez właściwe władze do przetwarzania i wykorzystania lub usuwania surowców kategorii 2 lub 3. Właściwe władze mogą zezwolić na wykorzystanie innych parametrów procesu na etapie procesu produkcji paliwa ekologicznego, o którym mowa w załączniku IV pkt 1 lit. b) ppkt i), oraz na etapie procesu spalania tłuszczu zwierzęcego w kotle cieplnym, o którym mowa w załączniku VI pkt 1 lit. c) ppkt i), jeżeli parametry te powodują równoważne zmniejszenie zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt.";

3) w tytule i pierwszym zdaniu art. 3 wyrażenie "załączniki od I do V" zastępuje się wyrażeniem "załączniki od I do VI";

4) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Surowce końcowe, z wyjątkiem paliwa ekologicznego wyprodukowanego zgodnie z załącznikiem IV, są trwale oznaczane za pomocą zapachu, w przypadkach gdy jest to technicznie możliwe, zgodnie z załącznikiem VI rozdział I pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.";

b) dodaje się ust. 5 w następującym brzmieniu:

"5. Jednakże produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego powstałe w wyniku przetwarzania surowca zgodnie z załącznikiem IV mogą być wykorzystywane do celów ustanowionych w tym załączniku.";

5) załączniki I, III i IV otrzymują brzmienie zgodne z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia oraz dodaje się załącznik VI.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 416/2005 (Dz.U. L 66 z 12.3.2005, str. 10).

(2) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).

(3) Dz.U. L 19 z 21.1.2005, str. 27.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 92/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I skreśla się pkt 3 lit. b);

2) w załączniku III, pkt 2 lit. b) otrzymuje następujące brzmienie:

"b) Biogaz wytworzony w trakcie procesu jest szybko spalany w tym samym zakładzie w temperaturze co najmniej 900 °C, a następnie szybko schładzany (»gaszony«).";

3) w załączniku IV pkt 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera b) otrzymuje następujące brzmienie:

"b) Przetworzony tłuszcz jest następnie dalej przetwarzany z wykorzystaniem jednej z następujących metod:

i) metoda, w której przetworzony tłuszcz oddzielany jest od protein, a nierozpuszczalne zanieczyszczenia usuwane do poziomu nieprzekraczającego 0,15 % wagowych, a następnie poddawany estryfikacji i transestryfikacji. Jednakże estryfikacja nie jest wymagana w przypadku przetworzonego tłuszczu pochodzącego z surowca kategorii 3. Dla procesu estryfikacji pH obniża się do mniej niż 1 przez dodanie kwasu siarkowego (H2SO4) lub kwasu o podobnych właściwościach, a mieszanina jest podgrzewana do temperatury 72 °C przez okres dwóch godzin, podczas których jest intensywnie mieszana. Transestryfikację przeprowadza się poprzez zwiększenie pH do około 14 z dodatkiem zasady potasowej lub zasady o podobnych właściwościach w temperaturze 35 °C do 50 °C przez przynajmniej 15 do 30 minut. Transestryfikacja przeprowadzana jest dwukrotnie na warunkach opisanych w niniejszym podpunkcie z zastosowaniem nowego roztworu zasadowego. Następnie zachodzi rafinacja produktów wraz z destylacją próżniową w temperaturze 150 °C, prowadzącą do powstania paliwa ekologicznego;

ii) metody wykorzystującej równoważne parametry procesu dopuszczonej przez właściwe władze";

b) skreśla się lit. c).

c) dodaje się pkt 3 o następującym brzmieniu:

"3. Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego powstałe w procesie produkcji wykorzystującym standardy, o których mowa w pkt 1 lit. b), mogą być wykorzystywane do spalania w dopuszczonym zakładzie. W przypadku frakcji tłuszczu pochodzącego z surowców kategorii 3, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego z procesu produkcji mogą być wykorzystywane do produkcji produktów technicznych.";

4) dodaje się załącznik VI o następującym brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK VI

Metoda spalania tłuszczu zwierzęcego w kotle cieplnym

1. Spalanie tłuszczu zwierzęcego obejmuje przetwarzanie frakcji tłuszczu pochodzącego z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przy zachowaniu następujących warunków:

a) frakcja tłuszczu z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego jest wstępnie przetwarzana z wykorzystaniem:

i) w przypadku frakcji tłuszczu przeznaczonej do spalenia w innym zakładzie, metody przetwarzania 1, o której mowa w załączniku V rozdział III do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, dla surowców kategorii 1 i 2; oraz

ii) jakiejkolwiek metody przetwarzania od 1 do 5 lub 7 w przypadku surowca pochodzącego z ryb, metody przetwarzania 6, o której mowa w załączniku V rozdział III do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, dla surowców kategorii 1 i 2 przeznaczonych do spalenia w tym samym zakładzie oraz dla surowców kategorii 3;

b) frakcja tłuszczu jest oddzielana od białka, a nierozpuszczalne zanieczyszczenia nieprzekraczające 0,15 % wagowych są usuwane.

c) w następstwie procesu, o którym mowa w lit. a) i b), tłuszcz jest:

i) odparowywany w kotle parowym i spalany w temperaturze co najmniej 1.100 °C przez co najmniej 0,2 sekundy; lub

ii) przetwarzany przy wykorzystaniu równorzędnych parametrów procesu dopuszczonych przez właściwe władze.

2. Spalanie tłuszczu pochodzącego z surowców kategorii 1 i 2 musi się odbywać w tym samym zakładzie, w którym tłuszcz jest wytapiany w celu wykorzystania energii wytworzonej w procesie wytapiania.

Jednakże właściwe władze mogą zezwolić na przewiezienie wspomnianego tłuszczu do innych zakładów, pod warunkiem, że:

a) zakład przeznaczenia posiada zezwolenie na spalanie;

b) zatwierdzona działalność związana z przetwarzaniem żywności lub paszy w tym samym zakładzie odbywa się z zachowaniem ściśle określonych warunków oddzielania.

3. Spalanie materiału pochodzenia zwierzęcego innego niż tłuszcz zwierzęcy jest niedozwolone.".

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.331.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2067/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 92/2005 w odniesieniu do alternatywnych sposobów usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
Data aktu: 16/12/2005
Data ogłoszenia: 17/12/2005
Data wejścia w życie: 20/12/2005