(2005/327/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2005 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1 i 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dla spełnienia swoich zadań Europejski System Banków Centralnych (ESBC) potrzebuje wyczerpującej i miarodajnej statystyki finansowej sektora publicznego (GFS, od Government Finance Statistics).
(2) Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom Państw Członkowskich oraz Wspólnoty.
(3) Artykuł 5 ust.1 Statutu nakłada na Europejski Bank Centralny (EBC) obowiązek zbierania, przy pomocy krajowych banków centralnych (KBC), od właściwych organów krajowych albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, informacji statystycznych niezbędnych dla EBC do wypełniania zadań ESBC. Artykuł 5 ust. 2 przewiduje, iż zadania określone w art. 5 ust. 1 wykonywane są w miarę możliwości przez KBC.
(4) Część informacji potrzebnych do spełniania wymogów statystycznych ESBC w zakresie GFS jest opracowywana przez właściwe organy krajowe, inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi, zgodnie z art. 5 ust. 1 Statutu oraz art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1).
(5) W celu zapewnienia dysponowania przez ESBC aktualnymi GFS zgodnymi z jego potrzebami oraz ich spójności z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez KBC, niezależnie od tego, czy statystyki są opracowywane przez KBC, czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany GFS w ramach ESBC.
(6) Dla zagwarantowania spójności wymogi ESBC w zakresie GFS powinny być oparte w możliwie szerokim zakresie na wspólnotowych standardach statystycznych określonych przez rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(2) (European System of National and Regional Accounts, zwane dalej "ESA 95").
(7) Tabela 2 ("Główne agregaty instytucji rządowych i samorządowych") Programu Przekazywania w załączniku B do ESA 95, udostępniana dwa razy do roku (po trzech i po ośmiu miesiącach od końca ostatniego objętego roku), obejmuje większość podstawowych informacji potrzebnych do spełnienia wymogów sprawozdawczych dotyczących przychodów i wydatków. Pozostałe podstawowe informacje potrzebne do opracowania zbiorczych danych dotyczących przychodów i wydatków dla strefy euro i Unii Europejskiej (UE) związane są głównie z transakcjami pomiędzy Państwami Członkowskimi a budżetem UE.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3) wybrane statystyki długu publicznego oraz dostosowania deficytu do długu udostępnia się dwa razy do roku, przed 1 marca i 1 września. Tabelę 6 ("Rachunki finansowe według sektorów (transakcje)") oraz Tabelę 7 ("Bilanse aktywów i pasywów") Programu Przekazywania w załączniku B do ESA 95, w tym rachunki finansowe sektora instytucji rządowych i samorządowych i jego podsektorów, udostępnia się raz do roku (dziewięć miesięcy od końca ostatniego objętego roku). Źródła te nie odpowiadają jednak potrzebom ESBC, jeżeli chodzi o ich zakres i aktualność.
(9) Także w zakresie statystyki długu publicznego oraz dostosowania deficytu do długu ESBC potrzebuje danych nieobjętych wspomnianymi powyżej statystykami, w szczególności danych dotyczących podziału długu ze względu na pierwotny termin spłaty długu oraz okres, jaki pozostaje do jego terminu spłaty, oraz ze względu na walutę i wierzycieli, jak również danych dotyczących innych przepływów łączących transakcje według wyceny rynkowej, zgodnie z ESA 95, oraz zmian długu publicznego według wartości nominalnej, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 3605/93. Z powyższych względów, niezależnie od wspomnianych powyżej źródeł, konieczne jest dalsze opracowywanie danych przez właściwe władze krajowe.
(10) Istniejące ograniczenia systemów gromadzenia GFS oraz dostępnych zasobów powodują, iż konieczne może być wprowadzenie w ramach niniejszych wytycznych odpowiednich wyłączeń.
(11) Przekazywanie poufnych informacji statystycznych z KBC do EBC ma miejsce w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań ESBC. Zasady poufności są określone w artykule 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 oraz w wytycznych EBC/1998/NP28 z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie wspólnych zasad i minimalnych standardów ochrony poufności indywidualnych informacji statystycznych gromadzonych przez Europejski Bank Centralny z pomocą krajowych banków centralnych(4).
(12) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania poprawek technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z zastrzeżeniem, że poprawki tego rodzaju nie wpływają na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani nie modyfikują obciążeń związanych ze sprawozdawczością. Przy zastosowaniu takiej procedury uwzględnione zostaną uwagi Komitetu Statystyki EBC. KBC mogą proponować takie poprawki techniczne do załączników za pośrednictwem Komitetu Statystyki.
(13) Zgodnie z art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 17 lutego 2005 r.
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Jean-Claude TRICHET | |
| Prezes EBC |
______
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.
(2) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).
(4)Wytyczne ogłoszone w Dz.U. L 55 z 24.2.2001, str. 72, jako załącznik III do decyzji EBC/2000/12 z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie ogłaszania niektórych aktów prawnych i instrumentów Europejskiego Banku Centralnego.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2006/2 (2006/87/WE) z dnia 3 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.40.32) zmieniających nin. wytyczne z dniem 5 lutego 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2006/27 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.C.07.17.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznychnr EBC/2007/14z dnia 15 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.311.49) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 stycznia 2008 r.
- skreślony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2008/7 (2008/802/WE) z dnia 5 września 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.276.32) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 października 2008 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.109.81 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2005/5 (2005/327/WE) w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego |
| Data aktu: | 17/02/2005 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2005 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2005 |