(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), art. 67 ust. 5 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy oraz art. 300 ust. 3 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(1)
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół zmieniający Konwencję o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r., zmienioną Protokołem dodatkowym z dnia 28 stycznia 1964 r. oraz Protokołem z dnia 16 listopada 1982 r. (dalej zwana "Konwencją paryską") negocjowano w celu poprawy odszkodowań dla ofiar szkód wywołanych wypadkami jądrowymi. Przewiduje wzrost kwot odpowiedzialności i rozszerzenie systemu odpowiedzialności jądrowej osób trzecich za szkody wyrządzone środowisku naturalnemu.
(2) Komisja negocjowała Protokół zmian do Konwencji paryskiej w sprawach, w których Wspólnota Europejska jest właściwa zgodnie z dyrektywami negocjacyjnymi Rady z dnia 13 września 2002 r. Jednakże dyrektywy negocjacyjne Rady nie przewidują negocjacji klauzuli pozwalającej na przystąpienie Wspólnoty do Protokołu.
(3) Protokół został przyjęty przez Umawiające się Strony Konwencji paryskiej. Tekst Protokołu jest zgodny z dyrektywami negocjacyjnymi Rady.
(4) Wspólnota posiada wyłączną właściwość w odniesieniu do zmiany art. 13 Konwencji paryskiej, jeżeli taka zmiana miałaby niekorzystny wpływ na zasady ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2). Państwa Członkowskie utrzymują swoją właściwość w sprawach objętych Protokołem, które nie dotyczą prawa wspólnotowego. Biorąc pod uwagę przedmiot i cel Protokołu zmian, nie można rozdzielić zatwierdzenia zmian postanowień Protokołu objętych właściwością Wspólnoty od postanowień objętych właściwością Państw Członkowskich.
(5) Protokół zmian do Konwencji paryskiej jest szczególnie ważny w świetle interesów Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich, ponieważ zapewnia lepsze odszkodowania za szkody spowodowane przez wypadki jądrowe.
(6) Protokół został podpisany, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, przez Państwa Członkowskie będące Umawiającymi się Stronami Konwencji paryskiej w dniu 12 lutego 2004 r., z zastrzeżeniem możliwości zawarcia go w późniejszym terminie, zgodnie z decyzją Rady 2003/882/WE(3).
(7) Konwencja paryska i Protokół zmian do niej nie są otwarte dla organizacji regionalnych. W konsekwencji, Wspólnota nie może podpisać lub ratyfikować Protokołu, lub przystąpić do niego. W tych okolicznościach, i tylko w drodze wyjątku, jest uzasadnionym, by Państwa Członkowskie ratyfikowały lub przystąpiły do Protokołu w interesie Wspólnoty.
(8) Jednakże trzy Państwa, mianowicie Austria, Irlandia i Luksemburg, nie są Stronami Konwencji paryskiej. Biorąc pod uwagę, że Protokół zmienia Konwencję, że rozporządzenie (WE) nr 44/2001 upoważnia Państwa Członkowskie związane tą Konwencją do dalszego stosowania zasad właściwości w nim określonych, oraz że Protokół nie zmienia w sposób istotny zasad właściwości Konwencji, jest obiektywnie uzasadnione, by niniejsza decyzja była skierowana tylko do Państw Członkowskich, które są Stronami Konwencji paryskiej. Austria, Irlandia i Luksemburg nadal opierają się na zasadach wspólnotowych zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 44/2001 i stosują je do obszarów objętych Konwencją paryską i Protokołem zmieniającym tą Konwencję.
(9) Dlatego, w interesie Wspólnoty i na warunkach określonych w niniejszej decyzji, Państwa Członkowskie będące Stronami Konwencji paryskiej powinny ratyfikować Protokół zmieniający Konwencję paryską lub przystąpić do niego, na warunkach ustanowionych w niniejszej decyzji. Taka ratyfikacja lub przystąpienie pozostają bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(10) Dlatego też postanowienia Protokołu w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej stosowane będą tylko przez te Państwa Członkowskie, które obecnie są Stronami Konwencji paryskiej i będą bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(11) Zjednoczone Królestwo oraz Irlandia związane są rozporządzeniem (WE) nr 44/2001 i dlatego biorą udział w przyjęciu niniejszej decyzji.
(12) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 2004 r.
W imieniu Rady | |
D. AHERN | |
Przewodniczący |
______
(1) Zgoda z dnia 26 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 338 z 23.12.2003, str. 32.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.97.53 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/294/WE upoważniająca Państwa Członkowskie będące Umawiającymi się Stronami Konwencji paryskiej o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r. do ratyfikowania, w interesie Wspólnoty Europejskiej, Protokołu zmieniającego tą Konwencję lub przystąpienia do niego |
Data aktu: | 08/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/03/2004 |