Rozporządzenie 2121/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1727/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami oraz rozporządzenie (WE) nr 2278/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2121/2004
z dnia 13 grudnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1727/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami oraz rozporządzenie (WE) nr 2278/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. dotyczące monitorowania wzajemnego oddziaływania lasów i środowiska naturalnego we Wspólnocie (Forest Focus)(1), w szczególności jego art. 14 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2152/2003 stosuje się od dnia 1 stycznia 2003 r. i stanowi podstawę umożliwiającą zintegrowane podejście do dalszego stosowania środków uprzednio wykonywanych na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 z dnia 17 listopada 1986 r. w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym(2) i rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami(3). Ponadto rozporządzenie (WE) nr 2152/2003 przyjęto, aby kontynuować monitoring lasów w zakresie zanieczyszczenia powietrza i pożarów lasów oraz aby śledzić dalszy rozwój programu celem poruszenia nowych kwestii dotyczących ochrony środowiska istotnych dla Wspólnoty.

(2) Artykuł 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2152/2003 stanowi, że wszystkie działania przewidziane art. 4, 5, 6 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 2 omawianego rozporządzenia są wdrażane zgodnie z programami krajowymi, które mają być sporządzone przez Państwa Członkowskie w ciągu dwóch lat. Zgodnie z art. 8 ust. 5 na podstawie przedstawionych programów krajowych, lub na podstawie jakichkolwiek zaakceptowanych dostosowań tychże programów, Komisja decyduje o wkładzie finansowym w koszty kwalifikowane.

(3) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2152/2003 Państwa Członkowskie mają obowiązek wyznaczyć właściwe organy odpowiedzialne za przeprowadzanie działań objętych zaakceptowanymi programami krajowymi. Tym samym omawiane rozporządzenie wyraźnie przekazuje wdrażanie zadań organom krajowym.

(4) W przypadku braku rozporządzenia Komisji ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2152/2003 zastosowanie mają przepisy następujących rozporządzeń Komisji: (EWG) nr 1696/87 z dnia 10 czerwca 1987 r. ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym (wykazy, sieć, sprawozdania)(4), (WE) nr 804/94 z dnia 11 kwietnia 1994 r. ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w odniesieniu do systemów informacji o pożarach lasów(5), (WE) nr 1091/94 z dnia 29 kwietnia 1994 r. ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym(6), (WE) nr 1727/1999 (7) oraz (WE) nr 2278/1999 (8), w zakresie, w jakim nie naruszają one przepisów rozporządzenia (WE) nr 2152/2003.

(5) Niektóre przepisy rozporządzeń (WE) nr 1727/1999 oraz (WE) nr 2278/1999 należy jednak dostosować do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(9), w szczególności jego art. 54 ust. 2 lit. c) i art. 56, oraz do rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego stosowanego do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(10).

(6) Wcześniejsza analiza wykazała, że przekazanie zadań związanych z wykonaniem budżetu krajowym organom sektora publicznego lub organom podlegającym prawu prywatnemu, zgodnie z art. 54 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, spełnia wymagania należytego zarządzania finansami i gwarantuje przestrzeganie zasady niedyskryminacji i widoczności działań wspólnotowych.

(7) Kryteria wyboru właściwych organów wyznaczanych przez Państwa Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2152/2003 należy włączyć do rozporządzeń (WE) nr 1727/1999 oraz (WE) nr 2278/1999 wraz z przepisami gwarantującymi spełnienie wymagań należytego zarządzania finansami oraz pełne respektowanie zasad niedyskryminacji i przejrzystości.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 1727/1999 oraz (WE) nr 2278/1999.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1727/1999 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

1. Właściwe organy wyznaczone przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2152/2003(*) Parlamentu Europejskiego i Rady w celu przeprowadzenia działań objętych zaakceptowanymi programami krajowymi przestrzegają zasad określonych w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(**) i rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(***) oraz przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.

2. W szczególności organy określone w ust. 1, dalej zwane »właściwymi organami«, spełniają przynajmniej poniższe kryteria:

a) są to krajowe organy sektora publicznego lub organy podlegające prawu prywatnemu, które mają misję służby publicznej, pod warunkiem że ich działania są regulowane prawem jednego z Państw Członkowskich;

b) oferują odpowiednie gwarancje finansowe, najlepiej wydane przez organ władzy publicznej, szczególnie w przypadku pełnego zwrotu kwot należnych Komisji;

c) działają zgodnie z wymogami należytego zarządzania finansami;

d) gwarantują przejrzystość działań wykonywanych zgodnie z art. 56 ust. 1 lit. a) do e) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.

3. Poza spełnieniem kryteriów określonych w ust. 2, organy podlegające prawu prywatnemu, o których mowa w ust. 2 lit. a), zobowiązują się przedstawić następujące dowody potwierdzające:

a) możliwości techniczne i zawodowe, w oparciu o dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników na stanowiskach kierowniczych;

b) możliwości ekonomiczne i finansowe, w oparciu o odpowiednie wyciągi bankowe lub właściwe ubezpieczenie od ryzyka zawodowego lub gwarancje rządowe, lub zestawienia bilansowe, lub wyciągi z zestawień bilansowych dotyczące co najmniej dwóch ostatnich lat, za które zamknięto rachunki, jeżeli publikacji zestawienia bilansowego wymaga prawo spółek kraju będącego siedzibą podmiotu;

c) kompetencje na mocy prawa krajowego do przeprowadzania zadań związanych z wykonaniem budżetu, potwierdzone np. dokumentami poświadczającymi wpisanie do rejestru zawodowego lub handlowego, lub potwierdzonym oświadczeniem lub zaświadczeniem, członkostwem specjalnej organizacji, wyraźnym upoważnieniem lub wpisaniem do rejestru VAT;

d) że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 93 i 94 rozporządzenia (WE) nr 1605/2002.

4. Komisja zawiera umowę z właściwymi organami zgodnie z art. 56 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz art. 35 i 41 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.

5. Właściwe organy prowadzą regularne kontrole w celu zapewnienia właściwego wykonania działań, które mają być finansowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2152/2003. Organy te podejmują właściwe środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz, w razie konieczności, wnoszą oskarżenia w celu odzyskania straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków.

6. Właściwe organy udostępniają Komisji wszelkie żądane informacje. Eksperci Komisji mogą przeprowadzać kontrole dokumentów oraz kontrole na miejscu sprawdzające istnienie, użyteczność i właściwe działanie organów zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.

7. Właściwe organy pełnią funkcję pośrednika, któremu wypłacane są środki wspólnotowe i u którego znajduje się księgowość oraz wszelkie dokumenty potwierdzające otrzymanie i wypłatę omawianych środków przeznaczonych na realizację programu krajowego, włącznie ze wszystkimi fakturami i innymi dokumentami o podobnej mocy dowodowej służącymi jako potwierdzenie bezpośrednich i pośrednich kosztów programu.

______

(*) Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 1.

(**) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(***) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.".

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 2278/1999 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

1. Właściwe organy wyznaczone przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(*) w celu przeprowadzenia działań objętych zaakceptowanymi programami krajowymi przestrzegają zasad określonych w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(**) i rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(***) oraz przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.

2. W szczególności organy określone w ust. 1, dalej zwane »właściwymi organami«, spełniają przynajmniej poniższe kryteria:

a) są to krajowe organy sektora publicznego lub podmioty podlegające prawu prywatnemu, które mają misję służby publicznej, pod warunkiem że ich działania są regulowane prawem jednego z Państw Członkowskich;

b) oferują odpowiednie gwarancje finansowe, najlepiej wydane przez organ władzy publicznej, szczególnie w przypadku pełnego zwrotu kwot należnych Komisji;

c) działają zgodnie z wymogami należytego zarządzania finansami;

d) gwarantują przejrzystość działań prowadzonych zgodnie z art. 56 ust. 1 lit. a) do e) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.

3. Poza spełnieniem kryteriów określonych w ust. 2 podmioty podlegające prawu prywatnemu, o których mowa w ust. 2 lit. a), zobowiązują się przedstawić dowody potwierdzające:

a) możliwości techniczne i zawodowe, w oparciu o dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników na stanowiskach kierowniczych;

b) możliwości ekonomiczne i finansowe, w oparciu o odpowiednie wyciągi bankowe lub właściwe ubezpieczenie od ryzyka zawodowego lub gwarancje rządowe, lub zestawienia bilansowe, lub wyciągi z zestawień bilansowych dotyczące co najmniej dwóch ostatnich lat, za które zamknięto rachunki, jeżeli publikacji zestawienia bilansowego wymaga prawo spółek kraju będącego siedzibą podmiotu;

c) kompetencje na mocy prawa krajowego do przeprowadzania zadań związanych z wykonaniem budżetu, potwierdzone np. dokumentami poświadczającymi wpisanie do rejestru zawodowego lub handlowego, lub potwierdzonym oświadczeniem lub zaświadczeniem, członkostwem specjalnej organizacji, wyraźnym upoważnieniem lub wpisaniem do rejestru VAT;

d) że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 93 i 94 rozporządzenia (WE) nr 1605/2002.

4. Komisja zawiera umowę z właściwymi organami zgodnie z art. 56 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz art. 35 i 41 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.

5. Właściwe organy prowadzą regularne kontrole w celu zapewnienia właściwego wykonania działań, które mają być finansowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2152/2003. Organy te podejmują właściwe środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz, w razie konieczności, wnoszą oskarżenia w celu odzyskania straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków.

6. Właściwe organy udostępniają Komisji wszelkie żądane informacje. Eksperci Komisji mogą przeprowadzać kontrole dokumentów oraz kontrole na miejscu sprawdzające istnienie, użyteczność i właściwe działanie organów zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.

7. Właściwe organy pełnią funkcję pośrednika, któremu wypłacane są środki wspólnotowe i u którego znajduje się księgowość oraz wszelkie dokumenty potwierdzające otrzymanie i wypłatę omawianych środków przeznaczonych na realizację programu krajowego, włącznie ze wszystkimi fakturami i innymi dokumentami o podobnej mocy dowodowej służącymi jako potwierdzenie bezpośrednich i pośrednich kosztów programu.

______

(*) Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 1.

(**) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(***) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 788/2004 (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 17).

(2) Dz.U. L 326 z 21.11.1986, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 804/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 132 z 17.5.2002, str. 1).

(3) Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 805/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 132 z 17.5.2002, str. 3).

(4) Dz.U. L 161 z 22.6.1987, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2278/1999 (Dz.U. L 279 z 29.10.1999, str. 3).

(5) Dz.U. L 93 z 12.4.1994, str. 11.

(6) Dz.U. L 125 z 18.5.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2278/1999 Dz.U. L 279 z 29.10.1999, str. 3).

(7) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 41.

(8) Dz.U. L 279 z 29.10.1999, str. 3.

(9) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(10) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.367.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2121/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1727/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami oraz rozporządzenie (WE) nr 2278/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3528/86 w sprawie ochrony lasów Wspólnoty przed zanieczyszczeniem atmosferycznym
Data aktu: 13/12/2004
Data ogłoszenia: 14/12/2004
Data wejścia w życie: 17/12/2004