(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 zdanie pierwsze,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych(1) (CMAA) przewiduje możliwość jej rozszerzenia w celu podwyższenia poziomu współpracy w sprawach celnych i uzupełnienia jej, zgodnie z ich odpowiednim ustawodawstwem celnym, w drodze umów w sprawie poszczególnych sektorów lub spraw.
(2) W imieniu Wspólnoty, Komisja negocjowała ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki umowę o intensyfikacji i rozszerzeniu umowy CMAA w celu włączenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych (Umowa).
(3) Umowa rozszerza współpracę w sprawach celnych między Wspólnotą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w celu włączenia do niej bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych. Zaleca ona niezwłoczne i skuteczne rozszerzenie Inicjatywy Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na wszystkie spełniające określone warunki porty we Wspólnocie. Umowa ustanawia również program prac dotyczący dalszych środków wykonawczych, w tym opracowania standardów technik zarządzania ryzykiem, informacji wymaganych dla określenia przesyłek wysokiego ryzyka przywożonych do na terytorium Stron, oraz programów partnerstwa branżowego.
(4) W celu zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw w ramach zagwarantowania ciągłości zgodnego z prawem handlu przy użyciu kontenerów, konieczna jest zewnętrzna koordynacja standardów kontroli celnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W szczególności, konieczne jest zapewnienie, że wszystkie porty wspólnotowe uczestniczą w Inicjatywie Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na takich samych zasadach i że porównywalne standardy są propagowane w portach Stanów Zjednoczonych (USA). Tak więc bezpośredni cel i treść Umowy obejmują ułatwienie zgodnego z prawem handlu między Wspólnotą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki poprzez zapewnienie, na wzajemnych podstawach, wysokiego poziomu bezpieczeństwa w celu umożliwienia współpracy w zakresie opracowywania działań w szczególnych obszarach kontroli będących w kompetencji Wspólnoty.
(5) Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość rozszerzenia Inicjatywy Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów na wszystkie porty wspólnotowe w drodze uzgodnień ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w zakresie uczestnictwa portów wspólnotowych w Inicjatywie Dotyczącej Bezpieczeństwa Kontenerów i przewidujących w tych portach obecność amerykańskich funkcjonariuszy celnych lub możliwość utrzymania w tym celu wszelkich takich istniejących deklaracji zasad, pod warunkiem że uzgodnienia te są zgodne z Traktatem i z umową CMAA rozszerzoną na mocy Umowy.
(6) Konieczne jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a instytucjami Wspólnoty w celu dalszej intensyfikacji i pogłębiania współpracy w sprawach celnych w ramach rozszerzonej umowy CMAA.
(7) W tym celu należy ustanowić procedurę konsultacji, zgodnie z którą Państwa Członkowskie planujące negocjacje uzgodnień ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w kwestiach objętych rozszerzoną umową CMAA niezwłocznie powiadamiałyby o takim zamiarze i przekazywałyby istotne informacje. Jeżeli Państwo Członkowskie lub Komisja żądają tego w krótkim okresie czasu, informacje powinny być przedmiotem konsultacji między Państwami Członkowskimi a Komisją.
(8) Głównym celem konsultacji powinno być ułatwienie wymiany informacji i zapewnienie, że uzgodnienia są zgodne z Traktatem i wspólnymi politykami, w szczególności wspólnymi ramami współpracy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, wymienionymi w rozszerzonej umowie CMAA.
(9) W przypadku gdy Komisja uznaje, że uzgodnienia ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, które Państwo Członkowskie zamierza wprowadzić w życie są niezgodne z rozszarzoną umową CMAA lub że przedmiot ustaleń powinien być włączony do rozszerzonej umowy CMAA, odpowiednio informuje o tym Państwo Członkowskie.
(10) Procedura konsultacji pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Państw Członkowskich i Wspólnoty do zawierania planowanych uzgodnień.
(11) Umowa powinna zostać zatwierdzona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| M. McDOWELL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 222 z 12.8.1997, str. 17.
(2) Dz.U. L 302 z 19.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. 311 z 12.12.2000, str. 17).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.304.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/634/WE dotycząca zawarcia umowy między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o intensyfikacji i rozszerzeniu Umowy o współpracy celnej i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, w celu włączenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa kontenerów i kwestii powiązanych |
| Data aktu: | 30/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/03/2004 |