(Dz.U.UE L z dnia 4 lutego 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat ustanawia obywatelstwo Unii uzupełniające obywatelstwo krajowe, nie zastępując go jednak, które należy promować należycie uwzględniając jego pomocniczy charakter.
(2) Celem Wspólnoty i Państw Członkowskich jest promowanie zatrudnienia, poprawa warunków życia i pracy, odpowiednia ochrona socjalna i rozwój zasobów ludzkich, mając na względzie długoterminowy wysoki wskaźnik zatrudnienia, jak również walka z wyłączeniem społecznym.
(3) Skuteczne i jednolite stosowanie prawa wspólnotowego jest nowym priorytetem, niezbędnym do zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Rada Europejska podczas posiedzenia w Tampere 15 i 16 października 1999 r. podkreśliła, że przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości powinna się opierać na zasadach przejrzystości i demokratycznej kontroli, co obejmuje otwarty dialog ze społeczeństwem obywatelskim na temat celów i zasad tego obszaru. Stowarzyszenie Rad Stanu oraz Najwyższego Sądownictwa Administracyjnego Unii Europejskiej promuje wymianę poglądów i doświadczeń dotyczących tych spraw, jak również koordynuje i przekazuje do wiadomości społeczeństwa orzeczenia Rad Stanu dotyczące prawa wspólnotowego.
(4) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 15 kwietnia 1988 r.(2) uznał, że należy podjąć znaczny wysiłek w celu rozszerzenia kontaktów pomiędzy obywatelami różnych Państw Członkowskich oraz oświadczył, iż uzasadnione i pożądane jest szczególne wsparcie ze strony instytucji wspólnotowych dla rozwoju projektów twinningowych pomiędzy społecznościami lub miastami w różnych Państwach Członkowskich.
(5) Rada Europejska z Nicei w grudniu 2000 r. w deklaracji 23. wyraziła potrzebę poprawy i monitorowania legitymacji demokratycznej oraz przejrzystości Unii i jej instytucji w celu zbliżenia ich do obywateli Państw Członkowskich. Program polityki społecznej przyjęty w Nicei oparty jest na nowej formie zarządzania akcentującej rolę dialogu społecznego jako niezbędnej części promowania współpracy ze społeczeństwem obywatelskim. Program przewiduje, że organizacje pozarządowe takie jak Platforma europejskich społecznych organizacji pozarządowych są silnie związane z rozwojem polityki włączenia i równych szans dla wszystkich.
(6) Deklaracja z Laeken załączona do wniosków Rady Europejskiej, przyjęta w dniach 14 i 15 grudnia 2001 r. potwierdziła, że jednym z najważniejszych wyzwań, jakie powinna podjąć Unia Europejska, jest rozwiązanie kwestii zbliżenia obywateli do modelu europejskiego oraz instytucji europejskich.
(7) Pozycje A-321, A-3020, A-3021, A-3024, A-3026, A-3036 oraz B3-305 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2003 oraz lata poprzednie wykazały swoją użyteczność w promowaniu długoterminowego dialogu w zakresie budowania Europy z organizacjami społeczeństwa cywilnego oraz władzami miejskimi.
(8) Rada potwierdza swoje przekonanie o potrzebie kontynuacji wspierania programów twinningowych między miastami, biorąc pod uwagę istotną rolę, jaką odgrywają one w promowaniu tożsamości obywatelskiej oraz wzajemnego zrozumienia między narodami Europy. Podkreśla ona, że w kontekście wieloletniego programu powinno się zagwarantować odpowiedni budżet oraz stałe promowanie programów twinningowych pomiędzy miastami, jak podkreślał to również Parlament Europejski każdego roku przy okazji procedury budżetowej. Rada zwraca również uwagę na to, że należy uczynić zrozumiałymi i przybliżyć obywatelom procedurę występowania o program twinningowy między miastami oraz zarządzanie tym programem.
(9) Stowarzyszenie "Nasza Europa" przybiera postać komitetu ekspertów zrzeszającego przedstawicieli społeczeństwa europejskiego oraz świata politycznego, społecznego, gospodarczego i naukowego. Pełnią oni funkcję banku pomysłów dla promowania bliższej Unii Europejskiej; jako takie, stowarzyszenie realizuje więc cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego.
(10) Izby im. Jeana Monneta i Roberta Schumana to miejsca spotkań ludzi Europy, których celem jest wyłanianie pionierów i pionierskich działań wspierających europejską integrację w tym samym kontekście, w którym dwaj ojcowie założyciele Europy żyli i pracowali, jak również dostarczanie informacji na temat Europy dziś i jutro; jako takie, organizacje te realizują więc cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego.
(11) Rada Europejska ds. Uchodźców i Wychodźstwa reprezentuje organizacje uchodźców i wysiedleńców przed Unią Europejską, promując zasady i politykę przyczyniające się do realizacji celów Traktatu w odniesieniu do azylu i zwalczania wyłączenia społecznego.
(12) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym", wymaga wydania aktu podstawowego, który objąłby istniejące działania wspierające.
(13) Parlament Europejski, Rada i Komisja postanowiły, przyjmując rozporządzenie finansowe, że stawiają sobie za cel, by ten akt podstawowy wszedł w życie w roku budżetowym 2004. Komisja podjęła się uwzględnienia uwag wniesionych do budżetu w kontekście wykonania.
(14) W deklaracji międzyinstytucjonalnej z dnia 24 listopada 2003 r. dotyczącej podstawowych aktów Parlamentu Europejskiego w dziedzinie dotacji Rada i Komisja ustanawiają, w drodze wyjątku, przejściowe klauzule dotyczące okresu kwalifikowalności wydatków, który ma zostać wprowadzony w niniejszym programie.
(15) Powyższa deklaracja międzyinstytucjonalna przewiduje również przejściowe środki na dotacje w ramach części 2 programu, które mają być wprowadzone w latach 2004 i 2005.
(16) Należy zapewnić, aby program geograficznie objął również państwa przystępujące do Unii oraz, w miarę możliwości, w przypadku niektórych działań, kraje EFTA/EEA oraz kraje kandydujące.
(17) Kwota odniesienia finansowego w rozumieniu punktu 34 porozumienia międzyinstytucjalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4), przewidziana jest na mocy niniejszej decyzji na cały okres trwania programu, co nie wpływa na uprawnienia władzy budżetowej określone w Traktacie.
(18) Wszelkie finansowanie pozawspólnotowe ze środków Państwa musi być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.
(19) Podmioty, których działania nie są zgodne z celami Unii Europejskiej i jej Państw Członkowskich w dziedzinach porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego powinny zostać wykluczone z możliwości korzystania z niniejszego programu.
(20) Wszelkie wsparcie przyznane na podstawie niniejszej decyzji powinno ściśle odpowiadać zasadom pomocniczości i proporcjonalności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2004 r.
W imieniu Rady | |
B. COWEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2003 r. (dotyczchas nieopublikowana w Dzienniku).
(2) Dz.U. C 122 z 9.5.1988, str. 38.
(3) Dz.U. L 248 z 16. 9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. C 172 z 18. 6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14. 6.2003, str. 25).
(5) Dz.U. L 61 z 2. 3.2002, str. 29.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.30.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/100/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego (udział społeczeństwa obywatelskiego) |
Data aktu: | 26/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 04/02/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2004, 05/02/2004 |