Rozporządzenie 1409/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1159/2003 ustanawiające zasady stosowania niektórych kontyngentów taryfowych i umów preferencyjnych na przywóz cukru trzcinowego w latach gospodarczych 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1464/95 i (WE) nr 779/96

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1409/2004
z dnia 2 sierpnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1159/2003 ustanawiające zasady stosowania niektórych kontyngentów taryfowych i umów preferencyjnych na przywóz cukru trzcinowego w latach gospodarczych 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1464/95 i (WE) nr 779/96

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (1), w szczególności jego art. 22 ust. 2, art. 26 ust. 1, art. 38 ust. 6, art. 39 ust. 6 i art. 41 akapit drugi,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1095/96 z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie wprowadzania koncesji określonych na liście koncesyjnej CXL sporządzonej w wyniku zakończenia negocjacji GATT XXIV:6 (2), w szczególności jego art. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenie uzyskane podczas stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1159/2003 (3) wykazało, że należy wprowadzić zmiany celem poprawy wspólnych zasad zarządzania określonych we wspomnianym rozporządzeniu.

(2) Aby umożliwić stworzenie jak najlepszych warunków dla wypełniania zobowiązań określonych w Protokole 3 o cukrze z AKP (państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku) załączonym do załącznika V do Umowy o partnerstwie AKPWE, podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r. (4) i w Umowie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Indii w sprawie cukru trzcinowego (5), należy zmienić przepisy dotyczące stopnia zabezpieczenia pozwoleń, a także przepisy dotyczące daty rozpoczęcia okresu dostawy.

(3) Aby zapewnić skuteczne zarządzanie przywozów dokonanych w ramach wspomnianych kontyngentów lub umów, należy stworzyć mechanizm skłaniający podmioty gospodarcze do szybkiego zwracania organowi wydającemu pozwolenia niewykorzystanych pozwoleń, tak by niewykorzystane ilości mogły zostać ponownie rozdzielone.

(4) Ponadto należy przewidzieć środki pozwalające Komisji, w rytmie tygodniowym, z jednej strony przeprowadzać obliczenia danych dotyczących wydanych pozwoleń, a z drugiej strony udzielać informacji Państwom Członkowskim i zainteresowanym podmiotom gospodarczym na temat sytuacji odnośnie do każdego kontyngentu lub zobowiązania dostawy.

(5) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany do rozporządzenia (WE) nr 1159/2003.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Cukru,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzenie (WE) nr 1159/2003 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 2 dodaje się następującą literę k):

"k) »dzień roboczy« oznacza dzień roboczy Komisji."

2) W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 2 zastępuje się następującym tekstem:

"2. Zabezpieczenie pozwoleń na 100 kg ilości cukru wskazanej w rubryce 17 pozwolenia wynosi:

- 0,30 EUR w przypadku specjalnego cukru preferencyjnego i cukru wymienionego w koncesji CXL,

- 2 EUR w przypadku cukru preferencyjnego z AKP-Indii.";

b) w ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W drodze odstępstwa od przepisów akapitu pierwszego, w przypadku gdy limit ilości cukru preferencyjnego z AKP-Indii, który musi zostać dostarczony w danym okresie dostawy, jest wykorzystany przez jeden z krajów wywozu, okres, podczas którego mogą być składane wnioski o pozwolenie na przywóz na następne okresy dostawy w odniesieniu do danego kraju, może rozpocząć się osiem tygodni przed pierwszym dniem danego roku gospodarczego.";

c) dodaje się następujące ust. 5 i 6:

"5. W drodze odstępstwa od przepisów art. 35 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000:

a) jeżeli pozwolenie zostaje zwrócone organowi, który je wydał w ciągu pierwszych sześćdziesięciu dni ważności, nabyte zabezpieczenie zostaje obniżone o 50 %;

b) jeżeli pozwolenie zostaje zwrócone organowi, który je wydał nie wcześniej niż w sześćdziesiątym pierwszym dniu ważności i nie później niż piętnaście dni po upływie daty ważności, nabyte zabezpieczenie zostaje obniżone o 25 %.

6. Bez uszczerbku dla ograniczeń ilościowych zobowiązań przywozowych ustalonych na mocy art. 9 i kontyngentów przewidzianych w art. 16 i 22, ilości widniejące w pozwoleniach zwróconych zgodnie z ust. 5 mogą zostać ponownie przydzielone. Państwa Członkowskie, jednocześnie ze złożeniem Komisji informacji na temat ilości tygodniowej, określonej w art. 5 ust. 1, informują również o ilościach, na które pozwolenia zostały zwrócone od dnia poprzedniego przekazania informacji na ten temat."

3) Artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Wnioski o pozwolenie na przywóz mogą być składane w każdym tygodniu od poniedziałku do piątku. Wnioski te winny wskazywać rok gospodarczy lub okres dostaw, którego dotyczą. Najpóźniej w pierwszym dniu roboczym następnego tygodnia Państwa Członkowskie składają Komisji informacje na temat ilości cukru białego lub cukru surowego, w miarę potrzeby określonego w ekwiwalencie cukru białego, na które złożono wnioski o pozwolenie na przywóz w poprzednim tygodniu, określając rok gospodarczy oraz ilości dla każdego kraju pochodzenia.

2. Co tydzień Komisja opracowuje całkowitą ilość, w odniesieniu do której przedłożono wnioski o pozwolenie.

3. W przypadku gdy wnioski o pozwolenie osiągają lub przekraczają wysokość zobowiązania do dostawy dla danego państwa, określonego w art. 9 w przypadku cukru preferencyjnego z AKP-Indii, czy też wykorzystują lub przekraczają kontyngent w przypadku specjalnego cukru preferencyjnego lub cukru wymienionego w koncesji CXL, Komisja ogranicza wydawanie pozwoleń w odpowiedzi na składane wnioski proporcjonalnie do dostępnej ilości i/lub informuje Państwa Członkowskie, że dany limit został wykorzystany.

4. W przypadku gdy obliczenia określone w ust. 2 wykażą, że istnieją jeszcze możliwości dostaw cukru w ramach zobowiązania do dostawy cukru preferencyjnego z AKP-Indii, lub w ramach kontyngentu dla specjalnego cukru preferencyjnego lub cukru wymienionego w koncesji CXL, dla których limit został już wykorzystany, Komisja informuje Państwa Członkowskie, że dany limit nie jest już wykorzystany.

5. Pozwolenia są wydawane w trzecim dniu roboczym liczonym od dnia, w którym informacja określona w ust. 1 została złożona, pod warunkiem że Komisja nie przedsięwzięła w międzyczasie środków określonych w art. 3.

6. Jednocześnie z przekazaniem informacji określonej w ust. 1, Państwa Członkowskie informują Komisję, oddzielnie dla każdego kontyngentu lub zobowiązania do dostawy i oddzielnie dla każdego kraju pochodzenia, o ilościach, na które zostały wydane pozwolenia przywozowe w ciągu poprzedniego tygodnia."

4) W art. 7 pkt 1) skreśla się literę a).

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 sierpnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 39/2004 (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 16).

(2) Dz.U. L 146 z 20.6.1996, str. 1.

(3) Dz.U. L 162 z 1.7.2003, str. 25. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 96/2004 (Dz.U. L 15 z 22.1.2004, str. 3).

(4) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(5) Dz.U. L 190 z 23.7.1975, str. 36.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.256.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1409/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1159/2003 ustanawiające zasady stosowania niektórych kontyngentów taryfowych i umów preferencyjnych na przywóz cukru trzcinowego w latach gospodarczych 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1464/95 i (WE) nr 779/96
Data aktu: 02/08/2004
Data ogłoszenia: 03/08/2004
Data wejścia w życie: 06/08/2004