(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/411/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 6,
po konsultacji z Grupą Roboczą ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych 2
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 95/46/WE Państwa Członkowskie są zobowiązane zapewnić, że przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego może odbywać się tylko wtedy, jeżeli dane państwo trzecie zapewnia odpowiedni poziom ochrony oraz, jeżeli przepisy prawne Państw Członkowskich wprowadzające w życie inne przepisy tej dyrektywy są przestrzegane przed przekazaniem danych.
(2) Komisja może stwierdzić, że państwo trzecie zapewnia odpowiedni poziom ochrony. W takim przypadku dane osobowe mogą być przekazywane z Państw Członkowskich bez konieczności zapewniania dodatkowych gwarancji.
(3) Na mocy dyrektywy 95/46/WE poziom ochrony danych należy oceniać w świetle wszystkich okoliczności mających znaczenie dla operacji przekazywania danych lub zbioru takich operacji, zwracając szczególną uwagę na liczbę elementów odpowiednich dla przekazywania i określonych w art. 25 ust. 2 wyżej wymienionej dyrektywy;
(4) W warunkach zróżnicowanych podejść do ochrony danych w państwach trzecich, powinna być przeprowadzona ocena adekwatności, a każda decyzja oparta na art. 25 ust. 6 dyrektywy 95/46/WE powinna być podjęta i wprowadzona w życie w taki sposób, aby w świetle aktualnych międzynarodowych zobowiązań Wspólnoty, nie tworzyła arbitralnej lub nieuzasadnionej dyskryminacji w stosunku do lub pomiędzy państwami trzecimi, w których panują podobne warunki, ani też nie tworzyła ukrytych przeszkód dla wymiany handlowej.
(5) Wyspa Man stanowi terytorium zależne od Korony Brytyjskiej (nie będąc ani częścią Zjednoczonego Królestwa, ani jego kolonią), cieszące się pełną niepodległością, z wyjątkiem spraw międzynarodowych i obronności, za które odpowiedzialność ponosi rząd Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym Wyspę Man należy traktować jako państwo trzecie w rozumieniu tej dyrektywy.
(6) Na wniosek wyspy i ze skutkiem od maja 1993 r., ratyfikacja przez Zjednoczone Królestwo Konwencji Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych (Konwencja nr 108) została rozszerzona na Wyspę Man.
(7) W odniesieniu do wyspy Man, normy prawne w sprawie ochrony danych osobowych oparte na normach określonych w dyrektywie 95/46/WE, zostały przewidziane w ustawie o ochronie danych z 2002 r. (Ustawa), która weszła w życie w dniu 1 kwietnia 2003 r. Ustawa ta uchyla i zastępuje ustawę o ochronie danych z 1986 r. ("Ustawa z 1986 r.").
(8) Inne przepisy prawne mające lub mogące mieć wpływ na ochronę danych obejmują ustawę o prawach człowieka z 2001 r., która została uchwalona przez Parlament dnia 16 stycznia 2001 r., ale nie weszła jeszcze w pełni w życie, oraz ustawę o dostępie do akt i sprawozdań służby zdrowia z 1993 r.
(9) Normy prawne mające zastosowanie na wyspie Man obejmują wszystkie podstawowe zasady niezbędne dla odpowiedniego poziomu ochrony osób fizycznych. Stosowanie tych norm jest zagwarantowane środkami prawnymi i dzięki niezależnemu nadzorowi prowadzonemu przez instytucje, takie jak Komisarz Ochrony Danych, z nadanymi uprawnieniami do prowadzenia dochodzeń i interwencji.
(10) Wyspa Man powinna dlatego być uznana za zapewniającą odpowiedni poziom ochrony danych osobowych, jak określono w dyrektywie 95/46/WE.
(11) W interesie przejrzystości i w celu zabezpieczenia zdolności właściwych władz w Państwach Członkowskich do zapewnienia ochrony osobom fizycznym w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych konieczne jest określenie wyjątkowych okoliczności, w których uzasadnione może być zawieszenie przepływu danych szczególnych, niezależnie od stwierdzenia odpowiedniego poziomu ochrony.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 31 ust. 1 dyrektywy 95/46/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.151.51 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/411/WE w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych na wyspie Man |
| Data aktu: | 28/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/04/2004 |