uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE 2 , w szczególności jego art. 27,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W celu ułatwienia przygotowania przez Państwa Członkowskie notyfikacji pomocy państwa oraz ich oceny przez Komisję jest pożądane opracowanie obowiązkowego formularza notyfikacyjnego. Formularz ten powinien być możliwie jak najbardziej wyczerpujący.
(2) Standardowy formularz notyfikacyjny, jak również formularz informacji zbiorczych oraz formularz informacji uzupełniających powinny obejmować wszystkie istniejące wytyczne i zasady ramowe w dziedzinie pomocy państwa. Powinny podlegać zmianom lub zastąpieniu, zgodnie z późniejszym rozwojem tych dokumentów.
(3) Należy opracować przepisy służące uproszczonemu systemowi notyfikacji niektórych zmian pomocy istniejącej. Takie uproszczone notyfikacje powinny być dopuszczane tylko w przypadku gdy Komisja jest regularnie informowana o danej pomocy istniejącej.
(4) W celu zapewnienia pewności prawnej właściwe jest wskazanie, że niewielkie wzrosty do 20 % pierwotnego budżetu programu pomocowego, w szczególności będące skutkiem inflacji, nie muszą być notyfikowane Komisji, ze względu na mało prawdopodobny wpływ na pierwotną ocenę przez Komisję zgodności programu, o ile pozostałe warunki programu pomocowego pozostaną niezmienione.
(5) Artykuł 21 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 zobowiązuje Państwa Członkowskie do przesyłania Komisji sprawozdań rocznych w sprawie wszystkich istniejących programów pomocowych oraz pomocy indywidualnej udzielanej poza zatwierdzonym programem pomocowym, w odniesieniu do których nie nałożono żadnych szczegółowych obowiązków sprawozdawczych w decyzji warunkowej.
(6) W celu umożliwienia Komisji realizacji obowiązku monitorowania pomocy, konieczne jest, aby otrzymywała ona od Państw Członkowskich właściwe informacje dotyczące rodzaju i wielkości udzielanej przez nie pomocy w ramach istniejących programów pomocowych. Możliwe jest uproszczenie i ulepszenie systemu sprawozdawczości i notyfikacji pomocy państwa, który jest obecnie określony we wspólnej procedurze sprawozdawczości i notyfikacji zgodnie z Traktatem WE oraz Porozumieniem Światowej Organizacji Handlu (WTO) opisanej w liście Komisji skierowanym do Państw Członkowskich z 2 sierpnia 1995 r. Część tej wspólnej procedury odnosząca się do obowiązków sprawozdawczych Państw Członkowskich dla celów notyfikacji subsydiów, zgodnie z art. 25 Porozumienia w sprawie Subsydiów i Środków Wyrównawczych (WTO-GATT 1994) oraz zgodnie z art. XVI Układu GATT 1994, przyjętym dnia 21 lipca 1995 r., nie jest objęta niniejszym rozporządzeniem.
(7) Informacje wymagane w sprawozdaniach rocznych mają na celu umożliwienie Komisji monitorowania ogólnych poziomów pomocy oraz wypracowania generalnego spojrzenia na wpływ różnych rodzajów pomocy na konkurencję. W tym celu Komisja może również zwrócić się do Państw Członkowskich o dostarczenie, w trybie doraźnym, dodatkowych informacji na wybrane tematy. Wybór tematu powinien być wcześniej omówiony z Państwami Członkowskimi.
(8) Opracowanie sprawozdań rocznych nie obejmuje informacji, które mogą być konieczne do weryfikacji czy dane środki pomocowe są zgodne z prawem wspólnotowym. Dlatego Komisja powinna zastrzec sobie prawo do wymagania od Państw Członkowskich określonych zobowiązań lub obwarowania decyzji warunkami zapewniającymi dostarczenie dodatkowych informacji.
(9) Należy zaznaczyć, że terminy dla celów rozporządzenia (WE) nr 659/1999 powinny być obliczane zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającym zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów 3 , z uwzględnieniem szczegółowych zasad określonych przez to rozporządzenie. W szczególności konieczne jest zidentyfikowanie zdarzeń powodujących rozpoczęcie biegu terminów mających zastosowanie w procedurach dotyczących pomocy państwa. Zasady określone w tym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do wcześniej istniejących terminów, które będą biegły po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(10) Celem zwrotu jest przywrócenie sytuacji istniejącej zanim pomoc została udzielona niezgodnie z prawem. W celu zapewnienia równego traktowania, korzyść powinna być mierzona obiektywnie od momentu, kiedy pomoc została udostępniona korzystającemu z niej przedsiębiorstwu, niezależnie od wyniku wszelkich decyzji handlowych następnie przez nie podjętych.
(11) Zgodnie z ogólną praktyką finansową właściwe jest ustalenie stopy procentowej zwrotu jako rocznej stopy procentowej.
(12) Rozmiary i częstotliwość transakcji międzybankowych skutkują stopą procentową, która jest mierzalna i statystycznie istotna, dlatego powinna stanowić podstawę stopy procentowej zwrotu. Oprocentowanie międzybankowych transakcji swap powinno być jednak dostosowane w celu odzwierciedlenia ogólnych poziomów podwyższonego ryzyka handlowego poza sektorem bankowym. Na podstawie informacji o oprocentowaniu międzybankowych transakcji swap Komisja powinna ustalić jedną stopę procentową zwrotu dla każdego z Państw Członkowskich. W celu zapewnienia pewności prawnej i równego traktowania właściwe jest ustalenie precyzyjnej metody obliczania stopy procentowej oraz zapewnienie publikacji stopy procentowej zwrotu mającej zastosowanie w danym momencie, jak również odpowiednich stóp procentowych zwrotu mających zastosowanie w przeszłości.
(13) Pomoc państwa może stanowić czynnik zmniejszający zapotrzebowanie przedsiębiorstwa na kapitał średniookresowy. W tym celu oraz zgodnie z ogólną praktyką finansową za średni okres można przyjąć pięć lat. Stopa procentowa zwrotu powinna więc odpowiadać rocznej stopie procentowej ustalonej dla pięcioletniego okresu.
(14) Biorąc pod uwagę cel, jakim jest przywrócenie sytuacji istniejącej zanim pomoc została udzielona niezgodnie z prawem, oraz zgodnie z ogólną praktyką finansową, stopa procentowa zwrotu, która ma być ustalona przez Komisję, powinna być określana corocznie. Z tych samych powodów stopa procentowa zwrotu obowiązująca w pierwszym roku okresu zwrotu powinna obowiązywać przez pierwsze pięć lat okresu zwrotu, a stopa procentowa zwrotu obowiązująca w szóstym roku okresu zwrotu powinna obowiązywać przez kolejnych pięć lat.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do decyzji o zwrocie pomocy notyfikowanych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1627/2006 z dnia 24 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.302.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1935/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.407.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 271/2008 z dnia 30 stycznia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.82.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 kwietnia 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1147/2008 z dnia 31 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.313.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 listopada 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 257/2009 z dnia 24 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.81.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2009 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1, 2 i 3 rozporządzenia nr 1125/2009 z dnia 23 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2009 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/2282 z dnia 27 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/246 z dnia 3 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.51.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2105 z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.327.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.140.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 794/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |