Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 642/2004
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/98 z dnia 25 maja 1998 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) 1172/98 Komisja zapewni, by wyniki statystyczne przekazywane przez Państwa Członkowskie spełniały minimalne wymagania precyzji, uwzględniając strukturalne cechy charakterystyczne transportu drogowego w Państwach Członkowskich.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) 1172/98 Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu w każdym roku informacje na temat wielkości próby, wskaźników braku odpowiedzi oraz niezawodności najważniejszych wyników w postaci błędu standardowego lub przedziałów ufności.

(3) Konieczne jest określenie struktury i zawartości minimalnych wymagań precyzji w odniesieniu do wyników statystycznych przekazywanych przez Państwa Członkowskie.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią przedstawioną przez Komitet ds. Programu Statystycznego, utworzony na podstawie decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Okresy, które mają być objęte badaniem

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana przez Państwa Członkowskie jest metoda reprezentacyjna, wówczas wszystkie okresy są objęte badaniem.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, która może być objęta badaniem, wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, badaniem zostaje objęte minimum siedem tygodni w kwartale.
Artykuł  2

Procentowy błąd standardowy

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana jest przez Państwa Członkowskie metoda reprezentacyjna, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 5 %.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych dotyczących badania w Państwie Członkowskim wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 7 %.
Artykuł  3

Informacje, które mają być przekazywane do Eurostatu

1.
Państwa Członkowskie przekazują co kwartał do Eurostatu informacje pozwalające wyliczyć wielkość próby, wskaźniki odpowiedzi i wskaźnik jakości rejestru. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B1 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną nie jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B2 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w tym samym terminie, co przekazywane dane określone w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1172/98.

Do celów niniejszego artykułu stosuje się następujące definicje:

a) "wskaźnik odpowiedzi" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze jako wybranym respondentom, a w liczniku liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji;

b) "wskaźnik jakości rejestru" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze, pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji, a w liczniku liczba jednostek w próbie, gdzie pojazdy pracowały aktywnie podczas okresu badawczego, powiększona o liczbę jednostek, których pojazdy nie pracowały podczas okresu badawczego, ale mogły być uznane jako część pojazdów gotowych do działania.

2.
Jeżeli procentowe błędy standardowe danych dostarczanych przez Państwo Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1172/98 wyliczone były dla okresów rocznych, a Eurostat stwierdził, że te błędy standardowe mieszczą się w granicach limitów ustanowionych w art. 2 niniejszego rozporządzenia, Eurostat może zwolnić to Państwo Członkowskie z obowiązku kwartalnego dostarczania Tabeli B1 lub Tabeli B2.
3.
W przypadkach, w których zastosowanie ma ust. 2, Państwo Członkowskie może dostarczyć Eurostatowi informacje za każdy rok, umożliwiające wyliczenie wskaźnika odpowiedzi i wskaźnika jakości rejestru. Informacje mogą być dostarczane w formacie Tabeli B3 lub B4 (odpowiednio) zawartych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w ciągu pięciu miesięcy od daty zakończenia ostatniego kwartalnego okresu obserwacyjnego w odpowiednim roku. Dodatkowo, w tym samym terminie, Państwo Członkowskie dostarcza Eurostatowi wyliczone wartości procentowego błędu standardowego (przedział ufności 95 %) oszacowań w odniesieniu do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach i przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego, krajowego towarowego transportu drogowego i dla ogólnego międzynarodowego towarowego transportu drogowego.
Artykuł  4

Jeśli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, które uczestniczą w transporcie międzynarodowym i mogą być włączone do badania, wynosi poniżej 1.000 pojazdów, dane Państwo Członkowskie jest zwolnione ze stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 163 z 6.6.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

TABELE B1, B2, B3, B4

Tabela B1: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie
Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał_____ /Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdzie odpowiedź została udzielona, ale kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska, osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza)
5. Liczba wykorzystanych kwestionariuszy w analizie [tj. liczba pojazdo-rekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu].
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
7. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B2: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał _____/Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie (jeśli dane są dostępne)
9. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B3: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok_______
1. Liczba pojazdów w kraju w połowie roku.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdy odpowiedź została udzielona, lecz kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, gdzie informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie może zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska), osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba kwestionariuszy wykorzystanych w analizie (tj. liczba pojazdorekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu, z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu).
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).

Tabela B4: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok _____
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w połowie roku.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w połowie roku (jeśli jest dostępna)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.102.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
Data aktu: 06/04/2004
Data ogłoszenia: 07/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2006, 27/04/2004