Decyzja 2003/276/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w celu wniesienia wkładu Unii Europejskiej w zniszczenie amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Albanii

DECYZJA RADY 2003/276/WPZiB
z dnia 14 kwietnia 2003 r.
dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w celu wniesienia wkładu Unii Europejskiej w zniszczenie amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Albanii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając wspólne działanie 2002/589/WPZiB z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz uchylające wspólne działanie 1999/34/WPZiB(1), w szczególności jego art. 6, w powiązaniu z art. 23 ust. 2 tiret drugie Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) We wspólnym stanowisku 97/357/WPZiB z dnia 2 czerwca 1997 r. w sprawie Albanii(2) Unia Europejska wyraziła zamiar udzielenia Albanii pomocy we wspieraniu procesu demokratycznego, w przywróceniu stabilizacji politycznej i bezpieczeństwa wewnętrznego. Nadmierne i niekontrolowane gromadzenie i rozpowszechnianie ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz amunicji do tej broni stanowi zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa i zmniejsza perspektywy stałego rozwoju; tak jest właśnie w przypadku Albanii.

(2) W dążeniu do realizacji celów wymienionych w art. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB Unia Europejska przewiduje działania na odnośnych forach międzynarodowych i w kontekście regionalnym, w stosownych przypadkach, w celu udzielenia pomocy za pośrednictwem organizacji międzynarodowych, programów i agencji, a także porozumień regionalnych.

(3) Ministerstwo Obrony Albanii stwierdziło istnienie dużych ilości amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej, przekraczającej jego zapotrzebowania lub odebranej mieszkańcom. Duża część amunicji jest źle opakowana oraz przechowywana w nieodpowiednich miejscach i warunkach.

(4) Agencja NATO ds. zaopatrzenia i utrzymania sprzętu (NAMSA) w ramach Funduszu Powierniczego Partnerstwa dla Pokoju zarządza projektem mającym na celu konsolidację i demilitaryzację nadwyżki amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej wynoszącej łącznie 11.665 ton, w okresie czterech lat.

(5) Komisja wyraziła zgodę na powierzenie jej wykonania niniejszej decyzji.

(6) Dlatego Unia Europejska zamierza zaoferować pomoc finansową projektowi NAMSA zgodnie z tytułem II wspólnego działania 2002/589/WPZiB.

(7) Komisja zapewni odpowiednie uwidocznienie wkładu UE w projekt, w tym poprzez właściwe środki podejmowane przez NAMSA,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia Europejska wnosi wkład w zniszczenie nadwyżki amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Albanii.
2.
W tym celu Unia Europejska zapewnia wsparcie finansowe dla projektu NAMSA mającego na celu konsolidację i demilitaryzację nadwyżki amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej.
3.
Komisja jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszej decyzji. W tym celu Komisja zawrze porozumienie finansowe z NAMSA w sprawie warunków wykorzystania wkładu Unii Europejskiej, który będzie miał postać dotacji. Dotacja ta posłuży między innymi do pokrycia, w okresie 12 miesięcy, wynagrodzeń, kosztów podróży, zaopatrzenia i sprzętu koniecznego do zniszczenia nadwyżki amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Albanii. W porozumieniu finansowym zostanie przewidziane zapewnienie przez NAMSA uwidocznienia wkładu Unii Europejskiej w projekt, odpowiednio do jego wielkości.
Artykuł  2
1. 1
Do celów określonych w art. 1 ustala się finansową kwotę referencyjną w wysokości 1.320.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 podlega procedurom wspólnotowym i zasadom mającym zastosowanie do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
Artykuł  3

Komisja przedkłada odpowiednim organom Rady okresowe sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji, zgodnie z art. 9 ust. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB. Informacje te będą w szczególności oparte na sprawozdaniach okresowych dostarczanych przez NAMSA na mocy jej stosunków umownych z Komisją, określonych w art. 1.

Artykuł  4
1. 2
Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia. Wygasa dnia 31 grudnia 2005 r.
2.
Niniejsza decyzja zostaje poddana przeglądowi po dziesięciu miesiącach od daty jej przyjęcia.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 kwietnia 2003 r.
W imieniu Rady
A. GIANNITSIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 153 z 11.6.1997, str. 4.

1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/790/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2004 r.
2 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/790/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2004 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.99.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/276/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w celu wniesienia wkładu Unii Europejskiej w zniszczenie amunicji do ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Albanii
Data aktu: 14/04/2003
Data ogłoszenia: 17/04/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/04/2003