uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Umowę o Partnerstwie między członkami Grupy Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Cotonou w dniu 23 czerwca 2000 r.(1) (zwaną dalej "Umową AKP-WE"),
uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską ("Decyzja o Stowarzyszeniu Zamorskim")(2),
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą Wspólnoty na mocy Protokołu finansowego do Umowy o Partnerstwie między Państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, podpisanej w Cotonou (Benin) dnia 23 czerwca 2000 r. oraz przyznania pomocy finansowej przeznaczonej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosują się przepisy czwartej części Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3) (zwaną dalej "Umową wewnętrzną") w szczególności jej art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji(4);
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(5),
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niezbędne jest ustalenie szczegółowych zasad płatności składek przez Państwa Członkowskie na rzecz 9 Europejskiego Funduszu Rozwoju (zwanego dalej "EFR"), ustanowionego przez Umowę wewnętrzną, oraz na rzecz przyznania pomocy finansowej przeznaczonej dla krajów i terytoriów zamorskich terytoria zamorskie, do których stosują się przepisy czwartej części Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
(2) Niezbędne jest ustanowienie warunków, zgodnie z którymi Trybunał Obrachunkowy ma wykonywać swoje kompetencje w odniesieniu do EFR.
(3) Przepisy dotyczące przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy kontroli zasobów zarządzanych przez EBI są zgodne z charakterem umownym Umowy trójstronnej przewidzianej w art. 248 Traktatu.
(4) Należy ustanowić zasady odnoszące się do postępowania ze wszystkimi saldami pozostałymi z poprzednich EFR, w szczególności odnoszące się do szczegółowych regulacji ich przeniesienia do 9. EFR, ich podziału między różne instrumenty współpracy przewidziane w Umowie AKP-WE lub w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim, a także zasady mające zastosowanie do ich wykonania.
(5) Niezbędne jest zapewnienie spójności między niniejszym rozporządzeniem i środkami przyjętymi przez Komisję w celu wykonania Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.
(6) Właściwe jest zapewnienie odpowiedniego, szybkiego i skutecznego wykonywania programów i projektów finansowanych w ramach Umowy AKP-WE oraz ustanowienie przejrzystych i łatwych w stosowaniu procedur zarządzania, które ułatwiają decentralizację zadań i obowiązków.
(7) Decyzja 2/2002 Rady Ministrów AKP-WE z dnia 7 października 2002 r. w sprawie wykonania art. 28, 29 i 30 załącznika IV do Umowy Cotonou(6) określiła ogólne przepisy i ogólne warunki mające zastosowanie do umów na roboty budowlane, dostawy i usługi, finansowanych przez EFR, a także zasad regulujących procedury, postępowanie pojednawcze i arbitrażowe w stosunku do takich umów.
(8) Niezbędne jest ustanowienie szczegółowych zasad, zgodnie z którymi główny intendent EFR, mianowany przez Komisję, odpowiedzialny między innymi za rozliczanie wydatków w ramach EFR, musi, w ścisłej współpracy z krajowym intendentem, udowodnić, że są one konieczne do zapewnienia właściwej realizacji działań.
(9) Tak dalece, jak to możliwe, rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(7) (zwane dalej "Ogólnym Rozporządzeniem Finansowym"), powinno, jako podstawa reformy wewnętrznego zarządzania w Komisji, być wzięte pod uwagę przy opracowywaniu rozporządzenia finansowego EFR, szczególnie z myślą o możliwym włączeniu środków EFR do ogólnego budżetu Wspólnot. W świetle doświadczeń nabytych z wykonywania tego rozporządzenia, Komisja może zaproponować jego zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE FINANSOWE:
PRZEPISY PODSTAWOWE
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEDMIOT I ZAKRES
Stosując niniejsze rozporządzenie, Komisja działa na własną odpowiedzialność i w granicach przydzielonych środków.
EBI podejmuje się finansowej realizacji operacji przeprowadzanych w drodze pożyczek z jego środków własnych, w odpowiednim przypadku połączonych z dotacjami na spłatę oprocentowania pozyskiwanymi ze środków EFR.
5. Jeżeli nie ustalono inaczej, odniesienia w niniejszym rozporządzeniu do państw AKP uważa się również za odniesienia do organów lub przedstawicieli określonych w art. 13 i 14 załącznika IV do Umowy AKP-WE, których mogą one należycie upoważnić do wykonywania ich obowiązków w ramach tej Umowy.
ZASADA JEDNOSTKI ROZLICZENIOWEJ
Środki EFR określane i realizowane są w euro; także rozliczenia przedstawiane są w euro.
Jednakże do celów zarządzania skarbowego, określonego w art. 26, księgowy może przeprowadzać operacje w euro, w innych walutach i w walutach krajowych.
ZASADA SPECYFIKACJI
Środki EFR są przeznaczone do szczególnych celów zgodnie z głównymi instrumentami współpracy, opisanymi w protokole finansowym Umowy AKP-WE i w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.
W odniesieniu do państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (zwanych dalej "państwami AKP"), instrumenty te zostały ustanowione w protokole finansowym określonym w załączniku I do Umowy AKP-WE. Przeznaczenie środków jest również oparte o przepisy umowy wewnętrznej i uwzględnia nie przyznaną rezerwę przewidzianą w art. 2 ust. 2 tej umowy oraz środki przeznaczone na koszty związane z realizacją na mocy jego art. 4.
W odniesieniu do krajów i terytoriów zamorskich, (zwanych dalej "KTZ"), instrumenty te są ustanowione w załączniku II A do Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim. Przeznaczenie tych środków uwzględnia nieprzyznaną rezerwę przewidzianą w art. 3 ust. 3 tego załącznika oraz środki przeznaczone na badania i pomoc techniczną na mocy jego art. 1 ust. 1 lit. c).
ZASADA NALEŻYTEGO ZARZĄDZANIA FINANSAMI
Zasada wydajności związana jest z optymalną zależnością pomiędzy poniesionymi nakładami a osiągniętym wynikiem.
Zasada skuteczności związana jest z osiąganiem poszczególnych celów oraz z uzyskaniem założonych efektów.
ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI
ŚRODKI I WYDATKI ADMINISTRACYJNE
SKŁAD ŚRODKÓW EFR
a) kwoty ustanowionej w art. 1 umowy wewnętrznej;
b) zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) umowy wewnętrznej, wszystkie salda pozostałe z poprzednich EFR, których definicję przedstawiono w części trzeciej tytuł I niniejszego rozporządzenia.
Kwota ustanowiona w art. 4 Umowy wewnętrznej jest zarezerwowana na finansowanie kosztów poniesionych przez Komisję, które powstały przy realizacji Umowy AKP-WE. Jest ona wykorzystywana zgodnie z zasadami określonymi w art. 9 umowy wewnętrznej.
Środki te są wykorzystywane między innymi w celu wzmocnienia możliwości administracyjnych Komisji i jej delegacji, aby zapewnić sprawne przygotowanie i realizację działań finansowanych z EFR.
SKŁADKI NA EFR
Komisja uzasadnia żądaną kwotę na podstawie swojej możliwości skutecznego przekazania proponowanego poziomu środków. EBI uzasadnia żądaną kwotę na podstawie swoich potrzeb operacyjnych.
Rada podejmuje decyzję w sprawie tych uzasadnień i w sprawie każdego wezwania do płacenia składek zgodnie z zasadami określonymi w art. 10 umowy wewnętrznej i ustanowionymi w art. 38 niniejszego rozporządzenia.
a) jej szacunki zobowiązań na następny rok budżetowy, jak również szacunki EBI;
b) jej szacunki zobowiązań i płatności na każdy rok z czterech lat następujących po roku odnoszącym się do wezwania do płacenia składek jak również szacunki EBI. Rada corocznie zatwierdza i poddaje przeglądowi harmonogram.
Informacje finansowe dotyczące EFR przygotowywane przez Komisję dla władzy budżetowej w kontekście rocznej procedury budżetowej, włącznie z szacunkami składek na obecny i następny rok budżetowy, zostają udostępnione Radzie do 15 czerwca. Informacje te stanowią podstawę do średniookresowej prognozy zobowiązań i płatności.
REALIZACJA ŚRODKÓW EFR
PRZEPISY OGÓLNE
Komisja może, w ramach swoich służb, przekazać swoje kompetencje realizacji środków EFR, zgodnie z warunkami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu oraz w granicach ustanowionych przez Komisję w dokumencie delegującym. Delegowani mogą działać jedynie w granicach kompetencji wyraźnie im powierzonych.
Wszystkim podmiotom finansowym, których definicję przedstawiono w rozdziale 3 zakazuje się podejmowania jakichkolwiek środków realizacji EFR, które mogą spowodować, że ich własne interesy są sprzeczne z interesami Wspólnoty. Jeżeli taki przypadek ma miejsce, dany podmiot musi powstrzymać się od podejmowania takich środków i przekazać sprawę właściwemu organowi.
METODY REALIZACJI
Komisja podejmuje finansową realizację środków EFR poprzez zarządzanie zdecentralizowane z państwami AKP, zgodnie z warunkami określonymi w Umowie AKP-WE oraz stosując podział obowiązków przewidziany w art. 57 tej Umowy oraz w art. 34, 35, i 36 jej załącznika IV.
Komisja podejmuje finansową realizację środków EFR poprzez zarządzanie zdecentralizowane z KTZ zgodnie z warunkami wymienionymi w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim oraz w środkach wdrażających tę decyzję.
W przypadkach przewidzianych w Umowie AKP-WE, w umowie wewnętrznej, w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim oraz w środkach wdrażających tę decyzję, Komisja może podjąć finansową realizację środków EFR poprzez zarządzanie zdecentralizowane.
W niektórych szczególnych przypadkach przewidzianych w Umowie AKP-WE, w umowie wewnętrznej, w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim oraz w środkach wdrażających tę decyzję, Komisja może podjąć finansową realizację środków EFR poprzez wspólne zarządzanie z organizacjami międzynarodowymi.
Środki EFR mogą być również połączone z funduszami z innych źródeł w celu osiągnięcia wspólnego celu.
a) sprawdzają regularnie czy działania finansowane z EFR zostały poprawnie zrealizowane;
b) podejmują właściwe środki aby zapobiec nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, oraz w razie potrzeby podejmują kroki prawne w celu uzyskania zwrotu nieprawidłowo wypłaconych funduszy.
Realizacja przez państwa AKP i KTZ działań finansowanych ze środków EFR podlega kontroli Komisji, która może być przeprowadzona po uprzedniej zgodzie, na zasadach kontroli ex-post, lub procedury połączonej, zgodnie z przepisami Umowy AKP-WE, Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim oraz środkami wdrażającymi tę decyzję.
a) skutecznego podziału obowiązków intendenta i księgowego;
b) istnienie skutecznego systemu kontroli wewnętrznej działań zarządczych;
c) osobne procedury przedstawiania rozliczeń, pokazujące sposób wykorzystania środków EFR;
d) istnienie niezależnego publicznego lub prywatnego zewnętrznego systemu audytu;
e) przejrzyste, niedyskryminujące procedury udzielania zamówień publicznych, które zapobiegają jakimkolwiek konfliktom interesów;
f) w przypadku realizacji bezpośredniego zarządu własnego zgodnie z art. 80 ust. 2, odpowiednie przepisy dotyczące zarządzania i kontroli rachunków zaliczkowych oraz określenie obowiązków dysponenta zaliczek i księgowego.
Do celów stosowania akapitu pierwszego, Komisja, w porozumieniu z beneficjentami- państwami AKP i KTZ, wprowadzi właściwe przepisy w umowach finansowych, określonych w art. 51 ust. 3.
Pośrednia realizacja zgodnie z ust. 2-7 niniejszego artykułu oraz zgodnie z art. 15 ma również zastosowanie w przypadku przekazywania pozostałych zadań organom, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w przypadku zarządzania zdecentralizowanego.
Pierwszy akapit stosuje się w szczególności do decyzji finansowych przewidzianych w art. 51 ust. 2.
W przypadku stosowania pośrednich metod realizacji, przewidzianych w ust. 3, delegowane zadania dotyczące realizacji muszą być wyraźnie określone i nadzorowane.
a) agencjom wykonawczym, określonym w art. 15;
b) krajowym podmiotom sektora państwowego lub podmiotom prawa prywatnego, które świadczą usługi użyteczności publicznej i posiadającym odpowiednie gwarancje finansowe w celu realizacji zadań powierzonych im w granicach określonych w niniejszym ustępie.
Komisja co roku informuje Radę o takich przypadkach i organach, przedstawiając odpowiednie uzasadnienie wykorzystania agencji krajowych.
W przypadku, o którym mowa w pierwszym akapicie lit. b), odnoszącym się do programów lub projektów współfinansowanych przez Państwa Członkowskie lub ich organy wykonawcze i odzwierciedlających priorytety ustanowione w krajowych strategiach współpracy, przewidzianych w rozdziale III umowy wewnętrznej i w art. 20 Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim, Komisja może powierzyć obowiązki zarządzania pomocą wspólnotową Państwom Członkowskim lub ich organom wykonawczym. Komisja może korzystać ze środków EFR przewidzianych w art. 1 ust. 2 lit. a) i) oraz ii) umowy wewnętrznej w celu rekompensaty finansowej za poniesione koszty administracyjne.
Zadania dotyczące realizacji mogą być powierzone organom określonym w pierwszym akapicie lit. b) tylko w przypadku gdy przekazanie zadań realizacji finansowej jest reakcją na wymagania należytego zarządzania finansami, jak wykazano we wcześniejszej analizie, oraz gdy zapewnia zgodność z zasadą niedyskryminacji i zauważalność działania Wspólnoty. Żadne zadania dotyczące realizacji powierzone w ten sposób nie mogą prowadzić do konfliktu interesów. W przypadku gdy analiza wskazuje, że przekazanie uprawnień najlepiej realizuje wymagania należytego zarządzania finansami, Komisja zwraca się o opinię do Komitetu EFR przewidzianego w art. 21 Umowy wewnętrznej przed rozpoczęciem postępowania realizującego przekazanie uprawnień. Komitet EFR może także wydać swoją opinię w sprawie planowanego stosowania kryteriów wyboru.
Gwarancje finansowe określone w akapicie pierwszym lit. b) stosuje się w szczególności w odniesieniu do pełnego odzyskania kwot należących się Komisji.
a) prowadzą regularne kontrole do zapewnienia, że działania, które mają być finansowane są prawidłowo realizowane;
b) podejmują właściwe środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym a w razie potrzeby podejmują kroki prawne w celu uzyskania zwrotu funduszy nieprawidłowo wypłaconych lub źle wykorzystanych.
a) niezależny audyt zewnętrzny;
b) skuteczny system kontroli wewnętrznej działań zarządczych;
c) ustalenia księgowe dotyczące tych działań i procedur w celu przedstawienia rozliczeń, które umożliwią właściwe wykorzystanie środków EFR oraz odzwierciedlenie prawdziwego zakresu wykorzystywania środków na rachunkach;
d) procedury udzielania zamówień publicznych i przyznawania dotacji, które są zgodne z przepisami tytułów IV i VI.
Komisja może przyjąć, że systemy audytu, księgowości i zamówień publicznych organów krajowych określonych w ust. 3 są równoważne jej systemom, z należytym uwzględnieniem międzynarodowo uznanych norm.
Zadania, które Komisja może powierzyć w ramach umowy zewnętrznym podmiotom lub jednostkom sektora prywatnego innym niż te określone w ust. 3 akapit pierwszy lit. b), to zadania z zakresu technicznej wiedzy fachowej oraz zadania administracyjne, przygotowawcze lub pomocnicze, nieobejmujące ani sprawowania władzy publicznej ani wykorzystywania władzy uznaniowej.
Agencje wykonawcze są osobami prawnymi zgodnie z prawem wspólnotowym, utworzonymi na podstawie decyzji wspólnotowej, którym można przekazać uprawnienia wykonawcze w całości lub w części w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiającym statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(8) i określającym warunki i uzgodnienia dotyczące ich stworzenia i działania.
W kontekście wspólnego zarządzania z organizacjami międzynarodowymi, te ostatnie w swoich procedurach rachunkowości, audytu, kontroli i udzielania zamówień publicznych, stosują normy, które oferują gwarancje równoważne do międzynarodowo uznanych norm. Realizacja działań finansowanych ze środków EFR przez organizacje międzynarodowe podlega kontroli Komisji. Taka kontrola jest wykonywana po uprzedniej zgodzie, na zasadach kontroli ex-post lub procedury połączonej.
PODMIOTY FINANSOWE
Zasada rozdzielenia obowiązków
Intendent
Intendent upoważniony do zarządzania środkami EFR jest odpowiedzialny za realizację dochodów i wydatków zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz za zapewnienie, że spełnione są wymogi legalności i prawidłowości.
W przypadku gdy główny intendent stwierdza problemy w realizacji procedur odnoszących się do zarządzania środkami EFR, w powiązaniu z krajowym lub regionalnym intendentem nawiązuje wszystkie niezbędne kontakty aby zaradzić sytuacji i podjąć wszystkie niezbędne kroki. Na przykład, w przypadkach, gdy krajowy lub regionalny intendent nie wykonuje lub nie jest w stanie wykonywać spoczywających na nim obowiązków w ramach Umowy AKP-WE, główny intendent może czasowo zająć jego miejsce, a Komisja w takim przypadku może otrzymać ze środków przyznanych danemu państwu AKP, rekompensatę finansową za powstałą dodatkową pracę administracyjną.
Wszelkie środki podjęte przez głównego intendenta na podstawie akapitu pierwszego są podejmowane w imieniu danego krajowego lub regionalnego intendenta.
Główny intendent składa Komisji sprawozdanie z wykonywanych obowiązków w formie rocznego sprawozdania z działalności, który zawiera informacje finansowe i zarządcze. Sprawozdanie obejmuje wyniki jego działań w odniesieniu do ustalonych celów, ryzyka towarzyszącego tym działaniom, wykorzystania dostępnych środków oraz funkcjonowania wewnętrznego systemu kontroli. O rocznym sprawozdaniu z działalności lub o innych szczegółowych informacjach powiadamia się wewnętrznego biegłego rewidenta Komisji. Komisja, najpóźniej do 15 czerwca każdego roku, wysyła do Parlamentu Europejskiego i do Rady streszczenie rocznego sprawozdania z działalności za rok poprzedni.
Księgowy
a) prawidłową realizację płatności, gromadzenie przychodu i uzyskiwanie kwot ustalonych jako należności;
b) przygotowywanie i przedstawianie deklaracji i sprawozdań finansowych dotyczących realizacji finansowej zgodnie z art. 100 i 101;
c) prowadzenie rachunków dla:
i) przydziałów określonych w art. 6, z wyjątkiem tych dla Instrumentu Inwestycyjnego oraz dotacji na spłatę oprocentowania;
ii) zobowiązań określonych w art. 51;
iii) płatności, przychodu i długów;
d) ustanawianie, zgodnie z tytułem VII, zasad rachunkowości oraz metod i plany kont;
e) określanie i zatwierdzanie systemów rachunkowości i w odpowiednim przypadku zatwierdzanie systemów określonych przez głównego intendenta do celów dostarczania lub wyjaśniania informacji księgowych;
f) zarządzanie środkami finansowymi.
Księgowy jest mianowany przez Komisję. Księgowy może do wykonywania swoich obowiązków, przekazać niektóre zadania podwładnym, którzy podlegają regulaminowi pracowniczemu. Dokument przekazujący zadania określa zadania powierzone delegowanemu.
O decyzjach podjętych na podstawie pierwszego akapitu zawiadamia się delegowanych, głównego intendenta, wewnętrznego biegłego rewidenta oraz Trybunał Obrachunkowy.
Agent rozliczeniowy
W celu dokonania płatności, przewidzianych w art. 37 ust. 1 i 4 załącznika IV do Umowy AKP-WE lub w środkach wdrażających Decyzję o Stowarzyszeniu Zamorskim, dla płatności w walutach krajowych państw AKP lub walutach lokalnych KTZ, księgowy otwiera rachunki w instytucjach finansowych państw AKP i KTZ, a dla płatności w euro i innych walutach - w instytucjach finansowych Państw Członkowskich. Zgodnie z art. 37 ust. 2 załącznika IV do Umowy AKP-WE, lokaty na rachunkach instytucji finansowych państw AKP i KTZ nie przynoszą odsetek, a te ostatnie nie otrzymują wynagrodzenia za swoje usługi. Zgodnie z art. 1 ust. 3 umowy wewnętrznej, lokaty na rachunkach instytucji finansowych Państw Członkowskich przynoszą odsetki, a odsetki te zapisuje się na dobro jednego z rachunków przewidzianych w tym artykule.
Stosunki między Komisją a agentami rozliczeniowymi, przewidziane w art. 37 załącznika IV do Umowy AKP-WE lub w środkach wdrażających Decyzję o Stowarzyszeniu Zamorskim są przedmiotem umów. Po podpisaniu, kopie umów są przesyłane do celów informacyjnych do Trybunału Obrachunkowego.
Podpisy urzędników Komisji oraz przedstawicieli upoważnionych do prowadzenia czynności związanych z rachunkami EFR, zostają złożone w bankach, których to dotyczy, w momencie otwierania rachunku lub w przypadku urzędników i przedstawicieli upoważnionych później w momencie gdy są wyznaczeni. Procedura ta ma zastosowanie również do składania podpisów krajowych i regionalnych intendentów, a także ich zastępców do prowadzenia czynności na rachunkach agentów rozliczeniowych zakładanych w państwach AKP lub KTZ oraz, gdzie sytuacja tego wymaga, na rachunkach otwieranych w Państwach Członkowskich.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTÓW FINANSOWYCH
Zasady ogólne
Zasady mające zastosowanie do intendentów
Intendenci są zobowiązani do wypłacenia odszkodowania zgodnie z warunkami ustanowionymi w regulaminie pracowniczym, na mocy którego od urzędnika wymaga się naprawienia w całości lub częściowo szkód wyrządzonych Wspólnotom w wyniku poważnych wykroczeń służbowych z jego strony powstałych w ramach lub w związku z wykonywaniem jego obowiązków, w szczególności w przypadku nie stosowania się do niniejszego rozporządzenia finansowego przy ustalaniu tytułów do należności i wydawanie poleceń pobrania, zaciąganiu zobowiązań finansowych lub podpisywaniu poleceń zapłaty. Te same przepisy stosuje się w przypadku gdy nie sporządzą oni dokumentu ustanawiającego dług, lub gdy zaniechają wydania poleceń pobrania albo bez uzasadnienia opóźniają ich wydanie, lub gdy zaniechają wydania polecenia zapłaty albo bez uzasadnienia opóźniają ich wydanie, przez co instytucja została narażona na wytoczenie powództwa cywilnego ze strony osób trzecich.
Na podstawie opinii komitetu Komisja podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego lub procedury wypłacenia odszkodowania. W przypadku gdy komitet wykryje problemy uwarunkowane systemem przesyła głównemu intendentowi oraz wewnętrznemu biegłemu rewidentowi sprawozdanie wraz z zaleceniami.
Zasady mające zastosowanie do księgowych
Księgowy podlega postępowaniu dyscyplinarnym i jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania, przewidzianych w i zgodnie z procedurami ustanowionymi w regulaminie pracowniczym, w szczególności w przypadku gdy:
a) zmarnotrawi środki pieniężne lub zniszczy aktywa i dokumenty powierzone jego pieczy;
b) w niewłaściwy sposób zmienia rachunki bankowe lub pocztowe rachunki żyro;
c) odzyska lub wypłaci kwoty, które nie są zgodne z odpowiednimi poleceniami pobrania lub zapłaty;
d) nie zbierze należnych przychodów.
OPERACJE PO STRONIE PRZYCHODÓW
Udostępnianie środków EFR
Środki EFR składają się z płatności dokonanych przez Państwa Członkowskie zgodnie z umową wewnętrzną i niniejszym rozporządzeniem, dochód uzyskany z lokat zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia oraz wszystkich pozostałych kwot, których przyjęcie ustanowiła Rada.
Propozycja drugiej raty na rok bieżący jest przedstawiana przez Komisję w tym samym czasie co komunikat określony w art. 8 ust. 3. Rada podejmuje decyzję w sprawie tej raty najpóźniej w ciągu 21 dni kalendarzowych następujących po przedstawieniu propozycji Komisji. Państwa Członkowskie opłacają należną składkę w ramach tej raty najpóźniej w ciągu 21 dni od daty zawiadomienia ich o decyzji Rady.
Propozycja trzeciej raty na rok bieżący jest przedstawiana przez Komisję do dnia 10 października. Rada podejmuje decyzję w sprawie tej raty najpóźniej w ciągu 21 dni kalendarzowych następujących po przedstawieniu propozycji Komisji. Państwa Członkowskie opłacają należną składkę w ramach tej raty najpóźniej w ciągu 21 dni od daty zawiadomienia ich o decyzji Rady.
Składki uzupełniające na dany rok budżetowy, o których decyduje Rada zgodnie z art. 10 ust. 4 umowy wewnętrznej, stają się wymagalne i są dokonywane, chyba że Rada postanowi inaczej, w okresie najkrótszym z możliwych, określonym w decyzji wzywającej do takiej składki, określającej termin, który nie może przekroczyć trzech miesięcy.
a) kwoty składek wymagane na finansowanie działań EFR zarządzanych przez Komisję;
b) kwoty składek wymagane na finansowanie działań EFR zarządzanych EBI, łącznie z dotacjami na spłatę oprocentowania.
Ta część i część trzecia mają zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych przez Komisję na podstawie art. 40.
W odniesieniu do kwot należnych EBI na mocy art. 38 ust. 2 lit. b) składki finansowe są zapisywane przez każde Państwo Członkowskie zgodnie ze szczegółowymi zasadami ustanowionymi w art. 122 na dobro rachunku otwartego w EBI w imieniu każdego Państwa Członkowskiego.
W miarę potrzeby Komisja dostarcza właściwą pomoc techniczną przy wykonywaniu decyzji Rady określonych w art. 38.
W odniesieniu do kwoty należnej Komisji na mocy art. 38 ust. 2 lit. a), takie odsetki od płatności ze zwłoką są zapisywane na dobro jednego z rachunków przewidzianych w art. 6 ust. 2.
W odniesieniu do kwot należnych EBI na mocy art. 38 ust. 2 lit. b), takie odsetki od płatności ze zwłoką są zapisywane na dobro na rachunku EBI.
Szacunki należności
Właściwy intendent przygotowuje najpierw prognozę należności w odniesieniu do każdego środka lub sytuacji, które mogą je uzasadnić lub zmienić, kwoty należne EFR, o których poinformuje Komisję krajowy intendent lub które Komisja sama ustali. Takie szacunki są przesyłane księgowemu w celu zapisania na rachunkach. Szacunki te informują o rodzaju przychodu, pozycji księgowej, na której zostanie to zaksięgowane oraz, o ile to możliwe, szacowaną kwotę oraz nazwę i opis dłużnika. Podczas sporządzania szacunków należności, księgowy sprawdza, czy:
a) dochód zaksięgowano na właściwej pozycji;
b) szacowana należność jest prawidłowa i zgodna z odnośnymi przepisami dotyczącymi zarządzania EFR i z wszystkimi aktami przyjętymi na ich podstawie oraz z zasadą należytego zarządzania finansami określoną w art. 4.
Określenie należnych kwot
Określenie należnych kwot jest czynnością, w ramach której właściwy intendent:
a) sprawdza czy dług istnieje;
b) określa i sprawdza istnienie i wysokość długu;
c) sprawdza warunki, w których dług jest należny.
Zasada zwrotu
Zarządzenie uzyskania zwrotu
Każdy dług, który został określony jako pewny, o stałej kwocie i należny w kontekście realizacji środków EFR jest ustalony poprzez polecenie uzyskania zwrotu wystawione księgowemu, po którym do dłużnika wysłana zostaje nota debetowa; oba dokumenty wystawia właściwy księgowy. Poleceniu uzyskania zwrotu towarzyszą dokumenty uzupełniające poświadczające powstanie należności. Przy sporządzaniu polecenia uzyskania zwrotu właściwy intendent zapewnia, aby:
a) dochód zaksięgowano na właściwej pozycji;
b) polecenie uzyskania zwrotu jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami;
c) dokumenty towarzyszące są prawidłowe;
d) dane dłużnika są poprawne;
e) termin płatności został wskazany;
f) polecenie jest zgodne z zasadą należytego zarządzania finansami określoną w art. 4;
g) kwota i waluta sumy podlegającej zwrotowi są prawidłowe.
Takie polecenia uzyskania zwrotu są zapisane na rachunkach przez księgowego.
Uzyskanie zwrotu
OPERACJE PO STRONIE WYDATKÓW
Przepisy ogólne
Przyznanie wydatków: zasady i definicje
Przyznanie wydatków jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez Komisję lub organy, którym Komisja przekazała uprawnienia.
Zobowiązanie prawne Komisji jest czynnością, poprzez którą właściwy intendent zaciąga zobowiązanie, w odniesieniu do stron trzecich, którego skutkiem mogą być wydatki poniesione w ramach EFR.
Zobowiązania finansowe oraz zobowiązania prawne zaciąga ten sam intendent. Od tej zasady można odstąpić:
a) w przypadku wydatków administracyjnych poniesionych przez Komisję w rozumieniu ust. 4, w odniesieniu do których zobowiązania finansowe zostały podzielone zgodnie ust. 3;
b) w przypadku globalnych zobowiązań odnoszących się do finansowania umów na mocy art. 51 ust. 3.
Zobowiązanie finansowe Komisji ma charakter globalny wówczas, gdy przynajmniej jeden z elementów potrzebnych do określenia zobowiązania indywidualnego nie jest wciąż znany.
a) wydatki na zasoby ludzkie inne niż stały personel;
b) wydatki na szkolenia;
c) wydatki na wykonanie określonego zadania;
d) wydatki reprezentacyjne;
e) wydatki związane z posiedzeniami;
f) wydatki odnoszące się do tłumaczy ustnych i pisemnych, wykonujących wolny zawód;
g) wydatki odnoszące się do wymiany urzędników;
h) koszty stałe wynajmu mienia nieruchomego i ruchomego;
i) koszty różnych ubezpieczeń;
j) koszty sprzątania i utrzymania;
k) koszty odnoszące się do korzystania z usług telekomunikacyjnych;
l) koszty wody, gazu oraz energia elektrycznej;
m) koszty publikacji okresowych.
a) umowa finansowa między Komisją działającą w imieniu Wspólnoty a beneficjentami - państwem lub państwami AKP lub beneficjentami - KTZ lub organami, które one powołały;
b) umowa lub umowa w sprawie przyznania dotacji między Komisją a krajowymi lub międzynarodowymi organami sektora publicznego lub osobami fizycznymi albo prawnymi odpowiedzialnymi za realizację działania.
W chwili zaciągania zobowiązania finansowego, właściwy intendent zapewnia, aby:
a) wydatki zostały prawidłowo uwzględnione w pozycji budżetowej;
b) środki są dostępne;
c) wydatki są zgodne z odpowiednimi przepisami, w szczególności Umową AKP-WE, Decyzją o Stowarzyszeniu Zamorski umową wewnętrzną, niniejszym rozporządzeniem oraz wszystkimi aktami przyjętymi w drodze wykonywania tych przepisów;
d) zasada należytego zarządzania finansami jest przestrzegana.
W przypadku gdy zobowiązanie finansowe jest zaciągnięte, intendent zapewnia, że:
a) zobowiązanie ma pokrycie w odpowiadającym mu zobowiązaniu finansowym;
b) wydatki są zgodne z odpowiednimi przepisami, w szczególności z Umową AKP-WE, Decyzją o Stowarzyszeniu Zamorskim, umową wewnętrzną, niniejszym rozporządzeniem oraz wszystkimi aktami przyjętymi w drodze wykonywania tych przepisów;
c) istnieje zgodność z zasadą należytego zarządzania finansami.
Zobowiązania w zarządzaniu scentralizowanym
Co do zasady, z zastrzeżeniem art. 50 ust. 3, globalne zobowiązania finansowe pokrywają koszt całkowity odpowiadającego indywidualnego zobowiązania prawnego zawartego przez Komisję do dnia 31 grudnia roku N + 1, gdzie rok N to rok, w którym Komisja przyjęła globalne zobowiązanie finansowe.
Jednakże w przypadku gdy zobowiązania globalne określone w art. 51 ust. 3 są wykonywane, Komisja zawiera odpowiadające indywidualne umowy i porozumienia nie później niż 3 lata od daty zobowiązania finansowego. Indywidualne umowy i porozumienia odnoszące się do audytu i oceny mogą być zawarte później.
Pod koniec okresów określonych w pierwszym i drugim akapicie właściwy intendent umarza niewykorzystane saldo tych zobowiązań finansowych.
Wszelkie części takich zobowiązań, które nie zostały wykonane w ciągu sześciu miesięcy następujących po tym terminie zostają umorzone, a odpowiednie środki unieważnione.
W przypadku gdy zobowiązanie prawne nie zostało opłacone w okresie trzech lat intendent wszczyna postępowanie umarzające zobowiązanie finansowe i unieważnia środki.
Zobowiązania w zarządzaniu zdecentralizowanym
W przypadku gdy umowy w sprawie finansowania nie zostały zawarte w nieprzekraczalnym terminie ustanowionym w pierwszym akapicie, odpowiadające środki zostają umorzone.
a) zatwierdza umowy i prognozy programu określone w art. 80 ust. 4;
b) zatwierdza umowy w sprawie przyznania dotacji.
W odniesieniu do każdego zatwierdzenia właściwy intendent zapisuje na rachunku wartość umowy, prognozę programu lub daną dotację. Taki zapis nazywa się "przyznane fundusze".
Zapisane przyznane fundusze są zaliczane przez Komisję na poczet zobowiązań globalnych odpowiadających danym decyzjom w sprawie finansowania.
a) indywidualne zobowiązania prawne wykonujące umowy w sprawie finansowania, określone w ust. 2 zostały zawarte nie później niż 3 lata od daty odpowiadającego zobowiązania finansowego Komisji;
b) przyznane fundusze odpowiadające indywidualnym zobowiązaniom prawnym zaciągniętym w celu wykonania umowy w sprawie finansowania, określonej w ust. 2, które nie spowodowały powstania żadnych płatności w okresie trzech lat, są umorzone.
Indywidualne zobowiązania prawne wskazane w pierwszym akapicie to umowy, umowy w sprawie dotacji lub szacunki programów zawarte przez państwa AKP, KTZ lub ich władze albo przez Komisję działającą w ich imieniu i na ich rzecz.
Do celów stosowania pierwszego i drugiego akapitu, Komisja w porozumieniu z beneficjentami - państwami AKP i KTZ, włączy odpowiednie przepisy do umów w sprawie finansowania, określonych w ust. 2.
Stwierdzanie prawidłowości wydatków
Stwierdzanie prawidłowości wydatków jest działaniem, w ramach którego właściwy intendent:
a) sprawdza istnienie tytułu wierzyciela do należności;
b) określa lub sprawdza istnienie i kwotę roszczenia;
c) sprawdza warunki, w których płatność jest należna.
Główny intendent ustanawia kryteria podpisania dowodu kasowego "zatwierdzono do dokonania płatności" przez analogię z odpowiednimi przepisami szczegółowych przepisów wykonawczych ogólnego rozporządzenia finansowego.
W systemach nieskomputeryzowanych, "zatwierdzono do dokonania płatności" ma formę pieczęci, której towarzyszy podpis właściwego intendenta. W systemach skomputeryzowanych, "zatwierdzono do dokonania płatności" ma formę potwierdzenia przy użyciu osobistego hasła właściwego intendenta.
Zatwierdzenie wydatków
Zatwierdzenie wydatków jest działaniem, w ramach którego właściwy intendent, poprzez wydanie polecenia zapłaty, zleca księgowemu dokonanie płatności pozycji wydatków, która została przez niego zatwierdzona.
Przy sporządzaniu zlecenia płatności, właściwy intendent zapewnia, aby:
a) polecenie zapłaty zostało poprawnie wystawione, to znaczy, że podjęta została odpowiednia decyzja zatwierdzająca w formie "zatwierdzono do dokonania płatności";
b) zgodność polecenia zapłaty ze zobowiązaniem finansowym w odniesieniu do którego jest zapisane;
c) wydatek został zaliczony do prawidłowej pozycji na rachunkach;
d) dysponowanie środkami;
e) dane szczegółowe odbiorcy płatności są poprawne.
Polecenie zapłaty musi określać:
a) rok budżetowy, w odniesieniu do którego wydatki mają być zapisane;
b) instrument i alokację, w odniesieniu do których wydatki mają być zapisane zgodnie z art. 3;
c) odniesienia do zobowiązania prawnego, stanowiącego podstawę tytułu do płatności;
d) odniesienia do zobowiązania finansowego, w odniesieniu do którego ma ono zostać zapisane;
e) sumę, która ma zostać wypłacona, ze wskazaniem waluty, w jakiej ma zostać wypłacona;
f) nazwę i adres odbiorcy płatności;
g) rachunek bankowy, na który ma zostać dokonana płatność;
h) przedmiot wydatków;
i) środki płatności.
Polecenie zapłaty opatrzone jest datą i podpisane przez właściwego intendenta, a następnie przesłane księgowemu.
Dokumenty uzupełniające są przechowywane przez właściwego intendenta.
Płatność na rzecz wydatków
a) płatność całej kwoty należnej;
b) płatność całej kwoty należnej na jeden z następujących sposobów:
i) finansowanie wstępne, które może być podzielone na kilka płatności;
ii) jedna lub kilka płatności przejściowych;
iii) płatność salda kwot należnych.
Płatność na rzecz wydatków dokonywana jest przez księgowego w granicach dostępnych środków finansowych.
Płatności dokonuje się na rachunki bankowe określone w art. 28. Szczegółowe zasady otwierania, zarządzania i korzystania z takich rachunków ustala Komisja.
Zasady te wymagają w szczególności wspólnych podpisów dwóch należycie upoważnionych urzędników na poleceniach przelewu i wszystkich płatnościach bankowych.
Księgowy może dokonać płatności w walucie lokalnej z rachunku agenta rozliczeniowego w państwie AKP lub KTZ oraz płatności w walucie obcej z jednego lub więcej rachunków agenta rozliczeniowego we Wspólnocie.
Terminy dotyczące wydatków
Stwierdzenie prawidłowości, zatwierdzenie i realizacja wydatków musi zostać zakończona w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia, w którym płatność staje się wymagalna. Krajowy intendent zatwierdza wydatki i informuje o nich przewodniczącego delegacji odpowiednio nie później niż 45 dni przed wygaśnięciem tego terminu.
Roszczenia z tytułu opóźnionych płatności, za które odpowiada Komisja zgodnie z art. 37 załącznika IV do Umowy AKP-WE są pokrywane z rachunku lub rachunków określonych w art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
SYSTEMY KOMPUTEROWE
Każdy opis określa zawartość wszystkich obszarów danych i opisuje, w jaki sposób system traktuje każdą indywidualną operację. Pokazuje on szczegółowo, w jaki sposób system gwarantuje istnienie pełnej ścieżki kontrolnej dla każdej operacji.
WEWNĘTRZNY BIEGŁY REWIDENT
Wewnętrznym biegłym rewidentem EFR jest wewnętrzny biegły rewident Komisji. Wykonuje on swe obowiązki zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami. Jest on odpowiedzialny przed Komisją za sprawdzenie poprawnego działania systemów i procedur realizowania środków EFR zarządzanych przez Komisję na mocy art. 1. Wewnętrzny biegły rewident nie może być ani intendentem ani księgowym.
W szczególności jest odpowiedzialny za:
a) ocenę stosowności i skuteczności wewnętrznych systemów zarządzania oraz działania służb odnośnie do realizacji polityk, programów i działań poprzez odniesienie do związanych z nimi zagrożeń;
b) ocenę stosowności i jakości wewnętrznych systemów kontroli mających zastosowanie do każdej operacji realizacji środków EFR.
Szczególne zasady mające zastosowanie do wewnętrznego biegłego rewidenta to te ustanowione w szczegółowych zasadach wykonania ogólnego rozporządzenia finansowego, w szczególności w zakresie jego niezależności w wykonywaniu obowiązków i okoliczności, w których może on zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
ZAKRES OBOWIĄZYWANIA
Umowy te obejmują:
a) umowy dostawy;
b) umowy dotyczące realizacji robót;
c) umowy o świadczenie usług.
a) beneficjent - państwo lub państwa AKP lub należycie przez nie umocowane organy lub ich przedstawiciele;
b) Komisja w przypadku umów przyznawanych na własny rachunek;
c) Komisja w imieniu i na rachunek jednego lub więcej beneficjentów - państw AKP;
d) podmiot krajowego lub międzynarodowego sektora publicznego lub osoby fizyczne lub prawne, które podpisały umowy o finansowaniu lub umowę o dotacji z jednym lub więcej państw AKP lub z Komisją na rzecz realizacji programu lub projektu.
PROCEDURY I ZASADY DOTYCZĄCE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ
Procedury udzielania zamówień odnoszące się do działań finansowanych przez EFR w celu udzielenia pomocy KTZ to procedury określone w środkach wdrażających Decyzję o Stowarzyszeniu Zamorskim.
UCZESTNICTWO W UMOWACH
W granicach kompetencji powierzonych jej przez umowę AKP-WE oraz zgodnie z warunkami określonymi w załączniku IV do tej umowy Komisja zapewnia jak najszersze uczestnictwo, na równych warunkach, w procedurach przetargowych dotyczących umów finansowanych przez EFR oraz zapewnia zgodność z zasadami przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji.
W granicach kompetencji powierzonych jej przez umowę AKP-WE Komisja podejmuje kroki w celu ustanowienia, poprzez analogię do odpowiednich zasad ogólnego rozporządzenia finansowego, centralnej bazy danych zawierającej szczegółowe informacje dotyczące kandydatów i oferentów, którzy znajdują się, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku IV do umowy AKP-WE, w sytuacji, która wyklucza ich z uczestnictwa w procedurach udzielania zamówień odnoszących się do działań finansowanych przez EFR.
PUBLIKACJA
W granicach kompetencji powierzonych jej przez umowę AKP-WE oraz zgodnie z warunkami określonymi w załączniku IV do tej umowy Komisja podejmuje niezbędne kroki w celu ogłoszenia międzynarodowych procedur przetargowych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Internecie.
a) arkusze informacyjne identyfikujące projekt;
b) podsumowanie propozycji finansowych przyjętych przez Komisję po konsultacji Komitetu EFR.
BEZPOŚREDNI ZARZĄD WŁASNY I POŚREDNIE ZARZĄDZANIE ZDECENTRALIZOWANE 9
Wspólnota partycypuje w kosztach zaangażowanego organu administracyjnego poprzez dostarczanie wyposażenia lub materiałów, których mu brakuje, lub środków umożliwiających mu zatrudnienie dodatkowego wymaganego personelu, takiego jak eksperci z danego państwa AKP lub z innego państwa AKP. Udział Wspólnoty pokrywa wyłącznie koszty poniesione w związku ze środkami uzupełniającymi oraz okresowe wydatki odnoszące się do realizacji, które są ściśle ograniczone do wymagań danego projektu.
Zarządzanie finansami projektu realizowanego przez bezpośredni zarząd zgodnie z akapitami pierwszym i drugim jest dokonywane przez konta zaliczkowe administrowane przez administratora środków zaliczkowych oraz księgowego, wyznaczonych przez krajowego intendenta za uprzednią zgodą właściwego intendenta Komisji.
W przypadku pośredniego zarządzania zdecentralizowanego zamawiający, o którym mowa w art. 73 ust. 1 lit. a), zawiera umowę o przekazaniu uprawnień w przypadku powierzania zadań związanych z realizacją projektu podmiotowi prawa publicznego danego państwa lub państw AKP lub podmiotowi prawa prywatnego, który wykonuje zadania służby publicznej, oraz umowę o świadczeniu usług w przypadku powierzenia powyższych zadań podmiotom prawa prywatnego. Komisja zapewnia, aby umowa o przekazaniu uprawnień lub umowa o świadczeniu usług określała:
a) odpowiednie przepisy dotyczące kontroli wykorzystania środków EFR przez głównego intendenta, przewodniczącego delegacji, OLAF, krajowego intendenta, Trybunał Obrachunkowy oraz krajowe instytucje przeprowadzające audyt danego państwa lub państw AKP;
b) wyraźne określenie i dokładne rozgraniczenie uprawnień przekazywanych danemu podmiotowi, jak również uprawnień zachowywanych przez krajowego intendenta;
c) procedury, które mają być przestrzegane w wykonywaniu w ten sposób przekazanych kompetencji, takich jak wybór działań, które mają być finansowane, udzielenie zamówień lub nadzór prac;
d) możliwość przeglądu ex post oraz sankcji finansowych, w przypadku gdy przyznawanie środków finansowych lub udzielanie zamówień przez dany podmiot nie odpowiada procedurom określonym w lit. c);
e) efektywny podział obowiązków intendenta i księgowego;
f) istnienie efektywnego systemu wewnętrznej kontroli działań zarządczych;
g) istnienie systemu rachunkowości dla działań zarządczych i osobnych procedur dla przedstawiania sprawozdań, umożliwiających zapewnienie właściwego korzystania ze środków EFR.
DOTACJE
PRZEPISY OGÓLNE
a) działania zmierzającego do osiągnięcia celu Umowy AKP-WE lub Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim lub programu czy projektu przyjętego zgodnie z tą Umową lub decyzją; lub
b) funkcjonowania organu, który dąży do osiągnięcia takiego celu. Dotacje są przedmiotem umowy pisemnej.
a) umowy o finansowaniu określone w art. 51 ust. 3 lit. a);
b) zamówienia publiczne określone w tytule IV lub bezpośredni zarząd własny określony w tytule V;
c) pożyczki, gwarancje, składki, zamówienia publiczne, dotacje na spłatę oprocentowania lub wszystkie inne operacje finansowe, którymi zarządza EBI;
d) bezpośrednie lub pośrednie wsparcie budżetowe lub pomoc mająca na celu zmniejszenie długu lub wsparcie przychodów z wywozu w przypadku krótkoterminowych wahań;
e) dokonane wypłaty na rzecz organów, do których zostały przekazane przez Komisję kompetencje przewidziane w art. 14 i 15 lub w ramach wspólnego zarządzania określonego w art. 16.
ZASADY PRZYZNAWANIA DOTACJI
Ten program realizowany jest poprzez ogłaszanie zaproszeń do składania ofert, z wyjątkiem właściwie uzasadnionych, nagłych przypadków lub jeżeli sytuacja beneficjenta nie pozostawia innego wyboru dla danego działania.
W takich przypadkach, wydatków kwalifikujących się do finansowania nie można ponieść przed dniem przedłożenia wniosku o przyznanie dotacji, z wyjątkiem należycie umotywowanych wyjątkowych przypadków lub wydatków niezbędnych do właściwej realizacji pomocy przeznaczonej na zarządzanie kryzysami lub pomocy humanitarnej przewidzianych w Umowie AKP-WE lub Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Działanie może być w pełni finansowane ze środków EFR jedynie wówczas, gdy jego realizacja okaże się istotna.
PROCEDURA UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ
Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w pierwszym akapicie.
PŁATNOŚĆ
Tempo dokonywania płatności określane jest przez istniejące ryzyko finansowe, okres trwania i postęp w realizacji działania lub kosztów poniesionych przez beneficjenta.
Właściwy intendent może zażądać, aby beneficjent złożył gwarancję z wyprzedzeniem, w celu ograniczenia ryzyka finansowego łączącego się z płatnością finansowania wstępnego.
Uwzględniając trudności w dostępie do lokalnych usług bankowych, dla podmiotów niepaństwowych gwarancji tej wymaga się w odniesieniu do finansowania wstępnego przekraczającego jeden milion euro lub stanowiącego ponad 90 % całkowitej kwoty dotacji. Jednakże właściwy intendent może zwolnić z tego zobowiązania beneficjentów, którzy zawarli ramowe umowy o partnerstwie.
REALIZACJA
W kontekście zarządzania zdecentralizowanego, określonego w art. 13, Komisja stara się wspierać zarządzanie przez beneficjentów - państwa AKP i KTZ, które jest skierowane na stosowanie przepisów równoważnych do tych ustanowionych w niniejszym tytule.
SPRAWOZDANIE RACHUNKOWE
PRZEDŁOŻENIE SPRAWOZDANIA RACHUNKOWEGO
a) sprawozdania finansowe określone w art. 100;
b) sprawozdania z realizacji finansowej określone w art. 101;
c) sprawozdania finansowe oraz informacje dostarczone przez EBI zgodnie z przepisami art. 125 ust. 2.
a) osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami;
b) sytuację finansową oraz wydarzenia, które miały istotny wpływ na działania prowadzone podczas roku budżetowego.
Sprawozdania muszą być zgodne z zasadami, muszą być dokładne i wyczerpujące oraz muszą przedstawiać prawdziwy i rzetelny obraz:
a) w zakresie sprawozdań finansowych, aktywów i pasywów, nakładów i dochodów, wierzytelności oraz zobowiązań nie wykazanych jako aktywa lub pasywa oraz przepływu środków pieniężnych;
b) w zakresie sprawozdań z realizacji finansowej, operacje po stronie dochodów i wydatków ze środków EFR.
Sprawozdania finansowe określone w art. 100 sporządza się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości, a mianowicie:
a) kontynuacji działalności;
b) ostrożnej wyceny;
c) jednolitych metod rachunkowości;
d) porównywalności informacji;
e) istotności;
f) niesaldowania;
g) nadrzędności treści ekonomicznej nad formą prawną;
h) w ujęciu memoriałowym.
a) bilans, który przedstawia aktywa i pasywa, sytuację finansową oraz wynik ekonomiczny EFR na dzień 31 grudnia roku poprzedniego; sporządza się go według struktury przewidzianej w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych typów spółek, z uwzględnieniem szczególnego charakteru działalności EFR;
b) tabelę przepływu środków wykazującą kwoty otrzymane i wydatkowane w ciągu roku oraz końcową sytuację finansową oraz sprawozdanie o źródłach i wykorzystaniu funduszy obejmujące poprzedni rok budżetowy;
c) tabelę pozycji płatnych na rzecz EFR wykazującą:
i) kwoty pozostające jeszcze do pobrania na początku roku budżetowego;
ii) należności ustalone w trakcie roku budżetowego;
iii) kwoty odzyskane w trakcie roku budżetowego;
iv) anulowanie ustanowionych należności;
v) kwoty pozostające jeszcze do pobrania na koniec roku budżetowego.
a) tabelę opisującą zmiany, które zaszły w poprzednim roku budżetowym w przyznanych środkach wskazanych w Załączniku;
b) tabelę przedstawiającą sumę z podziałem na środki przyznane na zobowiązania, przekazane fundusze i płatności zrealizowane podczas roku budżetowego oraz łączną sumę od otwarcia EFR;
c) tabele przedstawiające z podziałem na środki przyznane, państwo, terytorium, region lub subregion, całkowitą wysokość zobowiązań, przekazane fundusze i płatności zrealizowane w roku budżetowym oraz łączną sumę od początku EFR.
Komisja przesyła tymczasowe sprawozdania do Trybunału Obrachunkowego najpóźniej do dnia 31 marca następnego roku budżetowego. Do dnia 30 kwietnia przesyła sprawozdanie do Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Trybunału Obrachunkowego, określone w art. 96, dotyczące zarządzania finansami w ciągu roku.
INFORMACJA NA TEMAT REALIZACJI ŚRODKÓW EFR
RACHUNKOWOŚĆ
Księgowy odpowiada za nadzorowanie i zapisywanie na kontach wpłat dokonywanych przez Państwa Członkowskie oraz innych dochodów.
Na kontach głównych księgowane są, w porządku chronologicznym i przy wykorzystaniu metody podwójnego zapisu, wszelkie zdarzenia i operacje wpływające na sytuację ekonomiczną i finansową oraz aktywa i pasywa EFR i te, które składają się na bilans EFR.
Po zamknięciu roku budżetowego i do czasu przedstawienia sprawozdań księgowy wprowadza wszelkie zapisy korygujące, niepociągające za sobą żadnych wypłat ani wpłat w odniesieniu do tego roku, które są niezbędne do prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z zasadami przedstawienia sprawozdań.
Pokazują one wszystkie:
a) alokacje;
b) zobowiązania;
c) przyznane fundusze;
d) płatności i stwierdzone zadłużenie oraz czynności inkasa należności za rok budżetowy w pełnej kwocie, bez wzajemnego saldowania.
Przekazane fundusze określone w art. 54 ust. 3 księgowane są w euro jako ekwiwalent wartości kontraktów, dotacji i prognoz programów zawartych przez beneficjanta, którym jest kraj AKP lub KTZ lub przez Komisję przy realizacji projektu. Wartość ta obejmuje w odpowiednim przypadku:
a) rezerwę na płatność z tytułu wydatków podlegających zwrotowi po przedstawieniu dokumentów towarzyszących;
b) rezerwę na zmiany cen i wydatki nieprzewidziane określone w umowach finansowanych z funduszy EFR;
c) rezerwę finansową na wahania kursów walutowych.
KONTROLA ZEWNĘTRZNA I UDZIELENIE ABSOLUTORIUM
PRZEPISY OGÓLNE
Działania finansowane ze środków EFR i zarządzane przez EBI zgodnie z art. 1 ust. 3 podlegają procedurom audytu i udzielenia absolutorium, ustanowionym w Statucie EBI dla wszystkich jego działań. Szczegółowe zasady rewizji ksiąg przez Trybunał Obrachunkowy są wymienione w Umowie trójstronnej. Są one wynikiem wspólnego porozumienia między EBI, Komisją oraz Trybunałem Obrachunkowym w Umowie obecnie obowiązującej lub w nowej Umowie lub każdej innej umowie, która może ją zastąpić.
W zakresie zadań finansowanych ze środków EFR zarządzanych przez Komisję zgodnie z art. 1 ust. 5, Trybunał Obrachunkowy wykonuje swoje uprawnienia działając zgodnie z niniejszym tytułem.
AUDYT ZEWNĘTRZNY
Komisja zawiadamia Trybunał Obrachunkowy, tak szybko, jak to możliwe, o wszystkich decyzjach i zasadach przyjętych na mocy niniejszego rozporządzenia.
Wykonując swoje zadania, Trybunał Obrachunkowy Trybunał zawiadamia Komisję oraz władze, do których stosuje niniejsze rozporządzenie, o nazwiskach członków jego personelu, którzy są upoważnieni do kontrolowania ich oraz o zadaniach powierzonych tym osobom.
W odniesieniu do współpracy z KTZ, Trybunał Obrachunkowy, kontrolując, czy wszystkie dochody zostały osiągnięte i wszystkie wydatki poniesione zgodnie z prawem i prawidłowo, uwzględnia przepisy Traktatu WE, Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim, niniejsze rozporządzenie oraz wszystkie inne akty mające zastosowanie.
W celu uzyskania wszystkich informacji niezbędnych do wykonania zadania, Trybunał Obrachunkowy może brać udział, na swoje żądanie, w działaniach kontrolnych przeprowadzanych w ramach realizacji finansowej przez Komisję lub w jej imieniu.
Urzędnicy, których działania są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy obowiązani są do:
a) okazania prowadzonej przez siebie ewidencji środków pieniężnych w kasie, innych środków pieniężnych, papierów wartościowych i wszelkiego rodzaju materiałów oraz dokumentów towarzyszących dotyczących gospodarowania powierzonymi im środkami, jak również wszystkie księgi, rejestry i inne związane z nimi dokumenty;
b) przedstawienia korespondencji oraz wszelkich innych dokumentów niezbędnych do pełnej realizacji kontroli określonej w ust. 1.
Informacji określonych w akapicie drugim lit. b) może żądać tylko Trybunał Obrachunkowy.
Trybunał Obrachunkowy ma prawo badać pod kątem dochodów i wydatków EFR dokumenty będące w posiadaniu właściwych służb Komisji.
Komisja w terminie dwóch i pół miesiąca zawiadomi Trybunał Obrachunkowy o wszelkich komentarzach, jakie pragnie poczynić względem uwag, o których mowa.
Trybunał Obrachunkowy przyjmuje ostateczną wersję odnośnego sprawozdania specjalnego w ciągu następnego miesiącu.
W przypadku podjęcia przez Trybunał Obrachunkowy decyzji o opublikowaniu tych specjalnych sprawozdań w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, do sprawozdań tych zostaną załączone odpowiedzi Komisji.
Jednocześnie ze sprawozdaniem rocznym określonym w art. 116 Trybunał Obrachunkowy przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oświadczenie o wiarygodności dotyczące rzetelności rachunków oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw.
ABSOLUTORIUM
Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje za dany rok niezbędne do kontroli realizacji środków EFR zarządzanych przez Komisję zgodnie art. 1 ust. 2. Dostęp do poufnych informacji oraz uzgodnienia dotyczące posługiwania się nimi są zgodne z podstawowymi prawami człowieka, ochroną tajemnicy handlowej, przepisami dotyczącymi postępowania sądowego i dyscyplinarnego oraz z interesami Wspólnoty.
PRZEPISY SZCZEGÓLNE DOTYCZĄCE ŚRODKÓW EFR ZARZĄDZANYCH PRZEZ EBI
Co roku, przed dniem 1 września EBI przesyła Komisja swoje szacunki zobowiązań i płatności, które są niezbędne do sporządzenia komunikatu określonego w art. 8 ust. 1, w odniesieniu do działań Instrumentu Inwestycyjnego, łącznie z dotacjami na spłatę oprocentowania, zgodnie z Umową wewnętrzną.
Co roku, przed dniem 1 maja, EBI przesyła Komisji uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności, które są niezbędne do sporządzenia komunikatu określonego w art. 8 ust. 3.
EBI otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie pełnej rekompensaty za zarządzanie operacjami Instrumentu Finansowego. Rada podejmuje decyzje w sprawie środków i mechanizmów wynagrodzenia banku zgodnie z przepisami art. 8 ust. 2 Umowy wewnętrznej. Środki służące do wykonania tej decyzji są włączone do umowy o zarządzaniu środkami przewidzianej w art. 128.
EBI regularnie powiadamia Komisję o działaniach prowadzonych w ramach Instrumentu Inwestycyjnego, łącznie z dotacjami na spłatę oprocentowania, o wykorzystaniu każdego wezwania do wnoszenia składek do EBI oraz, szczególnie, o całkowitych kwartalnych kwotach zobowiązań, umów i płatności, zgodnie z szczegółowymi zasadami ustanowionymi w umowie o zarządzaniu środkami przewidzianej w art. 128.
Dokumenty te zostają złożone w wersji projektu nie później niż 28 lutego oraz w wersji ostatecznej nie później niż 30 czerwca następnego roku budżetowego, tak aby mogły być wykorzystane przez Komisję przy opracowywaniu sprawozdań określonych w art. 96 niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 32 ust. 1 Umowy wewnętrznej. Sprawozdanie z finansowej realizacji środków zarządzanych przez EBI zostaje złożone przez niego Komisji nie później niż 31 marca następnego roku budżetowego.
Własne zasady EBI mają zastosowanie do umów finansowanych ze środków EFR, którymi zarządza.
W przypadku gdy programy lub projekty są współfinansowane przez Państwa Członkowskie lub ich agendy wykonawcze i odpowiadają priorytetom ustanowionym w Krajowych Strategiach Współpracy przewidzianym w rozdziale III Umowy wewnętrznej oraz w art. 20 Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim, EBI może powierzyć odpowiedzialność za zarządzanie pomocą wspólnotową Państwom Członkowskim lub ich agendom wykonawczym.
Szczegółowe zasady wykonania tej części są przedmiotem umowy o zarządzaniu środkami między Komisją, działającą w imieniu Wspólnoty a EBI.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
TRANSFER SALD POZOSTAŁYCH Z POPRZEDNICH EFR
W tym celu, wszystkie salda pozostałe z poprzednich EFR w dniu wejścia w życie Protokołu Finansowego określonego w załączniku I do Umowy AKP-WE, w przypadku państw AKP, lub w dniu wejścia w życie Umowy wewnętrznej, w przypadku KTZ, razem ze wszystkimi kwotami, które mają być wycofane później z bieżących projektów w ramach tych EFR, zostają przetransferowane do 9 EFR. Niniejszy ustęp ma zastosowanie bez uszczerbku dla decyzji nr 2/2000 Rady Ministrów AKP-WE(12).
Pierwszy akapit stosuje się w szczególności do:
a) wszelkich sald pozostałych ze środków poprzednich EFR, które poprzednio nie były przyznane danemu państwu AKP lub danemu regionowi, łącznie ze środkami dostępnymi na pomoc nadzwyczajną, pomoc dla uchodźców lub na dostosowania strukturalne;
b) wszelkich sald pozostałych ze środków instrumentów Stabex i Sysmin.
Pierwszy akapit stosuje się w szczególności do wszystkich sald pozostałych z kwot ogólnych, określonych w art. 118 i 142 decyzji Rady 91/482/WE(13), które dotyczą, odpowiednio, instrumentów Stabex i Sysmin. Jednakże decyzje w sprawie finansowania dotyczące sald w ramach Sysmin mogą być przyjęte do dnia wejścia w życie Umowy wewnętrznej, jeśli wniosek o finansowanie został złożony przed wygaśnięciem decyzji 91/482/WE.
Komisja przyjmuje szczegółowe regulacje w celu wykonania niniejszego tytułu w odniesieniu do ostatecznego traktowania na mocy 9 EFR pozostałych sald i kwot, które mają być wycofane i transferowane do 9 EFR.
Te szczegółowe regulacje przyjmuje się po konsultacji z EBI, w odniesieniu do środków przez niego zarządzanych i zgodnie z regułami ustanowionymi w Umowie AKP-WE, Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim oraz w niniejszym rozporządzeniu.
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO REALIZACJI POPRZEDNICH EFR ORAZ SALD TRANSFEROWANYCH
Jednakże w przypadku gdy transferów z poprzednich EFR dokonuje się na rzecz krajowych lub regionalnych programów indykatywnych, przewidzianych w art. 130:
a) jeżeli kwoty przekraczają 10 mln EUR na kraj lub region, te środki są zarządzane zgodnie z regułami pochodzenia EFR w zakresie kwalifikowania się do udziału w przetargach i udzielania zamówień;
b) jeżeli przekazywane środki są równe lub mniejsze niż 10 mln EUR, stosuje się zasady kwalifikowania się mające zastosowanie do przetargów w ramach 9 EFR.
Aby zapewnić, że zobowiązania zaciągnięte w ramach poprzednich EFR są zakończone zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, Komisja wdraża procedury, które zapewniają, w szczególności, że po wejściu niniejszego rozporządzenia w życie, umowa o finansowaniu może być odnowiona tylko jednorazowo i nie może pod żadnym względem być odnowiona na okres dłuższy niż trzy lata od nieprzekraczalnego terminu ustanowionego od momentu wspomnianego wejścia w życie w celu zakończenia programu lub projektu finansowanego przez daną umowę.
OKRES PRZEJŚCIOWY
Dla wcześniejszych lat tymi nieprzekraczalnymi terminami są:
a) 30 kwietnia i 31 maja dla art. 102;
b) 15 lipca dla art. 103 ust. 1;
c) 15 października dla art. 103 ust. 2;
d) 30 listopada dla art. 103 ust. 3;
e) 15 lipca i 31 października dla art. 116 ust. 2;
f) 30 listopada dla art. 116 ust. 6;
g) 31 marca, 15 września i 30 kwietnia dla akapitu drugi art. 125 ust. 2.
PRZEPISY KOŃCOWE
Komisja całkowicie uwzględnia tą ocenę wykonania przy uaktualnianiu przyznawania środków na mocy art. 16 Umowy wewnętrznej i podejmuje decyzję o każdym ponownym rozdzieleniu środków, które jest niezbędne w celu zagwarantowania optymalnego wykorzystania dostępnych środków.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 2003 r.
W imieniu Rady | |
M. STRATAKIS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.
(2) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.
(4) Dz.U. C 262 E z 29.10.2002, str. 533.
(5) Dz.U. C 12 z 17.1.2003, str. 19.
(6) Dz.U. L 320 z 23.11.2002, str. 1.
(7) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(8) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(9) Dz.U. L 86 z 31.3.1986, str. 221.
(10) Dz.U. L 229 z 17.8.1991, str. 288.
(11) Dz.U. L 156 z 29.5.1998, str. 108.
(12) Dz.U. L 17 z 19.1.2001, str. 20.
(13) Dz.U. L 263 z 19.9.1991, str. 1.
INFORMACJA FINANSOWA O EFR
Państwo Członkowskie | Wkład w mln EUR |
Belgia | 540,96 |
Dania | 295,32 |
Niemcy | 3 223,68 |
Grecja | 172,50 |
Hiszpania | 805,92 |
Francja | 3 353,40 |
Irlandia | 85,56 |
Włochy | 1 730,52 |
Luksemburg | 40,02 |
Niderlandy | 720,36 |
Austria | 365,70 |
Portugalia | 133,86 |
Finlandia | 204,24 |
Szwecja | 376,74 |
Zjednoczone Królestwo | 1 751,22 |
13.800,00 |
W ramach tej kwoty całkowitej:
i) 13.500 mln EUR przeznacza się na rzecz państw AKP;
ii) 175 mln EUR przeznacza się na rzecz KTZ;
iii) 125 mln EUR przeznacza się na rzecz Komisji na pokrycie kosztów związanych z wdrażaniem EFR.
2.1. Z całkowitej kwoty określonej w art. 1 ust. 2 lit. a) Umowy wewnętrznej, kwotę do 13.500 mln EUR rezerwuje się dla Państw AKP i przydziela jak następuje:
a) do 10.000 mln EUR w formie pomocy bezzwrotnej, na którą składają się do:
i) 9.836 mln EUR zarezerwowanych na wspieranie długoterminowego rozwoju zaprogramowanego zgodnie z art. 1-5 załącznika IV Umowy AKP-WE. Te środki mogą być wykorzystane na finansowanie pomocy humanitarnej oraz krótkoterminowej pomocy nadzwyczajnej zgodnie z art. 72 ust. 3 Umowy AKP-WE. Z globalnej dotacji, 195 milionów EUR jest przeznaczone na finansowanie dotacji na spłatę oprocentowania przewidzianych w art. 3 lit. c) załącznika I do Umowy AKP-WE oraz art. 2 i 4 jej załącznika II;
ii) 90 mln EUR zarezerwowanych na finansowanie budżetu Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) zgodnie z postanowieniami załącznika III do Umowy AKP-WE;
iii) 70 mln EUR zarezerwowanych na finansowanie budżetu Technicznego Centrum Rolnictwa i Współpracy Obszarów Wiejskich zgodnie z postanowieniami załącznika III do Umowy AKP-WE; oraz
iv) 4 mln EUR na wydatki odnoszące się do Wspólnego Zgromadzenia AKP-WE, ustanowionego na mocy art. 17 Umowy AKP-WE.
b) do 1.300 mln EUR zarezerwowanych na finansowanie wspierania współpracy regionalnej i integracji państw AKP art. 6-14 załącznika IV do Umowy AKP-WE.
c) do 2.200 mln EUR przeznacza się na finansowanie Instrumentu Inwestycyjnego zgodnie z warunkami określonymi w załączniku II ("Warunki finansowania") do Umowy AKP-WE, bez uszczerbku dla finansowania dotacji na spłatę oprocentowania przewidzianego w art. 2-4 załącznika II do Umowy, finansowanych ze środków określonych w lit. a) i) niniejszej sekcji.
2.2. Z 13.500 mln EUR określonych w sekcji 2.1, można przekazać sumę 1.000 mln EUR jedynie po przeglądzie wyników działania podjętych przez Radę w 2004 r. na podstawie wniosku Komisji. Te środki, w przypadku ich uruchomienia, rozdziela się odpowiednio do kopert określonych w sekcji 2.1 lit. a), b) i c).
3. Ogólna kwota pomocy finansowej dla KTZ przeznaczonej przez Wspólnotę z ogólnej kwoty określonej w art. 1 ust. 2 lit. a) Umowy wewnętrznej wynosi 175 mln EUR, z czego 155 mln EUR w formie pomocy bezzwrotnej, w tym 1 mln EUR przeznaczony na finansowanie dotacji na spłatę oprocentowania przewidzianych w art. 3 ust. 3 lit. d) załącznika IIA do Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim i 20 mln EUR w ramach Instrumentu Inwestycyjnego. Zasady rządzące wdrażaniem tej pomocy są ustanawiane decyzją Rady o stowarzyszeniu KTZ ze Wspólnotą, przyjętą na podstawie art. 187 Traktatu.
4. Rezerwuje się sumę 125 mln EUR na finansowanie kosztów związanych z wdrożeniem, ponoszonych przez Komisję w ramach Umowy AKP-WE. Tę sumę spożytkowuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 9 Umowy wewnętrznej razem ze środkami określonymi w art. 1 ust. 3 tej Umowy.
5.1. Do kwoty ustanowionej w pkt 1 akapit drugi dodaje się do 1.720 mln EUR w formie pożyczek udzielanych przez EBI z jego środków własnych. Te pożyczki udziela się do celów określonych w załączniku II do Umowy AKP-WE i w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim, zgodnie z warunkami przewidzianymi w jej statucie i istotnymi postanowieniami dotyczącymi warunków finansowania inwestycji ustanowionych w tym załączniku i decyzji.
5.2. Pożyczki te przyznaje się w następujący sposób:
a) do 1.700 mln EUR na operacje finansujące przeprowadzane w państwach AKP;
b) do 20 mln EUR na operacje finansujące przeprowadzane w KTZ.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.83.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie finansowe |
Tytuł: | Rozporządzenie mające zastosowanie do 9 Europejskiego Funduszu Rozwoju |
Data aktu: | 27/03/2003 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/04/2003 |