(Dz.U.UE L z dnia 12 marca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2700/2000 (2) (zwany dalej "Kodeksem"), w szczególności jego art. 247,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niektóre definicje wymienione w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 (3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 993/2001 (4), wymagają aktualizacji.
(2) W ramach wspólnej polityki handlowej często konieczne jest dokonanie zmiany wykazu krajów i terytoriów kwalifikujących się do autonomicznych wspólnotowych preferencji taryfowych, a w konsekwencji dokonanie zmiany wykazu w rozdziale 2 tytuł IV część I sekcja 2 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(3) Dlatego pozycja i brzmienie sekcji 2 powinny być oparte nie na wyczerpującym wykazie tych krajów i terytoriów, lecz na ogólnym odniesieniu do "krajów lub terytoriów korzystających", ponieważ te ostatnie są należycie wymienione w rozporządzeniach Rady przyznających dane preferencje.
(4) W pewnych okolicznościach możliwe jest dokonanie naprawy wadliwych towarów poza obszarem celnym Wspólnoty bez powstania długu celnego przy ich powrotnym przywozie.
(5) Po dopuszczeniu do swobodnego obrotu cena uzgodniona między nabywcą i sprzedawcą może w niektórych przypadkach podlegać zmianom mającym na celu uwzględnienie wad towarów.
(6) W konsekwencji obowiązujące przepisy powinny wyraźnie zezwalać na to, aby wartość transakcyjna na mocy art. 29 Kodeksu uwzględniała te szczególne okoliczności wraz z właściwymi zabezpieczeniami i z zastrzeżeniem zastosowania rozsądnego terminu.
(7) 1 Celem art. 167 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 było uniknięcie nakładania ceł na oprogramowanie przywożone na nośnikach informacji. Cel ten został osiągnięty przez Porozumienie w sprawie handlu produktami technologii informacyjnej (ITA), zatwierdzone decyzją Rady 97/359/WE (5). Bez uszczerbku dla stosowania decyzji GATT 4.1 z dnia 12 maja 1995 r. nie jest konieczne dalsze przyjmowanie specjalnych przepisów wykonawczych dotyczących określania wartości celnej nośników informacji.
(8) Kwota progowa określona w art. 179 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 dla składania deklaracji danych szczegółowych odnoszących się do wartości celnej (deklaracja wartości celnej) powinna zostać zwiększona do 10.000 EUR w celu uwzględnienia zmiany waluty i uproszczenia formalności przywozowych.
(9) 2 Konieczne jest dokonanie pewnych dostosowań i poprawek w przepisach o przeznaczeniu towarów, w szczególności w celu nadania im większej przejrzystości i dostosowania ich do zasad gospodarczych procedur celnych.
(10) Przepisy dotyczące tranzytu wspólnotowego, ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93, zostały poddane całkowitemu i gruntownemu przeglądowi, który doprowadził do zmiany znacznej części przepisów. Od tego czasu stwierdzono, że zmienione przepisy zawierają pewne niedociągnięcia i nieścisłości, którym należy zaradzić.
(11) W celu ochrony interesów finansowych pozostałych umawiających się stron Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej, zatwierdzonej decyzją Rady 87/415/EWG (6) należy zapewnić złożenie odpowiedniej gwarancji, w przypadku gdy procedura tranzytowa, dotycząca towarów wspólnotowych obejmuje ich terytorium. Wysokość gwarancji powinna zostać obliczona w taki sposób, jak gdyby towary te były towarami niewspólnotowymi.
(12) 3 W przypadku gdy główny zobowiązany pragnie skorzystać z poświadczenia gwarancji generalnej w odniesieniu do wszystkich towarów, kryteria dotyczące zastosowania gwarancji generalnej w odniesieniu do towarów, z którymi wiąże się większe ryzyko nadużycia finansowego, powinny mieć zastosowanie do wszystkich towarów.
(13) W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa celnego we Wspólnocie należy dodać przepisy dotyczące należności celnych przywozowych nakładanych na towary przywożone, objęte uprzywilejowanym traktowaniem taryfowym ze względu na swe przeznaczenie. Należy tego dokonać w celu uzyskania większej jasności. Dodane przepisy powinny mieć skutek z mocą wsteczną, ponieważ podobne przepisy już istniały do dnia 30 czerwca 2001 r., a mianowicie w art. 52 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2228/91 (7), które zostało uchylone rozporządzeniem (EWG) nr 2454/93, oraz w art. 585a rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, zanim zostało ono zmienione rozporządzeniem (WE) nr 993/2001.
(14) Artykuł 859 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zawiera wykaz przypadków, w których dług celny nie powstaje, nawet w odniesieniu do sytuacji, określonych w art. 204 ust. 1 lit. a) lub b) Kodeksu.
(15) Wykaz ten powinien zostać dostosowany w taki sposób, aby obejmował przypadki niedopełnienia niektórych obowiązków mających zastosowanie do towarów objętych procedurą tranzytu wspólnotowego, w przypadku gdy towary te są przedstawiane w urzędzie przeznaczenia w stanie nienaruszonym.
(16) Wykaz powinien obejmować również przypadki niezgodności z niektórymi zasadami dotyczącymi przemieszczania, mającymi zastosowanie do towarów objętych procedurą zawieszającą lub do towarów korzystających z uprzywilejowanego traktowania ze względu na swe przeznaczenie, w przypadku gdy te towary przybywają na określone miejsce przeznaczenia.
(17) Ponieważ zmiana art. 859 jest powiązana z przepisami rozporządzenia (WE) nr 993/2001, które obowiązuje od dnia 1 lipca 2001 r., właściwe jest, aby zmiana ta obowiązywała od tego samego dnia.
(18) W celu zracjonalizowania zarządzania ostatecznymi terminami rozpatrywania wniosków o odstąpienie od księgowania po odprawie celnej na mocy art. 220 ust. 2 lit. b) Kodeksu lub wniosków o zwrot lub umorzenie należności na mocy art. 239 Kodeksu, zawieszenie okresu rozpatrywania takich wniosków w przypadku konsultacji z osobą zainteresowaną, zgodnie z art. 872a lub 906a rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy we wszystkich przypadkach ustalić na okres jednego miesiąca.
(19) W celu zapewnienia spójnej wykładni przepisów dotyczących wskazania urzędu przeznaczenia, dokonującego kontroli wykorzystania i/lub miejsca przeznaczenia towarów, niezbędne jest określenie urzędu, w którym towary powinny być przedstawione do kontroli przy opuszczaniu obszaru celnego Wspólnoty.
(20) Należy obliczyć ryczałtowe współczynniki produktywności dla niektórych głównych produktów kompensacyjnych, opierając się na odpowiednich współczynnikach wymienionych w załączniku E do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1520/2000 z dnia 13 lipca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji (8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1563/2001 (9); dodatkowych zmian należy dokonać w odniesieniu do niektórych wtórnych produktów kompensacyjnych.
(21) Należy wprowadzić zmiany do załącznika 111 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, uwzględniające ustanowienie jednej waluty od dnia 1 stycznia 2002 r.
(22) Przepisy przejściowe w sprawie skomputeryzowanego systemu tranzytowego, ustanowione w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2787/2000 (10) i w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 993/2001 nie powinny mieć zastosowania do zezwoleń przyznających status uprawnionego nadawcy lub uprawnionego odbiorcy w związku z uproszczeniami dotyczącymi niektórych sposobów transportu.
(23) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93 oraz w rozporządzeniach (WE) nr 2787/2000 i (WE) nr 993/2001.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.
(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(4) Dz.U. L 141 z 28.5.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 155 z 12.6.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 226 z 13.8.1987, str. 1.
(7) Dz.U. L 210 z 31.7.1991, str. 1.
(8) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1.
(9) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 8.
(10) Dz.U. L 330 z 27.12.2000, str. 1.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.68.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 444/2002 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz rozporządzenia (WE) nr 2787/2000 i (WE) nr 993/2001 |
Data aktu: | 11/03/2002 |
Data ogłoszenia: | 12/03/2002 |
Data wejścia w życie: | 19/03/2002, 01/07/2001, 01/05/2004, 01/04/2002 |