Wytyczne EBC/2002/1 (2002/202/WE) zmieniające wytyczne EBC/2001/3 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 27 lutego 2002 r.
zmieniające wytyczne EBC/2001/3 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET)

(EBC/2002/1)

(2002/202/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 2002 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej Statutem), a w szczególności jego art. 3.1, art. 12.1, art. 14.3 oraz art. 17, 18 i 22,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 105 (2) tiret czwarte Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej Traktatem) oraz art. 3.1 tiret czwarte Statutu upoważniają Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne KBC do podejmowania działań na rzecz sprawnego funkcjonowania systemów płatności.

(2) Zgodnie z przepisami art. 22 Statutu, EBC oraz KBC mogą tworzyć udogodnienia zapewniające skuteczne i solidne systemy rozrachunku i płatności w obrębie Wspólnoty i w stosunkach z innymi krajami.

(3) Dnia 14 grudnia 2000 r. Rada Prezesów przyjęła długoterminowe kalendarium dni operacyjnych systemu TARGET, mające zastosowanie od początku 2002 r. do odwołania, zgodnie z którym TARGET powinien być zamknięty nie tylko w soboty i niedziele, lecz także w Nowy Rok, w Wielki Piątek, w Poniedziałek Wielkanocny (według kalendarza obowiązującego w siedzibie EBC), w Święto Pracy (1 maja), Boże Narodzenie oraz 26 grudnia. W celu zapewnienia jednakowych warunków konkurencji wszystkim uczestnikom, Rada Prezesów postanowiła także, iż TARGET jako całość, włącznie z krajowymi systemami rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (RTGS) będzie zamknięty, co znaczy, że ani transakcje transgraniczne, ani krajowe nie będą obsługiwane przez TARGET w tych dniach. Zasada równego traktowania nie powinna jednak uniemożliwiać zróżnicowania usprawiedliwionego specyficznymi sytuacjami narodowymi. Całkowite zamknięcie Hermesa (greckiego systemu RTGS), obejmujące także transakcje krajowe, powoduje zakłócenia na greckim rynku oraz w branży bankowej, ponieważ Wielkanoc prawosławna rzadko pokrywa się z Wielkanocą protestancką/katolicką w kalendarzu obowiązującym w siedzibie EBC, co w praktyce powoduje zamknięcie greckich rynków krajowych przez kilka dodatkowych dni. Ponadto liczba następujących po sobie dni, w których system jest zamknięty, rośnie w przypadku gdy publiczne święta Wielkanocy protestanckiej/katolickiej i prawosławnej dzieli jedynie tydzień, tak jak to ma miejsce w 2003 r., kiedy to greckie instytucje kredytowe będą czynne przez zaledwie trzy dni w okresie jedenastodniowym. Z tego powodu należy uchylić, w trybie nadzwyczajnym i w ograniczonym zakresie, przepisy dotyczące dni operacyjnych systemu TARGET podczas publicznych świąt Wielkanocy, na okres trzech lat, po czym sytuacja w Grecji będzie oceniona w oparciu o doświadczenia.

(4) Ponadto załącznik V do Wytycznych EBC/2001/3 z 26 kwietnia 2001 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET)(1), zawierający wykaz zabezpieczeń typu "out", które mogą zostać użyte do zabezpieczania śróddziennego kredytu w systemie TARGET, powinien zostać zmieniony tak, aby pozwolić trzem narodowym bankom centralnym Państw Członkowskich, które przyjęły wspólną walutę zgodnie z Traktatem, na akceptowanie obligacji emitowanych przez Damaras Skibskreditfond oraz KommuneKredit jako zabezpieczenia kredytu śróddziennego.

(5) Zgodnie z art. 12.1 oraz art. 14.3 Statutu, wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego.

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

W wytycznych EBC/2001/3 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym jest systemem rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym dla EUR. TARGET składa się z krajowych systemów RTGS, mechanizmu płatności EBC oraz interlinkingu."

2) artykuł 3 ust. 1 lit. d) otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Dni operacyjne

Począwszy od 2002 r. TARGET jako całość jest zamknięty w soboty, niedziele, Nowy Rok, Wielki Piątek i Poniedziałek Wielkanocny (zgodnie z kalendarzem obowiązującym w siedzibie EBC), 1 maja (Święto Pracy), w Boże Narodzenie oraz 26 grudnia.

Bez uszczerbku dla powyższego, jedynie niżej wymienione, ograniczone usługi mogą być w trybie nadzwyczajnym, w latach 2002-2004, świadczone przez Hermes, grecki system RTGS, w Wielki Piątek i Poniedziałek Wielkanocny (według kalendarza obowiązującego w siedzibie EBC), kiedy dni te nie pokrywają się z Wielkanocą prawosławną:

a) rozrachunek płatności krajowych klientów; oraz

b) rozrachunek płatności związanych z dostawą gotówki z oraz do Banku Grecji; oraz

c) operacje rozrachunku Izby Rozliczeniowej w Atenach oraz systemów płatności detalicznych DIAS."

3. Załącznik V zostaje zastąpiony tekstem załącznika do niniejszych wytycznych.

Artykuł  2

Postanowienia końcowe

Niniejsze Wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych Państw Członkowskich uczestniczących w systemie.

Niniejsze Wytyczne wchodzą w życie z dniem 22 marca 2002 r.

Każdy KBC poinformuje EBC o przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do zapewnienia zgodności z niniejszymi wytycznymi przed dniem 15 marca 2002 r.

Niniejsze wytyczne zostają opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, 27 lutego 2002 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Christian NOYER

______

(1) Dz.U. L 140 z 24.5.2001, str. 72.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK V

WYKAZ ZABEZPIECZEŃ TYPU »OUT«

które mogą zostać wykorzystane do zabezpieczenia kredytu śróddziennego przez każdy KCB Państwa Członkowskiego uczestniczącego w systemie, zgłaszający zamiar wykorzystania pewnych zabezpieczeń ulokowanych w kraju krajowego banku centralnego Państwa Członkowskiego, które nie przyjęło EUR i którego zamiar uzyskał aprobatę EBC zgodnie z postanowieniami art. 3 lit. f) ust. 3 oraz art. 3 lit. g) Wytycznych do TARGET:

Uczestniczące NBC Zgoda na wykorzystanie zabezpieczeń »out«
DEUTSCHE BUNDESBANK - duńskie obligacje rządowe oraz kredytowe

hipoteczne listy zastawne, a także obligacje

wyemitowane przez Danmarks Skibskreditfond i

KommuneKredit(1)

- szwedzkie rządowe instrumenty dłużne i obligacje

instytucji hipotecznych

- rządowe obligacje państwowe Zjednoczonego

Królestwa

- weksle skarbowe Ministerstwa Skarbu

Zjednoczonego Królestwa

BANCO DE ESPAÑA - obligacje państwowe Zjednoczonego Królestwa
- weksle skarbowe Ministerstwa Skarbu

Zjednoczonego Królestwa

BANQUE DE FRANCE - duńskie obligacje rządowe oraz kredytowe

hipoteczne listy zastawne, a także obligacje

wyemitowane przez Danmarks Skibskreditfond i

KommuneKredit(2)

- szwedzkie rządowe instrumenty dłużne i obligacje

instytucji hipotecznych

- rządowe obligacje państwowe Zjednoczonego

Królestwa

- weksle Ministerstwa Skarbu Zjednoczonego

Królestwa

CENTRAL BANK OF IRELAND - obligacje państwowe Zjednoczonego Królestwa
- weksle Ministerstwa Skarbu Zjednoczonego

Królestwa

BANQUE CENTRALE DU LUXEMBOURG - duńskie obligacje rządowe oraz kredytu

hipotecznego

DE NEDERLANDSCHE BANK - duńskie obligacje rządowe oraz kredytowe

hipoteczne listy zastawne, a także obligacje

wyemitowane przez Danmarks Skibskreditfond i

KommuneKredit(3)

- szwedzkie rządowe instrumenty dłużne i obligacje

instytucji hipotecznych

SUOMEN PANKKI - duńskie obligacje rządowe oraz kredytowe

hipoteczne listy zastawne

- szwedzkie rządowe instrumenty dłużne i obligacje

instytucji hipotecznych

- rządowe obligacje państwowe Zjednoczonego

Królestwa

- weksle skarbowe Ministerstwa Skarbu

Zjednoczonego Królestwa

(1) Z wyłączeniem obligacji związanych z warunkami innymi niż oprocentowanie

oraz/lub posiadających cechy opcji, ale włącznie z obligacjami związanymi z

inflacją.

(2) Z wyłączeniem obligacji związanych z warunkami innymi niż oprocentowanie

oraz/lub posiadających cechy opcji, ale włącznie z obligacjami związanymi z

inflacją.

(3) Z wyłączeniem obligacji związanych z warunkami innymi niż oprocentowanie

oraz/lub posiadających cechy opcji, ale włącznie z obligacjami związanymi z

inflacją."

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.67.74

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2002/1 (2002/202/WE) zmieniające wytyczne EBC/2001/3 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET)
Data aktu: 27/02/2002
Data ogłoszenia: 09/03/2002
Data wejścia w życie: 22/03/2002