uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą 96/53/WE(5) ustalone zostały, w ramach wspólnej polityki transportowej, zharmonizowane maksymalne wymiary pojazdów drogowych transportujących towary.
(2) Istnieje potrzeba harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów dla poruszania się pojazdów drogowych transportujących osoby. Różnice między obowiązującymi w Państwach Członkowskich normami w odniesieniu do wymiarów drogowych pojazdów pasażerskich mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji i stanowić przeszkodę w ruchu między Państwami Członkowskimi.
(3) Ponieważ Państwa Członkowskie nie mogą w dostatecznym stopniu osiągnąć celu harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów drogowych transportujących osoby, ze względu na skalę lub skutki proponowanego działania cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z określoną w tym artykule zasadą proporcjonalności niniejsza dyrektywa nie wychodzi poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(4) W ramach urzeczywistniania rynku wewnętrznego zakres dyrektywy 96/53/WE wymaga rozszerzenia na transport krajowy w zakresie takim, w jakim dotyczy parametrów w znacznym stopniu wpływających na warunki konkurencji w sektorze transportu, w szczególności wielkości odnoszących się do maksymalnej dopuszczalnej długości i szerokości pojazdów przeznaczonych do przewozu osób.
(5) Zharmonizowane reguły w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów powinny być długoterminowo stałe. Zmiany ustanowione niniejszą dyrektywą nie powinny więc stanowić precedensu dla maksymalnych dopuszczalnych obciążeń i wymiarów autobusów oraz innych kategorii pojazdów silnikowych.
(6) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe autobusy powinny spełniać kryteria osiągów w odniesieniu do zdolności manewrowej.
(7) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe związane ze stanem ich infrastruktury Portugalia i Zjednoczone Królestwo są w okresie przejściowym uprawnione do odmowy użytkowania na swych terytoriach autobusów niespełniających niektórych kryteriów zdolności manewrowej.
(8) Autobusy zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu przed datą wejścia w życie niniejszej dyrektywy i w wyniku różniących się uprzednio przepisów prawa krajowego lub metod pomiaru niespełniające ustanowionych w niniejszej dyrektywie parametrów wymiarów mogą w okresie przejściowym być dalej wykorzystywane do świadczenia usług transportowych w Państwie Członkowskim, w którym pojazd jest zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu.
(9) W związku z tym dyrektywę 96/53/WE należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 274 E z 26.9.2000, str. 32.
(2) Dz.U. C 123 z 25.4.2001, str. 76.
(3) Dz.U. C 144 z 16.5.2001, str. 15.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 60), wspólne stanowisko Rady z dnia 27 września 2001 r. (Dz.U. C 360 z 15.12.2001, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2002 r.
(5) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 59.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE (Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.67.47 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/7/WE zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym |
| Data aktu: | 18/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 09/03/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/03/2002 |