Rozporządzenie 2236/2002 dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2236/2002
z dnia 10 grudnia 2002 r.
dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2003-2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "Funduszem") ustanowiony został w 1986 r. na mocy Umowy z dnia 18 września 1986 r. między Rządem Irlandii a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej dotyczącej Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "Umową") celem wspierania postępu gospodarczego i społecznego oraz sprzyjania kontaktom, rozmowom i pojednaniu między nacjonalistami i unionistami w całej Irlandii, w realizacji jednego z celów określonych w Angielsko-Irlandzkiej Umowie z dnia 15 listopada 1985 r.

(2) Od roku 1989 do roku 1995 z budżetu Wspólnoty przeznaczana była kwota 15 milionów ECU rocznie na wsparcie projektów Funduszu, które miały rzeczywisty dodatkowy wpływ na dziedziny, których to dotyczy.

(3) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2687/94 z dnia 31 października 1994 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(2), kwota 20 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1995, 1996 i 1997.

(4) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2614/97 z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(3), kwota 17 milionów ECU była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 1998 i 1999.

(5) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 214/2000 z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(4), kwota 15 milionów EUR była przeznaczana z budżetu Wspólnoty w odniesieniu do każdego z następujących lat 2000, 2001 i 2002.

(6) Oceny dokonywane zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 214/2000, potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działalności Funduszu, przy jednoczesnym wzmocnieniu synergii celów i koordynacji z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności ze Specjalnym Programem na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Obszarów Graniczących z Irlandią (zwanym dalej "program PEACE").

(7) Rozporządzenie (WE) nr 214/2000 wygasa z dniem 31 grudnia 2002 r.

(8) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga kontynuacji wsparcia Funduszu ze strony Wspólnoty po tym dniu.

(9) Na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r., Rada Europejska podjęła decyzję, że program PEACE powinien być kontynuowany przez pięć lat, to znaczy od roku 2000 do roku 2004, przy całkowitym wkładzie finansowym Wspólnoty w wysokości 500 milionów EUR.

(10) Wkład Wspólnoty do Funduszu powinien przyjąć formę wkładów finansowych w odniesieniu do lat 2003 i 2004, kończąc się zatem w tym samym czasie co program PEACE.

(11) Przy rozdzielaniu wkładu Wspólnoty, Fundusz powinien przyznać pierwszeństwo projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób aby uzupełnić działania finansowane przez program PEACE przez okres od roku 2000 do roku 2004.

(12) Zgodnie z Umową, wszystkie podmioty wnoszące wkład finansowy do Funduszu uczestniczą, jako obserwatorzy, w posiedzeniach Rady Funduszu (zwanej dalej "Radą").

(13) Istotne jest zapewnienie prawidłowej koordynacji między działaniami Funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych Wspólnoty, przewidzianych w art. 159 Traktatu, w szczególności programem PEACE.

(14) Pomoc z Funduszu uznana będzie za efektywną jedynie w zakresie w jakim spowoduje ona stałą poprawę gospodarczą i społeczną i nie będzie wykorzystywana jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

(15) Ocena dokonująca przeglądu funkcjonowania Funduszu oraz potrzeby dalszego wsparcia wspólnotowego powinna zostać przeprowadzona przed dniem 1 kwietnia 2004 r.

(16) Finansowa kwota referencyjna w rozumieniu pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(5), jest uwzględniona w niniejszym rozporządzeniu przez cały czas trwania programu, tym samym nie naruszając kompetencji władzy budżetowej, jak zostały one określone w Traktacie. Wyrażona w wartościach bieżących kwota wkładu Wspólnoty do Funduszu wynosić będzie 15 milionów EUR w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004.

(17) Wsparcie to stanowić będzie wkład we wzmocnienie solidarności między Państwami Członkowskimi i między ich narodami.

(18) Traktat nie przewiduje żadnych kompetencji innych niż kompetencje w jego art. 308 w odniesieniu do przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Z zastrzeżeniem rocznej procedury budżetowej i zgodnie z pkt 34 akapit drugi Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej, roczny wkład w wysokości 15 milionów EUR jest wnoszony do Funduszu w odniesieniu do każdego z lat 2003 i 2004, osiągając całkowity wkład w wysokości 30 milionów EUR.

Artykuł  2

Wkład jest wykorzystywany przez Fundusz zgodnie z Umową, na podstawie której został on ustanowiony, przy przyznaniu pierwszeństwa projektom o charakterze transgranicznym lub transwspólnotowym, w taki sposób, aby uzupełnić działania finansowane przez fundusze strukturalne Wspólnoty, w szczególności działania w ramach programu PEACE.

Wkład jest wykorzystywany w taki sposób, aby spowodować stałą poprawę gospodarczą i społeczną w dziedzinach których to dotyczy. Nie jest on wykorzystywany jako substytut innych publicznych lub prywatnych wydatków.

Artykuł  3

Komisja reprezentuje Wspólnotę, jako obserwator, na posiedzeniach Rady.

Fundusz reprezentowany jest, jako obserwator, odpowiednio na posiedzeniach Komitetu Monitorującego programu PEACE oraz innych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty.

Artykuł  4

Komisja sprzyja koordynacji na wszystkich poziomach między Radą Funduszu i jej przedstawicielami a organami zarządzającymi ustanowionymi w ramach danych interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, w szczególności w ramach programu PEACE.

Artykuł  5

Komisja, we współpracy z Radą, określa właściwe procedury ogłaszania i informowania w celu podania do ogólnej wiadomości wkładu Wspólnoty do projektów finansowanych przez Fundusz.

Artykuł  6

Najpóźniej do dnia 31 marca 2004 r., Komisja przedstawia władzy budżetowej sprawozdanie, oceniające wyniki działalności Funduszu oraz potrzebę kontynuacji wkładów finansowych Wspólnoty po roku 2004, uwzględniając rozwój procesu pokojowego w Irlandii Północnej. Sprawozdanie zawiera miedzy innymi:

a) przegląd działalności Funduszu;

b) wykaz projektów, które uzyskały pomoc;

c) ocenę charakteru i wpływu działań Funduszu, szczególnie w odniesieniu do jego celów oraz kryteriów ustanowionych w art. 2 i 8;

d) ocenę działań podjętych przez Fundusz w zakresie współpracy i koordynacji działań z interwencjami funduszy strukturalnych Wspólnoty, uwzględniając w szczególności obowiązki na podstawie art. 3, 4 i 5;

e) Załącznik wskazujący wyniki weryfikacji i kontroli przeprowadzonej przez Komisję na podstawie zobowiązania określonego w art. 7.

Artykuł  7

Komisja zarządza wkładami.

Z zastrzeżeniem oceny potrzeb finansowych Funduszu, roczny wkład jest normalnie wpłacany w ratach, w następujący sposób:

a) pierwsza zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana po otrzymaniu przez Komisję, podpisanego przez przewodniczącego Rady, zobowiązania określającego, że Fundusz będzie spełniał warunki związane, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z przyznaniem wkładu;

b) druga zaliczka w wysokości 40 % jest wpłacana sześć miesięcy później;

c) ostatnia płatność w wysokości 20 % jest dokonywana po otrzymaniu i przyjęciu przez Komisję rocznego sprawozdania z działalności Funduszu oraz zbadane rachunki dotyczące danego roku.

Jeśli ocena określona w drugim akapicie, prowadzi do wniosku, że w danym terminie, potrzeby finansowe Funduszu nie uzasadniają płatności jednej z tych rat, płatność, której to dotyczy zostanie zawieszona do chwili, aż Komisja dojdzie do wniosku, na podstawie nowych informacji przekazanych przez Fundusz, że jest ona uzasadniona.

Artykuł  8

Wkład określony w art. 1 uwarunkowany jest tym, że w przypadku gdy działanie, które uzyskuje lub kwalifikuje się do uzyskania pomocy finansowej w ramach interwencji funduszy strukturalnych Wspólnoty, wkład z Funduszu może być przeznaczony na to działanie tylko wtedy, jeśli osiągnięta suma gdy zostanie dodana do 40 % kwoty wkładu Funduszu do wysokości przedstawiającej kwotę pomocy z funduszy strukturalnych Wspólnoty nie przekracza 75 % całkowitych kosztów kwalifikowanych działania.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 stycznia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wygasa w dniu 31 grudnia 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 grudnia 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 286 z 5.11.1994, str. 5.

(3) Dz.U. L 353 z 24.12.1997, str. 5.

(4) Dz.U. L 24 z 29.1.2000, str. 7.

(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.341.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2236/2002 dotyczące wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii
Data aktu: 10/12/2002
Data ogłoszenia: 17/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003, 01/05/2004