Decyzja 2002/739/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla farb i lakierów do stosowania wewnątrz pomieszczeń i zmieniająca decyzję 1999/10/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 września 2002 r.
ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla farb i lakierów do stosowania wewnątrz pomieszczeń i zmieniająca decyzję 1999/10/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 3202)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/739/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 września 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznane produktowi posiadającemu cechy umożliwiające mu istotny udział w poprawie kluczowych aspektów środowiskowych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 przewiduje ustanowienie szczegółowych kryteriów znakowania ekologicznego według grup towarowych.

(3) Przewiduje ono również, że przegląd kryteriów z oznakowania ekologicznego, jak również ocena i weryfikacja wymagań dotyczących kryteriów będą miały miejsce w wymaganym terminie, przed upływem okresu ważności kryteriów przyjętych dla każdej grupy towarowej. Wynikiem przeglądu będzie propozycja przedłużenia, wycofania lub korekty kryteriów.

(4) Właściwe jest dokonanie weryfikacji kryteriów ekologicznych ustanowionych decyzją Komisji 1999/10/WE z dnia 18 grudnia 1998 r. ustanawiającą kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla farb i lakierów(2) w celu odzwierciedlenia zmian zachodzących na rynku. Jednocześnie należy zmodyfikować okres ważności tej decyzji, przedłużony decyzją 2001/608/WE(3), oraz definicję grupy towarowej.

(5) Należy przyjąć nową decyzję Komisji ustanawiającą szczegółowe kryteria ekologiczne dla tej grupy towarowej, która obowiązywać będzie przez okres pięciu lat.

(6) Właściwe jest wprowadzenie równoległego obowiązywania zarówno nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją, jak i kryteriów ustanowionych decyzją 1999/10/WE przez ograniczony, nieprzekraczający 12 miesięcy okres w celu zapewnienia firmom, które uzyskały prawo do stosowania oznakowań ekologicznych w stosunku do swoich produktów lub złożyły wnioski o uzyskanie takiego prawa przed wejściem w życie niniejszej decyzji, czasu niezbędnego do dostosowania tych produktów do wymagań wynikających z nowych kryteriów.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostały oparte na projekcie kryteriów przygotowanym przez Komitet ds. Znakowania Ekologicznego Unii Europejskiej, powołany na mocy art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Aby uzyskać wspólnotowe oznakowanie ekologiczne na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, farby i lakiery muszą należeć do grupy towarowej "farby i lakiery do stosowania wewnątrz pomieszczeń" zdefiniowanej w art. 2 oraz spełniać kryteria ekologiczne wymienione w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Grupa towarowa "farby i lakiery do stosowania wewnątrz pomieszczeń" obejmuje przeznaczone do stosowania wewnątrz pomieszczeń farby i lakiery, bejce oraz produkty pokrewne, zgodne z ust. 2, przeznaczone dla amatorów i profesjonalistów; produkowane przede wszystkim do zastosowań wewnętrznych i wprowadzane na rynek w tym charakterze.

Grupa ta obejmuje między innymi powłoki i farby podłogowe, produkty barwione przez dystrybutorów w reakcji na oczekiwania dekoratorów, zarówno amatorów, jak i profesjonalistów; farby dekoracyjne w postaci cieczy lub past, które mogą być wstępnie przygotowane, barwione lub preparowane przez producentów w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, włączając w to środki gruntujące (oraz podkładowe) związane z tymi produktami.

2.
"Farba" oznacza barwiony materiał do pokrywania w postaci cieczy, pasty lub proszku, który po zastosowaniu na podłożu tworzy nieprzezroczystą warstwę o właściwościach ochronnych, dekoracyjnych lub specjalnych walorach technicznych.

"Lakier" oznacza bezbarwny materiał do pokrywania, który po zastosowaniu na podłożu tworzy stałą przezroczystą warstwę o właściwościach ochronnych, dekoracyjnych lub specjalnych walorach technicznych.

Po zastosowaniu farba i lakier wysychają, tworząc warstwę stałą, przylegającą do podłoża i chroniącą je.

Farby i lakiery dekoracyjne stanowią farby i lakiery stosowane na budynkach, obramowaniach otworów okiennych i drzwiowych oraz na elementach wyposażenia w celach dekoracyjnych i ochronnych. Są one nakładane in situ. Chociaż ich główną funkcją jest dekoracja, mają także znaczenie ochronne.

Bejce (lazury) stanowią powłoki dające przezroczystą lub półprzezroczystą warstwę dekoracyjną i chroniącą drewno przed wpływem czynników atmosferycznych, która umożliwia łatwe utrzymywanie drewna w pożądanym stanie.

3.
Grupa towarowa nie obejmuje:

a) powłok antykorozyjnych;

b) powłok zabezpieczających przed zanieczyszczeniami;

c) środków konserwujących do drewna;

d) powłok do specjalnych zastosowań przemysłowych i profesjonalnych, włączając w to powłoki o podwyższonej trwałości i produkty podwójnie pakowane;

e) produktów specjalistycznych, włączając w to specjalistyczne środki utrwalające kolor i wysokowydajne penetrujące środki gruntujące;

f) powłok fasadowych;

g) żadnych produktów przeznaczonych przede wszystkim do zastosowań zewnętrznych i wprowadzanych na rynek w takim charakterze.

Artykuł  3

Do celów administracyjnych grupie towarowej "farby i lakiery do stosowania wewnątrz pomieszczeń" przypisuje się numer kodu "007".

Artykuł  4

Artykuł 3 decyzji 1999/10/WE otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Definicja grupy towarowej i szczegółowe kryteria ekologiczne dla tej grupy są ważne do dnia 31 sierpnia 2003 r."

Artykuł  5 1

Kryteria ekologiczne dotyczące grupy produktów farby i lakiery do stosowania wewnątrz pomieszczeń oraz wymogi oceny i weryfikacji dotyczące tych kryteriów są ważne do dnia 28 lutego 2009 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 5 z 9.1.1999, str. 77.

(3) Dz.U. L 214 z 8.8.2001, str. 43.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Cele kryteriów

Niniejsze kryteria mają na celu w szczególności:

– efektywne korzystanie z produktów i minimalizację odpadów,

– zmniejszenie zagrożeń środowiskowych i innych (takich jak ozon troposferyczny) poprzez ograniczenie emisji rozpuszczalników,

– zmniejszenie emisji substancji toksycznych i innych zanieczyszczeń do wód Kryteria ustanowiono na poziomie promującym znakowanie ekologiczne tych farb i lakierów przeznaczonych do stosowania wewnątrz pomieszczeń, które wywierają mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Wymagania dotyczące oceny i weryfikacji

W ramach każdego z kryteriów wskazano szczegółowe warunki dotyczące oceny i weryfikacji.

W przypadku gdy składający wniosek jest zobowiązany do złożenia deklaracji, dokumentacji, analiz, raportów z badań lub innych dowodów demonstrujących zgodność z kryteriami, rozumie się, że dokumenty te mogą pochodzić od odpowiednio podmiotu składającego wniosek i/lub jego dostawcy(-ów) i/lub jego(ich) poddostawcy(-ów) itd.

Gdy sytuacja tego wymaga, możliwe jest zastosowanie innych metod badawczych niż wskazane dla każdego kryterium, jeśli są one uznawane jako równoważne przez kompetentny organ oceniający wniosek.

Gdzie sytuacja tego wymaga, kompetentne organy mogą żądać dodatkowej dokumentacji pomocniczej oraz przeprowadzać niezależną weryfikację.

Zaleca się, aby w trakcie oceny wniosków oraz monitorowania zgodności z kryteriami kompetentne organy brały pod uwagę fakt wdrażania uznanego systemu zarządzania środowiskiem, jak np. EMAS lub ISO 14001 (Uwaga: wdrażanie takich systemów zarządzania nie jest wymogiem).

KRYTERIA

1. Pigmenty białe

a) Zawartość pigmentów białych (białe pigmenty nieorganiczne o współczynniku załamania powyżej 1,8): zawartość białych pigmentów w farbach nie może przekraczać 38 g na m2 suchej powłoki o sile krycia 98 %. Wymóg ten nie dotyczy lakierów i bejc.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację o niestosowaniu lub informacje o składzie pigmentów białych i wydajności (zgodnie z wymaganiami kryterium 6a)), wraz ze szczegółową kalkulacją na poparcie zgodności z tym kryterium.

b) Dwutlenek tytanu: Emisje i zrzuty odpadów pochodzących z produkcji każdego pigmentu zawierającego dwutlenek tytanu nie mogą przekraczać następujących wielkości:

– emisje SOx (wyrażone jako SO2): 300 mg na m2 suchej powłoki (siła krycia 98 %),

– odpady siarczanowe: 20 g na m2 suchej powłoki (siła krycia 98 %),

– odpady chlorkowe: 5, 9 i 18 g na m2 suchej powłoki (siła krycia 98 %) odpowiednio dla rutylu naturalnego, rutylu syntetycznego i rud żużlowych.

Ocena i weryfikacja: składający wniosek dostarczy deklarację o niestosowaniu lub dokumentację pomocniczą informującą o wielkościach stosownych emisji i zrzutów odpadów dla tych parametrów, zawartości dwutlenku tytanu w produkcie, wydajności (zgodnie z wymaganiami kryterium 6a)), wraz ze szczegółową kalkulacją na poparcie zgodności z tym kryterium.

2. Lotne związki organiczne (VOC)

Zawartość lotnych związków organicznych nie może przekraczać:

– farby ścienne (zgodnie z EN 13300): 30 g/l (minus woda),

– inne farby o wydajności 15 m2/l i sile krycia 98 %: 250 g/l (minus woda),

– wszelkie inne produkty (włączając w to farby inne niż farby ścienne o wydajności mniejszej niż 15 m2/l, lakiery, bejce, powłoki i farby podłogowe oraz produkty pokrewne): 180 g/l (minus woda). W tym kontekście lotne związki organiczne to wszystkie związki organiczne, których temperatura wrzenia (lub początkowa temperatura wrzenia) w normalnych warunkach ciśnienia jest mniejsza lub równa 250 °C.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium. Dla każdego produktu składający wniosek poda wskaźniki zawartości lotnych związków organicznych. Tam gdzie to gdzie stosowne, należy również podać wydajność produktu (mierzoną zgodnie z wymaganiami kryterium 6a)).

3. Lotne węglowodory aromatyczne (VHS)

Zawartość lotnych węglowodorów aromatycznych nie może przekraczać:

– farby ścienne (zgodnie z EN 13300): 0,15 % produktu (m/m),

– wszelkie inne produkty (włączając w to wszystkie inne farby, lakiery, bejce, powłoki i farby podłogowe i produkty pokrewne): 0,4 % produktu (m/m). W tym kontekście lotne węglowodory aromatyczne to wszystkie węglowodory, których temperatura wrzenia w normalnych warunkach ciśnienia jest mniejsza lub równa 250 °C i które posiadają przynajmniej jeden pierścień aromatyczny w rozwiniętej formie strukturalnej.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium. Dla każdego produktu składający wniosek poda wskaźniki zawartości lotnych węglowodorów aromatycznych.

4. Metale ciężkie

Następujące metale ciężkie nie mogą być stosowane jako składniki produktu (ani jako substancje, ani jako część stosowanych preparatów): kadm, ołów, chrom VI, rtęć, arsen.

Śladowe ilości tych metali występujące w składnikach i pochodzące z zanieczyszczeń obecnych w surowcach są akceptowane.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium.

5. Substancje niebezpieczne

a) Produkt: Produkt nie może być zaliczany do bardzo toksycznych, toksycznych, niebezpiecznych dla środowiska naturalnego, rakotwórczych, toksycznych dla rozmnażania lub mutagennych, zgodnie z dyrektywą 1999/45/WE.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium, wraz z listą składników oraz odpowiednią dokumentację (na przykład arkusze danych o bezpieczeństwie materiałowym).

b) Składniki (bardzo toksyczne, toksyczne, rakotwórcze, mutagenne, toksyczne dla rozmnażania): Nie dopuszcza się stosowania żadnych składników (substancji lub preparatów), którym w dniu złożenia wniosku przypisuje się lub można przypisać którekolwiek z niżej wymienionych oznaczeń ryzyka "R" (lub ich kombinację):

R23 (toksyczne przy wdychaniu)

R24 (toksyczne w kontakcie ze skórą)

R25 (toksyczne w przypadku połknięcia)

R26 (bardzo toksyczne przy wdychaniu)

R27 (bardzo toksyczne w kontakcie ze skórą)

R28 (silnie toksyczne w przypadku połknięcia)

R39 (niebezpieczeństwo wystąpienia poważnych nieodwracalnych skutków)

R45 (może powodować raka),

R46 (może powodować dziedziczne zmiany genetyczne),

R48 (niebezpieczeństwo poważnego uszkodzenia zdrowia na skutek długotrwałego narażenia)

R60 (może upośledzać płodność),

R61 (może uszkodzić nienarodzone dziecko),

ustanowionych dyrektywą Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych, z późniejszymi zmianami, lub dyrektywą 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(1), wraz z późniejszymi zmianami.

Składniki aktywne wykorzystywane w recepturach jako konserwanty, którym przypisuje się jedno z następujących oznaczeń ryzyka "R" R23, R24, R25, R26, R27, R28, R39 lub R48 (lub ich kombinację) mogą być stosowane, pod warunkiem że ich udział w recepturze preparatu farby nie przekracza 0,1 % (m/m).

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium, wraz z listą składników, oraz odpowiednią dokumentację (na przykład arkusze danych o bezpieczeństwie materiałowym).

c) Składniki (niebezpieczne dla środowiska naturalnego): Zawartość składników (substancji lub preparatów), którym w dniu złożenia wniosku przypisuje się lub można przypisać którekolwiek z niżej wymienionych oznaczeń ryzyka "R" (lub ich kombinację):

R50 (silnie toksyczne dla organizmów wodnych),

R51 (toksyczne dla organizmów wodnych),

R52 (szkodliwe dla organizmów wodnych),

R53 (może powodować długotrwałe niekorzystne skutki w środowisku wodnym),

ustanowionych dyrektywą 67/548/EWG lub dyrektywą 1999/45/WE, nie może przekraczać 2,5 % masy produktu. Całkowita zawartość wszystkich składników, którym w dniu złożenia wniosku, przypisuje się lub można przypisać którekolwiek z wymienionych oznaczeń ryzyka "R" (lub ich kombinację) nie może przekraczać 5 % masy produktu.

Wymóg ten nie dotyczy amoniaku, alkiloamoniaku lub alkiloaminy.

Wymóg ten nie ma wpływu na konieczność spełnienia warunku wymienionego w kryterium 5 a) powyżej.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium, wraz z listą składników oraz odpowiednią dokumentację (na przykład arkusze danych o bezpieczeństwie materiałowym).

d) Oksyetylenowane alkilofenole (APEOs): Nie dopuszcza się stosowania oksyetylenowanych alkilofenoli.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium.

e) Etery glikolowe: Nie dopuszcza się stosowania eteru metylowego glikolu dwuetylenowego (DEGME, CAS 111-77-3).

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium.

f) Związki izotiazolinonu: Zawartość w produkcie związków izotiazolinonu nie może przekraczać 500 ppm. Zawartość mieszaniny 5-chloro-2-metylo-2H-izotiazolo-3-onu (EC nr 247-500-7) i 2-metylo-2H-izotiazolo-3-onu (EC nr 220-239-6) (3:1) nie może przekraczać15 ppm.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium, wskazując ilości, (jeśli występują).

g) Formaldehydy: Zawartość wolnych formaldehydów obecnych w produkcie nie może przekraczać 10 mg/kg. Składniki wnoszące do produktu aldehydy mogą być dodawane w ilościach gwarantujących utrzymanie wynikowej całkowitej zawartości wolnych formaldehydów nie przekraczającej 10 mg/kg.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy deklarację zgodności z tym kryterium, wskazując ilości (jeśli obecne) zmierzone metodą Merckoquanta (patrz na przykład dodatek 2 do RAL-UZ 102). Zamiennie zawartość formaldehydu może być zmierzona metodą VdL-RL 03 (Wytyczne VdL 03) "Metoda acetylo-acetonowa oznaczania stężenia formaldehydu w produktach zaproszkowanych", w wyniku której zmierzone stężenie nie może przekraczać 100 ppm. Istnieje możliwość stosowania innych równoważnych metod pomiarowych.

6. Przydatność do stosowania

a) Wydajność: Farby muszą posiadać wydajność (przy sile krycia 98 %) nie mniejszą niż 8 m2 na litr produktu.

Gęste powłoki dekoracyjne (farby zaprojektowane specjalnie dla uzyskania trójwymiarowego efektu dekoracyjnego, stąd charakteryzujące się bardzo grubą warstwą) mają posiadać alternatywną wydajność 2 m2 na kg produktu.

Wymóg ten nie ma zastosowania do lakierów, bejc, powłok i farb podłogowych, farb podkładowych i adhezyjnych środków gruntujących.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek i/lub jego dostawca(-y) dostarczy raport z badań wykonanych metodą ISO 6504/1 (Farby i lakiery - ustalenie siły krycia - Część 1: metoda Kubelka-Munka dla farb białych i lekko barwionych) lub 6504/3 (Część 3: ustalenie współczynnika kontrastu (nieprzezroczystości) farb lekko barwionych przy stałej wydajności), lub (dla farb zaprojektowanych specjalnie dla uzyskania trójwymiarowego efektu dekoracyjnego, stąd charakteryzujących się bardzo grubą warstwą) metodą NF T 30 073 (lub równoważną).

b) Odporność na ścieranie na mokro: Farby ścienne (zgodne z EN 13300), przedstawiane (informacja na produkcie bądź w ramach działań marketingowych) jako zmywalne lub nadające się do czyszczenia muszą posiadać odporność na ścieranie na mokro, mierzoną zgodnie z EN 13300 i EN ISO 11998, klasy 3 lub lepszej (nie przekraczającą 70 mikronów po 200 cyklach). Jeśli farba przedstawiana jest jako nadająca się do nakładania pędzlem, musi ona posiadać odporność na ścieranie na mokro klasy 2 lub lepszą (nie przekraczającą 20 mikronów po 200 cyklach).

Powłoki i farby podłogowe muszą posiadać odporność na ścieranie na mokro klasy 1 (nie przekraczającą 5 mikronów po 200 cyklach).

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek i/lub jego dostawca(-y) dostarczą raport z badań przeprowadzonych zgodnie z EN 13300, przy zastosowaniu metody EN ISO 11998 (Test na możliwość czyszczenia i odporność na ścieranie).

c) Odporność na wodę: Lakiery, powłoki i farby podłogowe muszą posiadać odporność na wodę, zgodną z normą EN ISO 2812-1 metoda 2, czyli gwarantującą niezmieniony połysk i kolor po 24-godzinnym okresie działania wody i 16-godzinnym okresie powrotu do stanu normalnego.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek i/lub jego dostawca(-y) dostarczą raport z badań przy zastosowaniu metody ISO 2812/1 metoda 2 (Farby i lakiery - stwierdzenie odporności na ciecze - Część 1: metody ogólne).

d) Adhezja: Powłoki i farby podłogowe, oraz środki podkładowe winny uzyskać wynik w teście na adhezję EN 2409 wynoszący co najmniej 2.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek i/lub jego dostawca(-y) dostarczą raport z badań przy zastosowaniu metody EN ISO 2409.

e) Abrazja: Powłoki i farby podłogowe muszą posiadać odporność na ścieranie na mokro klasy 1, zgodnie z EN 13300 (nieprzekraczającą 5 mikronów po 200 cyklach).

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek i/lub jego dostawca(-y) dostarczą raport z badań demonstrujących zgodność z tym kryterium, przeprowadzonych przy zastosowaniu metody określonej w EN 13300 (EN ISO 7784).

7. Przekazywanie informacji konsumentom

Następujące informacje należy podać na opakowaniu produktu lub dołączyć do opakowania:

– zastosowanie, podłoże, warunki stosowania, dla których produkt jest przeznaczony. Informacja ta winna obejmować wskazówki na temat prac przygotowawczych itp., np. właściwego przygotowania podłoża, wskazówki na temat zastosowania zewnętrznego (jeśli jest taka możliwość) lub temperatury,

– zalecenia co do środków czyszczących i usuwania odpadów (w celu ograniczenia zanieczyszczenia wody). Zalecenia te winny być dostosowane do danego rodzaju produktu i rodzaju zastosowania i mogą, jeśli to wskazane, mieć formę rysunkową,

– zalecenia dotyczące warunków przechowywania produktu po otwarciu opakowania (w celu zmniejszenia ilości odpadów), w tym, jeśli właściwe, zalecenia w zakresie bezpieczeństwa,

– zalecenia co do środków zapobiegawczych i ochronnych dla malarza, w szczególności dotyczące pracy w pomieszczeniach zamkniętych oraz pracy z produktami klasy 2 i farbami o dużej gęstości. Na opakowaniach należy umieścić następujący tekst (lub tekst równoważny):

"W celu uzyskania dalszych informacji o tym, dlaczego produkt ten otrzymał symbol »Kwiatek«, prosimy odwiedzić stronę internetową: http://europa.eu.int/ecolabel"

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy wraz z wnioskiem próbkę opakowania produktu oraz deklarację zgodności z niniejszym kryterium.

8. Informacja podawana na etykiecie ekologicznej

Ramka 2 etykiety ekologicznej zawierać będzie następujący tekst:

"produkt przeznaczony do użycia wewnątrz pomieszczeń

ograniczone substancje niebezpieczne"

niska zawartość rozpuszczalników.

Ocena i weryfikacja: Składający wniosek dostarczy próbkę opakowania produktu demonstrującą etykietę wraz z deklaracją zgodności z niniejszym kryterium.

______

(1) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, str. 1.

1 Art. 5 zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/457/WE z dnia 21 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.236.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/739/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla farb i lakierów do stosowania wewnątrz pomieszczeń i zmieniająca decyzję 1999/10/WE
Data aktu: 03/09/2002
Data ogłoszenia: 04/09/2002
Data wejścia w życie: 04/09/2002, 01/09/2002, 01/05/2004