Rozporządzenie 1380/2002 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1380/2002
z dnia 29 lipca 2002 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 969/2002 (2), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury Scalonej załączonej do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87, niezbędne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towarów określonych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(2) Rozporządzenie (EWG) nr 2658/87 ustanawia ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej. Reguły te mają również zastosowanie do każdej innej nomenklatury, która w całości lub częściowo jest na niej oparta albo która dodaje do niej dodatkowy poddział lub która została ustanowiona przez szczególne przepisy wspólnotowe, mające na celu stosowanie taryfy i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego.

(3) Zgodnie z wymienionymi ogólnymi regułami, towary opisane w kolumnie 1 tabeli załączonej do niniejszego rozporządzenia muszą być klasyfikowane pod odpowiednimi kodami CN wymienionymi w kolumnie 2, z przyczyn określonych w kolumnie 3.

(4) Właściwe jest, aby wiążące informacje taryfowe wydane przez organy celne Państw Członkowskich w odniesieniu do klasyfikacji towarów według Nomenklatury Scalonej, które nie są zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia, mogły być nadal przywoływane przez ich posiadacza, na mocy przepisów art. 12 ust. 6 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady (4), przez okres trzech miesięcy.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Towary opisane w kolumnie 1 tabeli określonej w Załączniku są obecnie klasyfikowane według Nomenklatury Scalonej pod kodami CN, wskazanych w kolumnie 2 tej tabeli.

Artykuł  2

Na wiążącą informację taryfową wydaną przez organy celne Państw Członkowskich, która nie jest zgodna z przepisami niniejszego rozporządzenia, można nadal powoływać się przez okres trzech miesięcy na mocy przepisów art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.

(2) Dz.U. L 149 z 7.6.2002, str. 20.

(3) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(4) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.

ZAŁĄCZNIK 

Wyszczególnienie Klasyfikacja kod CN Uzasadnienie
(1) (2) (3)
1. Produkt płynny składający się z

soku cytrynowego z dodatkiem

kwasu cytrynowego (7,6 % masy) i

konserwantów, przeznaczony do

sprzedaży detalicznej w

butelkach z tworzywa sztucznego

(np. 100 ml) z końcówką

wylotową. Ta końcówka wylotowa

zatrzymuje olejki eteryczne

cytryny. Produkt jest używany w

celu dodania kwaskowego smaku

żywności lub napojom.

2106 90 92 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz treść kodów CN 2106, 2106 90

i 2106 90 92.

Produkt nie może być klasyfikowany w pozycji 2009 ponieważ ze względu na dodatek kwasu cytrynowego utracił on swój pierwotny charakter soku owocowego (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2009, pozycja 4). Biorąc pod uwagę jego skład, nie może być uważany za zmieszaną przyprawę lub zmieszaną przyprawę korzenną z pozycji 2103 (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2103)

2. Oleista pasta do smarowania

następującym składzie

(wartość procentowa w masie):

2106 90 98 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz treść kodów CN 2106, 2106 90

i 2106 90 98.

Produkt nie może być traktowany jako sos lub zmieszana przyprawa z pozycji 2103, ponieważ jest on produktem pośrednim, który nie jest dodawany do pokarmów w czasie ich gotowania lub podawania do spożycia. Nie jest on również, w rozumieniu pozycji 2103, uważany za preparat używany do aromatyzowania pewnych potraw (patrz uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 2103, część A).

- woda

- przecier pomidorowy

- ser

- salami

- sproszkowane pomidory

- masło

- jogurt

- preparat czosnkowy

- słodka serwatka w

proszku

- sól kuchenna

- kapary

- oliwa z oliwek

23,3

17,7

15,4

11,3

9,6

6,0

3,6

2,8

2,4

2,3

1,3

1,2

oraz małe ilości soli, cukru, pieprzu, oregano, pietruszki zwyczajnej, przypraw, lecytyny i sorbat potasu.

Preparat jest produktem pośrednim używanym w przemyśle rolno-spożywczym.

3. Nasycony roztwór olejków

eterycznych w alkoholu etylowym

(60 % objętości) zawierający

około 3 gramów olejków

eterycznych z pomarańczy na

litr, używany jako surowiec w

przemyśle rolno-spożywczym

(np.: wyroby piekarskie,

czekolada).

3302 10 90 Klasyfikacja ustalona przez przepisy reguł ogólnych 1 i 6 dotyczących interpretacji Nomenklatury Scalonej, uwagę 2 do działu 33 oraz treść kodów CN 3302, 3302 10 i 3302 10 90.

Ze względu na wysoką zawartość olejków eterycznych produkt nie może być spożywany jako napój. Nie jest on również przeznaczony do produkcji napojów, na przykład poprzez proste rozcieńczenie wodą (patrz również uwagi wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu do pozycji 3302)

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.200.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1380/2002 dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury Scalonej
Data aktu: 29/07/2002
Data ogłoszenia: 30/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/08/2002