Rozporządzenie 1313/2002 wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego dotyczącego siły roboczej na terenie Wspólnoty w zakresie specyfikacji modułu ad hoc dla roku 2003 dotyczącego kształcenia ustawicznego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1313/2002
z dnia 19 lipca 2002 r.
wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego dotyczącego siły roboczej na terenie Wspólnoty w zakresie specyfikacji modułu ad hoc dla roku 2003 dotyczącego kształcenia ustawicznego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1626/2000(2) wykonującym rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie określony został program modułów ad hoc odnoszących się do badań siły roboczej w latach 2001-2004, obejmujący moduł ad hoc dotyczący kształcenia ustawicznego.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 577/98 szczegółowy wykaz informacji, jakie powinny zostać zebrane w module ad hoc należy sporządzić co najmniej 12 miesięcy przed początkiem okresu referencyjnego dla tego modułu.

(3) Komunikat Komisji COM(2001) 678 w sprawie "Urzeczywistnienia Europejskiego Obszaru Kształcenia Ustawicznego" w ust. 4 pkt 3 podkreśla, że porównywalne informacje oraz środki statystyczne mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i realizacji spójnych i wyczerpujących strategii kształcenia ustawicznego, a także że statystyki i wskaźniki stanowią zasadniczą część inicjatyw w dziedzinie kształcenia ustawicznego w związku z monitorowaniem postępu, zarówno w osiąganiu określonych celów, jak i realizacji celów polityki.

(4) Zgodnie z wytycznymi zatrudnienia C z 2002 r. Państwa Członkowskie powinny ustanowić krajowe cele w zakresie zwiększenia inwestycji w zasoby ludzkie, jak również w dziedzinie uczestnictwa w dalszej edukacji i kształceniu (formalnej i nieformalnej) oraz regularnie monitorować postępy realizacji tych celów.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią wydaną przez Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz informacji, które należy zebrać w 2003 r. w module ad hoc w sprawie kształcenia ustawicznego ustanowiony jest w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3.

(2) Dz.U. L 187 z 26.7.2000, str. 5.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

Badania sondażowe dotyczące siły roboczej - specyfikacja modułu ad hoc dla 2003 r. dotyczącego kształcenia ustawicznego

1. Państwa Członkowskie i regiony objęte badaniem: wszystkie

2. Okresem referencyjnym jest 2003 r. Wartość wszystkich zmiennych zostanie podana albo:

– dla co najmniej 15 % próby koniecznej dla spełnienia warunków art. 3 rozporządzenia (WE) nr 577/98; tygodnie referencyjne dla tej podpróbki są równomiernie rozłożone w ciągu całego roku, lub

– dla 100 % próby dla drugiego kwartału 2003 r.

3. Zmienne są kodowane następująco:

Zmienna Kolumna Kod Zastosowany filtr/uwagi
OSIĄGNIĘCIE EDUKACYJNE
HATFIELD 240/242 3 cyfry Dziedzina pomyślnie ukończonego poziomu kształcenia Wszystkie osoby w wieku 15 lat lub starsze
Kierunek studiów według systematyki ISCED 97
000 Programy o charakterze ogólnym
100 Kształcenie nauczycieli i dydaktyka
200 Nauki humanistyczne, językoznawstwo i sztuki piękne
222 Języki obce
300 Nauki społeczne, zarządzanie i prawo
400 Nauki ścisłe, matematyka i informatyka (brak możliwości rozróżnienia)
420 Nauki przyrodnicze (w tym biologia i ekologia)
440 Nauki fizyczne (w tym fizyka, chemia i nauka o ziemi)
460 Matematyka i statystyka
481 Informatyka
482 Wykorzystanie techniki komputerowej
500 Inżynieria wytwórczość i budownictwo
600 Rolnictwo i weterynaria
700 Zdrowie i opieka społeczna
800 Usługi
900 Zakres nieznany
999 Nie dotyczy
Puste pole Brak odpowiedzi
UCZESTNICTWO W EDUKACJI REGULARNEJ
LLLSTAT 248 1 cyfra W okresie ostatnich 12 miesięcy był studentem lub uczniem w regularnej edukacji) Wszystkie osoby w wieku 15 lat lub starsze
1 Był studentem lub uczniem
2 Nie był studentem ani uczniem
9 Nie dotyczy (dziecko w wieku poniżej 15 lat)
Puste pole Brak odpowiedzi
LLLLEVEL 249 1 cyfra Poziom edukacji lub szkolenia LLLSTAT = 1
1 ISCED 1
2 ISCED 2
3 ISCED 3
4 ISCED 4
5 ISCED 5
6 ISCED 6
9 Nie dotyczy
Puste pole Brak odpowiedzi
LLLFIELD 250/252 3 cyfry Dziedzina edukacji lub szkolenia LLLSTAT = 1 oraz LLLLEVEL = 3-6
000 Programy o charakterze ogólnym
100 Kształcenie nauczycieli i dydaktyka
200 Nauki humanistyczne, językoznawstwo i sztuki piękne
222 Języki obce
300 Nauki społeczne, zarządzanie i prawo
400 Nauki ścisłe, matematyka i informatyka (brak możliwości rozróżnienia)
420 Nauki przyrodnicze (w tym biologia i ekologia)
440 Nauki fizyczne (w tym fizyka, chemia i nauka o ziemi)
460 Matematyka i statystyka
481 Informatyka
482 Wykorzystanie techniki komputerowej
500 Inżynieria, wytwórczość i budownictwo
600 Rolnictwo i weterynaria
700 Zdrowie i opieka społeczna
800 Usługi
900 Zakres nieznany
999 Nie dotyczy
Puste pole Brak odpowiedzi
UCZESTNICTWO W KURSACH, SEMINARIACH, KONFERENCJACH ITD. POZA REGULARNYM SYSTEMEM EDUKACJI
LLLCOURATT 253 1 cyfra Czy w okresie ostatnich 12 miesięcy uczestniczył(a) Pan (Pani) w jakichkolwiek kursach, seminariach, konferencjach lub czy brał(a) Pan (Pani) prywatne lekcje albo szkolił(a) się poza regularnym systemem kształcenia (powyższe formy dalej zwane zajęciami szkoleniowymi)? Wszystkie osoby w wieku 15 lat lub starsze
1 Uczestniczył(a) w jednych (1) zajęciach szkoleniowych
2 Uczestniczył(a) w dwóch (2) zajęciach szkoleniowych
3 Uczestniczył(a) w trzech (3) zajęciach szkoleniowych
4 Uczestniczył(a) w więcej niż trzech zajęciach szkoleniowych
5 W okresie ostatnich miesięcy nie uczestniczył(a) w żadnych zajęciach szkoleniowych
9 Nie dotyczy (dziecko w wieku poniżej 15 lat)
Puste pole Brak odpowiedzi
254/265
W przypadku jednych zajęć szkoleniowych (LLLCOURATT = 1) pytać o te zajęcia jako zajęcia oznaczone jako A,

W przypadku dwóch zajęć szkoleniowych (LLLCOURATT = 2) pytać o te zajęcia jako zajęcia oznaczone jako A i B,

W przypadku trzech zajęć szkoleniowych (LLLCOURATT = 3) pytać o te zajęcia jako zajęcia oznaczone jako A, B i C, oraz

W przypadku czterech lub większej liczby (LLLCOURATT = 4), pytać o trzy ostatnie zajęcia oznaczone jako zajęcia A, B i C począwszy od zajęć rozpoczętych najpóźniej (tj. oznaczając zajęcia rozpoczęte najpóźniej jako A)

LLLCOURLENP 12 cyfr Czas trwania mierzony liczbą godzin dydaktycznych w trakcie trwania danych zajęć. Uwzględnić tylko godziny zajęć odbyte w okresie ostatnich 12 miesięcy
LLLCOURLENA 4 cyfry Liczba godzin dydaktycznych dla zajęć rozpoczętych najpóźniej LLLCOURATT = 1, 2, 3, 4
LLLCOURLENB 4 cyfry Liczba godzin dydaktycznych dla zajęć rozpoczętych wcześniej (przed najpóźniejszymi - druga pozycja) LLLCOURATT = 2, 3, 4
LLLCOURLENC 4 cyfry Liczba godzin dydaktycznych dla zajęć rozpoczętych najwcześniej (trzecia pozycja) LLLCOURATT = 3, 4
LLLCOURPURP 266/268 3 cyfry Jakie były główne przyczyny udziału w danych zajęciach szkoleniowych?
LLLCOURPURPA 1 cyfra Dla zajęć rozpoczętych najpóźniej; 1 = głównie przyczyny związane ze sprawami zawodowymi, 2 = głównie powody osobiste/względy społeczne, 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 1, 2, 3, 4
LLLCOURPURPB 1 cyfra Dla zajęć rozpoczętych wcześniej (przed najpóźniejszymi - druga pozycja); 1 = głównie przyczyny związane ze sprawami zawodowymi, 2 = głównie powody osobiste/względy społeczne, 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 2, 3, 4
LLLCOURPURPC 1 cyfry Dla zajęć rozpoczętych najwcześniej (trzecia pozycja); 1 = głównie przyczyny związane ze sprawami zawodowymi, 2 = głównie powody osobiste/względy społeczne, 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 3, 4
LLLCOURFIELD 269/277 9 cyfr Jaki był temat (przedmiot/treść) danych zajęć szkoleniowych? Temat (przedmiot/treść) zajęć szkoleniowych został zakodowany w polu dotyczącym dziedziny szkolenia
Kodowanie zgodnie z LLLFIELD
LLLCOURFIELDA 3 cyfry Dziedzina kształcenia/szkolenia dla zajęć rozpoczętych najpóźniej LLLCOURATT = 1, 2, 3, 4
LLLCOURFIELDB 3 cyfry Dziedzina kształcenia/szkolenia dla zajęć rozpoczętych wcześniej (druga pozycja) LLLCOURATT = 2, 3, 4
LLLCOURFIELDC 3 cyfry Dziedzina kształcenia/szkolenia dla zajęć rozpoczętych najwcześniej (trzecia pozycja) LLLCOURATT = 3, 4
LLLCOURWORH 278/280 3 cyfry Czy jakakolwiek część zajęć szkoleniowych odbywała się w czasie płatnych godzin pracy? (w przypadku Niemiec - fakultatywne)
LLLCOURWORHA 1 cyfra Dla zajęć rozpoczętych najpóźniej; 1 = wyłącznie w czasie płatnych godzin pracy, 2 = w większości w czasie płatnych godzin pracy, 3 = głównie poza płatnymi godzinami pracy, 4 = wyłącznie poza płatnymi godzinami pracy, 5 = w czasie szkolenia był(a) bez pracy; 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 1, 2, 3, 4
LLLCOURWORHB 1 cyfra Dla zajęć rozpoczętych wcześniej (druga pozycja); 1 = wyłącznie w czasie płatnych godzin pracy, 2 = w większości w czasie płatnych godzin pracy, 3 = głównie poza płatnymi godzinami pracy, 4 = wyłącznie poza płatnymi godzinami pracy, 5 = w czasie szkolenia był(a) bez pracy; 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 2, 3, 4
LLLCOURWORHC 1 cyfra Dla zajęć rozpoczętych najwcześniej (trzecia pozycja); 1 = wyłącznie w czasie płatnych godzin pracy, 2 = w większości w czasie płatnych godzin pracy, 3 = głównie poza płatnymi godzinami pracy, 4 = wyłącznie poza płatnymi godzinami pracy, 5 = w czasie szkolenia był(a) bez pracy; 9 = nie dotyczy, puste pole = brak odpowiedzi LLLCOURATT = 3, 4
LLLCOURLEN 281/284 4 cyfry Jeśli uczestniczył(a) Pan (Pani) w więcej niż trzech zajęciach szkoleniowych - wskazać liczbę godzin dla wszystkich zajęć łącznie (łącznie z trzema opisanymi powyżej). Należy uwzględnić jedynie zajęcia z ostatnich 12 miesięcy LLLCOURATT = 4 (w przypadku Niemiec - fakultatywne)
4 cyfry Liczba godzin dydaktycznych
9999 Nie dotyczy
Puste pole Brak odpowiedzi
UCZESTNICTWO W NIEFORMALNYCH FORMACH KSZTAŁCENIA
LLLINFORATT 289/292 4 cyfry Czy w okresie 12 ostatnich miesięcy korzystał(a) Pan (Pani) z którejkolwiek z poniższych metod kształcenia, w tym z samokształcenia w celu zwiększenia własnych kwalifikacji - poza zajęciami szkoleniowymi lub programem studiów? Wszystkie osoby w wieku 15 lat lub starsze
Pierwsza cyfra 1 cyfra Samokształcenie przy wykorzystaniu drukowanych materiałów dydaktycznych (podręczniki, periodyki itp.); 1 = korzystał(a), 0 = nie korzystał(a), 9 = brak odpowiedzi
Druga cyfra 1 cyfra Kształcenie komputerowe/ kształcenie on-line przez Internet - poza kształceniem zinstytucjonalizowanym; 1 = korzystał(a), 0 = nie korzystał(a), 9 = brak odpowiedzi
Trzecia cyfra 1 cyfra Studiowanie z wykorzystaniem audycji radiowych i telewizyjnych o charakterze edukacyjnym lub materiałów komputerowych działających w trybie off-line (kasety audio lub wideo); 1 = korzystał(a), 0 = nie korzystał(a), 9 = brak odpowiedzi
Czwarta cyfra 1 cyfra Odwiedzał(a) instytucje ukierunkowane na przekazywanie wartości edukacyjnych (biblioteka, czytelnia, ośrodek kształcenia, itp.); 1 = korzystał(a), 0 = nie korzystał( a), 9 = brak odpowiedzi

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.192.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1313/2002 wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania sondażowego dotyczącego siły roboczej na terenie Wspólnoty w zakresie specyfikacji modułu ad hoc dla roku 2003 dotyczącego kształcenia ustawicznego
Data aktu: 19/07/2002
Data ogłoszenia: 20/07/2002
Data wejścia w życie: 27/07/2002