uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu powietrznego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 2,
po opublikowaniu projektu tego rozporządzenia,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1617/93 z dnia 25 czerwca 1993 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i uzgodnień dotyczących taryf pasażerskich i towarowych w rejsowych połączeniach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie(2), zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1324/2001(3) w celu rozszerzenia wyłączeń zbiorowych w odniesieniu do konsultacji w sprawie taryf pasażerskich do dnia 30 czerwca 2002 r. i wyłączeń zbiorowych w odniesieniu do przydziału czasu na start lub lądowanie i rozkładów dla portów lotniczych dnia do dnia 30 czerwca 2004 r.
(2) W lutym 2001 r. Komisja zainicjowała konsultację, mającą na celu zebranie opinii, czy wyłączenia zbiorowe dla konsultacji w sprawie taryf pasażerskich powinny zostać zachowane w obecnej formie. Komisja otrzymała odpowiedzi od Państw Członkowskich, linii lotniczych, biur podróży i grup konsumenckich.
(3) Ogromna większość respondentów była zdania, że konferencje Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) w sprawie taryf pasażerskich zapewniają ważne korzyści w postaci kojarzenia linii i że powielenie tej korzyści przez jakikolwiek alternatywny, mniej restrykcyjny system jest mało prawdopodobne. Podczas gdy wielu respondentów uznało, że wycofanie wyłączeń zbiorowych dla konferencji w sprawie taryf pasażerskich nie oznaczałoby całkowitego końca kojarzenia linii, wielu uważało, że bez konferencji w sprawie taryf konsumenci mieliby mniejszy wybór elastycznych opłat i mniejsze linie lotnicze miałyby mniej możliwości kojarzenia linii i w rezultacie trudniej byłoby im konkurować. Jednakże, niektórzy respondenci argumentowali, że w miarę rozwijania się aliansów, przynajmniej w dłuższym horyzoncie czasowym, alianse i produkty dwustronne mogłyby oferować korzyści podobne do korzyści płynących z kojarzenia linii przez IATA.
(4) Linie lotnicze stoją obecnie w obliczu szczególnych trudności i w związku z tym może być im trudno czynić w tym okresie inwestycje konieczne do rozwinięcia alternatywnego systemu kojarzenia linii.
(5) W związku z tym wyłączenia zbiorowe dla konferencji w sprawie taryf pasażerskich powinny zostać rozszerzone o trzy lata, do dnia 30 czerwca 2005 r. Aby ułatwić Komisji ponowne zbadanie, czy wyłączenia zbiorowe powinny być dalej przedłużone po tej dacie, do wyłączenia należy dodać zobowiązanie, nakładające na przewoźników powietrznych uczestniczących w konferencji obowiązek zbierania, dla każdego sezonu IATA i począwszy od dnia 1 września 2002 r., danych dotyczących względnego używania taryf pasażerskich ustalonych w konferencjach i danych dotyczących ich wpływu na rzeczywiste kojarzenie linii. Okres trzech lat pozwoli uzyskać serię danych z wystarczająco reprezentatywnego okresu.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 1324/2001 rozszerzyło wyłączenia zbiorowe w odniesieniu do przydziału czasu na odlot i rozkładów dla portów do czasu przyjęcia zaproponowanych zmian do rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty(4), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 894/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(5). Ponieważ zmiany te nie zostały jeszcze przyjęte, właściwe jest rozszerzenie tego wyłączenia wspólnego o kolejny rok, do dnia 30 czerwca 2005 r.
(7) W związku z tym w rozporządzeniu (EWG) nr 1617/93 powinny zostać wprowadzone zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 czerwca 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Mario MONTI | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9
(2) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.
(3) Dz.U. L 177 z 30.6.2001, str. 56.
(4) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1.
(5) Dz.U. L 142 z 31.5.2002, str. 3.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.167.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1105/2002 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w zakresie konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych |
Data aktu: | 25/06/2002 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2002 |
Data wejścia w życie: | 29/06/2002, 01/05/2004 |