Rozporządzenie 1105/2002 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w zakresie konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1105/2002
z dnia 25 czerwca 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w zakresie konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu powietrznego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 2,

po opublikowaniu projektu tego rozporządzenia,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1617/93 z dnia 25 czerwca 1993 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i uzgodnień dotyczących taryf pasażerskich i towarowych w rejsowych połączeniach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie(2), zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1324/2001(3) w celu rozszerzenia wyłączeń zbiorowych w odniesieniu do konsultacji w sprawie taryf pasażerskich do dnia 30 czerwca 2002 r. i wyłączeń zbiorowych w odniesieniu do przydziału czasu na start lub lądowanie i rozkładów dla portów lotniczych dnia do dnia 30 czerwca 2004 r.

(2) W lutym 2001 r. Komisja zainicjowała konsultację, mającą na celu zebranie opinii, czy wyłączenia zbiorowe dla konsultacji w sprawie taryf pasażerskich powinny zostać zachowane w obecnej formie. Komisja otrzymała odpowiedzi od Państw Członkowskich, linii lotniczych, biur podróży i grup konsumenckich.

(3) Ogromna większość respondentów była zdania, że konferencje Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) w sprawie taryf pasażerskich zapewniają ważne korzyści w postaci kojarzenia linii i że powielenie tej korzyści przez jakikolwiek alternatywny, mniej restrykcyjny system jest mało prawdopodobne. Podczas gdy wielu respondentów uznało, że wycofanie wyłączeń zbiorowych dla konferencji w sprawie taryf pasażerskich nie oznaczałoby całkowitego końca kojarzenia linii, wielu uważało, że bez konferencji w sprawie taryf konsumenci mieliby mniejszy wybór elastycznych opłat i mniejsze linie lotnicze miałyby mniej możliwości kojarzenia linii i w rezultacie trudniej byłoby im konkurować. Jednakże, niektórzy respondenci argumentowali, że w miarę rozwijania się aliansów, przynajmniej w dłuższym horyzoncie czasowym, alianse i produkty dwustronne mogłyby oferować korzyści podobne do korzyści płynących z kojarzenia linii przez IATA.

(4) Linie lotnicze stoją obecnie w obliczu szczególnych trudności i w związku z tym może być im trudno czynić w tym okresie inwestycje konieczne do rozwinięcia alternatywnego systemu kojarzenia linii.

(5) W związku z tym wyłączenia zbiorowe dla konferencji w sprawie taryf pasażerskich powinny zostać rozszerzone o trzy lata, do dnia 30 czerwca 2005 r. Aby ułatwić Komisji ponowne zbadanie, czy wyłączenia zbiorowe powinny być dalej przedłużone po tej dacie, do wyłączenia należy dodać zobowiązanie, nakładające na przewoźników powietrznych uczestniczących w konferencji obowiązek zbierania, dla każdego sezonu IATA i począwszy od dnia 1 września 2002 r., danych dotyczących względnego używania taryf pasażerskich ustalonych w konferencjach i danych dotyczących ich wpływu na rzeczywiste kojarzenie linii. Okres trzech lat pozwoli uzyskać serię danych z wystarczająco reprezentatywnego okresu.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 1324/2001 rozszerzyło wyłączenia zbiorowe w odniesieniu do przydziału czasu na odlot i rozkładów dla portów do czasu przyjęcia zaproponowanych zmian do rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty(4), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 894/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(5). Ponieważ zmiany te nie zostały jeszcze przyjęte, właściwe jest rozszerzenie tego wyłączenia wspólnego o kolejny rok, do dnia 30 czerwca 2005 r.

(7) W związku z tym w rozporządzeniu (EWG) nr 1617/93 powinny zostać wprowadzone zmiany,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 otrzymuje brzmienie:

1. W art. 4, dodaje się następujący ust. 3:

"3. Przewoźnicy powietrzni uczestniczący w konsultacjach w sprawie taryf pasażerskich będą, począwszy od dnia 1 września 2002 r., zbierać dane w odniesieniu do:

a) względnego udziału taryf ustalonych w konsultacjach w stosunku do całego ruchu taryfowego w ramach EEA;

b) stopnia, w jakim bilety według taryf ustalonych w konsultacjach są rzeczywiście używane dla kojarzenia linii;

c) stopnia, w jakim bilety według taryf innych niż ustalone w konsultacjach są rzeczywiście używane dla kojarzenia linii.

Zebrane dane będą dostarczane Komisji przez odnośnych przewoźników lotniczych lub w ich imieniu w odstępach sześciomiesięcznych."

2. W art. 7, drugi ustęp otrzymuje brzmienie:

"Stosuje się je do dnia 30 czerwca 2005 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 czerwca 2002 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9

(2) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.

(3) Dz.U. L 177 z 30.6.2001, str. 56.

(4) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 142 z 31.5.2002, str. 3.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.167.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1105/2002 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w zakresie konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych
Data aktu: 25/06/2002
Data ogłoszenia: 26/06/2002
Data wejścia w życie: 29/06/2002, 01/05/2004