uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 509/2002(2), w szczególności jego art. 26 ust. 3, art. 29 ust. 1 oraz art. 40,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa dwustronna zawarta między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotycząca handlu produktami rolnymi, podpisana w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1999 r. i zatwierdzona decyzją 2002/309/WE, EURATOM Rady i Komisji(3) (zwana dalej "Umową ze Szwajcarią"), dotyczy w szczególności otwarcia kontyngentów i obniżek ceł na niektóre przetwory mleczne pochodzące ze Szwajcarii. Dlatego należy zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2535/2001(4).
(2) Umowa ze Szwajcarią wchodzi w życie w dniu 1 czerwca 2002 r. Rozporządzenie (WE) nr 2535/2001 przewiduje zarządzanie kontyngentami taryfowymi w oparciu o sześciomiesięczne okresy rozpoczynające się dnia 1 stycznia i dnia 1 lipca każdego roku. W interesie koordynacji i zgodności z rocznymi ilościami określonymi w Umowie ze Szwajcarią, kontyngenty ustalone w tej Umowie powinny być zarządzane w oparciu o te same odstępy czasu.
(3) Na podstawie art. 23 rozporządzenia (WE) nr 2535/2001, aby być uprawnionym do obniżonego cła przywozowego w odniesieniu do niektórych serów ze Szwajcarii, trzeba przestrzegać minimalnej wartości franco granica, a w przypadku niedopełnienia tego warunku są przewidziane kary. Ponieważ Umowa ze Szwajcarią nie zakłada już zgodności z minimalną wartością franco granica, artykuł ten powinien zostać skreślony.
(4) Aby umożliwić importerom, którzy mają zamiar uczestniczyć w przydziale kontyngentów otwartych na podstawie Umowy ze Szwajcarią, wykonanie decyzji zatwierdzających ustanowionych w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2535/2001, należy przedłużyć termin składania wniosków o zatwierdzenie.
(5) Eurośródziemnomorski Układ ustanawiający Stowarzyszanie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, podpisany w Brukseli dnia 24 listopada 1997 r. i zatwierdzony decyzją 2002/357/WE, EWWiS Rady i Komisji(5) (zwany dalej "Układem z Jordanią") dotyczy w szczególności koncesji taryfowych dla niektóre rodzaje serów pochodzących z Jordanii. Kontyngent ten powinien być zarządzany zgodnie z zasadami ustanowionymi w tytule 2 rozdział I rozporządzenia (WE) nr 2535/2001 poprzez włączenie niezbędnych przepisów.
(6) Artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2535/2001 przewiduje ustalanie maksymalnych ilości, w odniesieniu do których importerzy mogą składać wnioski o wydanie pozwolenia. Na podstawie art. 16 ust. 2, w przypadku gdy ilość przyznana w pierwszym okresie jest mniejsza niż ilość dostępna, Komisja ustali ilość, która będzie dodana do ilości dostępnej w drugim okresie roku kontyngentowego. Powinno być wyjaśnione, że w takim przypadku ilości określone w art. 13 będą odpowiednio dostosowane.
(7) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 2535/2001 określa, że właściwe władze Państw Członkowskich będą wysyłać Komisji wykazy zatwierdzonych importerów. Aby umożliwić łatwiejszą identyfikację każdego wnioskodawcy, należy określić przekazywane na temat każdego importera dane.
(8) W duchu współpracy z krajami kandydującymi oraz w celu maksymalnego ułatwienia wykorzystania kontyngentów i koncesji taryfowych przyznanych tym krajom, należy także umożliwić, na wniosek danego kraju, przesyłanie wykazów zatwierdzonych importerów, zgodnie z rozporządzeniem nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6).
(9) Artykuł 18 rozporządzenia (WE) nr 2535/2001 wymaga, aby osoby występujące z wnioskiem o wydanie pozwolenie określały produkty, które mają być przywiezione, podając we wniosku o wydanie pozwolenia oraz w pozwoleniu dokładną zawartość tłuszczu i zawartość suchej masy. Kontyngenty taryfowe zarządzane zgodnie z tytułem 2 rozdział I, są często przedmiotem wniosku o pozwolenie na przywóz, który daleko przekracza dostępne kontyngenty i dlatego prowadzi do zastosowania współczynnika minimalnego przydziału i przyznania poszczególnym wnioskodawcom ilości stanowiących jedynie część ilości wnioskowanej. Z tego powodu, gdy wnioski zostaną złożone, dani importerzy nie mają możliwości podpisania umowy i w związku z tym dokładny skład produktów, które zamierzają przywozić w ramach kodów wskazanych we wniosku o wydanie pozwolenia, nie jest dla nich dostępny. Biorąc pod uwagę to, że dokładny skład produktu jest dostępny dla importerów po sporządzeniu zgłoszenia przywozowego, dane przepisy powinny być zastąpione wymaganiem, aby importer podał zawartość produktów w zgłoszeniu przywozowym przy dokonywaniu formalności celnych.
(10) W celu monitorowania tendencji zawartości niektórych z tych produktów, należy umożliwić przekazywanie tych informacji Komisji. Jednakże aby dalej nie obciążać krajowych administracji, należy wystąpić do właściwych władz o przekazanie tylko danych dotyczących zawartości przekraczających reprezentatywne wartości referencyjne. W tym celu, wartości te powinny być określone w oparciu o zawartości określone w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 796/2002(8) oraz zawartości określone w sekcji 9 załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 3846/87 z dnia 17 grudnia 1987 r. ustanawiającego nomenklaturę produktów rolnych do celów refundacji wywozowych(9), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 749/2002(10).
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(2) Dz.U. L 79 z 22.3.2002, str. 15.
(3) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 29.
(5) Dz.U. L 129 z 15.5.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
(7) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.
(8) Dz.U. L 128 z 15.5.2002, str. 8.
(9) Dz.U. L 366 z 24.12.1987, str. 1.
(10) Dz.U. L 115 z 1.5.2002, str. 20.
ZAŁĄCZNIKI
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.139.30 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 886/2002 uchylające rozporządzenie (WE) nr 2535/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 odnośnie do ustaleń dotyczących przywozu mleka i przetworów mlecznych i otwarcia kontyngentów taryfowych oraz zmieniające to rozporządzenie |
Data aktu: | 27/05/2002 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/2002, 01/06/2002 |