uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2585/2001(2), w szczególności jego art. 53 i 80,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozdział II Tytułu V i załączniki VII i VIII do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 określają przepisy dotyczące opisu, oznaczania i prezentacji niektórych produktów objętych tym rozporządzeniem ("produkty sektora wina") oraz ochrony niektórych szczegółowych danych i terminów. Należy w związku z tym przyjąć szczegółowe zasady realizacji tych przepisów i uchylić istniejące przepisy prawne w tym zakresie, a mianowicie rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3201/90 z dnia 16 października 1990 r. ustanawiające szczegółowe zasady opisu, i prezentacji win i moszczy gronowych(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 885/2001(4), rozporządzeniem (EWG) nr 3901/91 z dnia 18 grudnia 1991 r. ustanawiającym szczegółowe zasady opisu i prezentacji win specjalnych(5), rozporządzeniem (WE) nr 554/95 z dnia 13 marca 1995 r. ustanawiającym szczegółowe zasady opisu i prezentacji win musujących i gazowanych win musujących(6), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1915/96(7) i rozporządzeniem (WE) nr 881/98 z dnia 24 kwietnia 1998 r. ustanawiającym szczegółowe zasady ochrony dodatkowych tradycyjnych terminów stosowanych dla oznaczania niektórych rodzajów gatunkowego wina produkowanych w określonych regionach(8), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1608/2000(9).
(2) Niektóre reguły w zakresie etykietowania środków spożywczych są określone w dyrektywie Rady nr 75/106/EWG z dnia 19 grudnia 1974 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie objętościowego uzupełniania niektórych wstępnie pakowanych płynów(10), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/676/EWG(11), dyrektywą Rady nr 89/396/EWG z dnia 14 czerwca 1989 r. w sprawie wskazówek lub oznakowań identyfikacyjnych partii artykułów, do których należy dany środek spożywczy(12), ostatnio zmienioną dyrektywą nr 92/11/EWG(13), oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/13/WE z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych(14), zmienioną dyrektywą Komisji 2001/101/WE(15). Te reguły stosuje się również do produktów sektora wina, za wyjątkiem gdzie zostało wyraźnie wyłączone przepisami odpowiednich dyrektyw.
(3) Reguły określone w niniejszym rozporządzeniu uwzględniają doświadczenie uzyskane w stosowaniu istniejących przepisów do produktów sektora wina jak też reguły określone w wymienionych powyżej dyrektywach. W szczególności, należy w jak największym stopniu zapewnić uproszczenie i czytelność przepisów oraz harmonizację przepisów dla różnych grup produktów, biorąc również pod uwagę różnorodność tych produktów.
(4) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z celami ochrony uzasadnionych interesów konsumentów i producentów, zapewniać sprawne działanie rynku wewnętrznego i promować produkcję wyrobów o wysokiej jakości, zgodnie z przepisami art. 47 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999. Spełnia ono również wymogi art. 77 tego rozporządzenia tak, aby odpowiednio można było jednocześnie uwzględnić cele określone w art. 33 i w art. 131 Traktatu, jak też zobowiązania wynikające z międzynarodowych porozumień zawartych zgodnie z art. 300 ust. 2 Traktatu.
(5) Należy dokładniej wyjaśnić termin "etykietowanie" w celu ograniczenia znaczenia tego terminu do tych aspektów prezentacji produktów sektora wina, które dotyczą charakteru, jakości lub pochodzenia samych produktów.
(6) Dla ułatwienia orientacji konsumentów, niektóre obowiązkowe informacje winny być zgrupowane w jednym polu widzenia na pojemniku, należy również ustalić limity tolerancji dla wskazania rzeczywistej zawartości alkoholu i wziąć pod uwagę specjalny charakter produktów, o których mowa.
(7) Dotychczasowe reguły dotyczące stosowania kodów przy etykietowaniu okazały się przydatne i są w związku z tym utrzymane.
(8) Niektóre produkty sektora wina mogą nie być przeznaczone do bezpośredniego spożycia przez ludzi. Należy wobec tego zezwolić Państwom Członkowskim na zwolnienie takich produktów z reguł w zakresie oznakowań, pod warunkiem wprowadzenia w życie odpowiednich mechanizmów kontrolnych. To samo ma zastosowanie w przypadku niektórych gatunkowych win produkowanych w określonych regionach i dojrzewających w butelkach.
(9) W przypadku produktów sektora wina wywożonych ze Wspólnoty może zachodzić konieczność spełnienia wymogów państw trzecich dotyczących oznakowań lub dostarczania informacji przydatnych dla konsumentów w tych krajach. Państwa Członkowskie powinny w związku z tym móc zezwalać na używanie innych języków dla niektórych terminów umieszczanych na etykietach.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1493/1999 harmonizuje etykietowanie dla wszystkich produktów sektora wina z ustalonym już modelem dla win półmusujących, pozwalając na użycie innych terminów niż te, które są wyraźnie określone przez przepisy wspólnotowe pod warunkiem, że są to terminy dokładne. W związku z tym, należy również zharmonizować w ten sam sposób zasady stosowania niniejszego rozporządzenia stosując model ustalony dla win półmusujących, zapewniając jednocześnie, że nie istnieje ryzyko pomylenia tych innych terminów z terminami objętymi przepisami wspólnotowymi i że takie terminy mogą być stosowane jedynie wtedy, gdy w przypadku jakichkolwiek wątpliwości podmioty gospodarcze mogą udowodnić ich dokładność.
(11) W interesie pewności prawnej, istniejące definicje "butelkujący" i "butelkowanie" powinny pozostać niezmienione oraz należy wprowadzić definicję "importera".
(12) Należy zakazać stosowania kapturków osłonowych wykonanych na bazie ołowiu dla zamknięć pojemników zawierających produkty, objętych rozporządzeniem (WE) nr 1493/1999, w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka dotyczącego po pierwsze skażenia, szczególnie przez przypadkowy kontakt z takimi produktami, a po drugie zanieczyszczenia środowiska przez odpady zawierające ołów z takich kapturków.
(13) Stosowanie pewnych typów butelek dla niektórych produktów jest powszechnie przyjętą, tradycyjną praktyką we Wspólnocie i państwach trzecich. Takie butelki mogą wywoływać u konsumentów pewne skojarzenia dotyczące charakterystycznych cech lub pochodzenia produktów, związane z ich tradycyjnie przyjętym stosowaniem.
(14) Dla zapewnienia identyfikacji i kontroli produktów sektora wina, niektóre dane szczegółowe na etykietach powinny zostać powtórzone w rejestrach i towarzyszących dokumentach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 884/2001 z dnia 24 kwietnia 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania dokumentów towarzyszących przewozowi produktów winiarskich i rejestrów, których prowadzenie jest wymagane w sektorze tych produktów(16).
(15) Rozporządzenie (WE) nr 1493/1999 ustala warunki określające stosowanie pewnych terminów. W przypadku niektórych z tych terminów, dla sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego potrzebne są przepisy wspólnotowe. Generalnie, takie przepisy są oparte na istniejących przepisach. W zakresie innych terminów, każde Państwo Członkowskie powinno ustalić zasady dla wina produkowanego na ich terytorium zgodnie z prawem wspólnotowym tak, aby można było opracować politykę, która byłaby jak najbliżej producenta. Niemniej jednak należy zapewnić przejrzystość tych zasad.
(16) Jeśli chodzi o obowiązkowe podanie nazwiska lub firmy butelkującego lub ekspedytora i dobrowolne wskazanie nazwiska, adresu i zawodu jednej lub więcej osób zajmujących się wprowadzaniem produktu do obrotu, w celu zapewnienia sprawnego działania rynku wewnętrznego i uniknięcia wprowadzania konsumenta w błąd, należy wprowadzić obowiązek oznaczania działalności tych osób przy użyciu terminów takich jak: "plantator winorośli", "zebrane przez", "zbywca", "dystrybutor", "importer", "przywożone przez" i innych podobnych określeń.
(17) Stosowanie terminów dotyczących ekologicznej produkcji winogron regulowane jest wyłącznie rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji organicznej produktów rolnych oraz oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych(17), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 473/2002(18), co oznacza możliwość stosowania tych przepisów dla wszystkich produktów sektora wina. Przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie informacji dotyczących sposobu otrzymywania lub metody opracowania nie obejmują w związku z powyższym tych terminów.
(18) Używanie i regulacja niektórych terminów (innych niż oznaczenia pochodzenia) w celu określenia jakości produktów sektora wina jest tradycyjną, powszechną praktyką we Wspólnocie. Takie tradycyjne terminy i określenia mogą wywoływać u konsumentów skojarzenia dotyczące metod produkcji lub dojrzewania wina, czy też przypominać jakość, kolor lub rodzaj wina, a nawet szczególne wydarzenie związane z jego historią. Dla zapewnienia uczciwej konkurencji i uniknięcia wprowadzaniu w błąd konsumentów, należy określić wspólne ramy dla rejestrowania i ochrony takich tradycyjnych terminów i zwrotów.
(19) W interesie prostoty i jasności, należy przeprowadzić jak najdalej idącą harmonizację etykietowania win likierowych i win półmusujących, przy odpowiednim uwzględnieniu różnorodności produktów i stosowaniu podejścia ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 1493/1999 dla win niemusujących. Należy w podobny sposób przeprowadzić harmonizację etykietowania innych produktów sektora wina, aczkolwiek specyficzny charakter tych produktów i ich rynków wymaga większego stopnia zróżnicowania, szczególnie w zakresie obowiązkowej informacji.
(20) Należy również przeprowadzić jak najszerszą harmonizację przepisów w sprawie etykietowania produktów sektora wina z państw trzecich sprzedawanych na rynku Wspólnoty z podejściem ustalonym dla wspólnotowego sektora produktów winiarskich, w celu uniknięcia wprowadzania w błąd konsumentów i przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji dla producentów. Jednakże, należy uwzględniać różnice w warunkach produkcji, tradycjach produkcji wina i w przepisach państw trzecich.
(21) Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się bez uszczerbku dla szczególnych zasad, które mogłyby być wynegocjowane w ramach umów z państwami trzecimi, zawartych na mocy procedury określonej w art. 133 Traktatu.
(22) Szczególne i szczegółowe sposoby etykietowania win musujących zostały już ustanowione w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999. Należy jednakże określić niektóre dodatkowe przepisy wykonawcze.
(23) Tam, gdzie jest to możliwe, reguły dotyczące win półmusujących gazowanych są dostosowane do tych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1493/1999 dla win musujących gazowanych, przy odpowiednim uwzględnieniu różnorodności produktu.
(24) Artykuł 80 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 określa środki, jakie mają zostać przyjęte dla ułatwienia przejścia od poprzednich przepisów dla sektora wina do tego rozporządzenia. Tak więc, dla uniknięcia niepotrzebnych obciążeń podmiotów gospodarczych, należy przyjąć przepisy zapewniające możliwość dalszego wprowadzania do obrotu produktów etykietowanych zgodnie z dotychczasowych przepisami i stosowania w czasie okresu przejściowego etykiet wydrukowanych zgodnie z tymi przepisami.
(25) Artykuł 81 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 uchyla istniejące przepisy Rady dla sektora wina, łącznie z tymi dotyczącymi aspektów ujętych w tym rozporządzeniu. W celu umożliwienia przejścia do nowych przepisów bez zakłóceń i dla ciągłości odpowiednich ustaleń do czasu finalizacji i przyjęcia środków wykonawczych, rozporządzenie (WE) nr 1608/2000, ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 699/2002(19), przewiduje pozostawienie w mocy przez krótki okres przejściowy niektórych przepisów Rady uchylonych przez art. 81. Zmiany w istniejących przepisach spowodowane tym rozporządzeniem wymagają od Państw Członkowskich przyjęcia szeregu środków wprowadzania ich w życie. Tak więc, aby wyznaczyć rozsądny termin dla przyjęcia tych środków i dostosowania się podmiotów gospodarczych do nowych reguł, niektóre z przepisów Rady uchylonych przez art. 81 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 powinny pozostać w mocy przez dalszy krótki okres przejściowy. W związku z tym, należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1608/2000.
(26) Środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny obowiązywać jedynie dla produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, bez uszczerbku dla przepisów tego rozporządzenia mających zastosowanie do innych produktów, w szczególności jego art. 52 ust. 2-4 i załączniki VII część C i VIII część I pkt 3 do tego rozporządzenia.
(27) Komitet Zarządzający ds. Wina nie przedstawił swojej opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 345 z 29.12.2001, str. 10.
(3) Dz.U. L 309 z 8.11.1990, str. 1.
(4) Dz.U. L 128 z 10.5.2001, str. 54.
(5) Dz.U. L 368 z 31.12.1991, str. 15.
(6) Dz.U. L 56 z 14.3.1995, str. 3.
(7) Dz.U. L 252 z 4.10.1996, str. 10.
(8) Dz.U. L 124 z 25.4.1998, str. 22.
(9) Dz.U. L 185 z 25.7.2000, str. 24.
(10) Dz.U. L 42 z 15.2.1975, str. 1.
(11) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 18.
(12) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 21.
(13) Dz.U. L 65 z 11.3.1992, str. 32.
(14) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.
(15) Dz.U. L 310 z 28.11.2001, str. 19.
(16) Dz.U. L 128 z 10.5.2001, str. 32.
(17) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.
(18) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 21.
(19) Dz.U. L 109 z 25.4.2002, str. 20.
(20) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.
(21) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(22) Dz.U. L 185, 25.7.2000, p. 17.
(23) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, str. 1.
(24) Dz.U. L 128 z 10.5.2001, str. 1.
(25) Dz.U. L 128 z 10.5.2001, str. 1.
(26) Dz.U. L 84 z 27.3.1987, str. 59.
(27) Dz.U. L 232 z 9.8.1989, str. 13.
(28) Dz.U. L 368 z 31.12.1991, str. 1.
(29) Dz.U. L 231 z 13.8.1992, str. 9.
(30) Dz.U. L 84 z 27.3.1987, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 4 pkt 1 rozporządzenia nr 908/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 1 rozporządzenia nr 2016/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- dodany przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 1507/2006 z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.280.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1951/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1512/2005 z dnia 15 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.241.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 382/2007 z dnia 4 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.95.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1471/2007 z dnia 13 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.329.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2007 r.
- dodana przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1471/2007 z dnia 13 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.329.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2007 r.
- dodana przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 1471/2007 z dnia 13 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.329.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1512/2005 z dnia 15 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.241.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1207/2007 z dnia 16 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.272.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1205/2003 z dnia 4 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.168.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1512/2005 z dnia 15 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.241.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 382/2007 z dnia 4 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.95.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1207/2007 z dnia 16 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.272.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1429/2004 z dnia 9 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.263.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1512/2005 z dnia 15 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.241.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 261/2006 z dnia 15 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.46.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 382/2007 z dnia 4 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.95.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1471/2007 z dnia 13 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.329.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2007 r.
-zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 908/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 2016/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
-dodany przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 316/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.55.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 261/2006 z dnia 15 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.46.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2006 r.
-dodany przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 1507/2006 z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.280.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1951/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.118.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 753/2002 ustanawiające niektóre zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 odnośnie do opisu, oznaczania, prezentacji i ochrony niektórych produktów sektora wina |
Data aktu: | 29/04/2002 |
Data ogłoszenia: | 04/05/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2003, 01/05/2004, 11/05/2002 |