uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska na spotkaniu w Luksemburgu w dniach 12-13 grudnia 1997 r. potwierdziła, że Republika Turecka ma prawo przystąpić do Unii Europejskiej.
(2) W dniu 4 marca 1998 r. Komisja przedłożyła Radzie komunikat zatytułowany: "Europejska strategia dla Turcji: wstępne propozycje działań Komisji na rzecz przygotowania Turcji do przystąpienia do UE".
(3) Rada Europejska na spotkaniu w Cardiff w dniach 15-16 czerwca 1998 r. przyjęła komunikat Komisji jako płaszczyznę rozwoju stosunków pomiędzy Unią Europejską i Turcją opartych na mocnych i ewoluujących zasadach.
(4) Na spotkaniu w Cardiff Rada Europejska zwróciła się do Komisji z wnioskiem o przedstawienie do rozpatrzenia wszelkich propozycji, które będą wymagane w celu wdrożenia strategii europejskiej.
(5) Rada Europejska na spotkaniu w Cardiff wskazała, że realizacja europejskiej strategii będzie wymagała wsparcia finansowego.
(6) Wnioski ze spotkania Rady w dniu 13 września 1999 r. dotyczyły pomocy finansowej dla Turcji.
(7) Od momentu zawarcia unii celnej WE z Turcją w dniu 31 grudnia 1995 r. Turcja kontynuowała reformę gospodarczą.
(8) Rada Europejska na spotkaniu w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r. oświadczyła, że Turcja jest państwem kandydującym, mającym przystąpić do Unii na podstawie tych samych kryteriów, które stosuje się wobec pozostałych państw kandydujących.
(9) Postanowienia niniejszego rozporządzenia opierają się na poszanowaniu zasad demokracji, rządów prawa, praw człowieka i podstawowych wolności, a także prawa międzynarodowego, leżących u podstaw polityki Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich.
(10) Wspólnota przywiązuje wielką wagę do konieczności poprawy i upowszechniania przez Turcję praktyk demokratycznych oraz poszanowania przez nią podstawowych praw człowieka przy większym zaangażowaniu w ten proces społeczeństwa obywatelskiego.
(11) Parlament Europejski przyjął szereg uchwał w sprawie wpływu poszanowania praw człowieka w Turcji na rozwój bliskich stosunków między tym krajem a Unią Europejską, a w szczególności uchwałę z dnia 13 grudnia 1995 r. w sprawie sytuacji dotyczącej praw człowieka w Turcji(3), uchwałę z dnia 17 września 1998 r. w sprawie sprawozdań Komisji dotyczących rozwoju stosunków z Turcją od momentu wejścia w życie unii celnej(4), uchwałę z dnia 3 grudnia 1998 r. w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczącego dalszego rozwoju stosunków z Turcją oraz w sprawie komunikatu Komisji dla Rady pod tytułem "Europejska strategia dla Turcji: wstępne propozycje działań"(5), a także uchwałę z dnia 6 października 1999 r. w sprawie stanu stosunków między Turcją a Unią Europejską.
(12) Ustalona kwota finansowania, w rozumieniu pkt 34 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. zawartego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją(6), została w niniejszym rozporządzeniu określona na cały okres trwania programu jako część wieloletnich ram finansowych funduszy śródziemnomorskich. Tym samym nie wpływa ona na zakres uprawnień organu budżetowego zdefiniowanych w Traktacie.
(13) Środki niezbędne do realizacji niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady nr 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. określającą procedury egzekwowania uprawnień powierzonych Komisji(7).
(14) W kontekście przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje uprawnień innych niż określone w art. 308,
PRZYJĘŁA NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 10 kwietnia 2000 r.
W imieniu Rady | |
J. GAMA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 408, z 29.12.1998, str. 14.
(2) Opinia przekazana 4 grudnia 1999 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 17, z 22.1.1996, str. 46.
(4) Dz.U. C 313, z 12.10.1998, str. 176.
(5) Dz.U. C 398, z 21.12.1998, str. 57.
(6) Dz.U. C 172, z 18.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 184, z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. L 356, z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2673/1999 (Dz.U. L 326, z 18.12.1999, str. 1).
(9)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa europejsto-śródziemnomorskiego (Dz.U. L 189, z 30.7.1996, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 780/98 (Dz.U. L 113, z 15.4.1998, str. 3).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.94.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 764/2000 dotyczące wdrażania środków mających na celu intensyfikację unii celnej WE z Turcją |
Data aktu: | 10/04/2000 |
Data ogłoszenia: | 14/04/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/05/2000 |