Porozumienie w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.

POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ
w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji

1.
Stosownie do art. 7 ust. 3 decyzji 1999/468/WE(1) Parlament Europejski ma być regularnie informowany przez Komisję o działaniach komitetów działających w ramach procedur komitetów. W tym celu ma on otrzymywać, w tym samym czasie co członkowie komitetów oraz na tych samych warunkach, projekty porządków obrad komitetów, propozycje środków wykonawczych przedłożone komitetom na podstawie podstawowego aktu prawnego przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu WE, a także wyniki głosowań i wnioski z posiedzeń oraz wykazy organów, do których należą osoby wyznaczone przez Państwa Członkowskie do ich reprezentowania.
2.
Ponadto Komisja wyraża zgodę na przesyłanie do informacji Parlamentu Europejskiego, na wniosek właściwego Komitetu Parlamentarnego, propozycji szczególnych środków w celu wykonania aktów podstawowych, które pomimo tego, że nie zostały przyjęte w ramach procedury kodecyzji, mają szczególne znaczenie dla Parlamentu Europejskiego. Stosownie do wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnoty Europejskiej z dnia 19 lipca 1999 r. (Sprawa T-188/97, Rothmans przeciwko Komisji)(2), Parlament Europejski może żądać dostępu do Protokołów posiedzeń komitetów.
3.
Parlament Europejski oraz Komisja uważają następujące porozumienia za nieważne i z tego powodu nieposiadające mocy prawnej, o ile dotyczy to ich samych: porozumienie Plumb/Delors z 1988 r., porozumienie Samland/Williamson z 1996 r. oraz modus vivendi(3) z 1994 r.
4.
Gdy tylko zostaną dokonane właściwe uzgodnienia techniczne, dokumenty określone w art. 7 ust. 3 decyzji 1999/486/WE, zostaną przekazane w formie elektronicznej. Z dokumentami poufnymi będzie się postępować zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi opracowanymi przez każdą instytucję w celu zapewnienia wszystkich wymaganych gwarancji.
5.
Stosownie do art. 8 decyzji 1999/468/WE, Parlament Europejski może określić, w uzasadnionej rezolucji, że projekt środków w celu wykonania aktu podstawowego, przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu, przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w tym akcie podstawowym.
6.
Parlament Europejski ma przyjąć takie rezolucje na sesjach plenarnych; ma on na to okres jednego miesiąca, rozpoczynając od dnia otrzymania ostatecznego projektu środków wykonawczych w wersjach językowych przedłożonych Komisji.
7.
W sprawach pilnych oraz w przypadku środków odnoszących się do codziennych spraw administracyjnych lub posiadających ograniczony okres ważności, termin będzie krótszy. Taki termin może być bardzo krótki w nadzwyczajnie pilnych sprawach, w szczególności z przyczyn zdrowia publicznego. Właściwy członek Komisji ma wyznaczyć odpowiedni termin oraz podać powód dla tego terminu. Parlament Europejski może następnie zastosować procedurę, na mocy której stosowanie art. 8 decyzji 1999/468/EWG może zostać przekazane właściwemu Komitetowi Parlamentarnemu w odpowiednim terminie.
8.
Bezpośrednio po przyjęciu przez Parlament Europejski uzasadnionej rezolucji, właściwy członek Komisji ma poinformować Parlament Europejski lub, w odpowiednim przypadku, właściwy Komitet Parlamentarny o działaniach, jakie Komisja zamierza podjąć w związku z nią.
9.
Parlament Europejski wspiera cel oraz procedury przedstawione w deklaracji nr 2 Rady i Komisji(4). Ta deklaracja ma na celu uproszczenie wspólnotowych uzgodnień wykonawczych przez dostosowanie obowiązujących procedur komitetu do tych, które są zawarte w decyzji 1999/468/WE.

______

(1) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(2) (1999) Zbiór Orzeczeń II-2463.

(3) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 1.

(4) Dz.U. C 203 z 17.7.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.256.19

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.
Data aktu: 10/10/2000
Data ogłoszenia: 10/10/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/10/2000