uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2000(2), w szczególności jego art. 10 ust. 4 i art. 12 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1839/95 z dnia 26 lipca 1995 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania kontyngentów taryfowych w zakresie przywozu kukurydzy i sorgo do Hiszpanii oraz przywozu kukurydzy do Portugalii(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1963/95(4), ustanawia szczegółowe przepisy w sprawie zarządzania danym przywozem.
(2) Okresem ustanowionym przy przywozie kukurydzy i sorgo do Hiszpanii w ramach kontyngentów taryfowych jest rok gospodarczy, chociaż zebrane doświadczenia wskazują, że inny okres, bazujący na roku kalendarzowym, byłby bardziej odpowiedni dla uwzględnienia przywozu produktów substytucyjnych do Hiszpanii. W przypadku przywozu kukurydzy do Portugalii, przywóz produktów substytucyjnych nie wpływa na zarządzanie kontyngentem. Wskutek tego, okres ustanowiony w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1839/95 dla tego przywozu nie wymaga zmiany.
(3) Ponieważ ilość kukurydzy i sorgo, które mają być przywożone do Hiszpanii w danym roku jest zmniejszona o ilość niektórych zbożowych substytutów przywożonych do Hiszpanii w tym samym roku, pod koniec roku niemożliwe jest ustalenie bilansu kukurydzy i sorgo, które pozostają do przywiezienia w danym roku. Wskutek tego, powinien zostać przedłużony okres, podczas którego przywóz kukurydzy i sorgo do Hiszpanii może zostać zaliczony na dany rok.
(4) Artykuł 2 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/96(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2519/98(6), przewiduje zmniejszenie należności przywozowych na kukurydzę rogowatą. Z uwagi na to, w celu rozwiązania licznych nieprawidłowości wynikających z obecnych uzgodnień w handlu wspólnotowym tym rodzajem kukurydzy oraz w celu zgodności wypełnienia zobowiązań międzynarodowych, powinno być w związku z powyższym ustanowione, że kukurydza przywożona w ramach tych kontyngentów nie może być stosowana do produkcji mączki kukurydzianej stosowanej do wytwarzania płatków śniadaniowych. Ze względu na fakt, że kukurydza z ponad 60 % zawartością ziaren szklistych jest odpowiednia do produkcji płatków śniadaniowych, należy przewidzieć środki do kontroli tego przywozu oraz jego ostatecznego wykorzystania. Najbardziej odpowiednimi formami kontroli są badania przywiezionych towarów oraz monitorowanie aż do momentu ostatecznego wykorzystania produktów z ponad 55 % zawartością ziaren szklistych. W celu zezwolenia na ewentualne różnice w wynikach badań przeprowadzonych na kukurydzy podczas wysyłki oraz podczas jej przybycia do miejsca przeznaczenia, należy zezwolić na 5 % tolerancję w zawartości ziaren szklistych.
(5) Artykuł 2 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1249/96 przewiduje, pod pewnymi warunkami, zmniejszenie należności przywozowych na kukurydzę rogowatą, wynoszącej 14 EUR na tonę. Z uwagi na zmiany światowych cen rynkowych kukurydzy rogowatej, obniżka cła przewidziana w rozporządzeniu (WE) nr 1249/96 powinna zostać zwiększona. Zabezpieczenia przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1249/96 powinny zostać odpowiednio dostosowane.
(6) Zakładając, że specjalna obniżka należności przywozowych jest przewidziana w ramach kontyngentów oraz obniżka ta jest wystarczająca do wypełnienia zobowiązań wspólnotowych w ramach WTO, obniżki należności przywozowych kukurydzy rogowatej, przewidzianej w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1249/96, nie powinno stosować się do przywozu w ramach tych kontyngentów.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny zostać przyjęte na próbę w celu rozwiązania problemów, jakie obecnie występują podczas zarządzania kontyngentami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 1839/95. Bez uszczerbku dla dalszych zmian oraz bardziej wszechstronnej reformy systemu w ramach kontyngentów, środki, do których nawiązują powyższe trzy wyszczególnienia, powinny zostać wprowadzone na okres próbny, wygasający po roku od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 października 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.
(2) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 1.
(3) Dz.U. L 177 z 28.7.1995, str. 4.
(4) Dz.U. L 189 z 10.8.1995, str. 22.
(5) Dz.U. L 161 z 29.6.1996, str. 125.
(6) Dz.U. L 315 z 25.11.1998, str. 7.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.256.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2235/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1839/95 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania kontyngentów taryfowych w zakresie przywozu kukurydzy i sorgo do Hiszpanii oraz przywozu kukurydzy do Portugalii oraz rozporządzenie (WE) nr 1249/96 w sprawie zasad stosowania (należności przywozowe w sektorze zbóż) rozporządzenia Rady (EWG) nr 1766/92 |
| Data aktu: | 09/10/2000 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/10/2000 |