uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 907/2000(2), w szczególności jego art. 4 ust. 8, art. 6 ust. 7, art. 11 ust. 5 i art. 12 ust. 3 oraz art. 50 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W związku z premią specjalną przyznawaną za ubój oraz premią z tytułu uboju, okres nieprzekraczający miesiąca przeznaczony na ubój, wysyłkę lub wywóz po okresie chowu, przewidziany odpowiednio w art. 9 ust. 1 i art. 37 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2342/1999 z dnia 28 października 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny w zakresie systemu premii(3), okazał się niewystarczający, w szczególności pod względem niektórych wymagań weterynaryjnych w przypadku wywozu. W tym przypadku powinien zostać ustanowiony dłuższy okres. Ponadto, celem zapewnienia uczciwości, środek ten powinien być stosowany na wniosek producenta od momentu wprowadzenia nowego systemu premii.
(2) W art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiającego opłatę dodatkową w sektorze mleka i przetworów mlecznych(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 749/2000(5), oraz w art. 16 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(6) zastosowany jest termin "dostępny" w odniesieniu do indywidualnej ilości referencyjnej mleka. Jednakże w art. 17 i 31 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999 zastosowany jest termin "przyznany" w odniesieniu do tego samego pojęcia. Dla przejrzystości prawnej, należy zawsze stosować ten sam termin w odniesieniu do tego samego pojęcia. Ta kwestia terminologiczna, która powstała w momencie wprowadzenia nowego systemu premii, wymaga wyjaśnienia.
(3) W przypadku gdy przepis art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, który pozwala, by wnioski o przyznanie premii za krowy mamki obejmowały maksymalnie 20 % jałówek, stosuje się w odniesieniu do wniosków o premie złożonych przez drobnych producentów i uzyskuje się liczbę mniejszą niż jeden, tacy drobni producenci nie mogą skorzystać z możliwości włączania zastępczych jałówek do swoich wniosków o premie. Zgodnie z ust. 7 preambuły tego rozporządzenia, środek ten ma na celu ograniczenie liczby jałówek do normalnego wskaźnika zastąpienia. W tym celu, art. 50 tego rozporządzenia przewiduje podjęcie niezbędnych środków w celu rozwiązania szczególnych problemów praktycznych. W konsekwencji, tacy drobni producenci ubiegający się o premie za krowy mamki w odniesieniu do przynajmniej dwóch zwierząt powinni mieć możliwość uprawnienia do premii w odniesieniu do jednej zastępczej jałówki i powinno to mieć zastosowanie od momentu wprowadzenia nowego systemu w celu uniknięcia dyskryminacji producentów.
(4) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 2342/1999, Państwa Członkowskie mogą ustalać okresy i terminy składania wniosków o premie specjalne oraz premie za krowy mamki i mogą ograniczyć liczbę wniosków, które każdy producent może złożyć w roku kalendarzowym i ramach jednego systemu premii. Jest to uzasadnione powodami związanymi z należytym zarządzaniem i monitorowaniem premii. Ponieważ powody te są istotne również w odniesieniu do premii z tytułu uboju, niniejsze przepisy również stosuje się do nich.
(5) Indywidualna ilość referencyjna mleka, zdefiniowana w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999, stosowana do określenia liczby krów kwalifikujących się do premii za krowy mamki w stadach mieszanych, jak przewidziano w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 oraz obsada zwierząt, określona w art. 12 tego rozporządzenia, odnosi się do ilości referencyjnej, którą uznaje się za najwierniej odzwierciedlającą rzeczywistą liczbę krów mlecznych w gospodarstwie, tj. ilość dostępną dnia 31 marca lub dnia 1 kwietnia w zależności, czy producent odpowiednio zwalnia czy przejmuje ilość referencyjną. Jednakże w przypadku gdy przeniesienie indywidualnej ilości referencyjnej ma miejsce jedynie na początku następnego roku mleczarskiego, tj. dnia 1 kwietnia, cel ten osiąga się jedynie poprzez zastosowanie ilości referencyjnej, jaka została przyjęta do obliczeń dla dnia 1 kwietnia. W rezultacie, ścisłe stosowanie powyższych przepisów prowadzi, w powyższych przypadkach, do trudności, które są nie do pokonania. W takich przypadkach należy zastosować specjalne środki zgodnie z art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 w celu uniknięcia wzajemnej dyskryminacji producentów. Środki te, które powinny być dobrowolne dla zainteresowanych Państw Członkowskich, będą stosowane od 2001 r. do daty rzeczywistego zastosowania płatności bezpośrednich w sektorze mleka i przetworów mlecznych, z wyłączeniem producentów zlokalizowanych w Państwach Członkowskich, które zdecydują się na zastosowanie tego środka od 2000 r., i już składających wnioski o zastosowanie tego środka, przy czym środek ten powinien być stosowany w odniesieniu do nich od momentu wprowadzenia nowego systemu premii.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 maja 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 6.
(3) Dz.U. L 281 z 4.11.1999, str. 30.
(4) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.
(5) Dz.U. L 90 z 12.4.2000, str. 4.
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.118.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1042/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2342/1999 ustanawiające szczegółowe zasady w zakresie systemu premii w sektorze wołowiny i cielęciny |
| Data aktu: | 18/05/2000 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2001, 26/05/2000, 01/01/2000 |