(Dz.U.UE L z dnia 24 września 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 79/373/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie wprowadzenia do obrotu mieszanek paszowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 97/47/WE(2), w szczególności jej art. 4 ust. 2 i art. 10 lit. a),
uwzględniając dyrektywę Rady 96/25/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie obrotu materiałami paszowymi, zmieniającą dyrektywy 70/524/EWG, 74/63/EWG, 82/471/EWG i 93/74/EWG oraz uchylającą dyrektywę 77/101/EWG(3), w szczególności jej art. 11 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
wprowadzenie dyrektywy 96/25/WE pociąga za sobą skreślenie wyrazów "pasze jednego rodzaju" i "surowce"; wyrazy te zastępowane są w prawodawstwie wspólnotowym dotyczącym pasz, tzn. w dyrektywach Rady: 70/524/EWG(4) ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/19/WE(5), 74/63/EWG(6) ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/60/WE(7), 82/471/EWG(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 96/25/WE, oraz 93/74/EWG(9), ostatnio zmienionej dyrektywą 96/25/WE, wyrazami "materiały paszowe"; definicja "materiały paszowe" zostaje również zastąpiona w miarę potrzeby definicją w dyrektywie 96/25/WE; wpływa to również na definicję mieszanek paszowych; dyrektywy Komisji 80/511/EWG(10), 82/475/EWG(11), ostatnio zmieniona dyrektywą 91/334/EWG(12) i 91/357/EWG(13), ostatnio zmieniona dyrektywą 97/47/WE, powinny być zmienione z tego samego powodu;
dyrektywa Komisji 92/87/EWG z dnia 26 października 1992 r. ustanawiająca otwarty wykaz głównych składników stosowanych zazwyczaj i wprowadzanych do obrotu w celu przygotowania mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe(14) określa, do celów związanych z etykietowaniem, wykaz składników mieszanek paszowych; jednakże dyrektywa 96/25/WE grupuje pasze jednego rodzaju i surowce w jedną kategorię materiałów paszowych i ustanawia otwarty wykaz głównych materiałów paszowych, które mogą być wprowadzane do obrotu jedynie wykorzystując wskazane tam warunki i z zastrzeżeniem, że są one zgodne z ustanowionymi tam opisami; w tej sytuacji dyrektywa 92/87/EWG staje się nieaktualna i z tego względu powinna być uchylona;
niezbędne jest zapewnienie, że załączniki do dyrektywy 96/25/WE są na bieżąco dostosowywane w celu uwzględnienia najnowszych postępów w dziedzinie wiedzy naukowo-technicznej; takie dostosowania będą musiały zostać wprowadzone bardzo szybko, wykorzystując procedurę ustanowioną w niniejszej dyrektywie, w celu ustanowienia ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz;
przepisy dotyczące oznaczenia i opisu materiałów paszowych, jak ustanowiono w niniejszej dyrektywie, muszą mieć zastosowanie bez uszczerbku dla zasad ustanowionych w ustawodawstwie weterynaryjnym, w szczególności w dyrektywie Rady 90/667/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej przepisy weterynaryjne w zakresie usuwania i przetwarzania odpadów zwierzęcych, wprowadzania ich do obrotu oraz zapobiegania obecności czynników chorobotwórczych w paszach wytwarzanych ze zwierząt lub ryb i zmieniającej dyrektywę 90/425/EWG(15), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;
w celu ochrony przeżuwaczy przed ryzykiem dla zdrowia wynikającym z faktu, że metody obróbki białka nie zawsze mogą gwarantować całkowitego unieszkodliwienia czynników powodujących gąbczastą encefalopatię bydła, Komisja przyjęła decyzję 94/381/WE z dnia 27 czerwca 1994 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) i żywienia białkami pochodzącymi od ssaków(16), ostatnio zmienioną decyzją 95/60/WE(17), która zakazuje żywienia przeżuwaczy białkiem pochodzącym z tkanek ssaków, z wyjątkiem niektórych produktów niestwarzających ryzyka dla zdrowia;
ze względów praktycznych i w celu spójności prawnej decyzja Komisji 97/582/WE z dnia 28 lipca 1997 r. zmieniająca decyzję 91/516/EWG ustanawiającą wykaz składników, których stosowanie w mieszankach paszowych jest zabronione(18), zakazuje stosowania białka pochodzącego z tkanek ssaków w mieszankach paszowych dla przeżuwaczy;
dyrektywa Rady 77/101/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. w sprawie obrotu paszami jednego rodzaju(19), zmieniona dyrektywą Komisji 97/47/WE, oraz dyrektywa 79/373/EWG ustanawiają, jakie informacje muszą zawierać etykiety stosowane odpowiednio w odniesieniu do pasz jednego rodzaju i mieszanek paszowych składających się z białka pochodzącego z tkanek ssaków lub zawierających takie białko, w celu zapobieżenia nieświadomemu żywieniu przeżuwaczy przez użytkowników w wyniku nieznajomości prawodawstwa weterynaryjnego i odnoszącego się do pasz; dyrektywa 96/25/WE powinna być uzupełniona właściwymi środkami;
ustanowione przepisy dotyczące etykietowania dostosuje się bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych przepisów, które niektóre Państwa Członkowskie mogły przyjąć zgodnie z art. 1 ust. 2 dyrektywy 90/667/EWG dopuszczającym taką możliwość;
Państwa Członkowskie stosujące bardziej rygorystyczne zakazy muszą dostosować przepisy w sprawie etykietowania, zgodnie z zakazami mającymi zastosowanie w tych Państwach Członkowskich;
materiały paszowe są często poddawane obróbce z zastosowaniem chemikaliów i z tego względu mogą zawierać pewne zanieczyszczenia chemiczne wynikające ze stosowania w trakcie wytwarzania pomocniczych środków technicznych, takich jak określone w dyrektywie 70/524/EWG; w celu zagwarantowania, że materiały paszowe są wprowadzane do obrotu tylko wówczas, gdy są w dobrym stanie, autentyczne i posiadają dobrą jakość handlową, a także w celu zagwarantowania płynnego funkcjonowania jednolitego rynku, należy przyjąć ogólne zasady dotyczące chemicznej czystości materiałów paszowych, zgodnie z którymi zanieczyszczenia chemiczne wynikające z ich wytwarzania powinny być usuwane w zakresie, w jakim pozwala na to prawidłowo prowadzony proces wytwórczy;
powinno się przewidzieć okres przejściowy w celu umożliwienia przemysłowi dostosowania się do przepisów niniejszej dyrektywy; materiały paszowe wprowadzone do obrotu przed terminem stosowania niniejszej dyrektywy mogą pozostawać w obrocie do końca tego okresu przejściowego;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Pasz;
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 września 1998 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30.
(2) Dz.U. L 211 z 5.8.1997, str. 45.
(3) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35.
(4) Dz.U. L 270 z 14.12.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 39.
(6) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 31.
(7) Dz.U. L 209 z 25.7.1998, str. 50.
(8) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 8.
(9) Dz.U. L 237 z 22.9.1993, str. 23.
(10) Dz.U. L 126 z 21.5.1980, str. 14.
(11) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 27.
(12) Dz.U. L 184 z 10.7.1991, str. 27.
(13) Dz.U. L 193 z 17.7.1991, str. 34.
(14) Dz.U. L 319 z 4.11.1992, str. 19.
(15) Dz.U. L 363 z 27.12.1990, str. 51.
(16) Dz.U. L 172 z 7.7.1994, str. 23.
(17) Dz.U. L 55 z 11.3.1995, str. 43.
(18) Dz.U. L 237 z 28.8.1997, str. 39.
(19) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.261.10 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 98/67/WE zmieniająca dyrektywy 80/511/EWG, 82/475/EWG, 91/357/EWG i dyrektywę Rady 96/25/WE oraz uchylająca dyrektywę 92/87/EWG |
| Data aktu: | 07/09/1998 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/1998 |