(98/291/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/35/WE(2), w szczególności jej art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuły 10-18 dyrektywy 90/220/EWG ustanawiają procedurę wspólnotową umożliwiającą właściwym organom Państwa Członkowskiego wyrażenie zgody na wprowadzenie do obrotu produktów zawierających lub składających się z organizmów genetycznie zmodyfikowanych;
do właściwych organów Zjednoczonego Królestwa wpłynęło zgłoszenie dotyczące wprowadzenia takiego produktu do obrotu;
właściwe organy Zjednoczonego Królestwa przesłały pełną dokumentację dotyczącą tego zgłoszenia do Komisji z pozytywną opinią;
właściwe organy innych Państw Członkowskich zgłosiły zastrzeżenia do wymienionej dokumentacji;
zgłaszający następnie złożył formalny wniosek o ograniczenie zakresu zgłoszenia do "postępowania z produktem podczas przywozu oraz przed i podczas składowania i przetwarzania";
zgłaszający następnie zmienił etykietowanie proponowane w pierwotnej dokumentacji w następujący sposób:
- przedsiębiorstwa, o których wiadomo, że przywożą ten produkt na teren Wspólnoty, w celu jego przetwarzania, otrzymają dokumentację produktu informującą je o tym, że produkt objęty zgłoszeniem i wytwarzany poza Wspólnotą przez Hoechst Schering AgrEvo GmbH lub na jego licencji może znajdować się w dostawach rzepaku luzem,
- dostarczona dokumentacja produktu będzie między innymi zawierać informację, że został on otrzymany w drodze modyfikacji genetycznej, a także informację o potencjalnym zastosowaniu produktu,
- dokumentacja produktu będzie także wskazywać, że na terenie Wspólnoty, do produktów pochodzących z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku jarego mogą mieć zastosowanie szczególne wymagania dotyczące oznakowania;
dlatego, zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 90/220/EWG, Komisja ma obowiązek podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 tej dyrektywy;
w sprawie wymienionej wyżej dokumentacji Komisja zasięgnęła opinii odpowiednich komitetów naukowych ustanowionych na mocy decyzji Komisji 97/579/WE(3); dnia 10 lutego 1998 r. Komitet Naukowy ds. Roślin wydał opinię, zgodnie z którą nie ma powodów, aby przypuszczać, że przywóz tego produktu z zamiarem jego przetwarzania mógłby mieć jakikolwiek wpływ na zdrowie ludzi lub środowisko naturalne;
Komisja, po zbadaniu każdego z zastrzeżeń zgłoszonych w świetle dyrektywy 90/220/EWG, informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji oraz opinii Komitetu Naukowego ds. Roślin, doszła do wniosku, że nie ma powodów, aby przypuszczać, że postępowanie z tym produktem podczas jego przywozu, a także przed i podczas składowania i przetwarzania, mogłoby mieć jakikolwiek niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;
artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy 90/220/EWG stanowią dodatkowe zabezpieczenie na wypadek ujawnienia nowych informacji dotyczących ryzyka związanego z produktem;
środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 kwietnia 1998 r.
W imieniu Komisji | |
Ritt BJERREGAARD | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(2) Dz.U. L 169 z 27.6.1997, str. 72.
(3) Dz.U. L 237 z 28.8.1997, str. 18.
(4) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.131.26 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 98/291/WE dotycząca wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku jarego (Brassica napus L. ssp. Oleifera) zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG |
Data aktu: | 22/04/1998 |
Data ogłoszenia: | 05/05/1998 |
Data wejścia w życie: | 22/04/1998, 01/05/2004 |