(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 1998 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami mając na względzie wprowadzenie rynku wewnętrznego,(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotycząca kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W Zjednoczonym Królestwie opublikowano informacje potwierdzające hipotezę, według której narażenie na czynnik wywołujący gąbczastą encefalopatię bydła (BSE) wykazuje związek z występowaniem nowego wariantu choroby Creutzfeldta-Jakoba (CJD) u ludzi; dnia 16 września 1997 r. Komitet Doradczy ds. Gąbczastej Encefalopatii (SEAC) działający w Zjednoczonym Królestwie doszedł do wniosku, że najnowsze badania naukowe dostarczają przekonujących nowych dowodów na to, że czynnik wywołujące BSE jest identyczny z czynnikiem wywołującym nowy wariant CJD u ludzi; dnia 18 września 1997 r. Komitet Doradczy ds. Niebezpiecznych Czynników Chorobotwórczych (ADCP) doszedł do wniosku, że należy obecnie zaliczać czynnik wywołujący BSE do czynników chorobotwórczych dla człowieka.
(2) W tej sytuacji odpowiednie jest zastosowanie, w charakterze środka nadzwyczajnego, czasowego zakazu wysyłania ze Zjednoczonego Królestwa do innych Państw Członkowskich wszelkiego bydła i wszelkich produktów składających się w całości lub w części lub zawierających materiały pochodzące z bydła poddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie, które mogłyby się znaleźć w łańcuchu żywienia ludzi i zwierząt, albo byłyby przeznaczone do stosowania w kosmetykach, produktach farmaceutycznych lub wyrobach medycznych; aby zapobiec załamaniu obrotów w handlu zakaz będzie także miał zastosowanie do wywozu do państw trzecich.
(3) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt we Wspólnocie Komisja przyjęła decyzję 94/474/WE z dnia 27 lipca 1994 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych odnoszących się do gąbczastej encefalopatii bydła uchylającą decyzje 89/469/EWG i 90/200/EWG(3), decyzję 92/290/EWG z dnia 14 maja 1992 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych odnoszących się do zarodków bydlęcych, które należy podjąć w Zjednoczonym Królestwie w związku z gąbczastą encyfalopatią bydła BSE(4), decyzję Komisji 94/381/WE z dnia 27 czerwca 1994 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) i żywienia białkami pochodzącymi od ssaków(5) oraz decyzję 96/449/WE z dnia 18 lipca 1996 r. w sprawie zatwierdzenia alternatywnych systemów obróbki cieplnej do przetwarzania odpadów zwierzęcych, które ma na celu inaktywację czynników wywołujących gąbczaste encefalopatie(6).
(4) Zjednoczone Królestwo podjęło środki wynikające z opublikowania doniesień o wystąpieniu zachorowań na CJD w tym Państwie Członkowskim.
(5) Zjednoczone Królestwo wprowadziło zakaz stosowania mączki mięsno-kostnej, niezależnie od jej pochodzenia, do żywienia zwierząt hodowlanych; konieczne jest wprowadzenie zakazu wysyłania ze Zjednoczonego Królestwa wytwarzanej ze ssaków mączki mięsno-kostnej oraz paszy dla zwierząt hodowlanych i nawozów zawierających mączkę mięsno-kostną pochodzącą ze ssaków, które z uwagi na swoje właściwości mogłyby się znaleźć w łańcuchu żywienia zwierząt hodowlanych.
(6) Uważa się, że ryzyko wprowadzenia przenoszalnej gąbczastej encefalopatii (PGE) do łańcucha żywienia ludzi w drodze wchłonięcia białek pochodzących od domowych zwierząt mięsożernych jest małe; ryzyko to można dodatkowo zmniejszyć poprzez zakaz karmienia domowych zwierząt mięsożernych mączką mięsno-kostną wytwarzaną ze ssaków pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa; wobec tego należy postanowić, że pasza dla domowych zwierząt mięsożernych wytwarzana w Zjednoczonym Królestwie, która nie zawiera mączki mięsno-kostnej wytwarzanej w tym państwie, może być wysyłana z jego terytorium do innych Państw Członkowskich i państw trzecich.
(7) Zjednoczone Królestwo podjęło środki mające na celu zniszczenie niektórych tkanek pochodzenia bydlęcego.
(8) Decyzja Komisji 96/239/WE z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie środków nadzwyczajnych w celu ochrony przed gąbczastą encefalopatią bydła(7) przed zmianami wprowadzonymi w niej na mocy decyzji 96/362/WE(8), zakazywała wysyłania ze Zjednoczonego Królestwa do innych Państw Członkowskich i do państw trzecich w szczególności nasienia bydlęcego, a także niektórych innych produktów pochodzących z bydła poddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie, które mogłyby się znaleźć w łańcuchu żywienia zwierząt lub ludzi oraz materiałów przeznaczonych do stosowania w produktach leczniczych, kosmetykach i produktach farmaceutycznych.
(9) W dniach 18 i 26 kwietnia 1996 r. zasięgnięto opinii Naukowego Komitetu Weterynaryjnegos; w opinii tego Komitetu nasienie bydlęce uważa się za bezpieczne dla zdrowia zwierząt pod względem przenoszenia BSE.
(10) Dnia 11 kwietnia 1996 r. zasięgnięto opinii Komitetu Naukowego ds. Kosmetologii w Sprawie Bezpieczeństwa Niektórych Produktów Pochodzenia Bydlęcego; Komitet Łącznikowy Europejskich Stowarzyszeń Przemysłu Wytwarzającego Perfumy, Produkty Kosmetyczne i Toaletowe (Colipa) zalecił swoim członkom, aby nie stosowali materiałów wytwarzanych z bydła pochodzącego ze Zjednoczonego Królestwa; Komitet zadeklarował, że jego członkowie postępują zgodnie z tym zaleceniem; dyrektywa Komisji 97/1/WE z dnia 10 lipca 1997 r. dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III, VI i VII do dyrektywy Rady 76/768/EWG, w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(9) wprowadziła tymczasowy zakaz wprowadzania do obrotu produktów kosmetycznych zawierających niektóre tkanki i płyny.
(11) Dnia 15 kwietnia 1996 r. zasięgnięto opinii Komitetu Naukowego ds. żywności w sprawie bezpieczeństwa niektórych produktów bydlęcych.
(12) Dnia 16 kwietnia 1996 r. zasięgnięto opinii Komitetu ds. Produktów Leczniczych Chronionych Patentem; przemysł farmaceutyczny wprowadził środki związane z pochodzeniem materiałów i ich obrabiania; każdy wyrób medyczny przed wprowadzeniem do obrotu podlega rejestracji, w trakcie której ocenia się proces obróbki wszelkich stosowanych surowców; na żądanie Europejskiej Agencji ds. oceny produktów leczniczych (EMEA) wszystkie podmioty posiadające takie rejestracje w we Wspólnocie, a także wnioskujące o pozytywną opinię Komitetu ds. produktów leczniczych chronionych patentem lub Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych, potwierdziły, że określone produkty nie zawierają tkanek bydlęcych pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa.
(13) Następnie udostępniono dodatkowe informacje mające na celu ułatwienie dokładniejszej oceny ryzyka; na tej podstawie Naukowy Komitet. Weterynaryjny w dniu 26 kwietnia 1996 r. doszedł do wniosku, że stosowanie materiałów bydlęcych pochodzących tylko z właściwych źródeł połączone ze stosowaniem minimalnych norm przetwarzania, dla których potwierdzono inaktywację czynnika wywołującego BSE, dają dobre gwarancje bezpieczeństwa stosowania tych materiałów w żywności i kosmetykach; w związku z Naukowy Komitet. Weterynaryjny wydał zalecenia dotyczące parametrów bezpieczeństwa, których stosowanie podczas produkcji tych materiałów pozwala je uważać za bezpieczne.
(14) Wobec tego Komisja uznała, że określone produkty, takie jak żelatyna i łój, są bezpieczne.
(15) W 1988 r. Zjednoczone Królestwo wprowadziło obowiązek całkowitego zniszczenia zwierząt chorych na BSE; podczas spotkania w dniach 1, 2 i 3 kwietnia 1996 r. Komisja uznała, że bydło w wieku ponad trzydziestu miesięcy nie powinny być wprowadzane do łańcucha żywienia zwierząt lub ludzi ani wykorzystywane do wytwarzania kosmetyków i produktów farmaceutycznych; zwierzęta takie nie powinny być wykorzystywane jako źródło materiałów dla niektórych produktów bydlęcych.
(16) Ponadto niektóre tkanki bydlęce nie powinny być wykorzystywane jako źródło materiałów dla wyżej wymienionych produktów bydlęcych.
(17) Decyzja 96/362/WE zmieniona decyzją 96/239/WE wyłączająca spod zakazu niektóre produkty, takie jak żelatyna, łój i nasienie bydlęce.
(18) Naukowy Komitet Weterynaryjny na spotkaniu w dniu 17 lipca 1996 r. poparł sprawozdanie podgrupy ds. BSE z dnia 26 lipca 1996 r., w którym zalecano, aby ponownie rozważyć ocenę ryzyka dla żelatyny ustanowioną przez Komitet Naukowy ds. Weterynarii w dniu 26 kwietnia 1996 r. w świetle niejasności związanych z inaktywację czynnika wywołującego BSE, z odpowiednim uwzględnieniem wymogów decyzji 96/362/WE.
(19) Decyzją 96/362/WE ustanowiono niektóre warunki wstępne, które należy spełnić, zanim stanie się możliwe wysyłanie ze Zjednoczonego Królestwa żelatyny wytworzonej z surowców pochodzących z bydła; takie warunki wstępne nie zostały spełnione i nie zezwolono na taką wysyłkę; w celu uregulowania tej sytuacji do czasu uzyskania dalszych danych naukowych i zaleceń, wskazane jest odwołanie możliwości wywozu żelatyny wyprodukowanej z surowców uzyskanych z bydła poddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie przeznaczonej do stosowania w żywności dla ludzi, paszy dla zwierząt, kosmetykach oraz do celów leczniczych i medycznych; jest to zgodne z zaleceniem Wielozadaniowego Komitetu Naukowego z dnia 3 kwietnia 1997 r., zgodnie z którym nie można uznać za bezpieczny żadnego produktu w przypadku gdy podstawowy surowiec stosowany do produkcji żelatyny jest potencjalnie zakaźny.
(20) Należy zezwolić na wysyłanie z terytorium Zjednoczonego Królestwa żelatyny i fosforanu dwuwapnia przeznaczonych do celów technicznych i wyprodukowanych z surowca pochodzącego z bydła poddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie, pod warunkiem, że produkty te będą odpowiednio oznakowane.
(21) Należy również zezwolić na wysyłanie z terytorium Zjednoczonego Królestwa żelatyny wyprodukowanej z surowca pochodzącego z bydła niepoddanego ubojowi na terytorium Zjednoczonego Królestwa; Zjednoczone Królestwo wprowadziło system pozwalający na śledzenie pochodzenia takiej żelatyny zapewniający identyfikację źródła pochodzenia surowca; reguły wspólnotowe należy uzupełnić przez urzędowe wprowadzenie systemu śledzenia pochodzenia; system taki powinien zostać wprowadzony w odniesieniu do innych produktów, które zostały wyłączone z ogólnego zakazu; należy także wprowadzić system etykietowania.
(22) Konieczne jest zapewnienie, aby produkty pochodzące z bydła niepoddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie pochodziły z zatwierdzonych zakładów pozostających pod urzędową kontrolą weterynaryjną i posiadających system pozwalający na śledzenie pochodzenia surowców; jednakże wysyłka takich produktów ze Zjednoczonego Królestwa może następować niezwłocznie i bez wcześniejszej kontroli ze strony Komisji.
(23) Konieczne jest ustanowienie właściwych gwarancji dla wysyłki ze Zjednoczonego Królestwa niektórych produktów uzyskanych z bydła niepoddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie.
(24) Wiarygodny system kontroli na terenie całej Wspólnoty jest warunkiem wstępnym sprawnego funkcjonowania rynku wołowiny; z badań prowadzonych przez Jednostkę ds. koordynacji zapobiegania oszustwom (UCLAF) oraz Biuro Komisji ds. Żywności i Weterynarii wynika, że w Zjednoczonym Królestwie występują niedostatki w zakresie urzędowej kontroli nad produkcją wołowiny przeznaczonej do wysyłki do innych Państw Członkowskich i państw trzecich; w związku z tym konieczne jest usprawnienie systemu kontroli weterynaryjnych z celu zapobieżenia oszustwom.
(25) Usprawnienie kontroli powinno dotyczyć wszystkich handlowych przesyłek świeżego mięsa bydlęcego wjeżdżających, przejeżdżających lub wyjeżdżających z terytorium Zjednoczonego Królestwa; należy wymagać, aby wszystkie takie przesyłki były plombowane i odplombowywane przez właściwą władzę i aby towarzyszyły im świadectwa weterynaryjne, a w przypadku handlu wewnątrzwspólnotowego należy wymagać urzędowego zgłoszenia wysłania przesyłki za pomocą systemu Animo, określonego w decyzji Komisji z dnia 19 lipca 1991 r. w sprawie skomputeryzowanego systemu łączącego władze weterynaryjne (Animo)(10), albo faksem.
(26) Należy także wzmocnić nadzór weterynaryjny nad przetwarzaniem mięsa pochodzącego z bydła poddanego ubojowi poza Zjednoczonym Królestwem.
(27) Dnia 25 lutego 1997 r. Zjednoczone Królestwo wysunęło pierwszy wniosek do Komisji w sprawie programu poświadczania stada do wywozu; na spotkaniu w dniu 11 czerwca 1997 r. Naukowy Komitet Weterynaryjny uznał, że wniosek ten nie był odpowiedni; dnia 1 lipca 1997 r. Zjednoczone Królestwo wysunęło zweryfikowany wniosek; dnia 17 września 1997 r. Naukowy Komitet Weterynaryjny wydał opinię dotyczącą tego zweryfikowanego wniosku, stwierdzając, że główną przeszkodą w zatwierdzeniu tego programu na terytorium całego Zjednoczonego Królestwa jest brak jednolitego komputerowego systemu śledzenia przemieszczania bydła oraz związanej z nim bazy danych żywego bydła w Wielkiej Brytanii, natomiast okazało się, że odpowiedni system istnieje w Irlandii Północnej; Komitet uznał ponadto, że można poczynić niewielkie modyfikacje mniej ważnych aspektów tego systemu zgodnie z wnioskiem właściwych departamentów Komisji, co ma na celu zastosowanie się do wymagań dotyczących poświadczania i kontroli; od dnia 3-7 listopada 1997 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii przeprowadziło kontrolę w Irlandii Północnej; Zjednoczone Królestwo wyraziło zgodę na dalsze poprawki zgodne z zaleceniami wynikającymi z tej kontroli; wobec tego właściwe jest częściowe uchylenie zakazu wysyłania produktów pochodzących z bydła poddanego ubojowi w Irlandii Północnej.
(28) Kontrole przeprowadzone przez służby Komisji wykazały, że system kontroli weterynaryjnych w Irlandii Północnej jest bardziej efektywny; dlatego też należy działać stopniowo, krok po kroku, poczynając od zniesienia zakazu wysyłania produktów pochodzących z bydła poddanego ubojowi, rozbiorowi, przetwarzaniu i składowaniu w zlokalizowanych w Irlandii Północnej zakładach wykorzystywanych wyłącznie do produktów przeznaczonych do wysyłania do innych Państw Członkowskich i państw trzecich; kolejne kroki będą obejmowały uchylenie zakazu przetwarzania w Wielkiej Brytanii dopuszczonego mięsa pochodzącego z Irlandii Północnej, pod warunkami, które zostaną ustalone w terminie późniejszym; Komisja wspólnie z władzami Zjednoczonego Królestwa niezwłocznie rozpocznie dochodzenie, w jaki sposób i pod jakimi warunkami ograniczenia te mogą ulec dalszemu złagodzeniu.
(29) W celu zapobieżenia oszustwom mięso pochodzące z bydła poddanego ubojowi w Zjednoczonym Królestwie powinno być oznakowane, oprócz znaku jakości zdrowotnej, przewidzianego w art. 3 ust. 1 pkt A lit. e) dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem(11), wyraźnym znakiem dodatkowym, którego nie można pomylić ze wspólnotowym znakiem jakości zdrowotnej.
(30) Większość przepisów decyzji 94/474/WE nie jest już zgodna z opinią Naukowego Komitetu Weterynaryjnego z dnia 17 września 1997 r. i tym samym zostają skreślone.
(31) Decyzja 96/239/WE nakładała na Zjednoczone Królestwo obowiązek składania sprawozdań dotyczących sytuacji w zakresie BSE co 2 tygodnie; okres ten okazał się zbyt krótki; został on wydłużony do miesiąca.
(32) Komisja powinna nadal przeprowadzać kontrole Wspólnoty na terytorium Zjednoczonego Królestwa w celu weryfikacji stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji.
(33) Powyższe punkty czynią koniecznym dokonanie podstawowych zmian w decyzji 96/239/WE; w interesie przejrzystości decyzję tę należy uchylić.
(34) Niniejsza decyzja będzie poddawana przeglądowi w świetle nowych danych naukowych.
(35) Stały Komitet Weterynaryjny nie wydał pozytywnej opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1998 r.
W imieniu Rady | |
J. CUNNINGHAM | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49).
(2) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/118/EWG.
(3) Dz.U. L 194 z 29.7.1994, str. 96. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 95/287/WE (Dz.U. L 181 z 1.8.1995, str. 40).
(4) Dz.U. L 152 z 4.6.1992, str. 37. Decyzja zmieniona w 1994 r. Aktem Przystąpienia.
(5) Dz.U. L 172 z 7.7.1994, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 95/60/WE (Dz.U. L 55 z 11.3.1995, str. 43).
(6) Dz.U. L 184 z 24.7.1996, str. 43.
(7) Dz.U. L 78 z 28.3.1996, str. 47.
(8) Dz.U. L 139 z 12.6.1996, str. 17.
(9) Dz.U. L 16 z 18.1.1997, str. 85.
(10) Dz.U. L 221 z 9.8.1991, str. 30.
(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/23/WE (Dz.U. L 243 z 11.10.1995, str. 7).
(12) Dz.U. L 195 z 28.7.1999, str. 42.
(13) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.
(14) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10.
ZAŁĄCZNIKI
"(c) samples, dispatched from the Veterinary Laboratory Agency, Weybridge, to officially approved institutes, obtained from bovine animals slaughtered in the United Kingdom and which are destined for use for the purpose of research into BSE and BSE diagnostic tests."
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 98/692/WE z dnia 25 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.328.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2002/670/WE z dnia 20 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.228.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 98/692/WE z dnia 25 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.328.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.
- zmieniona przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2002/670/WE z dnia 20 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.228.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 98/692/WE z dnia 25 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.328.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. W wersji anglojęzycznej zmieniony załącznik IIbrzmi następująco:
"ANNEX II
EXPORT CERTIFIED HERDS SCHEME (ECHS)
1. Deboned fresh meat and products referred to in Article 6(1)(b), (c) and (d) from that meat derived from bovine animals slaughtered in Northern Ireland may be dispatched from the United Kingdom in application of the provisions of Article 6 when obtained from ECHS-eligible animals which originate from ECHS-eligible herds.
ECHS-eligible herds
2. A herd is a group of animals forming a separate and distinct unit, that is a group of animals which were managed, housed and kept separately from any other group of animals and which were identified with unique herd and animal identification numbers.
3. A herd is ECHS-eligible when for at least eight years, there has been no confirmed case of BSE, nor a suspect case for which the diagnosis of BSE has not been ruled out, in any animal which was still in or had moved through or from the herd.
4. A herd that has been in existence for less than eight years may be considered ECHS-eligible, after a thorough epidemiological investigation by the competent veterinary authority, on condition that:
(a) all animals born or moved into the newly established herd complied with the conditions set out in point 6(a), (c), (d) and (e); and,
(b) the herd has complied with the conditions set out in point 3 during its entire existence.
5. If a herd is newly established on a holding which experienced a confirmed case of BSE in any animal which was still in or had moved through or from a herd on that holding, the newly established herd can only be ECHS-eligible after a thorough epidemiological investigation by the competent veterinary authority, taking into account compliance with each of the following conditions to the satisfaction of the competent veterinary authority:
(a) all animals of the affected herd previously established on the same holding have been removed or killed;
(b) all feed has been removed and destroyed and all feed containers thoroughly cleansed;
(c) all buildings have been emptied and thoroughly cleansed before the new animals were admitted;
(d) all conditions set out in point 4 have been complied with.
ECHS-eligible animals
6. A bovine animal is ECHS-eligible if it has been born and reared in Northern Ireland and at the time of slaughter:
(a) the animal has been clearly identifiable throughout its life, enabling it to be traced back to the herd and dam of origin; all records of its birth, identity and movements are recorded on an official computerised tracing system;
(b) it is more than six months but less than 30 months of age, determined by reference to an official computer record of its date of birth;
(c) its dam has lived for at least six months after its birth;
(d) its dam has not developed BSE and is not suspected of having contracted BSE;
(e) the herd of birth of the animal and all herds through which it has ever moved are ECHS-eligible.
7. The official computerised tracing system referred to in point 6(a) will be accepted only where it has been in operation for sufficient time to contain all the information relating to the lifetime and movements of the animals needed to check compliance with the requirements of this Decision, and only in respect of animals born after the system came into operation. Historical data loaded into a computer for any period before the system was operational will not be accepted for this purpose.
Controls
8. If any animal presented for slaughter or any circumstance surrounding its slaughter does not meet all of the requirements of this Decision, the animal must be automatically rejected. If that information becomes available after slaughter, the competent authority must immediately cease issuing certificates, and cancel issued certificates. If dispatch has already taken place, the competent authority must notify the competent authority of the place of destination. The competent authority of the place of destination must take the appropriate measures.
9. Slaughter of ECHS-eligible animals must take place in slaughterhouses, in Northern Ireland, which are not used for slaughter of any bovine animal which is not eligible under the Date-based Export Scheme (DBES) or under the ECHS.
10. The competent authority must ensure that procedures used in the cutting plants ensure that the following lymph nodes have been removed:
popliteal, ischiatic, superficial inguinal, deep inguinal, medial and lateral iliac, renal prefemoral, lumbar, costocervical, sternal, prescapular, axilliary and caudal deep cervical.
11. Meat must be traceable back to the herd of the ECHS-eligible animal, or after cutting, to the animals cut in the same batch, by means of the computerised tracing system until the time of slaughter. After slaughter, labels must be capable of tracing fresh meat and products referred to in Article 6(1)(b) and (c) back to the herd to enable the consignment concerned to be recalled. Food for domestic carnivores must be traceable by means of accompanying documents and records.
12. All approved ECHS-eligible carcasses must have individual numbers correlated with the ear tag number.
13. The United Kingdom must have detailed protocols in place covering:
(a) tracing and controls prior to slaughter;
(b) controls during slaughter;
(c) controls during processing of food for domestic carnivores;
(d) all labelling and certification requirements after slaughter to the point of sale.
14. The competent authority must set up a system for recording checks on compliance so that control can be demonstrated.
The establishment
15. To obtain approval, the establishment must, in addition to all other requirements of this Decision, devise and implement a system whereby the ECHS-eligible meat and/or ECHS-eligible product is identifiable and all meat can be traced back to its herds of origin, or after cutting, to the animals cut in the same batch. The system must facilitate full traceability of the meat or products at all stages and records must be retained for at least two years. Details of the system to be employed must be given, in writing, by the management of the establishment to the competent authority.
16. The competent authority must assess, approve and monitor the system provided by the establishment in order to ensure that it provides full segregation and traceability both backwards and forwards.".
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2002/670/WE z dnia 20 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.228.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
-dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 98/692/WE z dnia 25 listopada 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.328.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. W wersji anglojęzycznej dodany załącznik IIIbrzmi następująco:
"ANNEX III
DATE-BASED EXPORT SCHEME (DBES)
1. Deboned fresh meat and products referred to in Article 6(1)(b), (c) and (d) from that meat derived from bovine animals slaughtered in the United Kingdom may be dispatched from the United Kingdom in application of the provisions of Article 6 when obtained from DBES-eligible animals born after 1 August 1996.
2. Before dispatch pursuant to point 1 may commence, the United Kingdom must have implemented and effectively enforced a programme for the killing and incineration of all offspring born after 1 August 1996 of dams in which BSE has been confirmed before 25 November 1998, and must have killed and incinerated all cattle found alive which were identified under this programme.
Should confirmation take place after 25 November 1998, offspring born after 1 August 1996 of dams in which BSE has been confirmed, must be identified, slaughtered and incinerated without delay.
DBES-eligible animals
3. A bovine animal is DBES-eligible if it has been born and reared in the United Kingdom and at the time of slaughter the following conditions are shown to have been met:
(a) the animal has been clearly identifiable throughout its life, enabling it to be traced back to the dam and herd of origin; its unique eartag number, date and holding of birth and all movements after birth are recorded either in the animal's official passport or on an official computerised identification and tracing system; the identity of its dam is known;
(b) the animal is more than six months but less than 30 months of age, determined by reference to an official computer record of its date of birth, and in the case of animals from Great Britain, the animal's official passport;
(c) the competent authority has obtained and verified positive official evidence that the dam of the animal has lived for at least six months after the birth of the eligible animal;
(d) the dam of the animal has not developed BSE and is not suspected of having contracted BSE.
Controls
4. If any animal presented for slaughter or any circumstance surrounding its slaughter does not meet all of the requirements of this Decision, the animal must be automatically rejected. If that information becomes available after slaughter, the competent authority must immediately cease issuing certificates, and cancel issued certificates. If dispatch has already taken place, the competent authority must notify the competent authority of the place of destination. The competent authority of the place of destination must take the appropriate measures.
5. Slaughter of DBES-eligible animals must take place in slaughterhouses which are not used for slaughter of any bovine animal which is not eligible under the DBES when located in Great Britain, or under the DBES as well as under the ECHS when located in Northern Ireland. Slaughter of DBES-eligible animals originating from Great Britain in Northern Ireland, or, vice versa, originating from Northern Ireland in Great Britain, is only authorised if access to all relevant data is ensured.
6. The competent authority must ensure that procedures used in the cutting plants ensure that the following lymph nodes have been removed:
popliteal, ischiatic, superficial inguinal, deep inguinal, medial and lateral iliac, renal prefemoral, lumbar, costocervical, sternal, prescapular, axilliary and caudal deep cervical.
7. Meat must be traceable back to the DBES-eligible animal, or after cutting, to the animals cut in the same batch, by means of an official tracing system until the time of slaughter. After slaughter, labels must be capable of tracing fresh meat and products referred to in Article 6(1)(b) and (c) back to the eligible animal to enable the consignment concerned to be recalled. Food for domestic carnivores must be traceable by means of accompanying documents and records.
8. All approved DBES-eligible carcasses must have individual numbers correlated with the ear tag number.
9. The United Kingdom must have detailed protocols in place covering:
(a) tracing and controls prior to slaughter;
(b) controls during slaughter;
(c) controls during processing of food for domestic carnivores;
(d) all labelling and certification requirements after slaughter to the point of sale.
10. The competent authority must set up a system for recording checks on compliance so that control can be demonstrated.
The establishment
11. To obtain approval, the establishment must, in addition to all other requirements of this Decision, devise and implement a system whereby the DBES-eligible meat and/or DBES-eligible product is identifiable and all meat can be traced back to the DBES-eligible animal, or after cutting, to the animals cut in the same batch. The system must facilitate full traceability of the meat or products at all stages and records must be retained for at least two years. Details of the system to be employed must be given, in writing, by the management of the establishment to the competent authority.
12. The competent authority must assess, approve and monitor the system provided by the establishment in order to ensure that it provides full segregation and traceability both backwards and forwards.".
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2002/670/WE z dnia 20 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.228.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.113.32 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 98/256/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w celu ochrony przed gąbczastą encefalopatią bydła, zmieniająca decyzję 94/474/WE i uchylająca decyzję 96/239/WE |
Data aktu: | 16/03/1998 |
Data ogłoszenia: | 15/04/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/04/1998 |