uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:,
(1) Przez lata zarówno krajowy, jak i międzynarodowy transport drogowy towarów niebezpiecznych znacznie się rozwinął, stanowiąc dodatkowe zagrożenie w razie wypadku.
(2) Wszystkie Państwa Członkowskie, z wyłączeniem Irlandii, stanowią Umawiające się Strony Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), której zasięg geograficzny rozciąga się poza Wspólnotę i który ustanawia wspólne przepisy dotyczące bezpiecznego międzynarodowego drogowego transportu towarów niebezpiecznych; w konsekwencji, w celu uzgodnienia warunków wewnątrz Wspólnoty, na podstawie których towary niebezpieczne transportowane są po drogach, pożądane jest rozszerzenie takich przepisów na ruch wewnętrzny.
(3) Prawodawstwo wspólnotowe zawiera pełny zakres środków wymaganych do zapewnienia bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych a odpowiednie środki krajowe różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; rozbieżności te stanowią przeszkodę w swobodnym dostępie do usług transportowych, a ponadto w swobodnym ruchu pojazdów i urządzeń transportowych; w celu pokonania tej przeszkody powinny zostać ustalone jednolite przepisy stosowane w transporcie wewnątrzwspólnotowym.
(4) W celu zapewnienia spójności z pozostałym prawodawstwem wspólnotowym, zagwarantowania dostatecznego stopnia harmonizacji, mającego na celu ułatwienie swobodnego przepływu towarów i usług oraz w celu zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w działaniach transportu międzynarodowego i krajowego tego typu akcje muszą zostać przeprowadzone na poziomie wspólnotowym;
(5) Przepisy niniejszej dyrektywy są bez uszczerbku dla zobowiązań podjętych przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie zgodnie z celami ustalonymi w rozdziale 19 Agenda 21 konferencji UNCED w Rio de Janeiro, która odbyła się w czerwcu 1992 r., zmierzających do przyszłej harmonizacji systemów klasyfikacji substancji niebezpiecznych.
(6) Żadne prawodawstwo wspólnotowe nie reguluje jeszcze warunków bezpieczeństwa, na podstawie których powinny być transportowane czynniki biologiczne i mikroorganizmy modyfikowane genetycznie, objęte dyrektywami Rady 90/219/EWG (4), 90/220/EWG (5) oraz 90/679/EWG (6).
(7) Niniejsza dyrektywa uwzględnia inne polityki wspólnotowe w zakresie bezpieczeństwa pracownika, konstrukcji pojazdu i ochrony środowiska naturalnego.
(8) Państwa Członkowskie mają swobodę w dostosowywaniu wszelkich działań dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, przewożonych na ich terytorium pojazdem nieobjętym dyrektywą, bez względu na to, gdzie pojazd ten jest zarejestrowany.
(9) Państwa Członkowskie muszą być zdolne do ustalania specjalnych przepisów ruchu drogowego dotyczących transportu towarów niebezpiecznych na ich terytoriach.
(10) Państwa Członkowskie muszą być zdolne do utrzymania swoich wymagań w zakresie kontroli jakości, dotyczących niektórych działań transportu krajowego, dopóki Komisja nie zgłosi się w tych sprawach do Rady.
(11) Przepisy ADR upoważniają do zawierania porozumień uchylających je, a ogromna liczba umów dwustronnych między Państwami Członkowskimi utrudnia swobodę w zapewnieniu usług w zakresie transportu towarów niebezpiecznych; włączenie niezbędnych przepisów do załączników do niniejszej dyrektywy powinno znieść potrzebę takich derogacji; w okresie przejściowym powinny zostać ustalone przepisy dotyczące kontynuacji stosowania istniejących umów przez Państwa Członkowskie między sobą.
(12) Konieczne jest przeniesienie przepisów ADR do prawa wspólnotowego, włącznie z wymaganiami dotyczącymi konstrukcji pojazdów transportujących towary niebezpieczne; w związku z tym, w okresie przejściowym, powinny zostać ustalone przepisy dotyczące możliwości tymczasowego utrzymania przez Państwa Członkowskie niektórych określonych przepisów krajowych w sprawie wymagań w zakresie konstrukcji pojazdów rejestrowanych na poziomie krajowym.
(13) W celu zwiększenia przejrzystości w dziedzinie wniosków dotyczących związanego z nimi ustawodawstwa krajowego dla wszystkich podmiotów gospodarczych należy wykorzystać istniejącą procedurę informacyjną.
(14) W zakresie transportu krajowego Państwa Członkowskie muszą utrzymać prawo stosowania przepisów zgodnych z wielomodalnymi zaleceniami Narodów Zjednoczonych w zakresie transportu towarów niebezpiecznych, dopóki ADR nie zostaną zharmonizowane z przepisami, których zadaniem jest ułatwianie transportu intermodalnego towarów niebezpiecznych.
(15) Państwa Członkowskie muszą być zdolne do regulowania lub zakazywania transportu drogowego niektórych towarów niebezpiecznych na swoich terytoriach, jednak tylko z powodów innych niż bezpieczeństwo w transporcie; w związku z tym Państwa Członkowskie w przypadku transportu niektórych bardzo niebezpiecznych substancji mogą zachować prawo nakazu używania transportu kolejowego lub śródlądowego transportu wodnego bądź mogą utrzymać ściśle określone zasady pakowania niektórych bardzo niebezpiecznych substancji.
(16) Do celów niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie muszą być zdolne do stosowania bardziej surowych lub bardziej łagodnych przepisów odnoszących się do niektórych działań transportowych, prowadzonych na ich terytoriach z wykorzystaniem pojazdów tam zarejestrowanych.
(17) Harmonizacja warunków powinna uwzględniać określone okoliczności wewnętrzne i dlatego niniejsza dyrektywa musi być wystarczająco elastyczna w celu umożliwienia Państwom Członkowskim uzyskania niektórych derogacji; nie należy utrudniać stosowania nowych rozwiązań technicznych i przemysłowych; dlatego muszą zostać ustalone tymczasowe derogacje.
(18) Pojazdy zarejestrowane w państwach trzecich zgodne z ADR muszą być dopuszczone do transportu międzynarodowego na terytoriach Państw Członkowskich.
(19) W celu uwzględniania nowych przepisów włączanych do ADR i rozstrzygania o stosowaniu i wprowadzaniu środków nadzwyczajnych w razie awarii lub wypadków musi istnieć możliwość szybkiego przystosowania niniejszej dyrektywy do postępu technicznego; w tym celu powinien zostać utworzony komitet oraz ustalona procedura ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach tego Komitetu.
(20) Załączniki do niniejszej dyrektywy zawierają przepisy obejmujące kształcenie zawodowe niektórych kierowców pojazdów transportujących po drogach towary niebezpieczne. W wyniku tego dyrektywa Rady 89/684/EWG z dnia 21 grudnia 1994 r. w sprawie kształcenia zawodowego niektórych kierowców pojazdów przewożących po drogach towary niebezpieczne powinna zostać uchylona (7),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
M. WISSMANN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 17 z 20.1.1994, str. 6.
(2) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 15.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 1994 r. (Dz.U. C 205 z 25.7.1994, str. 54), wspólne stanowisko Rady z dnia 19 września 1994 r. (Dz.U. C 301 z 27.10.1994, str. 25) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 listopada 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 1.
(5) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(6) Dz.U. L 374 z 31.12.1990, str. 1.
(7) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 33.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/61/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2002/886/WE z dnia 7 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.308.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2001 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 96/86/WE z dnia 13 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.335.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 grudnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 1999/47/WE z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.169.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 lipca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2001/7/WE z dnia 29 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.30.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2003/28/WE z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.90.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/111/WE z dnia 9 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.365.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2006/89/WE z dnia 3 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.305.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 listopada 2006 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 96/86/WE z dnia 13 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.335.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 grudnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 1999/47/WE z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.169.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 lipca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2001/7/WE z dnia 29 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.30.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2003/28/WE z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.90.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2004/111/WE z dnia 9 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.365.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2006/89/WE z dnia 3 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.305.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 listopada 2006 r.
-dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/61/WE z dnia 10 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.279.40) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2003/28/WE z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.90.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 kwietnia 2003 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.319.7 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 94/55/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych |
Data aktu: | 21/11/1994 |
Data ogłoszenia: | 12/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1995 |