uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
w celu zapewnienia jednakowego traktowania zainteresowanych osób pożądane jest wyjaśnienie, że zgodnie z rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2454/93(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1500/94(3), w niektórych przypadkach towary mogą zostać dopuszczone do swobodnego obrotu, po uprzednim czasowym składowaniu, przy zastosowaniu procedury w miejscu; wyraźne rozróżnienie powinno dotyczyć wszelkich możliwych sytuacji; powinno określić się zobowiązania wynikające z procedury w miejscu; 1
rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 zawiera przepisy dotyczące pieczęci i miejsca przeznaczenia różnych formularzy listów przewozowych CIM na towary przywożone koleją z państw trzecich;
pożądane jest uzupełnienie tych przepisów, aby uwzględnić sytuację, w której ww. towary podlegają procedurze celnej podczas podróży i są przekazywane do miejsca przeznaczenia w Państwie Członkowskim zgodnie z opisem oryginału listu przewozowego CIM;
pożądane jest określenie metod identyfikacji procedur uszlachetniania czynnego i jasne sformułowanie zasad kontroli dokumentów jako środka potwierdzającego, że produkty kompensacyjne zostały wytworzone z towarów przywożonych;
wspólnotowe zasady uszlachetniania czynnego zostały ujęte w taki sposób, aby dokonać możliwie daleko idącej decentralizacji różnych aspektów takich działań; zapewniają one między innymi możliwość wydania pozwolenia, ale tylko w sytuacji, gdy podstawowe interesy producentów Wspólnoty nie zostają naruszone (warunki ekonomiczne); zasady przewidują ponadto pewne szczególne sytuacje, w których warunki ekonomiczne uważa się za spełnione; niemniej jednak w określonych okolicznościach zastosowanie procedury mogłoby w praktyce niekorzystnie wpłynąć na konkurencyjność producentów Wspólnoty, pomimo opinii rozpatrujących wniosek organów celnych o formalnym spełnieniu warunków ekonomicznych;
należy uchwalić przepisy zapewniające zgodność z warunkami ekonomicznymi w przypadkach złożenia wniosku odnośnie do operacji uszlachetniania czynnego w taki sposób, aby równowaga oparta na zasadzie sprawiedliwości była zgodna z interesami producentów Wspólnoty oraz przetwórców, których to dotyczy; w tym celu należałoby wprowadzić obowiązkową procedurę konsultacyjną;
w celu ułatwienia dostępności do procedury pożądane jest podniesienie limitów wartości, po których osiągnięciu warunki ekonomiczne mogą być uważaneza spełnione; pożądane jest również uzupełnienie załącznika 75 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 poprzez uwzględnienie stopnia wrażliwości sektorów gospodarki;
ze względów ekonomicznych pożądane jest wprowadzenie szczególnych przepisów dotyczących operacji uszlachetniania czynnego w dziale produkcji makaronów;
w celach weryfikacji i pełnego wykorzystania możliwości jednolitego rynku w zakresie procesów uszlachetniania czynnego z wykorzystaniem pozwolenia pojedynczego wymienionego w art. 556 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 należałoby wprowadzić przepis o dokumencie używanym do procesów, w których przywóz towarów przywożonych następuje przed wywozem produktów kompensacyjnych wytworzonych z towarów ekwiwalentnych; 2
należałoby jednakże wyjaśnić, że stosowanie arkusza informacyjnego będzie obligatoryjne jedynie w przypadkach, gdy żadne inne zadowalające uzgodnienia weryfikacyjne nie zostały wspólnie przyjęte przez zainteresowane organy przed wydaniem pozwolenia; 3
pożądane jest wyszczególnienie przerw, podczas których warunki ekonomiczne podlegają rewizji;
przepisy przejściowe stanowią, że towary przywożone i produkty kompensacyjne, będące przedmiotem procedur uszlachetniania czynnego, kwalifikują się do zwolnienia w ramach uzgodnień w sprawie szczególnego przeznaczenia; 4
właściwości towarów lub produktów z sektora lotnictwa cywilnego podlegających procedurom uszlachetniania czynnego ilość przesyłek, rzeczywiste uproszczenia z tytułu innych procedur przywozowych oraz przyczyn ekonomicznych wynikających z konkurencji międzynarodowej w tym sektorze wymagają obniżenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez wspólnotowe podmioty gospodarcze stosujące procedury uszlachetniania czynnego, gwarantując jednocześnie, że uproszczenie nie spowoduje wzrostu nadużyć oraz nieprawidłowości; 5
z przyczyn praktycznych zakończenie procedury uszlachetniania czynnego powinno zostać uproszczone z zastrzeżeniem określonych warunków;
tego względu można wprowadzić przepis o uznaniu za zakończoną procedury uszlachetniania czynnego w przypadku, gdy towary lub produkty, o których mowa, zostały użyte po raz pierwszy, pod warunkiem że prowadzona przez posiadacza ewidencja do celów handlowych pozwala na wiarygodną weryfikację zastosowania i prawidłowego przeprowadzenia procedury; 6
należy wziąć pod uwagę, że podmioty gospodarcze w tym sektorze zwykle prowadzą ewidencję handlową, co pozwala dobrać towary objęte procedurą do produktów powodujących jej zakończenie; 7
konieczne jest systematyczne przedstawianie i zgłaszanie wywozu towarów wywożonych bezpośrednio z obszaru celnego przez wolne obszary celne w celu zapobiegania uchylaniu się podczas wywozu od weryfikacji towarów wrażliwych; 8
przepisy regulujące wywóz towarów Wspólnoty powinny dotyczyć towarów wywożonych przez wolne obszary celne;
nie jest konieczne systematyczne zgłaszanie i przedstawianie niebędących własnością Wspólnoty towarów z jakiegokolwiek sektora gospodarki, które nie są wyładowywane lub są przeładowywane w wolnych obszarach celnych;
odroczenie obowiązkowego wykorzystywania pola 26 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD) do dnia 1 stycznia 1996 r. włącznie umożliwiłoby w lepszy sposób Państwom Członkowskim wprowadzenie ww. środka, biorąc pod uwagę w szczególności potrzebę dostosowania systemów przetwarzania danych z zakresu ceł;
wykorzystanie pola 26 powinno być fakultatywne w przypadku tranzytu, objęcia towarów procedurą składu celnego oraz w przypadku powrotnego wywozu towarów ze składu celnego; 9
pożądana jest ze względów praktycznych zmiana wzorów wniosków o pozwolenie i zastosowanie procedury uszlachetniania czynnego;
powinno przyjąć się określone ryczałtowe współczynniki produktywności w rezultacie ulepszeń technicznych w celu dopasowania ich do współczynników używanych do obliczania refundacji wywozowych w przypadku przetwarzania podobnych towarów wspólnotowych; 10
rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawia wykaz towarów mogących podlegać procedurze przetwarzania pod kontrolą celną; z przyczyn ekonomicznych stosowne wydaje się dodanie do wykazu zawartego w pkt 14 załącznika 87;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 września 1994 r.
| W imieniu Komisji | |
| Christiane SCRIVENER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(3) Dz.U. L 162 z 30.6.1994, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.235.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2193/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny |
| Data aktu: | 08/09/1994 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/09/1994 |