Decyzja 94/442/EWG ustanawiająca procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 1994 r.
ustanawiająca procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(94/442/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 1994 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2048/88(2), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

istnieje zamiar zreformowania procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR i przedkładania Radzie propozycji niektórych zmian do rozporządzenia (EWG) nr 729/70 według których, w szczególności przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji przez Komisję w kwestii odmowy finansowania przez Wspólnotę wydatków dokonywanych przez Państwo Członkowskie, obie strony mają podejmować wysiłki w celu uzgodnienia swoich stanowisk;

obowiązujące przepisy dotyczące rozliczenia rachunków nie wykluczają możliwości ustanowienia przez Komisję mechanizmu pojednawczego; dlatego należy powołać organ pojednawczy pozwalający na uzgodnienie stanowiska Komisji oraz Państwa Członkowskiego w przypadku, gdy się różnią i ustanowić szczegółowe zasady regulujące jego działanie;

Komitet Funduszu wydał pozytywną opinię w sprawie środków proponowanych w niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Do celów rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR Komisja ustanawia organ pojednawczy, zwany dalej "organem". Do jego zadań należy:

a) badanie każdej sprawy skierowanych do niego przez Państwo Członkowskie, które po inspekcjach zgodnie z art. 9 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i dwustronnej dyskusji na temat ustaleń takich kontroli, otrzymuje od właściwych służb Komisji, formalne powiadomienie o wniosku z odesłaniem do niniejszej decyzji, że niektóre pozycje wydatków poniesionych przez Państwo Członkowskie nie obciążają Sekcji Gwarancji EFOGR;

b) podejmowanie prób uzgodnienia rozbieżnych stanowisk Komisji oraz zainteresowanego Państwa Członkowskiego;

oraz

c) na zakończenie przeprowadzonych przez siebie kontroli, opracowanie sprawozdania na temat wyniku podjętych przez niego prób pojednania, czyniąc ewentualne uwagi, które uważa za użyteczne w razie, gdyby wszystkie lub niektóre kwestie sporne pozostały nierozwiązane.

2.
Do celów kolejnych etapów procedury rozliczania rachunków:

a) stanowisko organu pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji Komisji w sprawie rozliczania rachunków ani nie ma wpływu na prawo Państwa Członkowskiego do wszczęcia postępowania na mocy art. 173 Traktatu;

b) fakt nieprzekazania sprawy do organu nie powoduje szkody dla Państwa Członkowskiego, które otrzymuje powiadomienie od Komisji w rozumieniu ust. 1 lit. a).

Artykuł  2
1.
Państwo Członkowskie musi przekazać sprawę do organu w terminie trzydziestu dni roboczych od daty otrzymania powiadomienia określonego w art. 1 ust. 1 lit. a), wysyłając uzasadniony wniosek o polubowne załatwienie sprawy do Sekretariatu organu pojednawczego, którego adres podany do wiadomości Państwom Członkowskim przez Komitet EFOGR.
2.
Wniosek o polubowne załatwienie sprawy dopuszczalny jest tylko w przypadku, gdy finansowe dostosowanie zalecane przez Komisję w odniesieniu do pozycji budżetowej:

albo

– przekracza 0,5 mln ECU, albo

– stanowi więcej niż 25 % łącznych rocznych wydatków Państwa Członkowskiego w ramach danej pozycji budżetowej.

Ponadto w przypadku gdy podczas dwustronnych rozmów określonych w art. 1 ust. 1 lit. a) Państwo Członkowskie twierdzi i wykazuje, że sprawa dotyczy jednej z reguł stosowania zasad wspólnotowych, przewodniczący organu może uznać wniosek o polubowne załatwienie sprawy za dopuszczalny.

3.
Sekretariat organu potwierdza odbiór wniosku o polubowne załatwienie sprawy w sprawie pojednawczej.
4.
Organ prowadzi swoje postępowania w sposób jak najmniej sformalizowany i tak szybko, jak to jest możliwe, opierając się na materiale dowodowych znajdującym się w dokumentacji oraz na rzetelnym wysłuchaniu personelu Komisji i zainteresowanych władz krajowych. Na zakończenie swoich postępowań przesyła im sprawozdanie określone w art. 1 ust. 1 lit. c).
5.
W przypadku, gdy w terminie czterech miesięcy od daty skierowania do niego sprawy, organ nie zdoła uzgodnić stanowisk Komisji i Państwa Członkowskiego, uznaje się, że procedura pojednawcza nie powiodła się. Sprawozdanie określone w art. 1 ust. 1 lit. c) podaje powody, dla których nie można było uzgodnić stanowisk.
6.
Sprawozdanie opracowane w przewidzianym terminie przesyła się:

– do Państwa Członkowskiego, które skierowało sprawę do organu,

– do pozostałych Państw Członkowskich w ramach Komitetu EFOGR, oraz

– do Komisji w przypadku, gdy proponowana jest decyzja o rozliczeniu rachunków.

Artykuł  3
1. 1
Przewodniczący i członkowie są mianowani przez Komisję na pierwszą, trzyletnią kadencję po skierowaniu sprawy do Komitetu EFOGR zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999. Ich kadencje mogą być odnawiane tylko na okres jednego roku, o czym Komitet musi być poinformowany. Jednakże jeżeli przewodniczący, który ma być mianowany, jest już członkiem Organu Pojednawczego, jego/jej pierwsza kadencja jako przewodniczącego trwa trzy lata.

Ponadto, po skierowaniu sprawy do Komitetu EFOGR, jak uprzednio zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, Komisja mianuje zastępców członków, którzy spełniają kryteria określone w akapicie pierwszym i którzy mogą być wskazywani w kolejności wskazanej przez Komisję.

Według tej samej procedury Komisja mianuje zastępców członków, którzy spełniają kryteria określone w akapicie pierwszym i którzy mogą być wzywani w kolejności wskazanej przez Komisję.

Nazwiska przewodniczącego, członków i zastępców członków publikuje się w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

2.
Wynagrodzenie członków organu zależy od stopnia złożoności przewidywanych przypadków oraz od ilości czasu, który będą musieli przeznaczyć na wykonanie danego zadania.
3. 2
Po upływie kadencji, członek lub, gdy jest to właściwe, przewodniczący pełnią nadal swoje funkcję aż do ich zastąpienia lub odnowienia mandatu.
4. 3
Przed upływem okresu trzech lat kadencja członka może zostać zakończona w wyniku dobrowolnej lub przymusowej rezygnacji lub śmierci. W takich przypadkach wyznacza się jako zastępcę, na pozostałą część kadencji, pierwszego gotowego do pełnienia funkcji zastępcę członka. Jeżeli jednak przewodniczący zrezygnuje lub umrze, członek, który będzie pełnił obowiązki przewodniczącego przez pozostałą część kadencji, jest mianowany przez Komisję po skierowaniu sprawy do Komitetu EFOGR zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

Po konsultacji z Komitetem EFOGR, Komisja może przymusowo zdymisjonować członka, który przestał spełniać warunki wymagane do wykonywania obowiązków w ramach organu lub, który popełnił poważne przestępstwo bądź który, z jakiegokolwiek powodu, stwierdza brak swojej gotowości przez czas nieokreślony.

5.
W przypadku, gdy członek oświadcza, iż we wskazanym okresie nie może pełnić swojej funkcji, przewodniczący może podjąć decyzję o zastąpieniu tego członka w wymienionym okresie, przez zastępcę członka.
Artykuł  4
1.
Organ zbiera się w głównej siedzibie Komisji. W razie nieobecności przewodniczącego i z zastrzeżeniem przepisów art. 3 ust. 4, najstarszy członek przewodniczy obradom.

Sekretariat organu zapewnia personel Komisji.

2.
Żaden członek nie może brać udział w pracy organu lub podpisywać sprawozdania, o ile w czasie wcześniejszego pełnienia funkcji był osobiście zaangażowany w rozpatrywaną sprawę.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 2, sprawozdania muszą być przyjęte bezwzględną większością głosów obecnych członków, przy wymaganym quorum trzech członków.

Sprawozdania podpisuje przewodniczący i członkowie uczestniczący w obradach. Są one rejestrowane przez sekretariat.

Artykuł  5
1.
Członkowie organu wykonują swoje obowiązki całkowicie niezależnie, nie wnosząc o instrukcję ani nie przyjmując instrukcji od żadnego rządu lub organu.
2.
Z zastrzeżeniem art. 214 Traktatu, członkowie organu nie mogą ujawniać żadnych informacji uzyskanych w trakcie ich pracy w organie. Informacje te są poufne oraz objęte są tajemnicą zawodową.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 1994 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.

(2) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 1.

1 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2000/649/WE z dnia 12 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.272.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2001/535/WE z dnia 6 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.193.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

2 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2001/535/WE z dnia 6 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.193.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2001/535/WE z dnia 6 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.193.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.182.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 94/442/EWG ustanawiająca procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 01/07/1994
Data ogłoszenia: 16/07/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/07/1994