Gwinea Bissau-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Umowa zmieniająca Umowę dotyczącą połowów poza strefą przybrzeżną Gwinei Bissau. Bruksela.1983.03.15.

UMOWA
zmieniająca Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Gwinei Bissau w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Gwinei Bissau

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Niniejszy tekst został oryginalnie opublikowany w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 707/83 z dnia 28 marca 1983 r. w sprawie zawarcia Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Gwinei Bissau w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Gwinei Bissau (Dz.U.UE.L.83.84.1).

..................................................

Artykuł  1
1.
Protokół i Załącznik do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Gwinei Bissau w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Gwinei Bissau:

"PROTOKÓŁ

między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Gwinei Bissau

STRONY NINIEJSZEGO PROTOKOŁU,

uwzględniając Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Gwinei Bissau w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Gwinei Bissau podpisaną w Brukseli dnia 27 lutego 1980 roku,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł 1

Niniejszy protokół dotyczy działalności połowowej w okresie trzech lat od daty jego wejścia w życie w 1983 roku.

Ograniczenia określone w artykule 4 ustala się następująco dla każdego roku stosowania tego okresu:

1) Trawlery prowadzące połowy denne:

7.500 BRT. W trakcie każdego roku stosowania tonaż można wykorzystać w części tak, aby jej odpowiednik, liczony jako średnia roczna, nie przekraczał 3.500 BRT.

2) 25 tuńczykowców chłodni (średnio 900 BRT).

3) 25 tuńczykowców do połowu na wędkę i ciągnionymi sznurami haczykowymi (średnio 130 BRT).

Artykuł 2

1. Rekompensata określona w artykule 9 Umowy wynosi w okresie określonym w artykule 1: 4.275.000 ECU, czyli 1.425.000 ECU za każdy rok stosowania niniejszego protokołu.

2. Niniejsza rekompensata obejmuje także kwoty należne za porozumienia przejściowe zawarte po dniu 1 marca 1982 roku.

Artykuł 3

1. Za wykorzystanie rekompensaty określonej w artykule 2 wyłączną odpowiedzialność ponosi Rząd Republiki Gwinei Bissau.

2. Rząd Republiki Gwinei Bissau informuje Wspólnotę o programie wykorzystania rekompensaty.

Artykuł 4

1. Rekompensata zostaje przekazana w trzech równych rocznych ratach.

2. Pieniądze z rekompensaty zostają wpłacone na rachunek otwarty w instytucji finansowej wybranej przez Rząd Republiki Gwinei Bissau.

Artykuł 5

Wspólnota w okresie określonym w artykule 1 przekazuje sumę maksymalnie 250.000 ECU na finansowanie programu naukowego Gwinei Bissau, którego celem jest poprawa informacji o zasobach połowowych w strefie połowowej Republiki Gwinei Bissau.

Artykuł 6

Jeżeli Wspólnota nie wypłaci środków przewidzianych w niniejszym protokole, Umowa w sprawie połowów zostanie zawieszona.

Artykuł 7

Niniejszy protokół wchodzi w życie w dniu, w którym Strony powiadomią się wzajemnie o zakończeniu procedur niezbędnych do tego celu.

ZAŁĄCZNIK

WARUNKI PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI POŁOWEJ W STREFIE POŁOWOWEJ REPUBLIKI GWINEI BISSAU PRZEZ STATKI RYBACKIE PŁYWAJĄCE POD BANDERĄ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH WSPÓLNOTY

A. Wnioski o wydanie licencji i formalności związane z wydawaniem licencji

Procedura składania wniosków o wydanie oraz wydawanie rocznych licencji umożliwiających statkom rybackim pływającym pod banderą Państw Członkowskich Wspólnoty dokonywania połowów w strefie połowowej Republiki Gwinei Bissau jest następująca:

Odpowiednie władze Wspólnoty składają do biura sekretarza stanu ds. rybołówstwa Republiki Gwinei Bissau, poprzez przedstawicielstwo Komisji Wspólnot Europejskich w Republice Gwinei Bissau, wniosek dla każdego statku rybackiego, który pragnie dokonywać połowu na mocy niniejszej Umowy, najpóźniej 30 dni przed datą rozpoczęcia okresu ważności, będącego przedmiotem wniosku.

Wnioski sporządza się na formularzach dostarczonych w tym celu przez rząd Republiki Gwinei Bissau. Wzór wniosku podany jest w punkcie A1 poniżej.

1. Przepisy stosowane do trawlerów

a) Do wniosków dołącza się dowód gwarancji bankowej na kwotę równą opłacie należnej za każdą licencję, która ulega przepadkowi na rzecz władz Republiki Gwinei Bissau w przypadku niewykorzystania licencji.

b) Na zasadzie odstępstwa od artykułu 4 ustęp 3 Umowy licencje mogą być wydawane w następujący sposób:

I) dla 3.500 BRT, która może być wykorzystywana na zasadzie średniej rocznej: dla okresów złożonych z całych miesięcy, a nie mniej niż trzech miesięcy kalendarzowych, dany okres ustala się po złożeniu wniosku o wydanie licencji;

II) dla pozostałych 4.000 BRT: dla okresów równych jednemu rokowi kalendarzowemu lub połowie roku kalendarzowego: jeden wniosek może być złożony dla kilku statków tej samej kategorii, które chcą łowić w następujących po sobie okresach wynoszących co najmniej trzy miesiące.

c) I) Opłaty za tonaż określony w lit. b) pkt I) ustala się na poziomie 120 ECU/BRT na rok.

II) Opłaty za tonaż, określone w lit. b) pkt II) ustala się na poziomie 100 ECU/BRT na rok.

Na zasadzie odstępstwa od postanowień artykułu 5 ustęp 2 Umowy na prośbę armatora statku opłat można dokonywać co kwartał lub co pół roku, co wiąże się z ich podwyższeniem, odpowiednio, o 5 % lub 3 %.

d) Od daty, jaka zostanie ustalona, i na podstawie warunków, jakie zostaną określone w ramach Wspólnego Komitetu, opłaty mogą być częściowo lub całkowicie zastąpione dostawami ryb.

2. Przepisy stosowane do tuńczykowców

a) Opłaty ustala się na 20 ECU za tonę, złowioną w strefie połowowej Republiki Gwinei Bissau.

b) Wnioski o licencje dla każdej z kategorii tuńczykowców przekazuje się po zapłaceniu ogólnej stawki ryczałtowej równej opłatom za:

- 900 ton złowionego tuńczyka na rok w przypadku tuńczykowców chłodni,

- 100 ton złowionego tuńczyka na rok w przypadku tuńczykowców do połowu na wędkę i ciągnionymi sznurami haczykowymi,

oraz po przedstawieniu gwarancji bankowej, obejmującej wszelkie dodatkowe kwoty należne, w przypadku gdy roczny połów przekracza tę ilość. Złowione ilości ustala się zgodnie ze statystykami sporządzonymi przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT).

W przypadku wyładunków uzgodnionych na mocy artykułu 8 Umowy niższe opłaty zostaną ustalone w ramach Wspólnego Komitetu.

3. Odpowiednie organy Republiki Gwinei Bissau badają każdy wniosek w celu stwierdzenia, czy jest on zgodny z Umową oraz z ustawodawstwem Republiki Gwinei Bissau, i ustalają właściwy przedział opłat, jakie mają zostać uiszczone.

Odpowiednie organy Republiki Gwinei Bissau informują organy Wspólnoty o swoich decyzjach.

4. W przypadku wystąpienia trudności lub, jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje przy badaniu wniosków i wydawaniu licencji, przedstawiciele Umawiających się Stron odbywają konsultacje, w szczególności poprzez biuro sekretarza stanu ds. rybołówstwa oraz przedstawicielstwo Komisji Wspólnot Europejskich w Republice Gwinei Bissau.

B. Raport połowowy

1. Wszystkie statki, którym zezwolono na prowadzenie połowów na wodach Republiki Gwinei Bissau na podstawie Umowy, są zobowiązane do składnia do biura sekretarza stanu ds. rybołówstwa raportu połowowego, sporządzonego według wzoru podanego poniżej w punkcie B.1.

Taki raport połowowy musi być sporządzony w każdym miesiącu i składany co najmniej raz na kwartał.

Jeżeli to postanowienie nie jest przestrzegane, rząd Republiki Gwinei Bissau zastrzega sobie prawo do zawieszenia licencji dla statku dokonującego naruszeń do czasu dopełnienia formalności.

2. Każdy statek Wspólnoty dokonujący połowów w strefie połowowej Republiki Gwinei Bissau zezwala na wejście na pokład każdego urzędnika Republiki Gwinei Bissau odpowiedzialnego za kontrolę i monitorowanie zgodności z postanowieniami Umowy i udziela mu pomocy w wykonywaniu jego obowiązków.

C. Dotacje na szkolenia

Obydwie Strony uznają, że zasadniczym warunkiem powodzenia ich współpracy jest polepszenie kwalifikacji i wiedzy osób zajmujących się połowami morskimi. W tym celu Wspólnota ułatwia obywatelom Republiki Gwinei Bissau znalezienie miejsc w instytucjach jej Państw Członkowskich i do tego celu ustanawia w poszczególnych przedmiotach naukowych, technicznych i ekonomicznych związanych z rybołówstwem 10 dotacji na studia i na szkolenia na okresy trzyletnie lub ich równowartość na okresy jednoroczne.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

2.
Do Umowy w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Rządem Republiki Gwinei Bissau w sprawie połowów na wodach przybrzeżnych Republiki Gwinei Bissau dodaje się ustęp 3 w brzmieniu:

»3. Ośmiu marynarzy z Republiki Gwinei Bissau jest zabieranych na pokład tuńczykowca świeżego tuńczyka w sezonie połowów tuńczyka na wodach Republiki Gwinei Bissau zgodnie z warunkami, jakie zostaną ustalone w ramach Wspólnego Komitetu.«"

Artykuł  2

Niniejsza Umowa wchodzi w życie w dniu, w którym Strony powiadomią się wzajemnie o zakończeniu procedur niezbędnych do tego celu.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.84.2

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Gwinea Bissau-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Umowa zmieniająca Umowę dotyczącą połowów poza strefą przybrzeżną Gwinei Bissau. Bruksela.1983.03.15.
Data aktu: 15/03/1983
Data ogłoszenia: 30/03/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1983