Dyrektywa 76/766/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tablic alkoholometrycznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 27 lipca 1976 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tablic alkoholometrycznych

(76/766/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 1976 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

w kilku Państwach Członkowskich istnieją przepisy prawne dotyczące określania zawartości alkoholu w mieszaninie alkoholu etylowego i wody; przepisy te różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich i powodują przeszkody w handlu; konieczne jest zatem zbliżenie w obrębie Wspólnoty ustawodawstw w tej dziedzinie i przyjęcie wspólnej definicji;

w rezolucji z dnia 17 grudnia 1973 r. (3) w sprawie polityki przemysłowej Rada zwróciła się do Komisji o przedłożenie jej przed dniem 1 grudnia 1974 r. propozycji dyrektywy w sprawie alkoholometrii i alkoholomierzy;

harmonizacja przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do metody określania zawartości alkoholu na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów jest niezbędna również w celu uzupełnienia dyrektywy w sprawie ujednolicenia alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu, aby uniknąć niejasności lub sporów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa określa metodę wyrażania zawartości alkoholu jako ułamka objętościowego lub masowego, zgodnie z definicjami podanymi w Załączniku oraz podaje wzór, umożliwiający utworzenie tablic służących do określania zawartości alkoholu na podstawie przeprowadzonych pomiarów.

Artykuł  2

Począwszy od dnia 1 stycznia 1980 r. Państwa Członkowskie nie mogą kwestionować danych dotyczących zawartości alkoholu określonych za pomocą tablic alkoholometrycznych utworzonych na podstawie wzoru podanego w Załączniku oraz na podstawie pomiarów przeprowadzonych za pomocą alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu, posiadających cechy i znaki EWG lub przyrządów zapewniających co najmniej taka samą dokładność, z powodów związanych ze stosowaniem tych tablic lub przyrządów.

Artykuł  3

Do określania zawartości alkoholu wymienionej w art. 2 i zdefiniowanej w Załączniku należy stosować następujące oznaczenia:

"% vol" dla zawartości alkoholu wyrażonej jako ułamek objętościowy,

"% mas" dla zawartości alkoholu wyrażonej jako ułamek masowy.

Artykuł  4

Począwszy od dnia 1 stycznia 1980 r. Państwa Członkowskie muszą zabronić wyrażania zawartości alkoholu w sposób niespełniający wymogów niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują w ciągu 24 miesięcy od daty notyfikacji niniejszej dyrektywy środki konieczne do wdrożenia niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Środki te stosuje się najpóźniej od dnia 1 stycznia 1980 r.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 1976 r.

W imieniu Rady
M. van der STOEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 76 z 7.4.1975, str. 39.

(2) Dz.U. C 248 z 29.10.1975, str. 22.

(3) Dz.U. C 117 z 31.12.1973, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

ZAWARTOŚĆ ALKOHOLU

1. DEFINICJE

Zawartość alkoholu w mieszaninie alkoholu etylowego i wody wyrażona jako ułamek objętościowy jest to stosunek objętości czystego (bezwodnego) alkoholu etylowego w temperaturze 20 °C zawartego w mieszaninie do całkowitej objętości mieszaniny w tej samej temperaturze.

Zawartość alkoholu w mieszaninie alkoholu etylowego i wody wyrażona jako ułamek masowy jest to stosunek masy alkoholu etylowego zawartego w mieszaninie do całkowitej masy mieszaniny.

2. WYRAŻANIE ZAWARTOŚCI ALKOHOLU

Zawartość alkoholu wyraża się w procentach - jako liczbę części alkoholu w stu częściach mieszaniny.

Należy stosować następujące oznaczenia:

"% vol" dla zawartości alkoholu wyrażonej jako ułamek objętościowy,

"% mas" dla zawartości alkoholu wyrażonej jako ułamek masowy.

3. WYZNACZANIE ZAWARTOŚCI ALKOHOLU

W celu określenia zawartości alkoholu za pomocą przyrządów przewidzianych w dyrektywie rady z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu(1) należy wykonać następujące czynności:

– odczytać wskazanie alkoholomierza lub densymetru do alkoholu w temperaturze mieszaniny,

– zmierzyć temperaturę mieszaniny.

Wyniki otrzymuje się za pomocą międzynarodowych tablic alkoholometrycznych.

4. WZÓR DO OBLICZANIA MIĘDZYNARODOWYCH TABLIC ALKOHOLOMETRYCZNYCH DLA MIESZANIN ALKOHOLU ETYLOWEGO I WODY

Gęstość "ρ", wyrażona w kilogramach na metr sześcienny (kg/m3), mieszaniny alkoholu etylowego i wody w temperaturze (t), wyrażonej w stopniach Celsjusza, określana jest za pomocą poniższego wzoru, w funkcji:

– ułamka masowego "p", wyrażonego w postaci ułamka dziesiętnego(2),

– temperatury "t", wyrażonej w stopniach Celsjusza (MPST-68),

– współczynników liczbowych, których wartości podano poniżej.

Wzór należy stosować dla temperatur z zakresu od -20 °C do +40 °C.

n = 5
m1 = 11
m2 = 10
m3 = 9
m4 = 4
m5 = 2

WARTOŚCI WSPÓŁCZYNNIKÓW LICZBOWYCH WE WZORZE

k Ak

kg/m3

Bk
1 9,982 012 300 · 102 -2,061 851 3 · 10-1 kg/(m3 · °C)
2 -1,929 769 495 · 102 -5,268 254 2 · 10-3 kg/(m3 · °C2)
3 3,891 238 958 · 102 3,613 001 3 · 10-5 kg/(m3 · °C3)
4 -1,668 103 923 · 103 -3,895 770 2 · 10-7 kg/(m3 · °C4)
5 1,352 215 441 · 104 7,169 354 0 · 10-9 kg/(m3 · °C5)
6 -8,829 278 388 · 104 -9,973 923 1 · 10-11 kg/(m3 · °C6)
7 3,062 874 042 · 105
8 -6,138 381 234 · 105
9 7,470 172 998 · 105
10 -5,478 461 354 · 105
11 2,234 460 334 · 105
12 -3,903 285 426 · 104
C1, k

kg/(m3 · °C)

C2, k

kg/(m3 · °C 2)

1 1,693 443 461 530 087 · 10-1 -1,193 013 005 057 010 · 10-2
2 -1,046 914 743 455 169 · 101 2,517 399 633 803 461 · 10-1
3 7,196 353 469 546 523 · 101 -2,170 575 700 536 993
4 -7,047 478 054 272 792 · 102 1,353 034 988 843 029 · 101
5 3,924 090 430 035 045 · 103 -5,029 988 758 547 014 · 101
6 -1,210 164 659 068 747 · 104 1,096 355 666 577 570 · 102
7 2,248 646 550 400 788 · 104 -1,422 753 946 421 155 · 102
8 -2,605 562 982 188 164 · 104 1,080 435 942 856 230 · 102
9 1,852 373 922 069 467 · 104 -4,414 153 236 817 392 · 101
10 -7,420 201 433 430 137 · 103 7,442 971 530 188 783
11 1,285 617 841 998 974 · 103
k C3, k

kg/(m3 · °C 3)

C4, k

kg/(m3 · °C 4)

C5, k

kg/(m3 · °C 5)

1 -6,802 995 733 503 803 · 10-4 4,075 376 675 622 027 · 10-6 -2,788 074 354 782 409 · 10-8
2 1,876 837 790 289 664 · 10-2 -8,763 058 573 471 110 · 10-6 1,345 612 883 493 354 · 10-8
3 -2,002 561 813 734 156 · 10-1 6,515 031 360 099 368 · 10-6
4 1,022 992 966 719 220 -1,515 784 836 987 210 · 10-6
5 -2,895 696 483 903 638
6 4,810 060 584 300 675
7 -4,672 147 440 794 683
8 2,458 043 105 903 461
9 -5,411 227 621 436 812 · 10-1

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 143.

(2) Przykład: dla ułamka masowego równego 12%, p = 0,12.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1976.262.149

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 76/766/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tablic alkoholometrycznych
Data aktu: 27/07/1976
Data ogłoszenia: 27/09/1976
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/08/1976