(C/2025/931)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Österreichische Bundesbahnen-Holding Aktiengesellschaft, ÖBB-Personenverkehr Aktiengesellschaft, ÖBB- Technische Services-Gesellschaft mbH (Wiedeń, Austria) (przedstawiciele: S. Polster, H. Kühnert i R. Klotz, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi za dopuszczalną i zasadną;
- stwierdzenie częściowej nieważności art. 1 decyzji Komisji C(2024)7355 final z dnia 23 października 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (sprawa AT.40401 - Używany tabor kolejowy) w zakresie, w jakim uznaje ona stronę skarżącą za odpowiedzialną za naruszenie, które rozpoczęło się przed dniem 7 września 2012 r., oraz zmianę grzywny nałożonej na stronę skarżącą w art. 2 lit. b) decyzji poprzez uwzględnienie krótszego czasu trwania naruszenia;
- stwierdzenie częściowej nieważności art. 2 lit. b) decyzji, nakładającego na stronę skarżącą grzywnę w wysokości 16 712 000 EUR, oraz obniżenie grzywny nałożonej na stronę skarżącą na podstawie art. 261 TFUE i art. 31 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 ;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący istotnych błędów w ustaleniach faktycznych zaskarżonej decyzji. Komisja naruszyła zasadę domniemania niewinności, uznając, że naruszenie rozpoczęło się przed dniem 7 września 2012 r.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych, naruszenia postanowień traktatów lub jakiejkolwiek norm prawnych przy ustalaniu odpowiednich wartości sprzedaży po stronie skarżącej.
3. Zarzut trzeci, podniesiony tytułem ewentualnym, w razie oddalenia zarzutu drugiego, dotyczący naruszenia przez Komisję istotnych wymogów proceduralnych, postanowień traktatów lub jakiejkolwiek norm prawnych poprzez zastosowanie wobec strony skarżącej dodatkowego czynnika odstraszającego.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasad proporcjonalności, pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, równego traktowania i dobrej administracji przy ustalaniu podstawowej kwoty grzywny.
5. Zarzut piąty, dotyczący oczywistego błędu w ocenie popełnionego przez Komisję przy ustalaniu grzywny poprzez zaniechanie dostosowania kwoty podstawowej i zastosowania wobec strony skarżącej obniżenia grzywny ze względu na okoliczności łagodzące.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.931 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-2/25: Skarga wniesiona w dniu 3 stycznia 2025 r. - ÖBB-Holding i in./Komisja |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |