Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: AO Nevinnomysskiy Azot (Niewinnomysk, Rosja), AO Novomoskovskaya Aktsionernaya Kompania NAK "Azot" (Nowomoskowsk, Rosja) (przedstawiciele: P. Vander Schueren, A. Nosowicz i D. Geraets, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;
- stwierdzenie nieważności zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych (C/2024/5996) 1 , w zakresie w jakim dotyczy strony skarżącej; oraz
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła art. 291 i 297 TFUE oraz art. 11 ust. 2 i 6 oraz art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036 2 , wszczynając w drodze zaskarżonego zawiadomienia przegląd wygaśnięcia środków antydumpingowych i przedłużając ich ważność.
2. Zarzut drugi, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła art. 5 ust. 11 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036, nie przedstawiając kopii pierwotnego wniosku, a tym samym wszczynając przegląd bez złożenia wniosku o dokonanie przeglądu wygaśnięcia w odpowiednim terminie.
3. Zarzut trzeci, zgodnie z którym strona pozwana nie otrzymała wniosku o dokonanie przeglądu wygaśnięcia zawierającego "wystarczające dowody" i w związku z tym popełniła oczywiste błędy w ocenie, działała z naruszeniem art. 11 ust. 2 i 5 oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1036 jak też naruszyła ciążący na niej obowiązek starannego i bezstronnego zbadania wszystkich istotnych okoliczności sprawy przy wszczynaniu przeglądu wygaśnięcia.
4. Zarzut czwarty, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła prawo strony skarżącej do obrony i działała z naruszeniem art. 19 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1036, traktując niektóre niepoufne informacje zawarte w skonsolidowanym wniosku jako poufne i odmawiając stronie skarżącej możliwości zapoznania się z takimi niepoufnymi informacjami, a także, pomocniczo, nie zapewniając, aby niepoufne wersje przedmiotowych załączników pozwoliły na właściwe zrozumienie istoty informacji przekazanych jako poufne.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.929 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-680/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Nevinnomysskiy Azot i NAK Azot/Komisja |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |