Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Bundesverwaltungsgericht
Strony w postępowaniu głównym
Wnioskodawca: Strominator Elektro GmbH
Instytucja zamawiająca: Bundesimmobiliengesellschaft mbH
Wybrany oferent: Fiegl & Spielberger GmbH
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 72 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE 1 powinien być interpretowany w ten sposób, że modyfikacja umowy w sprawie zamówienia publicznego po upływie ustalonego okresu jej realizacji, spełnieniu zamówionych świadczeń, które nie zostały anulowane oraz przedłożeniu faktury końcowej przez wykonawcę przed zapłatą wynagrodzenia przez instytucję zamawiającą powinna być uznana za modyfikację umowy w sprawie zamówienia publicznego "w okresie [jej] obowiązywania"?
W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:
2) Czy art. 72 ust. 1 lit. c) ppkt
i) dyrektywy 2014/24/UE powinien być interpretowany w ten sposób, że okoliczności, których instytucja zamawiająca działająca z należytą starannością "nie mogła przewidzieć" obejmują również zewnętrzne okoliczności, które zdarzyły się co prawda przed zawarciem umowy, jednakże ich wpływ na zamówienie publiczne ujawnił się dopiero po jej zawarciu?
W przypadku gdy - poza pytaniem pierwszym - udzieli się odpowiedzi twierdzącej również na pytanie drugie:
3) Czy art. 72 ust. 1 lit. c) ppkt
i) w związku z ppkt ii) dyrektywy 2014/24/UE powinien być interpretowany w ten sposób, że "konieczność" modyfikacji zamówienia publicznego z uwagi na okoliczności, których instytucja zamawiająca działająca z należytą starannością nie mogła przewidzieć, występuje również w przypadku, gdy modyfikacja jest co prawda "zasadna", ale nie jest "bezwzględnie konieczna" - tak długo jak w wyniku modyfikacji nie ulega zmianie ogólny charakter zamówienia?
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.896 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-820/24, Strominator Elektro: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 28 listopada 2024 r. - Strominator Elektro GmbH/Bundesimmobiliengesellschaft mbH |
| Data aktu: | 17/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |