Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Kinga Gál i piętnastu innych skarżących (przedstawiciel: adwokat A. Fulmini)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie dopuszczalności niniejszej skargi;
- stwierdzenie, że Parlament Europejski jest zobowiązany do poniesienia odpowiedzialności za wszystkie decyzje podejmowane przez jego organy;
- stwierdzenie, że wszystkie decyzje dotyczące przyjęcia i wykonania wspomnianej "korekty sanitarnej" są sprzeczne z przepisami Unii Europejskiej;
- stwierdzenie nieważności, i pozbawienie wszelkich skutków prawnych ex tunc, wszystkich decyzji komisji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego (PE) podjętych przy okazji sesji inauguracyjnych na początku 10. kadencji 2024/2029 w dniu 23 lipca 2024 r., a następnie decyzji, w których wybrano prezydium każdej Komisji za pomocą różnych systemów głosowania, przy istnieniu nieprawidłowych uprzednich aktów oraz nieprawidłowej, nieprzejrzystej i nieprzewidzianej w regulaminie Parlamentu Europejskiego procedury, poprzez automatyczne wykluczenie wszystkich kandydatów z Grupy Patrioci dla Europy (Patrioci), 3. Grupa PE (w szczególności w COMM AFET, DEVE, BUDG, CONT, ECON, ENVI, ITRE, TRAN, AGRI, PECH, CULT, JURI, LIBE, REGI), niezależnie od porozumień zawartych w ramach posiedzeń grup politycznych w dniach 8-9 lipca 2024 r., z naruszeniem art. 2, 5, 6, art. 10 ust. 1, 2 i 4, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 1 i 2 TUE, art. 12 ust. 2, art. 21 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), art. 2 statutu posła do Parlamentu Europejskiego, art. 6 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r., art. 2, art. 10 ust. 1 i 9, art. 22 ust. 1, 2 i 4, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1, 2 i 7, art. 34 ust. 2, art. 40 ust. 1, art. 124, art. 216 ust. 1, 2 i 3, art. 219 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, a także art. 1 kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego;
- pozbawienie wspomnianych zaskarżonych decyzji wszelkich skutków prawnych ex tunc;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 219 regulaminu Parlamentu Europejskiego i art. 10 ust. 1 TUE.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązków starannego działania spoczywających na Prezydium Parlamentu i Konferencji Przewodniczących Grupy.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zakazu wszelkiej dyskryminacji ze względu na poglądy polityczne członka lub grupy Parlamentu Europejskiego.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prerogatyw i przywilejów, istotnych i konstytutywnych elementów statusu posła do Parlamentu Europejskiego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.82 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-496/24: Skarga wniesiona w dniu 23 września 2024 r. - Gál i in./Parlament |
Data aktu: | 06/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2025 |