Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Secrets Toxiques (Paryż, Francja), ANPER TOS Association Nationale pour la Protection des Eaux et Rivières, Truites Ombres Saumons (Sainte Suzanne sur Vire, Francja), Avenir Santé Environnement (Périgny, Francja), Confédération paysanne (Bagnolet, Francja) (przedstawiciele: G. Tumerelle, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 26 czerwca 2024 r., przekazanej w języku francuskim w dniu 30 września 2024 r., oddalającej złożony w dniu 12 lutego 2024 r., zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2660 z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011,
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
- Strona skarżąca podnosi w tym względzie, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2660 narusza art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, ponieważ [rozporządzenie to] nie spełnia kryteriów zatwierdzania substancji czynnych. Zostało ono przyjęte mimo braku oceny długoterminowej toksyczności tak zwanej reprezentatywnej formy użytkowej.
- Zaskarżona decyzja narusza art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1107/20 poprzez oparcie oceny długoterminowej toksyczności reprezentatywnej formy użytkowej na poufnej symulacji przeprowadzonej na podstawie niekompletnych i poufnych danych, która nie jest przejrzysta.
- Zaskarżona decyzja narusza art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1107/20, ponieważ nie uwzględnia dostępnych danych naukowych pochodzących z badań międzynarodowych.
2. Zarzut drugi, dotyczący braku gwarancji wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska przewidzianego w TFUE, Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej i rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009.
- Strona skarżąca podnosi, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego nie zapewni wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska ustanowionej w art. 168 ust. 1 i art. 191 ust. 1 i 2 TFUE i art. 35 i 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, oraz przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, w sytuacji gdy Komisja Europejska decyduje o odnowieniu [substancji czynnej] pomimo szeregu istotnych problemów stwierdzonych w trakcie oceny.
3. Zarzut trzeci, dotyczący nieprzestrzegania zasady ostrożności.
- Strona skarżąca twierdzi w tym względzie, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego jest niezgodna z celami polityki Unii ustanowionymi w art. 191 TFUE. Zgodnie z zasadą ostrożności oceny długoterminowej toksyczności reprezentatywnej formy użytkowej lub form użytkowych na bazie glifosatu nie pozwala na domniemanie braku długoterminowych skutków toksycznych lub rakotwórczych.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenie prawa do życia w zdrowym środowisku.
- Zdaniem strony skarżącej odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia narusza prawo do życia w zdrowym środowisku. W wyniku powszechnego stosowania herbicydów na bazie glifosatu, substancja czynna zanieczyszcza w sposób rozproszony wszystkie środowiska i łańcuch pokarmowy.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.740 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-636/24: Skarga wniesiona w dniu 9 grudnia 2024 r. - Secrets Toxiques i in./Komisja |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |