Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: GI (przedstawiciel: K. Staszkiewicz, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji organu powołującego z dnia 30 sierpnia 2024 r. oraz sprawozdania z oceny strony skarżącej za 2022 r.;
- nakazanie przeniesienia strony skarżącej na stopień wyższy niż stopień zajmowany przez nią w chwili wydania wyroku, z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r., oraz nakazanie wypłaty stronie wynikającej z owego przeniesienia różnicy w wynagrodzeniu;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za szkodę majątkową wyrządzoną stronie w związku utratą możliwości uzyskania awansu do grupy AD 9 w 2022 i 2023 r.;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za krzywdę doznaną przez stronę skarżącą;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie, gdy oceniła ona wyniki pracy strony skarżącej jako niezadowalające.
2. Zarzut drugi, dotyczący niewystarczającego uzasadnienia zarówno sprawozdania z oceny za 2022 r., jak i decyzji organu powołującego.
3. Zarzut trzeci, dotyczący wdrożenia planu wsparcia na 2021 r. z naruszeniem art. 5 decyzji Komisji z dnia 4 października 2019 r. w sprawie procedur postępowania w przypadku stwierdzenia nienależytego wykonywania obowiązków. Strona skarżąca podnosi ponadto, że:
- plan wsparcia wobec niej był stosowany jedynie przez dwa miesiące;
- planu nie kontynuowano w 2023 r. - z naruszeniem art. 5 ust. 5 wyżej wspomnianej decyzji Komisji, w którym stwierdzono, że plan "kończy się po powiadomieniu urzędnika o sprawozdaniu rocznym (...), wskazującym na zadowalający poziom wyników jego pracy";
- ocena nie zawierała "oceny starań urzędnika włożonych w osiągnięcie celów określonych w planie wsparcia" oraz nie była "poparta elementami stanu faktycznego" - z naruszeniem art. 5 ust. 2 wyżej wspomnianej decyzji;
- plan wsparcia zwiększył jedynie obciążenie pracą strony skarżącej, ponieważ opierał się on na sporządzaniu cotygodniowych sprawozdań dotyczących wielu kwestii. Jednak strona skarżąca nie otrzymywała w ich sprawie informacji zwrotnych od przełożonego lub było ich bardzo niewiele, co sprawiało, że plan ów był nieefektywny.
4. Zarzut czwarty, dotyczący sporządzenia sprawozdania z oceny z naruszeniem decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2013 r. określającej ogólne przepisy wykonawcze dotyczące wykonania art. 43 regulaminu pracowniczego i wykonania art. 44 akapit pierwszy regulaminu pracowniczego: przy ocenie strony skarżącej za 2022 r. zarówno oceniającym, jak i oceniającym w postępowaniu odwoławczym była ta sama osoba.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.737 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-622/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - GI/Komisja |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |