Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: GI (przedstawiciel: K. Staszkiewicz, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji organu powołującego z dnia 30 sierpnia 2024 r. oraz sprawozdania z oceny strony skarżącej za 2022 r.;
- nakazanie przeniesienia strony skarżącej na stopień wyższy niż stopień zajmowany przez nią w chwili wydania wyroku, z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r., oraz nakazanie wypłaty stronie wynikającej z owego przeniesienia różnicy w wynagrodzeniu;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za szkodę majątkową wyrządzoną stronie w związku utratą możliwości uzyskania awansu do grupy AD 9 w 2022 i 2023 r.;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za krzywdę doznaną przez stronę skarżącą;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie, gdy oceniła ona wyniki pracy strony skarżącej jako niezadowalające.
2. Zarzut drugi, dotyczący niewystarczającego uzasadnienia zarówno sprawozdania z oceny za 2022 r., jak i decyzji organu powołującego.
3. Zarzut trzeci, dotyczący wdrożenia planu wsparcia na 2021 r. z naruszeniem art. 5 decyzji Komisji z dnia 4 października 2019 r. w sprawie procedur postępowania w przypadku stwierdzenia nienależytego wykonywania obowiązków. Strona skarżąca podnosi ponadto, że:
- plan wsparcia wobec niej był stosowany jedynie przez dwa miesiące;
- planu nie kontynuowano w 2023 r. - z naruszeniem art. 5 ust. 5 wyżej wspomnianej decyzji Komisji, w którym stwierdzono, że plan "kończy się po powiadomieniu urzędnika o sprawozdaniu rocznym (...), wskazującym na zadowalający poziom wyników jego pracy";
- ocena nie zawierała "oceny starań urzędnika włożonych w osiągnięcie celów określonych w planie wsparcia" oraz nie była "poparta elementami stanu faktycznego" - z naruszeniem art. 5 ust. 2 wyżej wspomnianej decyzji;
- plan wsparcia zwiększył jedynie obciążenie pracą strony skarżącej, ponieważ opierał się on na sporządzaniu cotygodniowych sprawozdań dotyczących wielu kwestii. Jednak strona skarżąca nie otrzymywała w ich sprawie informacji zwrotnych od przełożonego lub było ich bardzo niewiele, co sprawiało, że plan ów był nieefektywny.
4. Zarzut czwarty, dotyczący sporządzenia sprawozdania z oceny z naruszeniem decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2013 r. określającej ogólne przepisy wykonawcze dotyczące wykonania art. 43 regulaminu pracowniczego i wykonania art. 44 akapit pierwszy regulaminu pracowniczego: przy ocenie strony skarżącej za 2022 r. zarówno oceniającym, jak i oceniającym w postępowaniu odwoławczym była ta sama osoba.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.737 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-622/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - GI/Komisja |
| Data aktu: | 10/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |