Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: GK (przedstawiciele: S. Pappas i A. Pappas, adwokaci)
Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA)
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że REA naruszyła swoje zobowiązania umowne wynikające z umowy o udzielenie dotacji 101135088 - SHIELD4GRAPE i wykroczyła poza swoje kompetencje, zakazując koordynatorowi projektu SHIELD4GRAPE przekazania stronie skarżącej początkowych płatności zaliczkowych w wysokości 122 118,75 EUR;
- stwierdzenie, że zgodnie z umową o udzielenie dotacji 101135088 strona skarżąca była uprawniona do początkowych płatności zaliczkowych w wysokości 122 118,75 EUR, bez nieuzasadnionej zwłoki, od dnia 22 stycznia 2024 r. lub tytułem żądania ewentualnego, od momentu, w którym REA wypłaciła płatności zaliczkowe na rachunek bankowy koordynatora projektu SHIELD4GRAPE;
- orzeczenie, że REA jest zobowiązana do zapłaty na rzecz strony skarżącej odsetek za zwłokę w wysokości 8 % za każdy dzień, w którym uniemożliwiła przekazanie stronie skarżącej początkowych płatności zaliczkowych w wysokości 122 118,75 EUR, oraz do dnia, w którym wycofała swoje polecenie wobec koordynatora projektu SHIELD4GRAPE; oraz,
- obciążenie REA kosztami postępowania oraz kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia przez REA art. 41 Karty poprzez brak uzasadnienia zaskarżonego polecenia.
2. Zarzut drugi, dotyczący przekroczenia przez REA uprawnień wynikających z umowy o dotację poprzez wydanie zaskarżonego polecenia oraz naruszenia postanowień umowy o dotację regulujących wypłatę płatności zaliczkowych.
3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia przez REA prawa strony skarżącej do bycia wysłuchaną, ustanowionego na mocy art. 41 Karty i art. 133 rozporządzenia finansowego.
4. Zarzut czwarty, podniesiony tytułem ewentualnym, dotyczący naruszenia przez REA zasady dobrej wiary.
5. Zarzut piąty, podniesiony dalszym tytułem ewentualnym, dotyczący naruszenia przez REA zasady proporcjonalności.
6. Zarzut szósty, dotyczący zobowiązania REA do zapłaty odsetek za zwłokę w wysokości 8 % za każdy dzień zwłoki za okres w którym wstrzymała, na mocy wydanego przez siebie polecenia, wypłatę płatności zaliczkowych należnych stronie skarżącej.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.735 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-609/24: Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - GK/ REA |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |