(C/2025/693)
Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Gent
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Dranken Van Eetvelde NV
Strona pozwana: Belgische Staat
Sentencja
1) Artykuł 205 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w związku z zasadą proporcjonalności,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisowi krajowemu, który w celu zapewnienia poboru podatku od wartości dodanej przewiduje odpowiedzialność solidarną na zasadzie ryzyka podatnika innego niż ten, który byłby zwykle zobowiązany do zapłaty tego podatku, jednak bez możliwości dokonania przez właściwy sąd swobodnej oceny na podstawie wkładu poszczególnych osób uczestniczących w oszustwie podatkowym, pod warunkiem że podatnik ten ma możliwość wykazania, że przedsięwziął wszelkie środki, jakich można od niego racjonalnie wymagać, w celu upewnienia się, że realizowane przez niego transakcje nie stanowiły części tego oszustwa.
2) Artykuł 205 dyrektywy 2006/112 w związku z zasadą neutralności podatkowej
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisowi krajowemu, który nakłada solidarny obowiązek zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) na podatnika innego niż ten, który byłby zwykle zobowiązany do zapłaty tego podatku, bez uwzględnienia przysługującego temu ostatniemu prawa do odliczenia VAT należnego lub zapłaconego.
3) Artykuł 50 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które dopuszczają kumulację sankcji karnych i sankcji administracyjnych o charakterze karnym nałożonych w odrębnych postępowaniach za czyny tego samego rodzaju, mające jednak miejsce w kolejno następujących latach podatkowych, które są przedmiotem postępowań administracyjnych o charakterze karnym za jeden rok podatkowy i przedmiotem postępowania karnego za inny rok podatkowy.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.693 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-331/23, Dranken Van Eetvelde: Wyrok Trybunału (dziewiąta izba) z dnia 12 grudnia 2024 r. - Dranken Van Eetvelde NV v. Belgische Staat |
| Data aktu: | 12/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |